1. آیا تمام انسانهای روی زمین فرزندان حضرت آدم هستند؟
2. آیا همه افراد بشر با هم خواهر و برادر محسوب میشوند؟
درباره سؤال اول باید گفت: همان طور که میدانید بشر از نظر رنگ پوست به چهار دسته تقسیم میشود:
1. سفید پوستان که جمعیتشان بیشتر از دیگران است و در سرزمینهای معتدل آسیایی و اروپایی زندگی میکنند.
2. سیاه پوستان که در آفریقای جنوبی و مانند آن به سر میبرند.
3. زردپوستان که اهالی چین و ژاپن از این گروه هستند.
4. سرخ پوستان مانند مردم هند، و آمریکا.
برخی گفتهاند که نسل هر یکی از این چهار دسته به یک مبدأ خاصی مربوط است، یعنی چون رنگها مختلف است به ناچار خونها نیز اختلاف دارد، لذا باید مبدأ پدید آمدنشان، لااقل از چهار نوع زوج بوده باشد.
امّا قرآن کریم تصریح میکند که همه نسل موجود بشر به یک مرد و زن که پدر و مادر تمام افرادند میرسد، پدر را خداوند در قرآن به نام آدم یاد کرده، امّا اسم زن او در قرآن نیامده است و در روایات به نام حوا یاد شده. قرآن در این زمینه می فرماید: «و بث منهما رجالا کثیرا و نساء[1] یعنی از آدم و حوا نسل بشر را گسترش داد از این آیه فهمیده می شود که نسل موجود بشر به آدم و همسرش باز میگردد که از خاک خلق شده است.
بنابراین خلاصه پاسخ اول این شد که از نظر قرآن و روایات نسل موجود بشر کاملاً به حضرت آدم و حوا مربوط است و آن دو را خداوند از خاک آفریده است.[2]
امّا پاسخ سؤال دوم: بنابر آنچه گفته شد همه افراد بشر در ریشه و اصل از یک پدر و مادر به نام آدم و حوا به وجود آمدهاند، ولی تنها فرزندان بدون فاصله آنها با هم خواهر و برادرند ولی فرزندان فرزندان آنها با یکدیگر وقتی از دو پدر و مادر باشند خواهر و برادر نخواهند بود در نتیجه محرم بودن تنها در خواهر و برادرها است نه دختر خاله ها و پسر خاله ها یا دختر عموها و پسر عموها یا دختر دایی ها و پسر دایی ها و… که پدر و مادر فرزندان یکی نیستند بله آنچه به طور مسامحه در میان مردم جریان دارد که همه ما خواهر و برادریم؛ زیرا از یک پدر و مادر هستیم. با دقت معلوم می شود خواهر و برادر اصطلاحی نیست که در پدر و مادر یا یکی از آنها مشترک می باشند و این گونه خواهر برادران مسامحی (که همه از نسل آدماند) موجب محرم بودن، نمیشود و حتی نزدیکتر از آن مثلاً دختر عمو و پسرعمو که به یک واسطه یعنی به واسطه پدرش به پدربزرگشان میرسند با هم محرم نیستند، چه رسد به این که به لحاظ نسل آدم بودن با هم محرم شوند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ج 3، ص 246، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، چ 14، سال 1364 ش.
2. سبحانی، جعفر، منشور جاوید، ج 11، ص 111، نشر مؤسسه امام صادق، قم، چ 1.
پی نوشت ها:
[1]. نساء/1.
[2] . طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، بیروت، نشر مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1403 ق، ج 4، ص 141.