101 اما و اگر *بخش دوم*

101 اما و اگر *بخش دوم*

دکتر محسن ایمانی- روان شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس- بشنویم. تشکیل خانواده از منظر دینی بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر توصیه های فراوانی در باب ازدواج می شود.

%مذهبی

36- بهترین راه

اسلام یک دین واقع گراست و دستوراتش را با توجه به نیازهای طبیعی مادی و معنوی انسان صادر می کند. گرایش به جنس مخالف از همین دست نیازهاست. آسیب های روانی و اجتماعی ( ایجاد وابستگی ها، شکست ها و سرخوردگی های عاطفی، احساس عدم امنیت، کودکان بدون پدر و….) آنها به قدری زیاد است که با نگاهی منطقی به راحتی می شود دریافت که ازدواج بهترین و سالم ترین این راه هاست. خداوند در قرآن می فرماید « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها»؛ یعنی زن و مرد را برای آرامش دادن و تسکین هم آفریدیم. بنابراین هر چیزی که در زندگی مشترک مخل آرامش باشد، از نگاه دین اسلام پذیرفته نیست.

37- غافلگیری

هر چند وقت یک بار به همدیگر هدیه بدهید. لازم نیست هدیه شما الزاما چیز گران قیمتی باشد. خرید یک تقویم رومیزی برای میز کار، آخرین کتاب منتشر شده از نویسنده محبوب همسرتان یا یک لیوان با طرحی خنده دار که او را غافلگیر کند به اندازه یک هدیه چند میلیونی زندگی شما را تغییر می دهد. هدیه دادن یکی از کارهای پسندیده انسانی است که روابط را بهتر و آدم ها را با هم مهربان می کند. حضرت رسول (ص) می فرمایند: تهاد و فانها تذهب بالصغائن؛ به یکدیگر هدیه بدهید زیرا کینه ها را از بین می برد.

38-صبور باشید

زن و مرد می توانند به اشکال مختلف آرامش طرف مقابل خود را تامین کنند. وظیفه یک همسر است که در حین بروز مشکل همسر خود را تنها نگذارد. طبق آموزه های اسلامی صبر و شکیبایی یکی از مهم ترین نکته ها در بقا و سلامت یک زندگی مشترک است.

39- تشابه

مساله هم کف بودن بارها در دین اسلام مطرح شده است. زن و شوهر باید از نظر فکری، اعتقادی، روحی و از همه مهم تر ارزشی به هم نزدیک باشند.

40- من با تو

اگر همسر نمی تواند در حل مشکل همسرش کمک کند، قطعاً با نشان دادن همدلی پشتوانه خوبی برای همسرش خواهد بود. کافی است به او گوشزد کند که در شرایط سخت هم همراه اوست و تنهایش نمی گذارد. به تاثیر معجزه آسای این حرف ایمان داشته باشید.

41- حرف بزن

بعضی آقایان می گویند که همسرشان را دوست دارند و نیازی به ابراز آن نمی بینند. آنها معتقدند دوست داشتن باید در عمل نشان داده شود. این تصور غلط باعث دلخوری زن می شود. هر چیز جای خود دارد.

42- محبت در کلام

گاهی تنها یک جمله محبت آمیز کافی است تا طرف مقابل احساس خوشبختی کند:« قول الرجال للمراه انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا.» یعنی اینکه مرد به همسر خود بگوید تو را دوست دارم. هرگز از دل همسر بیرون نمی رود.
یکی از موانع بزرگ بر سر راه ازدواج مشکلات مالی است. خیل عظیمی از جوان های جامعه ما به خاطر ترس به جایی که از مشکلات مالی دارند، قید ازدواج را می زنند. توصیه های پرند رحمتی- کارشناس علوم اقتصاد- می توانند ایده هایی برای کم کردن این مشکلات به شما بدهند.

%اقتصادی

43- مدیریت زمان

اگر می خواهید شهر با تاکسی زیر پا بگذارید، مطمئناً هر ماه باید بخش عمده ای را به کرایه تاکسی اختصاص دهید؛ چیزی حدود 70 تا 80 هزار تومان. بهتراست زمانتان را مدیریت کنید و به جای تاکسی از اتوبوس و مترو استفاده کنید. بیشتر طول می کشد و احیانا خسته تان می کند اما به پولی که در آخر ماه برایتان می ماند، فکر کنید.

44- پس انداز

شاید به نظر خنده دار برسد اما داشتن پس انداز برای ازدواج عامل بسیار مهمی است.

45- درآمد ثابت

قدم اول پیدا کردن یک کار نسبتاً ثابت است. اگر می خواهید ازدواج کنید، باید از درآمد حداقل شش ماه خود مطمئن باشید. فرقی نمی کند شغلتان آزاد باشد یا اداری، مهم داشتن یک پشتوانه مالی است تا بتوانید از پس مخارج حداقلی زندگی بر بیایید.

46- یادداشت

برای هزینه های ریز و جزئی روزانه برنامه ریزی کنید. یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کرده و در آن فهرست هزینه های روزانه را هر قدر هم که خنده دار به نظر بیایند، یادداشت کنید. خودتان را از همان اول عادت بدهید که چیزی را از قلم نیندازید؛ حتی یک جعبه آدامس را!

47- مد

لازم نیست هر چیزی را که مد می شود، بخرید. اگر بخواهید تیپتان را بر اساس مد تغییر دهید، هزینه زیادی روی دستتان می گذارد و شاید حتی آخر ماه پول کم بیاورید؛ چرا که هر سه ماه یک بار باید حساس دست به جیب شوید. با لباس های شیک و ساده به شرطی که تمیز و اتو کشیده باشند، خوش تیپ می شوید.

48- قناعت

خلق و خوی اشرافیتان (!) را حداقل تا وقتی که پولدار شوید، کنار بگذارید. غذای محل کار آن قدرها هم بد نیست. حداقل تا آنجا که می توانید وسواسی نباشید و فقط چند روز هفته از بیرون غذا سفارش بدهید. اگر مادر یا خواهرتان فرصت می کنند برایتان غذایی بپزند که بتوانید با خودتان به محل کار ببرید، از آنها خواهش کنید این کار را برایتان انجام دهند. اگر امکان زحمت دادن به دیگران نیست، خودتان دست به کار شوید. آشپزی یک مهارت است و استعداد نمی خواهد. کافی است کمی حوصله به خرج دهید و تمرین کنید. در عوض پول غذای بیرون را پس انداز می کنید و در آخر ماه وقتی به پس اندازتان افزوده شد، سختی ها یادتان می رود.

49- قرار ملاقات حضوری

صرفه جویی اصلا مصرف نکردن نیست، کم مصرف کردن است. در هزینه قبض موبایل و تلفن ثابت صرفه جویی کنید. قرار ملاقات های حضوری با دوستان هم روابط را مستحکم تر می کند. هم درست و حسابی و سر فرصت درد دل می کنید و سبک می شوید و هم پول زبان بسته توی جیبتان می ماند.

50- صورتحساب ها

بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک فراموش نکنید صورتحساب ها ( قبض ها) را به موقع پرداخت کنید. از روش های اینترنتی و ATM استفاده کنید؛ چرا که اگر جریمه شوید، هزینه سنگینی روی دستتان می ماند، آن هم در حالی که می توانستید آن را به زخم دیگری بزنید.

51- مناسبت های مهم

مناسبت های زندگی مشترک را به خاطر بسپارید. یکی از اولین گزینه هایی که در حذف هزینه های غیر ضروری به ذهن زوج های جوان متبادر می شود، کادوی تولد و سالگردهای ریز و درشت اتفاقات مشترک شیرین است.

52- از چاله به چاه

تا آنجا که ممکن است صرفه جویی کنید. قرض کردن برای پرداخت قرض دیگر، اوضاع مالی تان را بغرنج می کند، سخت است ولی چاره ای نیست. با سختی ها بسازید بهتر از این است که شاهد عواقب وخیم بد حسابی باشید.

53- رفع سوء تفاهم

خرید هدایای ارزان قیمت اما با ارزش را در زندگی تان جا بیندازید. اما اگر طرف مقابلتان عادت به دریافت چنین هدایایی ندارد، با صحبت در این باره جلوی بروز سوء تفاهمات را بگیرید.

54- قسط

اگر وام گرفته اید، تاریخ پرداخت قسط ها را حتماً جایی یادداشت کنید و آن را به تعویق نیندازید، ضرر می کنید.

55- همین نزدیکی

خانه ای را نزدیک محل کارتان پیدا کنید تا اگر با وسایل نقلیه عمومی تردد می کنید، کمتر خسته شوید به لحاظ اقتصادی هم به صرفه است.

56- استفاده بهینه

هدایای عروسی متنوعند. ظرف و ظروفی را که فکر می کنید به دردتان نمی خورد، همان طور آکبند و پلمپ به فروشگاه های لوازم خانگی بدهید یا آن را برایتان تعویض می کنند یا پولش را به شما می دهند.

57- ریسک

اگر موقعیتی برای سرمایه گذاری فراهم شد، آن را از دست ندهید. جوانب قضیه را به دقت بررسی کنید و اگر صلاح بود، وام و قرض بگیرید. گاهی اوقات ریسک کردن لازم است.

58- کمک

اگر خانواده ها می توانستند و می خواستند به شما کمک کنند، اشکالی ندارد که کمک شان را بپذیرید. می توانید بعد لطفشان را جبران کنید.

59- سادگی

مراسم عروسی خیلی پر خرج و هزینه بر است. به خودتان رحم کنید و جشن ساده ای بگیرید. حتماً بارها شنیده اید هیچ کس با مراسم پر زرق و برق خوشبخت نشده است؛ راست است! یک کار دیگر هم می توانید بکنید! همه هزینه جشن عروسی را پس انداز کنید و به یک مسافرت ساده بروید.

60- فرصت هست

داشتن بعضی لوازم منزل خیلی خوب هستند و کارها را راحت تر می کنند. اما اگر استطاعت خریدشان را ندارید،خودتان را به سختی نیندازید. می توانید به مرور و هر چند وقت یک بار این وسایل را تهیه کنید.

61- استقامت

برنامه تان را هم نزنید. ممکن است روزهایی خسته و ناامید شوید و دلتان بخواهد همه پس اندازتان را یک جا صرف تفریح و مسافرت کنید. این جور وقت ها باید مقاومت کنید. قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود! عجالتاً شادی های کوچک مثل رفتن به یک پارک و والیبال را دو دستی بچسبید تا بعد که اوضاع بهتر شود.

62- میهمانی

رودربایستی فقط خرج اضافی روی دستتان می گذارد. اگر میهمان دعوت می کنید، به یک پذیرایی ساده اکتفا کنید. میهمانی که بخواهد به خاطرتنوع شام میهمانی، سراغتان بیاید و اگر مطابق میلش نبودید، پشت چشم نازک کند، همان بهتر که نیاید!

63- جاهای پرخطر

وقتی به فروشگاه های بزرگ و قدم زدن در بازارچه ها، ناخودآگاه فرد را به خرید ترغیب می کنند سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند! جای دیگری را برای قدم زدن انتخاب کنید.

64- زندگی مرتاض ها

این طور نباشد که مثل مرتاض ها زندگی کنید. هر چند وقت یک بار ( با توجه به میزان درآمد و صلاحدید خودتان) یک برنامه تفریحی مثل رفتن به سینما، رستوران، کنسرت یا هر چیز دیگری برای خودتان ترتیب بدهید؛ روحیه تان را عوض می کند.
ایجاد روابط مطلوب بین اعضای خانواده آن هم در جامعه ای که در حال گذار است و خانواده گسترده، کم کم جای خود را به خانواده هسته ای می دهد، کار چندان آسانی نیست اما شدنی است. فقط به کمی صبر و حوصله نیازدارد. دکتر امان الله قرایی مقدم- جامعه شناس و استاد دانشگاه- بر اهمیت روابط عروس و داماد با خانواده های همسرشان تاکید می کنند.
%جامعه شناسی

65- مثل هم

اگر انتظار دارید همسرتان با خانواده شما ارتباط خوبی داشته باشد، شما هم باید همین طور عمل کنید.

66- احترام

اولین نکته ای که در هر رابطه ای باید لحاظ شود، احترام است. احترام، کوچک تر و بزرگ تر ندارد.

67- تبریک

تاریخ تولد و سالگرد ازدواج والدین همسرتان را بپرسید و در آن روزها حتی شده با یک تماس تلفنی کوتاه تبریک بگویید.

68- تشکر

گاهی ( آن قدر که لوس نباشد) مقابل خانواده ها از هم قدردانی کنید.

69- گارد نگیرید

اگر پدر و مادر همسرتان حرف تندی زد یا برخورد تندی داشت، بلافاصله گارد نگیرید و او را دشمن تلقی نکنید.

70- یک رو باشید

همان قدر که احترام در لفظ و در ظاهر حائز اهمیت است، باید در عمل هم ثابت شود. قربان صدقه رفتن های دروغین هیچ کار کردی در رابطه جز دورویی ندارد.

71- نقاط ضعف

عاقلانه فکر کنید. تا به حال برایتان پیش نیامده که از دست پدر و مادر خودتان ناراحت شده باشید؟ هر کسی ( حتی خود شما) نقاط ضعفی دارد. پس نقاط ضعف را بپذیرید و خودتان را با آنها وفق بدهید.

72- اطلاع رسانی

وظیفه دارید اطلاعات همسرتان را درباره چیزهایی که والدینتان را خوشحال یا ناراحت می کند، بالا ببرید. انتظار بیخودی است که او خودش همه چیز را کشف کند.

73- راز داری

هرگز از همسرتان پیش خانواده تان بدگویی نکنید. رابطه شما خوبی ها و بدی هایی دارد. معمولاً زوج ها از خوبی ها حرف نمی زنند اما در صورت بروز ناراحتی همه بدی های همسرشان را بر می شمارند. این مساله باعث می شود دید خانواده تان نسبت به همسرتان تغییر کند. نه تنها بدگویی نکنید بلکه مدام از خوبی های او پیش دیگران تعریف کنید. حتماً او توانایی ها و ویژگی های مثبتی دارد. این ویژگی ها را پر رنگ جلوه بدهید.

74- سیاست داشته باشید

اگر احساس می کنید خانواده همسرتان در زندگی مشترک شما مداخله می کنند، لازم نیست حتماً الم شنگه راه بیندازید و مستقیم توی چشم هایشان نگاه کنید و بگویید به خودمان مربوط است! خیلی راحت تر از اینها و با کمی سیاست می شود اوضاع را مدیریت کرد.

75- احوالپرسی

زود به زود از والدین همسرتان احوالپرسی کنید. وقتی احساس کنند برایشان ارزش قائلید، ناخودآگاه دید خوبی نسبت به شما پیدا می کنند.

76- اهمیت نوع برخورد

گاهی پیش می آید که پدر و مادر دختر یا پسر به هر دلیلی عروس یا دامادشان را دوست ندارند. بدانید که نوع مواجهه و برخورد شما با این موضوع تعیین کننده است و می تواند والدینتان را نسبت به او علاقه مند یا منزجر کند.

77- حوزه شخصی

شاید موقعیتی پیش بیاید که والدین همسرتان بخواهند با او تنها باشند و خلوت کنند. با این خواسته آنها احترام بگذارید. این جزو مواقع کاری بتراشید و خودتان را سرگرم کنید.

78- حمایت

در هر شرایطی پشتیبان همسرتان باشید. اما نه به این معنا که با برخوردهای تند در مقام جوابگویی بربیایید. پدر و مادرها سن و سالی دارند و می شود گفت بخش عمده شخصیتشان شکل گرفته است. ضمن اینکه آنها پدر و مادرند و کمترین بی احترامی در حقشان بی معرفتی خواهد بود. با همسرتان صحبت کنید که به شما نزدیک تر و همدل تر است. از او بخواهید بیشتر صبر کند و این اطمینان را بدهید که نظر شما با نظر خانواده تان کاملاً فرقی می کند. اما درست نیست که پدر و مادر را از خودتان برنجانید.
دکتر کیوان دیبا پزشک جوانی است که دغدغه سلامت جسمی زوج ها و به تبع آن سلامت خانواده را دارد. این نکات پزشکی را هم باید به خاطر داشته باشید.

%پزشکی

79- آزمایش های اجباری

کلیه زوجین قبل از ازدواج، موظف به انجام آزمایش هایی جهت تشخیص بیماری هایی مثل تالاسمی و بیماری های دیگری که از راه مراقبت (STD) منتقل می شوند، هستند. اما جدا از قوانین، انجام بعضی آزمایش های دیگر ( چه به صورت قانون باشد یا نباشد) موجب افزایش آگاهی طرفین و جلوگیری از ابتلای زوجین به بیماری های مختلف می شود؛ آزمایش هایی چون آزمایش ایدز، هپاتیت و بررسی از نظر هموفیلی و دیگر اختلالات خونی و انعقادی. اگر ذره ای تردید دارید رودربایستی را کنار بگذارید و خودتان و همسر آینده تان این آزمایش ها را انجام دهید.

80- کسب اطلاعات

در صورتی که آزمایش ها و پزشک به شما درباره ادامه رابطه با همسر آینده تان هشدارهایی دادند لطفاً به نظر آنها احترام بگذارید و قبل از گرفتن تصمیم های احساسی، خوب فکر کنید.

81- تنظیم خانواده

ممکن است حوصله نشستن سر کلاس های تنظیم خانواده را نداشته باشید اما فراموش نکنید گاهی اوقات این کلاس ها راهکارهای خوبی برای برقراری روابط صحیح بین زوج های جوان ارائه می دهند. داشتن فرزند زمانی که هنوز خانواده خودش را درست و حسابی پیدا نکرده و درگیر بحث های اولیه است چندان پسندیده نیست؛ پس اگر نمی خواهید زود بچه دار شوید توصیه های تنظم خانواده را جدی بگیرید.

82- ژنتیک

زوجین باید در صورت وجود بیماری های ژنتیک در بستگان خود، مشاوره ژنتیک هم به عمل آورند تا بدین شکل احتمال بروز بیماری های مزمن و ناتوان کننده در خود یا فرزندان را کاهش دهند.

83- واکسن کزاز

قبل از ازدواج تزریق واکسن کزاز به خانم ها توصیه شده است. همچنین طبق برنامه کشوری واکسن MMR( سرخچه، سرخک واریون) هم باید به خانم ها تزریق شود.

84-عدم اعتیاد

آزمایش عدم اعتیاد هم جزء آزمایش های لازم است. حواستان باشد منفی بودن جواب آزمایش همیشه نشانه عدم اعتیاد نیست، تنها نشانه آن است که فرد در چند روز گذشته مواد مخدر مصرف نکرده است. گاهی اوقات افراد معتاد موادی را که وارد نمونه می کنند تا جواب آزمایش اعتیادشان منفی شود.

85- روش مناسب

در اولین فرصت، برای انتخاب یک روش مناسب پیشگیری از بارداری با یک پزشک مشورت کنید. مساله را جدی بگیرید.
دکتر سید محمد کاظم فروتن، ارولوژیست و رئیس کلینیک سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شاهد، نکاتی را که باید زوج های جوان هنگام ازدواج در زمینه ارتباط جنسی بدانند، توضیح می دهد.

86- زنگ خطر

ارتباط جنسی بین زن و شوهر، بخشی جدایی ناپذیر از اهداف ازدواج و ارتباط زناشویی آنهاست که بر پایه نیازی واقعی شکل گرفته است. هر چقدر هم که با عشق ازدواج کرده باشند و رابطه خود را خالص و معنوی بدانند، باید به این نیاز هم به درستی پاسخ گفته شود؛ چرا که از دست رفتن این جزء مهم زندگی، می تواند زنگ خطری برای یک ازدواج موفق به حساب آید.

87- شکوفایی

ارتباط جنسی سالم و پویا می تواند علاوه بر کاهش استرس های زن و شوهر، به شکوفایی روحی و روانی آنها و افزایش موفقیت و بهره وری در همه ابعاد زندگی شان بینجامد. بررسی ها نشان داده که زن و شوهرهایی که به طور مستمر با هم ارتباط جنسی خوبی دارند، نه تنها بین خود سوء تفاهم کمتری دارند، بلکه از لحاظ شغلی و تحصیلی و ارتباط با دیگر افراد هم موفق تر عمل می کنند.

88- خجالت نکشید

نباید از ابراز نیاز به برقراری ارتباط جنسی با همسر خود خجالت بکشید.

89- صحبت کنید

درباره نیازهای جنسی خود و شیوه های برآورده شدن این نیاز که برای شما مطلوب است، با همسرتان صحبت کنید.

90- توجه

برای شناخت نیازهای جنسی همسرتان به اندازه کافی وقت و توجه بگذارید. ببینید کدام شیوه ها و وضعیت ها برای او مطلوب تر است.

91- زمان

آقایان بدانند که آماده شدن همسر آنها برای برقراری ارتباط جنسی، بیشتر از جنس مرد زمان می برد. بنابراین لازم است که برای برانگیخته کردن همسر، از لحاظ روانی و عاطفی، مدتی زمان بیشتری صرف شود.

92- توقع

خانم ها باید بدانند که گاهی آقایان نیاز سریع برای برقراری ارتباط جنسی با همسر خود دارند و نباید همیشه از آنها توقع داشت که هر زمانی که همسرشان به لحاظ روانی و عاطفی آمادگی دارد آنها اقدام به برقراری رابطه جنسی کنند.

93- مشاوره متخصص

در صورت نیاز به مطرح کردن مسائل ومشکلات خود در زمینه رابطه جنسی با همسرتان، می توانید به مشاوران متخصص و صالح مراجعه کنید.

94- شادابی

ارتباط جنسی فقط یک رابطه جسمی نیست؛ بلکه بر پایه ارتباط معنوی و عاطفی و وفاداری زن و شوهر با یکدیگر شکل می گیرد. اگر این رابطه از لحاظ معنوی و عاطفی اشباع نشود، بعد از مدت کوتاهی شادابی خود را از دست می دهد و دیگر زن و شوهر نمی توانند از آن به رضایت کافی برسند.

95- خلاقیت

در ارتباط جنسی با هسمرتان خلاقیت به خرج دهید و آن را از یکنواختی خارج کنید. در این صورت هیچ گاه ارتباط شما دچار پژمردگی و فرسایش نخواهد شد و همیشه از آن لذت خواهید برد.

96- دور از دسترس

هنگام ارتباط جنسی سعی کنید فقط به رابطه جنسی با همسرتان فکر کنید. افکار دیگر، دغدغه ها و استرس های روزمره را رها کنید. در این صورت از ارتباط با او لذت خواهید برد.

97- آراستگی

هم خانم ها و هم آقایان باید خود را برای ملاقات با همسرشان آراسته و مرتب کنند. آراستگی و زیبایی ظاهر، تمیزی بدن، بوی خوش، مسواک زدن و لباس مناسب، همه و همه از مواردی است که در دین اسلام نیز جهت تقویت روابط زناشویی بین مرد و زن بر آن تاکید شده است.

98- روی خوش

احساس آرامش، نقش مهمی در رابطه جنسی موفق دارد و غریزه و رابطه جنسی هم به آرامش همسران کمک می کند. بنابراین در رابطه با همسرتان غر زدن را کنار بگذارید، روی خوش و گشاده داشته باشید و به او نشان دهید که او را تکیه گاه و پناهگاه زندگی خود می دانید.

99- موسیقی آرام

محیط اتاق خواب را برای آرامش و لذت بردن آماده کنید. مسلما در یک اتاق به هم ریخته و بی نظم، کمتر احساس صمیمیت و همبستگی بین شما و همسرتان ایجاد می شود. علاوه بر نظم ظاهری، می توانید از عناصری مثل عطر،تصاویر ملایم، مثبت و موسیقی آرام، برای ایجاد حس آرامش و محبت استفاده کنید.

100- زیاده روی نکنید

مراقب باشید در آراستن خودتان یا اتاق زیاده روی نکنید و از روش های نامعمول یا آرایش های غلیظ استفاده نکنید زیرا می تواند تمرکز شما و همسرتان را بر هم بزند. یادتان باشد که سادگی و تمیزی، بهترین زیبایی است.

101- پیشنهاد ویژه

و اما مهم ترین نکته. لطفا کمی برای موفقیت در زندگی تان زحمت بکشید. مطالعه کنید. مجله بخوانید. به خصوص مجله همشهری مثبت و صفحه های مقاله و موفقیت که مطالب مفیدی درباره روابط زن و شوهر دارد. اگر صد نکته بالا و این آخرین نکته را در زندگی تان لحاظ کنید اسم تان را جزو خوشبخت ها می نویسند.
منبع:همشهری+شماره 8

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید