علائم حتمیه ی در آستانه ی ظهور امام زمان (ع)

علائم حتمیه ی در آستانه ی ظهور امام زمان (ع)

در بحث های گذشته پیرامون علائم ظهور حضرت حجت (ع) مطالبی را به عرض رساندیم و اثار وفواید عقیده به این علائم ظهور را مطرح کردیم . امروز به بعضی از علائم حتمیه ظهور امام زمان (ع) اشاره می کنیم .

خسوف و کسوف
از جمله علائم حتمیه ای که برای ظهور امام زمان (ع) ذکر شده ، خسوف و کسوفی است که در وسط و آخر ماه رمضان سالی که امام زمان ظهور می کند اتفاق می افتد .
در روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند : در ماه رمضانی که امام زمان در آن سال یا سال ها ظهور می کند ، کسوف است ؛ یعنی آفتاب گرفتگی اتفاق می افتد و این آفتاب گرفتگی در آخر ماه است و ماه گرفتگی هم در وسط ماه رمضان می باشد . مردی از آن میان پرسید : یابن رسول الله ! تا کنون حادثه کسوف و خسوف غیر از این بود ، معمولا کسوف در آخر ماه و خسوف در اوایل یا اواسط ماه اتفاق می افتد اما این خبر شما برخلاف آن را اعلام می کند . فرمودند : بله ، من به این معنی واقفم ، این گونه خسوف و کسوف از زمان حبوط آدم تا آن روز اتفاق نمی افتد . معیارهای منجمین به هم می ریزد ، این یکی از علائمی است که قبل از ظهور امام زمان (ع) اتفاق می افتد که نشانه حقانیت ادعای امام زمان است .

خروج موافقان و مخالفان
علامت دیگر ، خروج موافقان و مخافان است . در روایات ، خروج قیام هایی که در آن عصر اتفاق می افتد ذکر شده است ؛ از جمله سید حسنی ، آن گونه که در روایات ذکر شده ، سید جلیل القدری که از اولاد امام مجتبی(ع) است از منطقه دیلمان و گیلان فعلی و قزوین و این حومه ها قیام می کند . او انسان شایسته و مؤمنی است که قیام او به حق است و مردم را به دین آل محمد (ص) دعوت می کند ، ادعای نیابت امام زمان را ندارد ، بلکه ادعای حقانیت مذهب تشیع را دارد و دعوت کننده مردم به امامت امام زمان است . وقتی خروج و قیامش آغاز می شود ، مردم ستم دیده و مؤمن به او گرایش پیدا می کنند ، به خصوص در روایات آمده است : « فتجیبه کنوز الله بطالقان ؛ (2) گنج های طالقان از او اجابت می کنند ».
بعد امام فرمود: منظور از این گنج ها ، طلا و نقره نیست ، انسان های مومن و شایسته ای است که به عنوان سلحشوران آماده به میدان ، در خدمت این سید بزرگوار حسنی قرار می گیرند و به یاری دین خدا می شتابند . این گروه قیام کننده به رهبری این سید بزرگوار قدرت را به دست می گیرند ، فساد و جور را در محیطی که قیامشان به آنجاها می رسد ریشه کن کرده تا خود را به کوفه می رسانند ، کفار و منافقان و بدکاران را قلع و قمع می کنند ، وقتی به کوفه می رسند به آن ها خبر می رسد که امام زمان ظهور کرده است و این سید بزرگوار حسنی به محضر امام زمان (ع) شرفیاب می شود و خودش این حقیقت را در می یابد که او امام زمان است اما برای این که پیروان کثیری که به همراه او هستند برای آن ها نیز امر را روشن کند به محضر امام زمان اظهار می کند : « إن کنت مهدی آل محمد فأین هراوه جدک رسول الله (ص) و خاتمه و بردته و درعه الفاضل و عمامته السحاب و فرسه الیربوع و ناقته العضباء و بغلته الدلدل ؛ (3) اگر تو مهدی موعود آل محمد (ص) هستی ، او نشانه هایی دارد ، از جمله نشانه های او خاتم وانگشتری جدش رسول خداست و ردای او ، زره ، عمامه و مرکب او نیز چنین است » ؛ اگر شما همان موعودی هستی که خدا وعده داده ، این نشانه ها کجاست ؟ امام زمان(ع) نشانه هایی که او می گوید را ارائه می دهد . در نتیجه همه ی پیروان او به حقانیت امام زمان (ع) معترف می شوند و ایشان جلو می رود و تقاضا می کند که امام زمان دستش را دراز کند تا او با ایشان بیعت کند و چنین می شود .بیعت او و پذیرش واثبات حقانیت امام زمان باعث می شود که همه ی پیروان این سید بزرگوار که طرفداران حق اند به امام زمان ایمان آورده و جزو یاران امام زمان شوند .
لکن عده ای که در روایات گاهی تعدادشان هم ذکر می شود ، حدود چهل هزار نفر یا چهار هزار نفر انسان هایی که وضعیت ظاهری آن ها بسیار روشن و وضع ظاهری متدینین را دارند ، قرآن ها بر گردنشان آویزان است ، اما درست مثل خوارج نهروان که در مقابل امیرالمومنین (ع) قرار گرفتند ، به امامت امام زمان (ع) اعتراف نمی کنند ، که به قولی ، همه از فرقه زیدیه هستند و در نتیجه امام زمان (ع) آن ها را ارشاد و هدایت می کند اما آن ها هدایت امام را نمی پذیرند ، در نتیجه در جنگی که بین آنان و یاران امام زمان به وجود می آید همگی کشته می شوند .

خروج یمانی و خراسانی
از قیام های دیگری که به موازات خروج و قیام موافقان و حمایت کنندگان امام زمان صورت می گیرد خروجی است که از صنعای یمن و از خراسان است ، این دو قیام و این دو قیام کننده و دو جریان به عنوان پشتیبان یکدیگر هستند . قیامی که از یمن و صنعا شروع می شود ، رهبری آن را فردی به نام حسین یا حسن به عهده می گیرد و رهبری قیام مردم خراسان یا از محیط خراسان را فردی به نام شعیب بن صالح به عهده دارد . این دو جریان از محیط قیام خودشان به سمت عراق و حجاز حرکت می کنند ، آن گونه که از این روایات فهمیده می شود ، قیام یمانی که انسان های شایسته ای هم در اطراف او هستند در حقیقت به پشتیبانی قیام خراسانی که آن ها هم از طرفداران امام زمان و مذهب حقه هستند انجام می گیرد . این دو قیام به عنوان حمایت از امام زمان و حمایت از مذهب جعفری و تشیع و به عنوان حمایت ازحق و مخالفت با باطل است .

خروج سفیانی
در آن عصر و زمانی که متأسفانه خیانت و خباثت و کفر و نفاق دامن گیر می شود این حرکت های رهایی بخش الهی و حق طلبانه است که انسان های شایسته و صالح را با خود هماهنگ می کند ، این دو قیام با حمایت یکدیگر در برابر خروج مخالف حقانیت ؛ یعنی خروج دیگری که خروج و قیام باطل است و به نام خروج سفیانی است قد علم می کنند و با حمایت یکدیگر در برابر سفیانی می ایستند .
سفیانی کیست ؟ او شخصی است که طبق روایات به عنوان عثمان بن عنبسه ، از نسل یزید بن معاویه – علیهما الهاویه – بد منظر ، آبله رو ، کبود چشم است که از وادی یابس بین مکه و شام خروج می کند ، به سرعت پنج شهر دمشق ، حمص ، قنسرین ، فلسطین و اردن را می گیرد و با سپاهی عظیم به کوفه می آید . به طوری که در روایات ذکر شده او « ابن آکله الاکباد ؛ از نسل هند جگر خواره است » . او انسانی است که مورد حمایت شیطان است .

صیحه ی آسمانی
یکی دیگر از علائم ظهور را صیحه آسمانی ذکر می کنند ، این صیحه دو گونه است ؛ یکی صیحه آسمانی حق طلبانه ای است که صاحب آن صیحه و فریاد آسمانی ، جبرئیل امین – علیه الصلوه و السلام – است که فریاد بلند می کند : « الحق مع علی و شیعته ؛ حق با علی بن ابیطالب و پیروان اوست .»
این ندا را شرق و غرب عالم می شنوند ، اما شیطان از آسمان ندا می زند « الحق مع عثمان و شیعته » حق با عثمان بن عنبسه یعنی همان سفیانی ملعون است . ودر روایت دیگر است که شیطان در آسمان ندا می کند و خیلی ها ندایش را می شنوند و به آن ها می گوید که پروردگار شما در وادی یابس که بین شام و حجاز است حضور پیدا کرده ، به سوی او بشتابید ؛ طرفداران باطل ، طرفداران دنائت و پستی و کفر به سمت او می روند و ندای شیطان را شیطان پرستان و مریدان شیطان گوش می دهند و به سمت او می روند ، در نتیجه خروج سفیانی از وادی ای به نام « وادی یابس » است ، سپاهیانش به سمت عراق می آیند در محیط کوفه و نجف کشتاری بی رحمانه ایجاد می کند ، شخصیت ها را می کشد ، بی عفتی ها به راه می اندازد ، در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده : « کأنی بالسفیانی أو بصاحب السفیانی قد طرح رحله فی رحبتکم بالکوفه فنادی منادیه من جاء برأس شیعه علی فله ألف درهم فثبت الجار علی جاره و یقول : هذا منهم فیضرب عنقه و یأخذ ألف درهم؛ (2) گویا یاران سفیانی را می بینیم که به کوفه آمدند و آنجا رحل اقامت افکندند ، و منادی سفیانی فریاد بلند می کندکه هر کس سر یک شیعه علی بن ابیطالب را بیاورد هزار درهم به او می دهند ، همسایه ها پیش سفیانی می روند و می گویند که همسایه ما شیعه است . سفیانی ها می آیند ، دستگیرشان می کنند و گردن شیعه را می زنندو آن اطلاع دهنده خبیث هم هزار درهم خود را می گیرد » ؛ این ناامنی سراسر محیط کوفه و عراق را می گیرد .
در این زمان است که امام زمان (ع) ظهور می کند ، با ندایی که فرشته خدا ، جبرئیل امین سر می دهد و همه این ندا را می شنوند . امام زمام به سمت کوفه می آید . سفیانی ملعون، لشگریان و سربازان خود را دو دسته می کند ، یک دسته را به سمت شام رهسپار می کند و خود در میان آنان قرار می گیرد و دسته دیگر را به سمت مدینه می فرستد و در مدینه مومنین را قتل عام می کنند ، از مدینه به سمت مکه می رود . در نزدیکی مکه وقتی سپاهیانش رسیدند در یک نقطه ای به نام بیداء ، به زمین فرو می روند و این خود از علائم حتمیه ظهور است .

فرو رفتن سپاه سفیانی در بیداء
فرو رفتن سپاه سفیانی در بیداء جزو علائم حتمیه است و تا این ها اتفاق نیفتند امام زمان ظهور نمی کند ، این ها جزو علائم ظهور است که به عنوان علائم روشن کننده و آیات باهرات است که مؤید صدق ادعای امام زمان (ع) است ، امام زمان و یارانش برای سرکوب سفیانی که به سمت شام می روند حرکت می کنند . حضرت ولی عصر (ع) سفیانی خبیث را در بیت المقدس از بین می برد و ا و را به جهنم واصل می کند . این ها علائم و آثاری است که از زبان اهل بیت (ع) در کتب شیعه و بعضی هم در کتب اهل سنت آمده است .
همان طوری که قبلا مطرح کردم ، اعتقاد به این علائم ظهور موجب می شود که ادعای مدعیان دروغین مهدودیت که در طول تاریخ دوران غیبت کبری از گذشته و حال بوده و چه بسا در آینده نیز باشند . افشا شده و ادعای دروغ آن ها بر ملا گردد و برای مومنین و پیروان و منتظران ظهور امام زمان نشانه ای باشد برای پی بردن به حقانیت وجود مقدس امام زمان و وسیله ای شود تا در دام منحرفین و گمراهان نیفتند .
اما آنچه موجب می شود انسان به هنگام بلوا و شورش و خروج مخالفان حق و حقیقت در دام آن ها گرفتار نشود ، تقویت بنیه دین و ایمان و اعتقاد و ولایت است . قطعا آن هایی که مبانی اعتقادی شان مستحکم است ، عقیده شان راسخ و دل هایشان پاک است ، تحت تأثیر القائات شیطانی قرار نمی گیرند . شما اکنون می بینید در دنیایی که زندگی می کنیم ، فریاد حق طلبانه بلند است ، ولی برد آن کم است . یعنی صدای حق طلبانه به دنیا نمی رسد اما به هر کجا که رسید انسان های طرفدار حق ، انسان هایی که ضمیر روشن و دل پاک و ایمان قوی دارند ندای حق طلبانه و فریاد دین خواهی منادیان حق و عدالت را به گوش جان می شنوند و برای حمایت از آن از بذل جان و مال دریغ نمی کنند . به موازات آن ، نداهای شیطانی که به وسیله بلندگوهای استعماری و تبلیغات صهیونیستی و شیطانی در دنیا بلند است ، تبلیغات انحرافی که به وسیله ی رسانه های جمعی شیطانی ، به وسیله ماهواره های تبلیغاتی که درست مثل صیحه شیطانی هستند و فرهنگ و تمدن ملت ها را مورد آماج قرار داده و یکی از مصادیق مهم تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی است ، ببینید چه کسانی تحت تأثیر این تبلیغات شیطانی قرار می گیرند که به صورت مدرن و صنعتی الان در دنیا ندای شیطانی را پخش می کنند ، این رسانه های جمعی ، این رادیوهای بیگانه ، ابزارهایی که حق را باطل و باطل را حق جلوه می دهند ، این هایی که برای تضعیف موقعیت متدینین و حق طلبان به وسیله ماهواره های تبلیغاتی اشاعه فحشا می کنند . چه کسانی این نداهای شیطانی را لبیک می گویند ، الا آن هایی که بنیه ضعیف ایمانی دارند ، آیا غیر از آن هایی که از نظر فردی و خانوادگی و اجتماعی بنیان دینی مستحکمی ندارند ؟!
اگر امروزه ما این نکته را رعایت کنیم و در تحکیم مبانی دینی ، اعتقادی و تزکیه نفس خود و فرزندان ، خانواده و جامعه مان بکوشیم ، تبلیغات سوءدشمنان و تبلیغات هوس انگیز شیطان ها و شیطان صفتان ، موثر نخواهد بود. باید این نکات را دقت کنیم ، هشدارهایی که مقام معظم رهبری -حفظه الله – در سخنرانی های مختلف به عموم خانواده ها به خصوص به جوان ها می دهند و آن ها را به این توصیه ها سفارش می فرمایند ، راه نجات از این توطئه های شیطانی است که جامعه ی شیعی خود را به عنوان جامعه ی زمینه ساز و منتظران واقعی امام زمان (ع) از خطر تبلیغات شیطانی حفظ کنیم تا ان شاءالله وقتی امام زمان ظهور پر نورش را در زمان حیات ما و در زمان حاکمیت و ولایت مقام معظم رهبری – حفظه الله – محقق بفرماید ، جزو یاران آن حضرت قرار بگیریم .
پی نوشت:

1. بحارالانوار : 15/53.
2. همان .
3. بحارالانوار : 215/52.
منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید