زیارت حضرت سید الشهداء

زیارت حضرت سید الشهداء

این نوشتار در توسل سیزدهم به امام عصر -صلوات الله علیه – است و آن وسائل متعلق به حضرت ابی عبدالله الحسین -علیه السلام – می باشد، از نصرت، اقامه ی تعزیت، زیارت، و مطلق صله و احسان به آن جناب -علیه السلام – برحسب آنچه در اخبار بسیار آمده که در توسل به هر یک از ائمه اطهار -علیهم السلام – توسل به حضرت صاحب الامر -علیه السلام – حاصل می شود.
از آن جمله این حدیث شریف از حضرت رسول – صلی الله علیه و اله و سلم – است که فرمودند:« به درستی که فرزندم حسین در زمین کربلا به حال تشنگی و تنهایی و بی کسی کشته می شود. پس هر کس او را یاری کند بدون شک مرا، و فرزند او قائم را یاری کرده است ».
و از آن جمله این حدیث در کامل الزیاره (1) از حضرت صادق -علیه السلام – است که فرمودند به این مضمون:«ای زراره کسی که بر حضرت امام حسین گریه نماید، نیست مگر آنکه که به حضرت فاطمه ی زهرا و حضرت رسول – صلی الله علیه واله – در این گریه اش صله نموده است و حق ما اهل بیت را اداء کرده است ».
این حدیث نیز در آن کتاب از حضرت امام باقر -علیه السلام – نقل شده که فرمودند: هر کس بخواهد بداند که آیا او از اهل بهشت است، پس محبت ما را بر قلب خود عرضه دارد. اگر آنرا قبول نمود او مؤمن است و هر کس دوست ما باشد، باید رغبت و شوق در زیارت قبر حضرت امام حسین -علیه السلام – داشته باشد، و هر کس ایشان را بسیار زیارت کند ما او را از اهل محبت خود می دانیم و او از اهل بهشت است. و هرکس کوشش زیاد در زیارت حضرت امام حسین – علیه السلام – نداشته باشد او نقص الایمان است.(2)
همچنین در آن کتاب از حضرت صادق -علیه السلام – آمده که فرمودند:« هر کس بمیرد و حضرت امام حسین -علیه السلام- را زیارت نکرده باشد و گمان کند که از شیعیان ما است، گمانش خطاست و از شیعیان ما نیست ».(3)
و در بحار از تفسیر فرات بن ابراهیم، از حضرت رسول -صلی الله علیه واله وسلم -، در ضمن حدیث مفصلی به این مضمون روایت فرموده:«جمعی از امت من هستند که بعد از کشته شدن فرزندم حسین، هر جا که باشند، توجه به او دارند و به زیارت او می روند. در تمام روی زمین کسی که داناتر از ایشان به خداوند و مقاوم تر در اداء حق ما اهل بیت نیست. آنها کسانی هستند که قوام زمین به آنها است. و به واسطه ی آنها باران رحمت بر اهل زمین می بارد و اینها چراغهای هدایت در تاریکی ضلالت مردم هستند »(4)و شرح کیفیات زیارت حضرت سید الشهداء -صلوات الله علیه – و فضایل جلیل عظیم آن و آثار و فوائد کثیره اش در دنیا، و هنگام مردن، و در برزخ و در قیامت و در بهشت، و آداب مهم آن در باب دوم در فصل توسل به زیارت ائمه اطهار -علیهم السلام -ذکر می شود. انشاءالله .

پی نوشت ها:

1- کامل الزیاره، باب 26، ص 81.
2- کامل الزیاره، باب 78، ص 193.
3- بحار الانوار، ج 44، ص 264.
4- کامل الزیاره، باب 78، ص 193.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید