حجاب اسلامى

حجاب اسلامى

نویسنده: ابراهیم امینی

زن و مرد گر چه در بسیارى از امور اشتراک دارند لیکن امتیازات ویژه اى نیز دارند. یکى از امتیازات مهم آنان اینست که زن موجودى است ظریف و لطیف و زیبا و محبوب. زن دلبر است و مرد دلداده زن جاذب است و مرد مجذوب، مرد دوستدار است و زن دوست داشتنى. هنگامیکه مرد با زنى ازدواج می کند مى خواهد تمام خوبیها و زیبائیهاى این موجود ظریف را در انحصار خویش ببیند. زنى را دوست دارد که زیبائیها، دلبریها و طنازیها، شوخیها و خوشمزه گیها، و همه چیزش را در انحصار شوهرش قرار دهد و نسبت به مردان بیگانه جداً اجتناب نماید. مرد بسیار غیور است و نمى تواند تحمل کند که مرد بیگانه اى به همسرش نگاه کند یا با او در ارتباط و آمیزش باشد، بگوید و شوخى کند و بخندد و چنین عملى را تجاوز به حق مشروع خویش می داند. و از همسرش انتظار دارد که با رعایت پوشش و حجاب اسلامى و با تقیّد به ضوابط شرعى و قوانین اخلاقى و با حفظ متانت و حجب و حیاء اسلامى شوهرش را در این خواسته مشروع کمک و یارى نماید. هر مرد مؤمن و غیورى چنین خواسته اى را دارد. اگر همسرش به این وظیفه اسلامى و اجتماعى عمل کرد او نیز با آرامش خاطر زندگى می کند و براى تأمین نیازمندیهاى خانواده اش تلاش می نماید و بر محبتش اضافه می گردد. و همین صفا و محبت سبب می شود که او نیز به زنان بیگانه بى توجه باشد. اما اگر مرد مشاهده کرد که همسرش تقیدى به حجاب و پوشش اسلامى ندارد و زیبائیهایش را در معرض دید مردان بیگانه قرار می دهد و با آنها نیز در ارتباط و تماس است شدیداً ناراحت می شود زیرا حق انحصارى خویش را تضییع شده و در معرض دید دیگران مى بیند. و مسؤولیت این امر را برعهده همسرش مى داند. چنین مردى همواره پریشان خاطر و بدبین است.
محبت و صفایش نسبت به خانواده تدریجاً کم می شود.
بنابراین صلاح جامعه و بانوان در این است که پوشیده و محجوب باشند و متین و بدون آرایش از منزل خارج شوند و زیبائیهاى خودشان را در معرض دید همگان قرار ندهند.
رعایت حجاب یک وظیفه اسلامى است. خدا در قرآن مى فرماید:
به زنان مؤمن بگو: از مردان بیگانه چشم بپوشند. و فروج و اندام خویشتن را از نگاه دیگران محفوظ بدارند، و محل زیبائیها و زینتهاى خویش را براى اجانب آشکار نسازند، مگر آنچه را که طبعاً آشکار است (مانند صورت و دستها) و روسریهاى خودشان را بر سینه ها بیندازند (تا خوب پوشیده شود) و زینت و جمالشان را جز براى شوهر و پدر و پدر شوهر و پسران خود و پسران شوهر، و برادران و فرزندان برادر و فرزندان خواهر… آشکار نسازند (1)
آرى رعایت حجاب و پوشش اسلامى از جهات مختلف به نفع بانوان است:
1- بهتر مى توانند مقام و منزلت و ارزش وجودى خودشان را در اجتماع محفوظ بدارند، و خویشتن را از معرض دید چشمهاى بیگانگان نگه دارند.
2-بانوان با رعایت پوشش اسلامى بهتر مى توانند مراتب وفادارى و علاقه خودشان را نسبت به همسرشان به اثبات رسانند و در آرامش و صفا و گرمى خانواده کمک نمایند و از به وجود آمدن بدبینى و اختلافات و مشاجرات جلوگیرى به عمل آورند. و در یک کلام، بهترمى توانند دل شوهر را به دست آورند و جایگاه خویش را تثبیت نمایند.
3-با رعایت حجاب اسلامى جلو چشم چرانیها و لذتجوئیهاى غیر مشروع بصرى مردان بیگانه را می گیرند و بدین وسیله از اختلافات و بدبینیهاى خانواده ها مى کاهند و به استحکام و ثبات و آرامش آنها کمک می نمایند.
4-با رعایت پوشش اسلامى بهترین کمک را به نسل جوان و مردان مجردى که امکان ازدواج ندارند انجام می دهند و از فسادها و انحرافها و ضعف اعصابهاى جوانان که نتائج سوئش در نتیجه عائد خودبانوان خواهد شد جلوگیرى می کنند.
5-اگر همه بانوان حجاب اسلامى را کاملاً رعایت نمایند، هرزنى که همسرش از منزل خارج می شود اطمینان دارد که در برابر بد حجابیهاو طنازیها و خودنمائیهاى زنان کوچه و بازار قرار نمی گیرد-تا دلش راببرند و از محبت و علاقه اش نسبت به خانواده بکاهند.
آرى اسلام چون از آفرینش ویژه زن آگاه است و او را یک رکن مهم اجتماع میداند که نسبت به صلاح و فساد جامعه نیز مسؤلیت دارد، از او مى خواهد که در انجام این مسؤلیت بزرگ فداکارى نماید و با رعایت حجاب اسلامى از مفاسد و انحرافهاى اجتماعى جلوگیرى کند و در ثبات و آرامش و عظمت ملت خویش بکوشد. و یقین بداند که در انجام این مسؤولیت بزرگ الهى بهترین پاداش را از خداوند بزرگ دریافت خواهد نمود. خانم گرامى! اگر به آرامش و ثبات خانواده و اعتماد و اطمینان شوهرت علاقه دارى، اگر به مصالح واقعى جامعه بانوان مى اندیشى، اگر به سلامت روانى جوانان و جلوگیرى از انحراف و لغزش آنان فکر مى کنى، اگر مى خواهى بانوان را از معرض چشم چرانى بیگانگان و فریب دادن و به انحراف کشیدن آنان نجات دهى، و اگر مى خواهى رضایت خدا را جلب کنى و یک مسلمان مؤمن و فداکار باشى، پوشش و حجاب اسلامى را همواره رعایت کن. و زیبائیها و آرایش خودت را در معرض دید بیگانگان قرار نده. گر چه در داخل منزل و با خویشان نزدیک باشد. داخل منزل و خارج آن، در مجالس مهمانى و در خارج فرقى ندارد. برادر شوهر، پسربرادر شوهر، شوهر خواهر شوهر، شوهر خواهر خودت شوهر عمه ات، شوهر خاله ات، پسر عمه ها، پسر دائیها، همه اینها به تو نامحرم هستند واجب است حجاب اسلامى را رعایت کنى گر چه در منزل خودتان یا در مجلس مهمانى باشید. اگر نسبت به اینها حجاب را رعایت نکنى هم مرتکب گناه می شوى هم شوهرت را قلباً ناراحت می کنى. ممکن است شوهرت بر زبان نیاورد ولى یقین داشته باش که ناراحت می شود و به صفا و صمیمیت خانوادگى شما لطمه وارد می گردد.
اما نسبت به محارم مانند، پدر شوهر و پدر خودت برادر خودت، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، رعایت حجاب لازم نیست. لیکن تذکر این نکته لازم است که بهتر است نسبت به اینها هم تا حدى حریم قائل شوى. و آرایش کرده و با لباسهائى که براى شوهرت مى پوشى، نزد اینها نیز ظاهر نشوى. گر چه شرعا جایز باشد. زیرا اکثر مردها حتى در این موارد ناراحت می شوند، و حفظ اعتماد و آرامش قلبى آنها لازم و مفید است و براى بقاء و ثبات و آرامش خانواده سودمند می باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1-سوره نور آیه 31
منبع:امینی، ابراهیم؛ (1367؟)، آئین همسرداری یا اخلاق خانواده، تهران: اسلامی، چاپ پانزدهم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید