الاقبال بالاعمال الحسنه

الاقبال بالاعمال الحسنه

این کتاب از جمله آثار دعایى است که سیّد رضى الدین على بن موسى بن جعفربن طاووس ـ درگذشته به سال 664 ه. ق ـ گرد آورده است. دو مجلّد اقبال الاعمال دو جزء از مجموعه ده جزئى دعا و زیارات و عبادات است که به عنوان تتمه و تکمیل کتاب مصباح المتهجّد شیخ طوسى (ره) تنظیم شده است.
اقبال الاعمال که در سه مجلّد توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى و به تحقیق آقاى جواد قیّومى اصفهانى منتشر شده، به ترتیب جزء ششم، هفتم، هشتم و نهم مجموعه فوق است که اعمال و عبادات کل ماههاى سال را در بردارد.
بخش اوّل کتاب که به ماه رمضان اختصاص دارد، مشتمل بر فضیلت و اهمیّت این ماه، آمادگى براى ورود به آن و اعمال هریک از روزها و شبهاى آن است و با وظایف روز عید فطر پایان مى پذیرد.
بخش دوّم کتاب در فصل کوتاهى به بیان ادعیه و اعمال ماههاى شوال، ذیقعده و ذى الحجه پرداخته است.
در بخش سوّم اعمال و وظایف بقیه ماههاى سال آمده است. در لابلاى اعمال ماه محرَّم، ابن طاووس رساله کوچکى در توصیف وقایع روز عاشورا نگاشته و آن را اللطیف نام نهاده است.
مؤلّف چون گنجینه عظیمى از منابع روایى و کتابخانه اى منحصر به فرد در اختیار داشته، در گردآورى این مجموعه بسیار موفق بوده و با ذوق سلیم خود در ترتیب کتاب اثر بدیعى به یادگار گذاشته است. بعضى از علما اقبال را بالاترین مرتبه عرفان معرفى مى کنند.
سایت دارالحدیث

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید