بخورنخورهای افطار از نگاه طب سنتی

بخورنخورهای افطار از نگاه طب سنتی

افطار را باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل کرد و هر یک از لقمه‌های غذا باید کاملاً جویده شود و این‌طور نباشد که هنوز لقمه در دهان در حال جویدن است، لقمه بعدی را وارد دهان کنیم.

دکتر مجید امتیازی، متخصص طب سنتی، راز ماندگاری طب سنتی ایران را عقلانیت منطبق بر اخلاق و ادب موجود در این مکتب طبی دانست و اظهار داشت: تمام مواردی که به عنوان الگوی صحیح، قابلیت ماندگاری در ذهن تاریخی بشر را دارند تابع همین دو قاعده کلی هستند. وقتی که از این دو قاعده به عنوان اصل مهم و اساسی در طب سنتی ایران‌زمین نام برده می‌شود، موجودیت آن را در تمام موارد و مبانی این مکتب طبی پویا می‌توان مشاهده کرد. به طوری که در مباحث پیشگیری و درمان صحیح بیماری‌ها هم این دو قاعده کلی به طور کامل رعایت شده است.

دکتر مجید امتیازی خاطرنشان ساخت: بر این اساس بخشی از حفظ سلامتی انسان هم تابع رعایت اخلاق و ادب در خوردن و پرهیز کردن است. درست غذا خوردن و به موقع غذا خوردن هم شرط رعایت این دو قاعده در فرهنگ سنتی ما بوده است که الآن متأسفانه به دلایل نامشخص و بهانه‌های بی‌اساس رعایت نشده و حتی در مواردی خلاف آن را به‌کار می‌بریم که یا به دلیل ندانستن موضوع است و یا پیروی کورکورانه.

این متخصص طب سنتی به روزه‌داران توصیه کرد وعده غذای افطار و سحری جزو مواردی است که باید مصرف شوند ولی نوع غذا باید متناسب با وضعیت و مزاج بدن فرد باشد. وی افزود: فراموش نکنیم که سفره سحری و به طور ویژه سفره افطار، میدان مسابقه در خوردن نیست.

دکتر امتیازی با تأکید بر اینکه از نوشیدن آب هنگام صرف هر یک از این وعده‌های غذایی به شدت پرهیز شود ادامه داد: مناسب‌ترین زمان نوشیدن آب حداقل یک ساعت و نیم بعد از خوردن است.
این متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه وعده شام هم باید غذایی نسبتاً سبک باشد تصریح کرد: از خوردن غذاهای پر ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند

وی متذکر شد: نوشیدن آب خیلی سرد و به قولی «تگری» حتی در این فاصله زمانی هم بسیار مضر و آسیب رساننده به سیستم گوارشی، کبدی و هضمی است. پس بعد از گذشتن زمان مناسب از غذا خوردن، نوشیدن آبی که خیلی سرد نباشد مانند نوشیدن برخی از شربت‌های سنتی بلامانع است.

دکتر امتیازی با اشاره به اینکه غذاها در هر یک از وعده‌ها باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل شود، توصیه کرد: هر یک از لقمه‌های غذا باید کاملاً جویده شود و این‌طور نباشد که هنوز لقمه در دهان در حال جویدن است، لقمه بعدی را وارد دهان کنیم.

وی با تأکید بر اینکه از درهم خوری و خوردن چند نوع مختلف غذا در یک وعده غذایی پرهیز شود، گفت: در صورتی که میل به خوردن سالاد است باید با فاصله و قبل از غذای اصلی میل شود. البته زمان خوردن آن بسته به نوع مزاج فرد و شدت اشتها متفاوت است و از طرف دیگر مقدار آن هم نباید زیاد باشد که باعث اختلال هضم شود.

دکتر امتیازی خطاب به روزه‌داران خاطرنشان ساخت: در صورتی که قصد، خوردن شام باشد باید با فاصله زمانی مناسب از خوردن افطاری باشد. این‌طور نباشد که بلافاصله بعد از خوردن افطار اقدام به خوردن شام شود.

این متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه وعده شام هم باید غذایی نسبتاً سبک باشد تصریح کرد: از خوردن غذاهای پر ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند.

منبع: همشهری

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید