وظایف منتظران ظهور (بخش سوم)

وظایف منتظران ظهور (بخش سوم)

بیانات مقام معظم رهبری :

کسب آمادگى براى ظهور حضرت
لزوم ارتباط قلبى با امام
دعا کنید. نافله بخوانید. توجه پیدا کنید. متذکر باشید. در شبانه‌روز یک ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهید. از کارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بیرون بکشید؛ با خدا و اولیاى خدا و با ولى‌عصر (عجل الله تعالى فرجه و ارواحنا فداه ) مأنوس بشوید. با قرآن مأنوس باشید و در آن تدبر بکنید. (1)

ویژگى‌هاى شیعیان حقیقى اهل‌بیت (ع)
خصوصیات شیعه‌ى اهل‌بیت و مکتب اهل‌بیت در چیست ؟ این خصوصیات ، باید در تمام محافل و مجامع و جوامع شیعى ترویج شود. اولش توسل به پروردگار و محو شدن در راه اراده‌ى پروردگار و بالاتر از همه چیز ، داشتن معرفت و محبت الهى است. (2)
لزوم انس و پیوند با امام زمان از راه دعا
در این راه، لطف پروردگار و دعاى مستجاب ولى‌عصر ) عجل الله تعالى فرجه الشریف ( پشتیبان ماست و ما باید خود را با آن حضرت و با یادش هر چه بیشتر آشنا کنیم. امام زمان را فراموش نکنیم. مملکت ما، مملکت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است ؛ زیرا انقلاب اسلام است. یاد ولى الله اعظم را در دل‌هاى خودتان داشته باشید. دعاى » اللهم انا نرغب الیک فى دوله کریمه « را با همه‌ى دل و با نیاز کامل بخوانید. هم روحتان در انتظار مهدى باشد، هم نیروى جسمى‌تان در این راه حرکت بکند. (3)
پیوند عمیق با امام زمان (عج) ترجمان روح بسیج
بسیجیان ، ارتباط خاصى با این نقطه‌ى اساسى عواطف دل‌هاى شیعیان و مسلمانان دارند… . بسیج به معنى حضور و آمادگى در همان نقطه‌اى است که اسلام و قرآن و امام زمان ( ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولى‌عصر( ارواحنا فداه ) – مهدى موعود عزیز – یک پیوند ناگسستنى و همیشگى است. (4)
عمل‌گرایى ، تعالى‌بخش آرمان‌گرایى در مهدویت
هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ( ارواحنا فداه) یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست؛ اما نباید مسأله را فقط به جنبه‌ى آرمانى آن ختم کرد – یعنى به عنوان یک آرزو در دل، یا حداکثر در زبان، یا به صورت جشن – نه ، این آرمانى است که باید به دنبال آن، عمل بیاید. (5)
آمادگى معنوى ، سرآمد ویژگى‌هاى منتظران
هیچ کس نمى‌تواند بگوید که ظهور مهدى (عج)در آینده‌ى نزدیکى نیست . ما نمى‌دانیم . شاید در آینده‌ى نزدیکى بود . شاید در زمان حیات ما بود. شاید این توفیق ، براى مردم این نسل وجود داشت. مگر مى‌شود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نکردن نفس ، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حکومت الهى او رابطه برقرار کرد؟ !
باید خود را آماده کنیم. هر کس باید احساس کند که وظیفه دارد خود را آماده کند. این آمادگى، معنوى و روحى است ، آمادگى ایمانى است. (6)
ارتباط قلبى با امام عصر (عج)، آماده کننده‌ى منتظران
هر کس باید سعى کند یک رابطه‌ى شخصى میان خود و میان ولى الله الاعظم ( ارواحنا فداه)، به وجود آورد. همه باید میان قلب و روح خود و آن وجود مقدسى که مظهر اسماء و صفات الهى ، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى کامل معرفت الله است، ارتباطى به وجود آورد؛ با توجه ، با توسل ، با سخن گفتن ، با اظهار ارادت کردن، خود را آماده نگه دارد.(7)
تحصیل آمادگى در زمان غیبت، عامل نزدیک شدن ظهور
هر کس باید سرمایه‌ى عظیمى از امید و ایمان و نورانیت در خود ایجاد کند، تا شایسته‌ى این شود که از نزدیکان و خواص آن حضرت، از یاران آن بزرگوار، از همکاران او در حرکت عظیم جهانى‌اش قرار گیرد. اگر از نزدیکان او نشدیم، اگر از پیروان او نشدیم، آن وقت شقاوتى بالاتر از این نیست. پس، باید خودمان را آماده کنیم. این جاست که بعد تربیتى و سازندگى این فکر هم، خود را نشان مى‌دهد. کدام عامل مى‌تواند انسان را به این اندازه و با این قدرت بسازد ؟ ! (8)
مقاومت در شداید، از شروط تعجیل در فرج
شاید در آن لحظه‌اى که آزادگان عزیز ما در اردوگاه‌هایى با نگهبانان غلاظ و شداد دشمن روبه‌رو بودند و ایستادگى مى‌کردند، بعضى از آن‌ها امیدى هم به آزادى خودشان نداشتند. شاید در میان آن‌ها کسانى هم بودند که خسته مى‌شدند و مى‌گفتند: تا کى ؟ اما سنت الهى این است که « فان مع العسر یسرا ، ان مع العسر یسرا» .(9)
اگر سختى‌ها را تحمل کردید، خداى متعال درهاى فرج را خواهد گشود.
اگر مجاهدت در راه خدا را بر جسم و نفس خودتان هموار کردید، خداى متعال روشنایى فرج را به شما نشان خواهد داد و درهاى فرج را به روى شما باز خواهد کرد : « و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب ». (10) خداى متعال به برکت مجاهدت و به شرط ایستادگى ، بیرون از دایره‌ى محاسبه‌ى معمولى عقول بشرى ، درها را باز و راه‌ها را هموار مى‌کند. (11)
انتظار ظهور، انتظار گشایش رحمت الهى
انسان‌ها باید به طور دایم در حال انتظار باشند؛ انتظار فرج الهى ، فتوح از طرف پروردگار ، گشایش ابواب رحمت و معرفت و سرازیر شدن چشمه‌هاى معرفت بر دل انسان است. (12)
انتظار فرج، انتظار معرفتى بى‌منتها
یکى از عمومى‌ترین نمونه‌هاى انتظار فرج، این است که انسان در عالم معنویات، به هیچ چیز قانع نباشد. همه‌ى افراد بشر ممکن است در معرض لطف الهى قرار گیرند، و خداى متعال، سرچشمه‌ى معارف و هدایت خودش را به دل‌هاى آن‌ها باز کند و آن‌ها را به کسانى تبدیل نماید که به مقام معرفت حق رسیده‌اند. چنین مقامى، خیلى والاست. همین معرفت حق است که موجب مى‌شود انسان، منقطع الى الله شود :« هب لى کمال الانقطاع الیک» کمال منقطع شدن به پروردگار، یعنى بریدن از همه‌ى علایق و موانع مادى که انسان را احاطه کرده‌اند و نمى‌گذارند او در راه کمال حرکت کند و سیر الى الله، توجه به خدا، وصول به معرفت کامل و قرب کامل الى الله را مورد همت خود قرار دهد و براى آن به تلاش بپردازد، که تلاشى تمام نشدنى هم هست . بشر در حد انبیاء و اولیاء هم که مى‌رسد ، براى رسیدن به این حالت، به عبادت و تلاش مى‌پردازد – حد پیغمبر اکرم و ائمه ( علیهم‌السلام) – شب زنده‌دارى مى‌کند و توسلات و توجهات و تضرعاتش در آن سطح و در آن پایه انجام مى‌گیرد. وادى عجیبى است که مردان خدا و اولیاى حق، در آن وادى، خودى هستند و راه را مى‌شناسند. البته کسانى هم هستند که از دور، چیزهایى شنیده‌اند. امثال ما، بیگانه از این عوالم و معارف هستیم. ما مگر کلمات و الفاظى را از کسانى که اهل این معانى هستند، یک وقت بشنویم و چیزى از آن بفهمیم یا نفهمیم؛ اما این راه، جلو آحاد بشر ، باز است. آحاد بشر مى‌توانند این راه را بپیمایند و سلوک کنند. بالاترین انتظار فرج‌ها، این است. (13)
مختصات منتظر واقعى
اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را براى مبارزه با این‌ها آماده کنیم. منتظران امام زمان باید صالح باشند. بزرگ‌ترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدس ، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند. کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزش‌ها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته اسلام است، مى‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید ، پشت سر آن حضرت در میدان‌هاى خطر قدم خواهد گذاشت . اما کسانى که در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آن‌ها را به خطر مى‌اندازد ، انجام دهند ؛ این‌ها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند ؟ کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد .(14)
تلاش براى حفظ دین، عامل رضایت امام عصر (عج)
در این زمانه‌ى وانفسا، براى حفظ دین خود چه کنیم که مورد تأیید امام زمان باشیم ؟
همین کارهایى که الان مى‌کنید، خوب است ؛ توجه به دین، به نماز ، به سیاست ، پایبندى به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ و حضور در صحنه‌هاى نظام. (15)
لزوم استفاده از شیوه‌هاى هنرى در تعمیق ایمان به امام عصر (عج)
برادران عزیز ! مسأله‌ى مهدویت مسأله‌اى مهم و اساسى است. اثبات مهدویت کار بسیار آسانى است. اثبات اصل مهدویت در یک محفل علمى با مخاطبانى که اهل علم و اهل تفکر و استدلال‌اند، جزو آسان‌ترین کارها است. در این هیچ تردیدى نیست.ایمان و اعتقاد مردم هم خوب است . منتها تعمیق این ایمانى که مردم به امام زمان ) ارواحنا فداه ( دارند، کار بسیار ظریفى است . باید در این قضیه با شیوه‌هاى هنرمندانه‌ى تبلیغى وارد شد. (16)
لزوم تعمیق اعتقاد به امام عصر (عج)در بین عموم خصوصا جوانان
اگر شما بتوانید این عشق و محبت و سوز و گداز را که مردم ما به طور طبیعى نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان با یک نگاه عالمانه و آگاهانه همراه کنید، برکات این کار لاتعد و لاتحصى خواهد شد.
نفس وجود این پشتوانه‌ى عظیم، هر انسانى را چنان مستحکم مى‌کند که مى‌تواند در همه‌ى میدان‌هاى دشوار وارد شود.(17)
اعتقاد به مهدویت، عامل تحولى عظیم در جامعه
هنر بزرگ این است که بتواند این مقوله را با زبان هنرمندانه‌ى اثرگذار به ذهن مخاطبان جوان و دانا و آگاه منتقل کنید، تا این جزء وجودشان شود. آن وقت تحول عظیمى در زندگى انسان‌ها به وجود خواهد آمد. (18)
پى نوشت ها :
1- سخنرانى در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 23/5/70
2- در دیدار مهمانان کنفرانس جهانى اهل‌بیت در روز نیمه شعبان، 8/11/72
3- در مکتب جمعه ، ص 251، 29/3/60
4- همزمان با هفته بسیج و روز ولادت حضرت مهدى (عج)، 3/9/78
5- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
6- در دیدار میهمانان کنفرانس جهانى اهل‌بیت، 8/11/72
7- همان
8- همان
9- انشراح (95) / 5و6
10- طلاق (65) 2 و 3
11- در دیدار ایثارگران ، در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامى ، 29/5/76
12- بیانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نیمه شعبان، 6/10/75
13- بیانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نیمه شعبان ، 6/10/75
14- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
15- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى ، 22/2/82
16- فصلنامه انتظار ، تابستان و پاییز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
17- فصلنامه انتظار، تابستان و پاییز 82، ش 8 و 9، ص 7
18- فصلنامه انتظار، تابستان و پاییز 82، ش 8 و 9 ، ص 7

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید