توصیه به حجاب فاطمی و زینبی در وصایای شهدا (2)

توصیه به حجاب فاطمی و زینبی در وصایای شهدا (2)

نویسنده: مهدی دادجو

شهید صادق بهمنی ( 1362- 1343 امیدیه )
خواهرم، سعی کن که زینب [ وار زندگی کنی که زینت ] زن در حفظ حجاب اوست.

شهید علی اصغر بیات ( 1366- 1344 تویسرکان )
… و از یگانه خواهرم می خواهم که حجابش را حفظ کند و به یاد خدا باشد و خود را زینب وار بسازد.
… ای خدای بزرگ تو را به تمامی این شهیدان قسم که بی حجابها را و منافقین و دشمنان ملت و آنهایی که این انقلاب را یاری نمی کنند و توطئه می کنند علیه این انقلاب، آنها را از بین ببر.

شهید عباس بیدگلی ( 1365- 1341 قم )
… و ای خواهران خط امام، از شما می خواهم که زینب وار در مقابل یزیدیان زمان بایستید و با حجاب خود خدمتی به انقلاب نموده باشید.

شهید عبدالکریم بیدمال ( 1361- 1344 دزفول )
… و از خواهرانم می خواهم که حجاب را همیشه رعایت کنند و زینب وار عمل کنند.

شهید علی بیگمی ( 1365- 1347 بیرجند )
خواهرانم تقوی را پیشه کنید و حجابتان را مانند سنگر حفظ کنید و در مرگم زینب وار صبر کنید و برایم گریه نکنید. مبادا ناراحت باشید که برادرتان و راه خدا کشته شده و فقط دعا کنید که این شهید از خانواده ما قبول شود.

شهید شهروز پاکباز( 1364- 1340 یاسوج )
… و پیامی برای خواهرانم دارم: ای خواهران عزیزم، در حفظ حجاب خود بکوشید و زینب وار زندگی کنید و مثل فاطمه زهرا (علیه السلام) الگو نمونه و اسوه برای دیگر خواهران باشید و حجاب شما و درست تربیت کردن فرزندان خود و تحویل آن به جامعه ثواب و اجر زیادی دارد.

شهید عبدالطیف پناهی ( 1364- 1343 اقلید )
ای خواهرانم این را به شما بگویم که اگر می خواهید از پیروان خط سرخ و زوال ناپذیر خون شهیدان و برادر شهیدتان باشید سیاهی حجابتان را حفظ کنید و با حفظ حجابتان پاسدار حرمت خون شهیدان باشید و زینب (سلام الله علیها) را الگوی خود قرار دهید و درس استقامت و صبر را از زینب (سلام الله علیها) بگیرید و چون زینب، پیام خون شهیدان را به نسلهای آینده برسانید.

شهید عباس پور دهقان ( 1362- 1345 یزد )
از شما خواهران عزیزم، از شما یک به یک می خواهم مرا حلال کنید و اگر یک وقت با شما به تندی رفتار کردم مرا ببخشید و شما هم با حجاب خودتان پیرو راه حضرت زینب باشید.

شهید علی پورشبانان ( 1363- 1344 نجف آباد )
سخنی با خواهران : سعی کنید زینب گونه باشید و پیام خون شهیدان را به گوش مردم برسانید. حجاب، حجاب، حجاب و در آخر از خدا می خواهم که شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگرداند و مرگ ما را شهادت در راه خویش قرار دهد.

شهید عباس پور قاسمی اردکانی ( 1362- 1341 اردکان )
… و از خواهرانم می خواهم همچون زینب (سلام الله علیها) در مصیبت برادر صبور باشند و با حجاب و عفت خود دین خود را به اسلام ادا نمایند و این پیام خون شهیدان را تا آنجا که می توانند به خواهران دینی خود برسانند که شهیدان کشته اسلامند. یکی از بزرگترین دستاوردهای اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی ایران رعایت حجاب است. و بدانید که در دامن مادران با حجاب این شهید پرورش می یابد.

شهید عبدالمحمد پیش بین ( 1362- 1340 باغملک )
اما همسرگرامی، شما هم عمری را با من سپری کردید و حق بزرگی بر گردن من دارید، از تو می خواهم که اولاً در حد توان اصول و احکام را به کار بندید و همیشه به یاد خدا باشید و حجاب را همانطور که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) انتظار دارند رعایت نمایید، و در نگهداری فرزندم نهایت کوشش را بنمایید.

شهید علی تاروردی پور ( 1365- 1347 سلماس )
خواهرانم بهترین وصیتی که به شما دارم حجاب می باشد و اینکه وصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را عمل نمایید. خدا شما را در « … » حجابتان سست نگرداند، ان شاء الله.

شهید عربعلی ترکی ( 1361- 1342 اصفهان )
… و اما زینبم علاقه خاصی به تو دارم. امیدوارم زنی فاطمه گونه باشی امیدوارم زینت حجابت باشد. امیدوارم نمونه زن واقعی باشی.

شهید عباس تودشکی ( 1365- 1329 اصفهان )
… و از همسر مهربانم می خواهم مرا حلال کند و زینب وار راه شهدا را ادامه دهد و با حجاب و عفت اسلامی روح شهدا را شاد کند و از خواهران هم می خواهم حجاب و عفت اسلامی را رعایت کنند؛ چرا که دشمن می خواهد با بی حجابی و بی عفتی ضربه به اسلام و انقلاب بزند.

شهید ضرغام توکلی ( 1363- 1348 کازرون )
… و وصیتی به تو دارم که همچون زینب از خونم و از صدها خون شهیدان دیگر با حجابت و رفتارت پاسداری کنی.

شهید عبدالحسین توکلی ( 1366- 1348 بجنورد )
خواهرانم، زینب وار در صحنه باشیدو حجاب اسلامی را رعایت کنید.

شهید علیرضا جابری فروغ ( 1366- 1347 تبریز )
… و اما خواهران مهربانم، …زینب گونه صبر کنید و حجابتان را کامل حفظ کنید.

شهید غلامعلی جاری نجف آبادی ( 1362- 1340 خمینی شهر )
ای خواهرانم، … مواظب حجاب خودت باش اگر می خواهی حضرت فاطمه زهرا از تو راضی باشد و دل او را جریحه دار نکنی.

شهید غلامرضا جانفزا ( 1365- 1343 تهران )
ای خواهرانم، در مقابل مشکلات صبور باشید و حجابتان را رعایت کنید، و مانند خانم فاطمه (سلام الله علیها) باشید هم در حجابتان و هم در مقابل مشکلات. خانم فاطمه پهلویش را شکستند طوری که در هر نفسی که می زد خون بالا می آورد، اینقدر درد می کشید که دعای آخرش این بود خدایا مرگ فاطمه (سلام الله علیها) را برسان. به این ترتیب جلوی دشمنان ناله نمی کرد.

شهید علیرضا جان قربان ( 1366- 1349 اصفهان )
خواهرم حجاب یادت نرود. در جهان آخرت مقابل فاطمه زهرا چه داری بگویی و مواظب باش که حجابت را خوب [ و ] عالی و بهتر از پیش انجام بده تا مادر همه ما، فاطمه زهرا از ما خوشحال شود. اگر شما بخواهی راه مرا ادامه بدهید همین حفظ حجاب! چرا که « ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است » .
… چند سخنی با خواهر عزیزم، از تو می خواهم که حجاب را رعایت کنی و در زندگی زهراوار زندگی بکنی.

شهید علی اصغر جبله ای ( 1366- 1349 سبزوار )
خواهرم، همچون زینب باش و حجاب خود را حفظ نما. زیرا سیاهی حجاب تو بالاتر از سرخی خون من است.

شهید عبدالرسول جعفرآبادی ( 1365- 1350 گرگان )
از خواهران عزیزم می خواهم که در شهادت من همچون زینب کبری مانند کوه استوار باشند و حجاب خود را رعایت نماید.

شهید عبدالرضا جعفری چمگردانی ( 1365- 1346 زرین شهر )
… و اما سخنی چند با برادران و خواهرم: خواهر عزیزم فراموش نکن که حجاب خود را حفظ کنی و زینب وار باشی.

شهید علی جعفری فیجانی ( 1363- 1345 تهران )
از خواهرم خواستارم که زهد و تقوا را حفظ کند و با توسل به خاندان عصمت و طهارت، نماز، دعا، حفظ حجاب و الگو قرار دادن حضرت زهرا (سلام الله علیها)، فاطمه وار زندگی کند.

شهید سیدمحمدرضا جلیلی صدر ( 1366- 1348 همدان )
… و پیام من برای تمام خواهرانم این است که حجاب خود را رعایت کنند و زینب گونه باشند.

شهید شجاعت الله جمالی ( 1363- 1346 سپیدان )
… و نصیحتی برای خواهران دارم که حجاب اسلامی را رعایت کنند.

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید عبدالرشید جناب ( 1364- 1346 دهدشت )
… و اما خواهرانم، آنها چنان حجاب خود را حفظ کنند که با حفظ کردن حجاب خود ادامه دهنده راه زینب باشند و مانند او که در شهادت برادرش صابر بود شما هم در شهادت برادرتان صابر باشید.

شهید شهباز جوادی اشرفی ( 1367- 1339 بهشهر )
دخترم، فاطمه جان، باید همانند نامت که نام فاطمه است و مقدس و عزیز، رفتار و کردار و عملت همانند الگویت فاطمه زهرا باشد. دخترم در زندگی دنیوی کارهایت را برای رضای خدا انجام بده و حتماً حجابت را حفظ کن و دین و ایمانت را در دنیا با هیچ وسیله ای عوض نکن که دین باعث سربلندی هر دو عالم است.

شهید عباس جوشقانی حسین آبادی ( 1361- 1340 اصفهان )
ای برادران و ای خواهران، تقوی داشته باشید و از خدا بترسید و اخلاق اسلامی را در کوچه و بازار و محل و هر کجا که هستید رعایت کنید. خواهران، حجاب اسلامی را رعایت کنید و بدانید که بی حجابی ریشه تمام مفاسد می باشد و شما باید تا آنجا که می توانید با برخورد خوب ولی قاطع و با رعایت ضوابط (1) اسلامی جلوی بی حجابی را بگیرید و خواهرانم، بدانید که شما رسالتی بس بزرگ و زینب گونه بر عهده دارید که امیدوارم بتوانید پیام اسلام و شهدا را زینب وار به گوش مردم جهان برسانید.

شهید عبدالمحمد جوکار بندبالی ( 1363-1341 دزفول )
… و اما شما ای خواهران، الگوی شما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و زینب (سلام الله علیها) است. فاطمه سرور زنان بهشت است. حجاب او، وقار او، رفتار او، ادب او، بچه داری او و خانه داری او.
… ای خواهرانم، نماز را بخوانید و حجابتان را که سنگر عفت است حفظ کنید و مرا ببخشید.

شهید عبدالصاحب جهانبخشی ( 1363-1348 ممسنی )
… و تو ای خواهر، تنها امید من به شما این است که ما با خونمان درخت اسلام را آبیاری می کنیم و بر دهان ابر قدرتها می کوبیم و شما با حجابتان، این اسلحه خدایی، زینب وار بر علیه استکبار جهانی به پا خیزید و مانند زینب که پیام حسین را به جهانیان رساند شما هم پیام شهدا را به تمام دیار برسانید. پیام من به خواهران این است که مسئله حجاب را اصلی ترین مسئله بدانید.

شهید علی جهاندیده ( 1365-1345 دهدشت )
… و اما خواهرم، تو زینب گونه باش. آیا می دانی که زینب در صحرای کربلا بعد از شهادت برادرش با یزیدیان چه کرد؟ آیا می دانی که زینب یزید را رسوا کرد؟ تو هم چنین باش. خواهرم با حجاب بر سر قبرم بیا و همیشه حجاب را رعایت کن که حجاب تو حافظ خون من است.

شهید عباس چوپانی ( 1364-1349 شاهین دژ )
ای خواهر عزیزم، حجاب و عفت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودت قرار بده و همیشه فاطمه وار و زینب گونه مبارزه و زندگی کن.

شهید علی چهره قانی ( 1366-1349 قم )
ای خواهران دلسوزم، شما باید حجاب اسلامی را رعایت کنید. ای خواهران عزیزم، شما زینب وار تبلیغ کردن و فاطمه وار زیستن را بیاموزید که حجاب شما ارزنده تر از خون سرخ ماست.

شهید علی حاج هاشمی ( 1363-1342 خمینی شهر )
… و شما ای خواهران عزیزم، حجاب و عفت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و مبارزه کنید.

شهید عبدالله حسن آبادی ( 1366-1346 کنگاور )
… و تو ای خواهرم، تنها خواهشم از تو این است که حجابت را حفظ کنی، مانند زینب که در میان کفار می غرید و حجابش محفوظ بود.

شهید غلامرضا حسنی ( 1365-1346 قم )
خواهرانم، در راس خوب بودن یک زن حجاب وی است که باید از فاطمه (سلام الله علیها) و زینب کبری (سلام الله علیها) درس بگیرید و راه برادر شهیدتان را و پاسداری از خونش را بوسیله حفظ حجاب و دوری از غیبت و غیره ادامه دهید، چرا که قبلم از دست بی حجابها خون بود.

شهید علی اکبر حسین پور ( 1366-1344 مشهد )
خواهرم، … حجابت را حفظ نما که این جا خون تمام جوانان به خاطر حجاب می ریزد.

شهید علی حسین زاده ( 1362-1346 مشهد )
خواهران عزیزم، مخصوصاً خطاب به خواهر کوچکم، حجاب و عفت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و « … » کنید و با ناملایمات دست و پنجه نرم کنید.

شهید علی اکبر حسین زاده احمدی ( 1361-1338 تهران )
خواهران عزیزم، حال موقع آن رسیده که زینب وار پیام این شهدای راه خدا را به گوش جهانیان برسانید و حجاب و عفت و پاکدامنی را سر لوحه زندگی خود قرار دهید و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و مبارزه کنید.

شهید علی حسینی ( 1365-1346 محلات )
مادران و خواهران، حجابتان را رعایت کنید.

ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید صمد حسینیان ( 1363-1345 استهبان )
… و از خواهرانم می خواهم همچون زینب باشند و او را بشناسند و مقلدش باشند و تحمل و صبرش را در مصیبت به آن بزرگی در کربلا که جلو چشمش اتفاق افتاد، سرمشق خود قرار دهند و با حفظ حجاب و نجابت و عفت خود او را خشنود نمایند.

شهید علیرضا حطری ( 1367-1349 تهران )
خواهرانم، امیدوارم که همچون فاطمه (سلام الله علیها) در حجاب خود کوشا باشید و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را برای خود الگو قرار دهید.

شهید عزت الله حقیقی ( 1361-1342 مبارکه )
خواهرانم می خواهم همچون زینب باشید و او را بشناسید و « … » باشید و تحمل صبرش را در مصیبت به آن بزرگی کربلا که جلوی چشمش اتفاق افتاد سرمشق خود قرار دهید و حفظ حجاب و نجابت و عفت خود او را خشنود نمایید.

شهید عبدالعباس حمید ( 1364-1344 اهواز )
[ خواهرانم، ] بیایید حضرت زینب و حضرت فاطمه را الگو و سرمشق زندگی خود قرار بدهید، نه زنهای خارجی را که عاقبتی ندارند. حفظ حجاب بکنید، اگر بی حجابی نشانه تمدن است پس حیوانات متمدن ترند.

شهید علی محمد حیدری ( 1362-1344 رفسنجان )
خواهرانم، از شما می خواهم که حجاب داشته باشید و مثل حضرت فاطمه زهرا، حضرت خدیجه و بانو سمیه در راه اسلام فداکار باشید.

شهید اسماعیل حیدری کهن علی ( 1362-1346 زرین شهر )
… و از خواهرانم می خواهم که حجاب اسلامی را رعایت نمایند و زینب وار عمل کنند و در همه حال فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و زینب کبری (سلام الله علیها) را الگوی خویش قرار دهند.

شهید علی اصغر حیوی حقیقی ( 1363-1340 استهبان )
… و شما خواهران با حفظ حجاب خود زینب وار پیام آور خون شهیدان باشید.

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصول وصیت: ظوابط
منبع مقاله :
دادجو، مهدی؛ (1390)، گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا 2، تهران: نشر شاهد، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید