عوامل مؤثر در انحرافات جنسی زنان(2)

عوامل مؤثر در انحرافات جنسی زنان(2)

روش پژوهش
پژوهش حاضر از نوع «کاربردی» است. با توجه به ماهیت موضوع و هدف های این پژوهش از روش «توصیفی – پیمایشی» استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش 1782 نفر شامل تمام دانشجویان در همه ی رشته های موجود و تمامی کارکنان، مدیران، استادان، اعم از زن و مرد، متأهل و مجرد، شهری و روستایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان حضور دارند. از آنجا که درباره ی سوژه ی یاد شده تا کنون تحقیقی بدین صورت انجام نشده بود تا این واریانس مشخص باشد، برای برآورد این واریانس و تعیین حجم نمونه، ابتدا گروهی بیست نفره از افراد آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب گردیده و از طریق توزیع پرسش نامه در میان ایشان، واریانس محاسبه شد. براساس واریانس و فرمول حجم نمونه (1) به عنوان حجم نمونه 132 نفر شامل 85 نفر از میان دانشجویان، 21 نفر از مدیران و استادان و 26 نفر کارکنان انتخاب شدند. چون یکی از اهداف پژوهش، مقایسه ی دیدگاه های آزمودنی بود، از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است.

جدول (1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت و به تفکیک نقش

1

ابزار اندازه گیری و روش گرد آوری داده ها: با توجه به اهداف پژوهش، از پرسش نامه به عنوان ابزار گرد آوری اطلاعات استفاده شده است. اما چون پرسش نامه ی استانداردی در این زمینه وجود نداشت، از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده گردیده است. این پرسش نامه شامل 46 سوال بسته پاسخ از نوع مقیاس درجه بندی لیکرت و یک سوال باز پاسخ می باشد که با توجه به سوالات اساسی پژوهش و بر اساس مطالعات درباره ی پیشینه ی آن و همچنین تجربیات محقق و تبادل نظر با تنی چند از مشاوران و متخصصان در این زمینه تهیه شده است.
روایی پرسش نامه از روش روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. در مورد ضریب پایانی پرسش نامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ (2) (35/94) سطح 95% اطمینان برای پرسش نامه برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار (spss) انجام شده است. در سطح آمار توصیفی، با استفاده از مشخصه های آماری نظیر (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی، از آزمون های t تک متغیره، آزمون t با دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.

یافته های پژوهش
پرسش یک. آیا عوامل خانوادگی در انحرافات جنسی زنان مؤثر است؟

جدول 2. توزیع میانگین نمرات پاسخگویان در خصوص تأثیر عوامل خانوادگی در انحرافات جنسی زنان

2

با توجه به اینکه t مشاهده شده در انحرافات جنسی از بحرانی جدول در سطح خطای 1/0، (32/2) بزرگ تر است، H رد می شود و فرضیه مقابل مبنی بر تأثیر عوامل خانوادگی در انحرافات جنسی زنان پذیرفته می شود.
به منظور بازیابی سؤال فوق، موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت اما به لحاظ اختصار از رسم جدول مربوط خودداری گردیده، تنها به بیان برخی نتایج پرداخته می شود.

موارد بررسی
الف- نقش ارتباط اعضای خانواده در انحرافات جنسی زنان.
ب- تأثیر عدم توجه به نیازهای زنان در انحرافات جنسی آنان.
ج- نقش نگرش، رفتار و آگاهی ها در این انحرافات.
د- تأثیر سنت ها، عقاید و قوانین مربوط به ازدواج در انحرافات جنسی زنان.
هـ- تأثیر تجربه های جنسی یا مشاهده ی آن در دوران کودکی در این انحرافات.
و- تأثیر عوامل محیطی در این موضوع.
به طور کلی، نتایج حاصل از بررسی پرسش های فوق نمایانگر آن است که آزمودنی ها عوامل ذیل را در انحرافات جنسی زنان مؤثر دانسته اند:
یک. نبود روابط سالم و صمیمی میان والدین؛
دو. عدم روابط صمیمی بین والدین و فرزندان دختر؛
سه. فروانی جمعیت خانواده؛
چهار. عدم توجه به نیازهای عاطفی، روحی و جنسی زنان؛
پنج. تبعیض میان فرزندان دختر و پسر؛
شش. نگرش های بدبینانه و عدم آگاهی از نیازهای جنسی دختران؛
هفت. نبود آگاهی و رفتار نادرست در ارضای نیازهای جنسی توسط دختران؛
هشت. نگرش های سنتی غلط در مورد ازدواج مجدد؛
نه. ازدواج تحمیلی و سخت گیری های بی مورد در امر ازدواج؛
ده. فاصله ی سنی زیاد زوجین؛
یازده. مشاهده ی صحنه ی جنسی یا تجربه ی آن در دوران کودکی؛
دوازده. بی توجهی و ناآشنایی نسبت به محیط زندگی و حضور مهاجران خارجی.
پرسش دو. آیا عوامل فرهنگی در انحرافات جنسی زنان مؤثر است؟ (جدول 3)

جدول 3. توزیع میانگین نمرات پاسخ گویان درباره ی تأثیر عوامل فرهنگی در انحرافات جنسی زنان

3

با توجه به اینکه t، مشاهده شده در انحرافات جنسی در سطح خطای 01/0 (32/2) بزرگ تر است، H رد می شود و فرضیه ی مقابل مبنی بر تأثیر عوامل فرهنگی در انحرافات جنسی زنان پذیرفته می شود.
به منظور بررسی سؤال فوق، نقش رسانه ها و امکانات تفریحی، ورزشی و مطالعاتی بر انحرافات جنسی زنان تحلیل و بازیابی گردید. نتایج حاصل از بررسی پرسش های فوق نشان دهنده ی آن است که آزمودنی ها عواملی چون استفاده ی نادرست از تلفن همراه، دیدن تصاویر مبتذل از رسانه های گوناگون (تلویزیون، ویدئو، رایانه، اینترنت و …) و کمبود امکانات ورزشی، تفریحی و مطالعاتی را در انحراف جنسی زنان مؤثر دانسته اند.
پرسش سه. آیا عوامل اقتصادی در انحرافات جنسی زنان مؤثر است؟ (جدول 4)

4

جدول 4. توزیع میانگین نمرات پاسخ گویان در خصوص تأثیر عوامل اقتصادی در انحراف جنسی در زنان

با توجه به اینکه t مشاهده شده در انحرافات جنسی در سطح خطای 01/0 (32/2) کوچک تر است، فرضیه ی صفر رد نمی شود و فرضیه ی تحقیق مبنی بر تأثیر عوامل اقتصادی در انحرافات جنسی زنان رد می گردد. به عبارت دیگر، عوامل اقتصادی در انحرافات جنسی زنان مؤثر نیست. به منظور بررسی پرسش یاد شده، تأثیر عواملی چون سرپرست خانوار بودن، اعتیاد و بیکاری سرپرست خانواده، سخت گیری مالی و رفاه اقتصادی، کمبود و هزینه ی فراوان استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی و مطالعاتی بر انحرافات جنسی زنان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که آزمودنی ها عواملی چون سرپرست خانوار بودن، بی کاری همسر، اعتیاد وی، سخت گیری مالی و رفاه اقتصادی را از عوامل مؤثر در انحراف جنسی زنان شمردند، ولی بیکاری پدر خانواده و هزینه ی زیاد امکانات ورزشی، تفریحی و مطالعاتی را عامل مؤثر در این امر ندانستند. همچنین نتایج حاصل از دیدگاه آزمودنی ها با توجه به متغیرهای جنس، شهری و روستایی، مجرد و متأهل بودن و نقش (استاد، مدیر، کارمند و دانشجو بودن) مورد مقایسه قرار گرفت که به لحاظ اختصار تنها برخی نتایج ذکر خواهد شد.
پرسش چهار. آیا میان نظریات پاسخگویان زن و مرد در خصوص تأثیر عوامل خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی در انحرافات جنسی زنان تفاوت وجود دارد؟

جدول 5. مقایسه ی دیدگاه پاسخ گویان زن و مرد درباره ی تأثیر عوامل خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی در انحرافات جنسی زنان.

5

با توجه به t تفاوت بین میانگین های مشاهده شده در خصوص تأثیر عوامل خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی در انحرافات جنسی زنان در سطح (P<0/01) معنادار نیست. بنابراین میان نظریات پاسخ گویان زن و مرد در خصوص تأثیر این عوامل در این موضوع تفاوت معناداری وجود ندارد.
پرسش پنج. آیا میان دیدگاه های پاسخ گویان مجرد و متأهل (زن و مرد) در مورد تأثیر عوامل خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی در انحرافات جنسی زنان تفاوت وجود دارد؟

جدول 6. مقایسه ی نظریات پاسخ گویان مجرد و متأهل درباره ی تأثیر عوامل خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی در انحرافات جنسی زنان.

6

با توجه به اینکه F مشاهده شده در خصوص تأثیر عوامل خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی در انحرافات جنسی در سطح 01/0>p معنادار نمی باشد. بنابراین، میان دیدگاه پاسخگویان زن و مرد متأهل و مجرد در مورد تأثیر عوامل یاد شده در انحرافات جنسی زنان تفاوت معنادار آماری وجود ندارد.

پی نوشت ها :

1- زهره سرمد، روش های تحقیق در علوم رفتاری، ص 9-20.
2- Alpha-Cronbach.
منبع:نشریه اسلام و پژوهشهای تربیتی شماره 1

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید