مراحل نهضت عاشورا

مراحل نهضت عاشورا

جدیدترین کتابها
امام مهدی(ع) ذخیره امامت
نقش باورهای دینی در رفع نگرانی ها
وداع لاله ها
چهل حدیث در باب اعجاز صلوات بر محمّدو آل محمد (ص)
پربازدیدترین کتابها
امام علی (ع) در شعر فارسی (جلد 1)
امام علی (ع) در شعر فارسی (جلد 2)
معراج السعاده
وداع لاله ها

کتاب : فرهنگ عاشورا
مراحل نهضت عاشورا
مراحل نهضت عاشورا

حماسه حسینی ، تنها در روز عاشورا جلوه نکرد ، بلکه از ماهها قبل و پس از مرگ معاویه آغاز شد و ماهها پس از عاشورا ( بلکه سالها ) ادامه یافت . در یک نگاه تاریخی ، مراحل این نهضت را اینگونه می توان برشمرد :

1 – امتناع امام حسین (ع) از بیعت با یزید و به رسمیت نشناختن حکومت وی . در این مقطع ، فراخوانی امام از سوی والی مدینه ، گفتگوهای امام با والی و نیز با مروان قابل مطالعه است .

2 – خروج از مدینه به سوی مکه به شکل هجرتی شبانه و مخفیانه ، همراه اهل بیت علیهم السلام .

صفحه 416

3 – اقامت چهار ماهه امام در مکه ، همراه با سخنرانیها ، دیدارها ، تبلیغات موثر و روشنگری اذهان مردم علیه یزید و امویان و تبیین علت امتناع از بیعت و هدف از این حرکت .

4 – اعزام نماینده ویژه خود ( مسلم بن عقیل ) به کوفه ، برای زمینه سازی نهضت و بیعت گرفتن از شیعیان هوادار ، جهت تشکیل حکومت اسلامی ، به دنبال دریافت نامه ها و طومارهای مکرر از سوی کوفیان و سران شیعه و سرانجام قیام مسلم و شهادتش در کوفه و دگرگونی اوضاع شهر .

5 – حرکت از مکه به سوی عراق و پیمودن منزلگاهها ، برخوردهای میان راه ، خطبه ها ، توقفها ، پیگری اخبار کوفه ، ملاقات با حر .

6 – رسیدن به سرزمین کربلا و قرار گرفتن در محاصره نیروهای دشمن ، پیش از رسیدن به کوفه در دوم محرم ، تلاش چند روزه برای جلوگیری از درگیری و خونریزی .

7 – شهادت امام حسین (ع) و فرزندان و بستگان و اصحابش در حماسه بزرگ روز عاشورا در حمله عمومی و در نبرد تن به تن با دشمن .

8 – اسارت اهل بیت و بهره برداری تبلیغی امام سجاد (ع) و حضرت زینب و عترت پیامبر از شهادت عاشوراییان و رساندن پیام شهادت به مردم ، افشاگری اسرا در کوفه ، شام و در طول اسارت ، با ایراد خطبه ها و سخنان مختلف .

9 – پس از بازگشت به مدینه ، مجالس یاد و سوگواری ، گریه ها و ندبه ها و رسوا شدن یزیدیان و آغاز حرکتهای ضد حکومت در شهرها و مناطق مختلف . مراحل دیگری از نهضت کربلا در سالهای بعد اتفاق افتاد و قیامهای توابین و دیگران بر ضد حکومت اموی از آن جمله بود . در یک نگاه ، همه نهضتهای عدالتخواهانه و ظلم ستیز که در طول تاریخ و با الهام از شهادت امام حسین (ع) و حادثه عاشورا پدید آمده و خواهد آمد ، از مراحل نهضت عاشورا در امتداد تاریخی آن به حساب می آید ؛ چرا که آن قیام ، تنها برای اعتراض به فساد حکومت اموی و یزید نبود ، بلکه درسی برای احیای آزادگی و شرف در همه زمانها بود . امروز نیز مبارزات عاشورایی مسلمانان متعهد بر ضد استکبار جهانی و طاغوتها ، تداوم همان نهضت خونین است .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید