حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه اشاعه گفتمان فردگرایی سبب شده به تدریج گفتمانهای جمعگرایانه، خانواده گرایانه و توحیدی به حاشیه برود، گفت: امروزه تصویری از دین در ذهن نسل جوان در حال نقش بستن است که تصور آنان را از دین شریعت محور به سوی دین معنوی سوق میدهد؛ جنبههای شریعت محور دین در نسل جدید تضعیف شده و به سوی دین عبادیای میرود که مزاحمتی برای زندگی دیگران نداشته باشد.
حجتالاسلام محمدرضا زیبایی نژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران، در گفتوگو با رسا در بیان علل و عوامل روانشناختی بدپوششی و بی حجابی گفت: زن بدحجاب با این بدپوشی خود اعلان میدارد که من در گروهی خاص، امروزی و متجدد هستم و از گروههای سنتی فاصله دارم؛ بسیاری از خانمها با اینکه میدانند چنین پوششی دلالت جنسی دارد اما قصد ندارند که با انتخاب این نوع پوشش، حرکتی جنسی داشته باشند، انگیزه حقیقی آنان برای چنین رفتارهایی، ترغیب جامعه به رفتارهای پسندیدهتر با آنان است.
وی در ادامه افزود: زنان بدپوش احساس میکنند که شیک پوشیدن با نحوه آرایشی خاص، آنها را باکلاس و مدرنتر نشان میدهد و از همین رو اعتماد به نفس بیشتری در این شکل پوشش پیدا میکنند؛ آنها میدانند که اینگونه پوششها، چشم جوانان بسیاری را به دنبال خود میکشاند و میدانند که از چنین پوششی تلقی جنسی میشود، اما تنها شخصیت متجددشان برایشان اهمیت دارد.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: از آنجایی که انگیزه روانی بدپوشان هویت سازی اجتماعی است، زمانی که حکومت از ابزارهای سلب در محاربت پوشی استفاده میکند، روحیه مقاومت در جوانان تقویت شده و از دستورات سرپیچی میکنند تا اعلان استقلال کنند؛ چنین جوانانی ضدانقلاب نبوده و با حاکمیت مشکلی ندارند و حتی مقاومت آنان نیز سیاسی نیست بلکه مقاومتشان اجتماعی و تنها از نوع لجبازی فرزندان در برابر والدینشان است.
حجتالاسلام زیبایی نژاد تصریح کرد: امروزه گفتمانی به نام فردگرایی در حال توسعه در دنیا است که مفاهیمی همچون «شادکامی فردی در زمان حال»، «آزادی فردی و حق تسلط بر بدن» و «نسبیت ارزشهای اخلاقی» اصلیترین کلیدواژههای آن را تشکیل داده و در حال شیوع میان جوامع جهانی است.
وی با بیان اینکه اشاعه گفتمان فردگرایی سبب شده به تدریج گفتمانهای جمعگرایانه، خانواده گرایانه و توحیدی به حاشیه برود، تأکید کرد: امروزه تصویری از دین در ذهن نسل جوان در حال نقش بستن است که تصور آنان را از دین شریعت محور به سوی دین معنوی سوق میدهد؛ جنبههای شریعت محور دین در نسل جدید تضعیف شده و به سوی دین عبادیای میرود که مزاحمتی برای زندگی دیگران نداشته باشد.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: زمانی که گفتمان فردگرایی همگانی شود، تأثیر خود را در مصادیقی همچون پوشش و حجاب گذاشته و جوان احساس میکند که با تعیین پوششی خاص از سوی حکومت یا شریعت، محدود میشود؛ این را مخالف با آزادی فردی میداند و احساس میکند که در حریم خلوتش مداخله شده است.
وی اظهار داشت: در فضای فردگرایی موجود، اگر جوان را نسبت به رفتارهایش انذار دهیم، وی احساس خواهد کرد که آزادیهایش نادیده گرفته شده و واکنش منفی نشان میدهد؛ از همین رو واکنش منفی به آمران به معروف و ناهیان از منکر در قالب ضرب و شتم و قتل، نه تنها کم نخواهد شد، بلکه در آینده بیشتر نیز میشود تا آمران به معروف را به نقطهای برساند که نباید در زندگی دیگران دخالت کنند.
حجتالاسلام زیبایی نژاد در بیان راهکار مقابله با فرهنگ فردگرایی ابراز داشت: اگر بتوان محیطی ارتباطی مبتنی بر تقوا در جامعه به وجود آورد بدین شکل که ارتباط روحانیان با مردم و دلسوزی این قشر برای پدران و برادرانشان افزایش و نیز سیاستهای حکومت به سوی تقویت پیوندهای اجتماعی سوق یابد، همچنین مردم فرزندانشان را از کودکی با مسجد مرتبط سازند، میتوان تا حدودی در برابر بدحجابی و فرهنگ فردگرایی، جریان مقاومت ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه برخی میپندارند که حجاب مقولهای فرهنگی بوده و قوانین باید کنار رود، اظهار داشت: چنین حرفی صحیحی نیست چون تمام مقولهها همچون قوانین راهنمایی و رانندگی جهات فرهنگی هم داشته و باید فرهنگ سازی شوند اما در کنار فرهنگ سازی، قوانین تشویقی و تنبیهی و جریمهها نیز باید وجود داشته باشند.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه اگر حکومت نتواند حساسیتهای خود را تبدیل به حساسیت عمومی کند، موفق نخواهد بود، گفت: همانطور که حساسیت و برخورد حکومت اسلامی با قاچاقچیان، اراذل اوباش و مزاحمین نوامیس، حساسیتی عمومی است و جامعه در برابر این برخوردها ابراز رضایت میکند، سایر حساسیتهای فرهنگی نظام اسلامی نیز باید فرهنگ سازی شود.