سخنان گهربار معصومین(ع) در مورد رمضان ماه خدا

سخنان گهربار معصومین(ع) در مورد رمضان ماه خدا

-رسول اکرم(ص): «ایهاالناس انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکه والرحمه والمغفره شهر هو عندالله افضل الشهور و ایامه افضل الایام و لیالیه افضل اللیالی و ساعاته افضل الساعات.»(1) ای مردم، ماه خدا – ماه رمضان – با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است، ماهی که نزد خدا بهترین ماه ها، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب ها و اوقاتش بهترین اوقات است .
-رسول اکرم(ص): «ان شهرکم هذا لیس کالشهور انه اذا اقبل الیکم اقبل بالبرکه والرحمه و اذا ادبر عنکم ادبر بغفران الذنوب . . .»(2) این ماه، (رمضان) همانند دیگر ماه ها نیست، زیرا هرگاه به شما رو آورد همراه با برکت و رحمت است و آن گاه که از شما پشت کند آمرزش گناهان را در بردارد .
– رسول اکرم(ص): «ایهاالناس قد اظلکم شهر عظیم، شهر مبارک، شهر فیه لیله العمل فیها خیر من الف شهر . . . هو شهر اوله رحمه و اوسطه مغفره و آخره عتق من النار .» (3) ای مردم! ماه بزرگی بر شما سایه افکنده، ماهی مبارک که شبی دارد که عمل خیر در آن از عمل هزار ماه برتر است . . . ماهی که اولش رحمت، میانش آمرزش و پایانش رهایی از آتش است .

– رسول اکرم(ص): «ان للجنه بابا یدعی الریان لایدخل منه الا الصائمون‏».(4) بهشت را دری است که آن را باب الریان می ‏گویند و از آن جز روزه داران وارد بهشت نمی ‏شوند .
-امام علی(ع): «ایهاالناس ان یومکم هذا یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المسیئون و هو اشبه یوم بیوم قیامتکم فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم.»(5) ای مردم، امروز روز پاداش نیکوکاران و زیان تبهکاران است و آن را شباهتی بسیار با روز رستاخیز است، پس هنگامی که برای نماز(عید) بیرون می ‏روید خروج از قبر و روانه شدن به سوی پروردگار را به یاد آورید .
– امام علی(ع): «علیکم فی شهر رمضان بکثره الدعاء والاستغفار فاما الدعا فیدفع عنکم البلاء و اما الاستغفار فتمحی به ذنوبکم.»(6) برشماست که در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید چه این که دعا بلا و گرفتاری را از شما دور می ‏سازد و به سبب استغفار، گناهان شما محو می‏ شود.
– امام علی(ع): «نوم الصائم عباده و صمته تسبیح و دعاءه مستجاب و عمله مضاعف. ان للصائم عند افطاره دعوه لاترد.»(7) خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح و دعای او مستجاب و عملش چندبرابر است، همانا دعای روزه دار به هنگام افطار رد نمی‏ شود .
– امام باقر(ع): «العمل الصالح فیها من الصلاه والزکاه و انواع الخیر خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیله القدر. و لولا ما یضاعف الله تبارک و تعالی للمؤمنین ما بلغوا، ولکن الله یضاعف لهم الحسنات.»(8) در این شب قدر، عمل شایسته هم چون نماز و زکات و هر کار نیک، بهتر است از کار در هزار ماه که شب قدر در آن نباشد، و اگر خدای تبارک و تعالی پاداش اعمال مؤمنان را دو چندان نمی ‏کرد آنان بدین منزلت نمی‏ رسیدند اما خدای پاداش کار خیر ایشان را دو برابر کرده است .

– امام باقر(ع): «من احیی لیله القدر غفرت له ذنوبه ولو کانت ذنوبه عدد نجوم السماء و مثاقیل الجبال و مکائیل البحار.»(9) کسی که شب قدر را(با عبادت خدا) زنده دارد گناهانش آمرزیده شود گرچه به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه ها و کیل دریاها باشد.
– امام صادق(ع): «فی لیله تسع عشر من شهر رمضان التقدیر و فی لیله احدی و عشرین القضاء و فی لیله ثلاث و عشرین ابرام ما یکون فی السنه الی مثلها و لله – جل ثناؤه – ان یفعل ما یشاؤ فی خلقه.»(10) شب نوزدهم ماه رمضان، شب تقدیر و شب بیست و یکم شب قضا و شب بیست و سوم شب تصویب اموری است که در سال تحقق خواهد یافت و خداوند – جل ثناوه – هرچه خواهد برای خلقش آن کند.
– امام علی ابن موسی الرضا(ع): «شهر رمضان شهر البرکه و شهر الرحمه و شهر المغفره و شهر التوبه و شهر الانابه من لم یعفو له فی شهر رمضان ففی ای شهر یغفر له.»(11) ماه رمضان ماه برکت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است، و ماه بازگشت(به سوی خدا) است هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه دیگر مورد آمرزش قرار می ‏گیرد.

پی نوشت ها :

1- وسائل، ج 7، ص 227 .
2- وسایل، ج 7، ص 226 .
3- بحار، ج 96، ص 342 .
4- بحار، ج 96، ص 252 .
5- امالی صدوق، ص 100 .
6-وسائل ج 4، ص 223 .
7- بحار، ج 93، ص 360 .
8- وسائل الشیعه، ج 7، ص 257 .
9- بحار، ج 98، ص 168 .
10-وسائل الشیعه، ج 4، ص 261 .
11- بحارالانوار، ج 96، ص 341 .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید