صحیفه سجّادیه

صحیفه سجّادیه

صحیفه سجادیه ( که از آن به «زبور آل محمّد – علیهم السلام-» و «انجیل اهل بیت» یاد مى شود) از مهمترین و معتبرترین متون اسلامى بعد از قرآن کریم است. این کتاب ارزشمند مجموعه دعاهایى است که امام سجاد – علیه السلام- انشاء فرموده و به دست مبارک فرزندش امام باقر – علیه السلام- نگاشته شده است. در این جلسات امام جعفر صادق – علیه السلام- نیز حضور داشته اند.
راوى این کتاب در مقدّمه مى گوید شمار اوّلیه این ادعیه 75 دُعا بوده که 11 دعاى آن را از دست داده است. آنچه اینک به عنوان صحیفه کامله سجّادیه موجود است تنها حاوى 54 دعا است. گفتنى است در کتب ادعیه و روایات، دعاهاى دیگرى نیز از امام سجاد – علیه السلام- نقل شده است.
برخى از مهمترین ویژگیهاى صحیفه سجّادیه را چنین مى توان برشمرد:
1 ـ از جهت سند، بسیار معتبر و انتساب آن به امام چهارّم – علیه السلام- از امور مشهور در میان علماى شیعه است.
2 ـ متن کتاب از جهت فصاحت و بلاغت در مرتبه اى بسیار رفیع قرار دارد که دانشمندان نامدار سخنور بدان معترفند و از لحاظ تنوع موضوعات مورد اشاره در آن بسیار شگفت انگیز است.
3 ـ پیرامون این کتاب شریف بیش از هفتاد شرح و تفسیر و تعلیقه موجود است که مهمترین آنها عبارتند از: «ریاض السالکین» اثر علّامه سیّد على حسینى مدنى. این شرح که به زبان عربى است در هفت جلد توسط مؤسسه انتشارات اسلامى به چاپ رسیده است.
4 ـ شرح و ترجمه هاى فارسى بسیار از صحیفه سجادیه موجود است. برخى از آنها را چنین مى توان برشمرد: شرح و ترجمه سیّد على نقى فیض الاسلام، صدرالدین بلاغى، عبدالمجید آیتى، جواد فاضل، میرزا ابوالحسن شعرانى، محمّد جعفر امامى و….
5 ـ برخى از عالمان شیعى مجموعه دعاهاى امام سجّاد را از آثار روایى دیگر گردآورى نموده و به عنوان مستدرک صحیفه کامله سجادیه انتشار داده اند. برخى از مهمترین و جامعترین این آثار عبارتند از: 1 ـ الصحیفه سجّادیه تألیف علّامه سیّد محسن امین عاملى که مجموعه 183 دعا از ادعیه امام سجاد – علیه السلام- را گرد آورده است، 2 ـ الصحیفه السجّادیه الجامعه تألیف سیّد محمّد باقر موحّد اصفهانى شامل: 270 دعا و مناجات است که اخیراً توسط موسسه امام مهدى (عج) در قم منتشر شده است.
6 ـ تکمیل صحیفه سجادیه از ابتداى یافت شدن آن مورد اهتمام علما امامیه بوده و به همین جهت صحیفه سجادیه ثانیه وثالثه ورابعه جمع آورى شده است. الصحیفه السجادیه الجامعه کاملترین صحیفه و شامل تمامى دعاهاى امام سجاد – علیه السلام- مى باشد که در کتب متفرقه موجود بوده است.
سایت دارالحدیث

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید