نوافل شبانه روز چند رکعت است؟

نوافل شبانه روز چند رکعت است؟

شک هایی که نماز را باطل می‌کنند هشت تا می‌باشند: 1ـ شک در شماره رکعت‌های نماز دو رکعتی مثل نماز صبح و نماز مسافر، ولی شک در شماره رکعت‌های نماز مستحب دو رکعتی و بعضی از نمازهای احتیاط نماز را باطل نمی‌کند. 2ـ شک در شماره رکعت‌های نماز سه رکعتی. 3ـ آنکه در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر. 4ـ آنکه در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم، شک کند که دو رکعت خوانده یا بیشتر. 5ـ شک بین دو و پنج یا دو بیشتر از پنج. 6ـ شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش. 7ـ شک در رکعت‌های نماز که نداند چند رکعت خوانده است. 8ـ شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش، چه پیش از تمام شدن سجده دوم باشد یا بعد از آن.

سوال: اگر خانمی در بین نماز قسمتی از بدنش پیدا شود، آیا نمازش باطل است؟

بر فرض سوال، اگر بعد از نماز بفهمد که مقداری از بدن یا مویش نمایان شده، نمازش صحیح است و اگر بین نماز بفهمد، باید فوراً آن‌ را بپوشاند و نماز او صحیح است؛ ولى در فرض دوم احتیاط مستحب این است که نماز را تمام کرده و دوباره بخواند. بهجت، محمد تقى، استفتاءات، ج‌2، ص 24، س 1526)
سوال: اگر با مُهری که به علت فراموشی با خود به منزل آوردیم نماز بخوانیم؛ نمازمان چه حکمی دارد؟
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):

در فرض سوال نماز خوانده شده صحیح است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر وقف مسجد باشد نماز با آن اشکال دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
سوال: آیا می‌توان نمازهای یومیه (قضاء یا اداء) را به نماز جمعه اقتداء کرد؟

مراجع معظم تقلید، اقتداء نمازهای روزانه را به نماز جمعه جایز ندانسته‌اند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

صحّت‏ آن، محل اشکال است.

حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

اشکال دارد.

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

احوط ترک آن است.

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

اقتداء صحیح نیست.
سوال: هنگام نماز در تلفظ حروف با مشکل روبرو هستم. مثلاً: در کلمه «اشهد» چندین بار باید «اش» را تلفظ کنم تا بتوانم کلمه را کامل ادا کنم. گاهی آنقدر این مسائل زیاد می شود که قادر به ادامه نماز نیستم. آیا می توانم نماز را با تلفظ فارسی بخوانم؟
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

این کار وسوسه است و نماز به این کیفیت باطل است. شما لازم است نماز را بدون تکرار الفاظ بخوانید، هر چند این کار به نظرتان غلط باشد و فارسی خواندن صحیح نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
سوال: لطفاً مبطلات نماز را بیان فرمایید؟

جواب: دوازده چیز نماز را باطل می‌کند: 1ـ آنکه در بین نماز یکی از شرط‌ های آن از بین برود مثلاً در بین نماز بفهمد مکانش غصبی است. 2ـ آنکه در بین نماز عمداً یا سهواً یا از روی ناچاری، چیزی که وضو یا غسل را باطل می‌کند پیش آید. 3ـ از مبطلات نماز آن است که مثل بعضی کسانی که شیعه نیستند دست ها را روی هم بگذارد. 4ـ آنکه بعد از خواندن حمد آمین بگوید ولی اگر اشتباهاً یا از روی تقیه بگوید، نمازش باطل نمی‌شود. 5ـ آنکه عمداً یا از روی فراموشی پشت به قبله کند یا به طرف راست یا چپ قبله برگردد. 6ـ آنکه عمداً کلمه‌ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد. 7ـ آنکه در نماز با صدای بلند و عمدی بخندد. 8ـ آنکه برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند. 9ـ آنکه در نماز کاری کند که صورت نماز را به هم بزند مثل دست زدن. 10ـ خوردن و آشامیدن در نماز. 11ـ شک در رکعت‌های نماز دو رکعتی و سه رکعتی یا در دو رکعت اول نمازهای چهار رکعتی. 12ـ آنکه رکن نماز را عمداً یا سهواً کم یا زیاد کند، یا چیزی را که رکن نیست عمداً کم یا زیاد نماید. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1126 و1156)
سوال: آیا گریه کردن در نماز اشکال دارد؟

جواب: اگر از خوف خدا باشد اشکالی ندارد ولی در غیر این صورت نماز را باطل می‌کند. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص650)
سوال: شک هایی که بروز آنها نماز را باطل می‌کند را لطفاً بیان فرمائید؟

جواب: شک هائی که نماز را باطل می‌کنند هشت تا می‌باشند:

1ـ شک در شماره رکعت‌های نماز دو رکعتی مثل نماز صبح و نماز مسافر، ولی شک در شماره رکعت‌های نماز مستحب دو رکعتی و بعضی از نمازهای احتیاط نماز را باطل نمی‌کند. 2ـ شک در شماره رکعت‌های نماز سه رکعتی.

3ـ آنکه در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر. 4ـ آنکه در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم، شک کند که دو رکعت خوانده یا بیشتر. 5ـ شک بین دو و پنج یا دو بیشتر از پنج. 6ـ شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش. 7ـ شک در رکعت‌های نماز که نداند چند رکعت خوانده است. 8ـ شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش، چه پیش از تمام شدن سجده دوم باشد یا بعد از آن. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1165)
سوال: آیا فرد مجرد می تواند برای نمازهای قضای میّتی اجیر شود یا اینکه اجیر باید متأهل باشد؟

جواب: هر کس قضای نماز او را به طور صحیح بجای آورد مانعی ندارد و مجرد و متأهل بودن شرط نیست. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 861، 1538)
سوال: نوافل شبانه روز چند رکعت است؟

جواب: نوافل شبانه روز سی و چهار رکعت است که هشت رکعت آن نافله ظهر است و هشت رکعت نافله عصر، و چهار رکعت نافله مغرب، و دو رکعت نافله عشاء و یازده رکعت نافله شب، و دو رکعت نافله صبح می باشد و چون دو رکعت نافله عشاء را بنا بر احتیاط واجب باید نشسته خواند، یک رکعت حساب می شود. ولی در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه می شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید