پوشش و عفاف در احادیث و روایات معصومین (ع)(1)

پوشش و عفاف در احادیث و روایات معصومین (ع)(1)

بشارتهای خدا

– امام جعفر صادق (علیه السلام): اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد و گرنه به خاک هم نمی ارزد.
– پیامبر اکرم (ص): … زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد.
(نوارد راوندی، ص 37، بحارالانورا، جلد 103، ص 250)
– پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله): پروردگارا زنانی که خود را پوشیده نگه می دارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان.
(مستدرک الوسائل، ج 3، ص 244)
– پیامبر می فرمایند: «شرف مقنعه ای که زن بر سر دارد از دنیا و آنچه در آن است ارزنده تر می باشد.»
(محمد مهدی اشتهاردی، پوشش زن در اسلام، ص 104)
– قال رسول ا.. (صلی ا… علیه و آله و سلم): نصیف المرأه علی رأسها خیر من الدنیا و ما فیها: آن هنگام که پوشش سر زنی باشد ارزش آن از دنیا و آنچه در آن است بیشتر است.
(نور الشافی فی الفقه الشافعی)
– امام علی (ع) می فرمایند: همانا حجاب متین برای آنان (زنان) متضمن سعادت است.
(محمد دشتی، نهج البلاغه)
– امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: زکات زیبایی پاکدامنی است.
(میزان الحکمه، ج 4، ص 226)
– حضرت علی (ع): پوشیدگی زن به حالش بهتر است و زیبایی اش را پایدارتر می سازد.
(غررالحکمه و دررالکلم)
– پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند، خداوند به او ایمانی عطا می کند که شیرینی آن را در قلبش می یابد.
(الحکم الزاهره، ج 1 / ص 301)
– قال رسول ا… (صلی ا… علیه و آله و سلم): زنان خود را، با پوشش اندام و چشم، از دیدار نامحرمان بازدارند، که زنان هر چه پوشیده تر باشند سعادتمندتر هستند.
(سفینه البحار 2 / 298)
– حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.

سفارشات

– رسول خدا (ص) فرمودند: برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش لباسش را جمع و فشرده کند. (محمد محمدی اشتهاردی، پوشش زن در اسلام، ص 19)
– حضرت علی (علیه السلام): زن باید بخیل باشد چه در خرج کردن پول شوهر و چه نسبت به عفت خود.
(نهج البلاغه)
– رسول خدا فرمود: اگر مردی زنی را دید و ترسید رؤیت آن زن در او محبتی ایجاد کند فوراً نظر خود را برگرداند و چشم به آسمان بدوزد و با خدا مناجات نماید.
(محاسن برقی)
– حضرت علی (علیه السلام) فرمود: اگر جوانی زنی را دید و دلباخته او گردید و حس کرد در این باره ناتوان شده است دو رکعت نماز بخواند و از فضل خدا درخواست نماید تا خدای آرزویش را در آینده برآورد.
(بحارالانوار)
– «سئل امیرالمؤمنین بما یستعان علی غمض البصر؟ فقال بالخمود تحت سلطان المطلع علی سترک» از امیرالمؤمنین پرسیدند، به چه چیز می شود چشم را از مناظر شهوت انگیز پوشاند؟ فرمود: با تسلیم شدن و تحت نفوذ و محبت در آوردن برای خدائی که پنهان و آشکار را می داند.
(محاسن برقی)
– قال رسول ا… (صلی ا… علیه و آله و سلم): حمادیات النساء غض الابصار حفر الابصار حفر الاعراض فصر الوهازه: بارزترین درجه زنان سه چیز است: پوشیدن چشم از نامحرمان، پوشیدن تمام اندام از بیگانگان، کم و با حیا از منزل بیرون شدن.
(سفینه البحار 2 – 298 به نقل از ص 182 «ازدواج مکتب انسان سازی»)

حد حجاب

– رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) از اسماء در حالی که جامه های نازک و بدن نما پوشیده بود روبرگرداندند و گفتند: ای اسماء همین که زن به حد بلوغ رسید، سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و آن که حضرت اشاره به مچ دست به پایین و صورتشان نمود.
(سنن ابن داوود، ج 4، ص 62)
– امام صادق (علیه السلام): برای زن مسلمان جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.
(وسائل الشیعه، ج 30، ص 5281)
– از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: آیا آرنج زن تا مچ از قسمتهایی است که باید از نامحرم پوشاند؟ فرمودند: بلی آنچه زیر روسری قرار گیرد و همچنین از محل دستبند به بالا باید پوشانده شود.
(مستدرک حاکم، ج 2، ص 558)
– امام صادق (علیه السلام) در مورد زینتهایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند فرمود: صورت، و کف دو دست.
(بحار، ج 104، ص 33 / قرب الاسناد، ص 40)
– از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد برای مرد نامحرم نگاه کردن به چه قسمت از بدن زن جایز است؟ فرمودند: چهره، دو کف دست.
(اصول کافی، ج 5، ص 521)
– امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: بر شما لازم است لباس ضخیم (بیرون از منزل، در برابر نامحرم) بپوشید هر کسی که لباسش نازک است دین او مثل لباسش ضعیف و نازک است.
(وسائل الشیعه، ج 3، ص 357)

سخن گفتن با نامحرم

– زنان نباید با صدای نرم و لطیف سخن گویند، مردی که دارای قلب بیمار است، طمع می کند. زنان سخن پسندیده گویند.
(سوره احزاب، آیه 32)
– امام صادق (علیه السلام) فرمودند: امام علی (علیه السلام) به زنها سلام می کرد ولی کراهت داشت از سلام کردن به زنهای جوان. می فرمود: از این می ترسم که از صدایش خوشم بیاید و ضرر عمل من بیشتر از اجری که طلب می کنم، بشود.
(اصول کافی، ج 2، ص 648؛ وسائل الشیعه، ج 12، ص 76؛ بحارالانوار، ج 40، ص 435)
– از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز، به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند.
(پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، مرات النساء، ص 141 / بهشت خوبان، ص 98)
– پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): از گفت و گو و اختلاط با زنان بپرهیز، به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند.
(مرآت النساء، ص 141 / بهشت خوبان، ص 98)
– امام باقر (علیه السلام): سخن گفتن با زن نامحرم از دامهای شیطان است.
(مستدرک الوسایل، 14 / 273)
– از جمله بیعتهایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از زنان گرفت این بود که در خلوت با مردان مسافرت و نشست و برخاست نکنند.
(مستدرک الوسایل، ج 14 / ص 123)
– پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): کسی که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشد، شب را در جایی که زن نامحرم نفس او را می شنود به سر نمی برد هیچ مردی با زنی خلوت نکند مگر اینکه سومین آنها شیطان باشد.
(میزان الصلحه، ص 5505)

نظر به نامحرم

– پیامبر گرامی اسلام (ص) در روایتی چنین می فرماید: «هر کس به جنس مخالف نگاه آمیخته با شهوت بنماید روز رستاخیز چشمان او را پر از آتش نموده تا اینکه حساب مردم محشر به پایان رسد، آنگاه به حساب او رسیدگی خواهند کرد.»
– حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «غضوا ابصارکم ترون العجائب» یعنی: «هر کس چشم از مناظر شهوت انگیز بپوشاند مناظر ملکوتی در برابر دیدگان او مجسم خواهد شد»
– حضرت داوود (ع) به فرزند خود فرمود: «ای فرزند من، در دنبال شیر حرکت کن ولی در پشت زن راه مرو که شیطان لعین گفته است، نگاه کردن کمان قوی منست و تبریست که هرگز راه خطا نمی پوید»
– حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرماید: «النظره بعد النظره تزرع فی القلب الشهوه و کفی بها صاحبها فتنه: نگاه دوم… نگاهی که بعد از نگاه اول صورت گیرد در قلب تخم شهوت را می پاشد و کافی است که صاحب نگاه را به فتنه بزرگی دچار نماید»
(وسائل الشیعه؛ 22)
– حضرت صادق (ع) می فرماید: «اول نظره لک و الثانیه علیک و لا لک و الثالثه فیها الهلاک: نظر اول به نامحرم گناهی بر تو نیست، نگاه دوم بر ضرر تو نخواهد بود و کوچکترین بهره ای برای تو ندارد و نظر سوم باعث هلاکت تو خواهد شد.»
(مقدمات النکاح و آدابه)
– یحیی بن زکریا از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سؤال کردند: اولین مرحله زنا از کجا آغاز می شود و منشأ آن چیست؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: نگاه کردن. قرآن کریم در این باره می گوید: «لا تقربوا الزنا: به زنا نزدیک نگردید» – نظر به نامحرم تیری مسموم از تیرهای شیطان است.)
(الحکم الزاهره، ج 1 / ص 301)
– امام صادق (علیه السلام): چه بسیار نظر به نامحرمی که حسرت و پشیمانی طولانی به دنبال دارد.
(الحکم الزاهره، ج 1 / ص 301)
حضرت رسول اکرم فرمود: کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند، خداوند به او ایمانی عطا می کند که شیرینی آن را در قلبش می یابد.
(الحکم الزاهره، ج 1 / ص 301)
حضرت رسول اکرم فرمود: دور باشید از نگاه ناروا زیرا چنین نگاهی موجب بذر هوی و هوس می شود و غفلت آور است. (بحارالانوار ج 72 ص 119)
– یکی از سفارشات امام صادق به عبداله بن جندب این است: ای پسر جندب براستی که حضرت عیسی بن مریم به اصحاب خود فرمود: از نگاه ناروا بر حذر باشید زیرا در قلب شهوت می کارد و همین برای صاحبش فتنه انگیز خواهد بود.
(بحارالانوار، ج 78، ص 284)
– پیامبر فرمود: هر کس چشم خود را از حرام پر کند (نگاه به زنان نامحرم نماید) خداوند متعال چشم او را روز قیامت از آتش پر می کند مگر آنکه توبه نماید و برگردد.
(همان، ص 366)
– پیامبر اکرم (ص) فرمود: شدت می یابد غضب و خشم خدا بر زن شوهرداری که چشم خود را پر کند از نگاه به مرد اجنبی و یا نامحرمی آن زن را نگاه نماید.
(بحارالانوار، ج 104 ص 38)
– عمر در سفر حج بود مردی آمد در حالیکه چشمش لطمه دیده بود. عمر گفت: کی سیلی بصورتت زد؟ گفت: علی بن ابیطالب.
گفت: خدا بر تو نظر کرد ولی دیگر از جریان نپرسید و نگفت چرا سیلی زد. در این حال علی (ع) تشریف آورد. در حالی که مرد نزد عمر بود. حضرت فرمود: این مرد طواف می کرد ولی در طواف نگاه به زنان کرد. و بنا به روایتی حضرت فرمود، دیدم در نگاهش به زنان مردم خیره می شد.
(میزان الحکمه، ج 10، ص 70)
– حضرت علی فرمود: چشم پیشوا و سرچشمه تمام فتنه هاست.
(میزان الحکمه، ج 10، ص 71)
– حضرت علی فرمود: هر کس چشم خود را رها کند (کنترل نکند) تأسف و ناراحتی او زیاد می شود.
(میزان الحکمه، ج 10، ص 70)
– حضرت علی فرمود: کسی که چشم خود را کنترل نکند، به استقبال مرگ می رود.
(میزان الحکمه، ج 10، ص 70)
– پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): نظر به نامحرم تیری مسموم از تیرهای شیطان است.
(الحکم الزاهره، 1 / 301)
– امام صادق (علیه السلام): چه بسیار نظر به نامحرمی که حسرت و پشیمانی طولانی به دنبال دارد.
(الحکم الزاهره، 1 / 301)
– رسول خدا فرمود: برای هر عضوی بهره ای از زنا است و زنای چشم، نگاه بد (چشم چرانی) است.
(میزان الحکمه ج 10، ص 75)
– دیدگان انسان از دامهای شیطان است.
– حضرت مسیح (علیه السلام): هر زنی که خود را خوشبو کند و بیرون رود تا بویش به مشام دیگران رسد زناکار است و هر چشمی که او را نگرد زناکار است.
– حضرت مسیح (علیه السلام): نباید به آنچه (زنی) که تعلق به تو ندارد خیره شوی و تا زمانی که چشم خود را نگه داری هرگز مرتکب زنا نشوی اگر توانی که حتی به جامه زنان نامحرم نگاه نکنی چنین کن.
– پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): هر عضوی از اعضای انسان را بهره ای از زنا نوشته شده که لاجرم به آن می رسد. مثلا زنای چشم نگاه کردن، زنای پا راه رفتن، زنای گوش شنیدن.
(میزان الحکمه، ج 10، ص 70)
– پیامبر اکرم فرمود: «روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که از آنچه خداوند حرام کرده بسته شود و چشمی که شب را در راه خدا به بیداری بگذراند.»
(بحارالانوار، ج 101)
منبع: حریم ریحانه.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید