نبی رحمت در کلام اندیشمندان (7)

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (7)

محمد (ص) و خانواده

ان ملیا
اوضاع خانوادگی را با بهترین طرزی اصلاح نمود وبه زنان مقام ارجمندی داد و مردم را با اعمال نیک وخوبی کردن به دیگران تشویق کرد.

**************

روح محمد (ص)

فرانسوا فولتر فرانسوی
وی رهبر جنبش مادی گرایی و مرد انقلاب علیه سلطه گران دینی است. وی تألیفات متعددی دارد که یکی از آنها کتاب معروف به نام حضرت محمد صلی الله علیه واله است که در آن می گوید: به درستی که در روح محمد صلی الله علیه واله چیز عجیب، نیکو و دست اولی که انسان را به شگفتی و تقدیر وادارد وجود دارد، و قسم به جان خودم که این مرد، یکه و تنها به سوی خدا دعوت کرد و به خاطر این دعوت، سالهای متعددی اذیت و آزار را تحمل نمود و در مقابل افواج مشرکان قرار داشت که در راه مخالفت و کشتن اندیشه او می کوشیدند. به درستی که او اکنون شایسته تقدیر و ستایش است. دوستدار اطفال است و هیچ گاه از پهلوی آنها نمی گذشت مگر آنکه آنان را مورد لطف قرار دهد و با حالتی از تبسم و فروتنی در نزدیکشان توقف فرماید.

**************

آخرین پیامبر

ماکس منی
علامه خاورشناس آلمانی «ماکس منی» گوید : آن مرد عربی که اشتباهات مسیحیت و یهودیت را دریافت و با همت عظیمی که خالی از خطر نبود میان قومی مشرک و بت پرست قیام نمود و آنها را به یکتاپرستی دعوت کرد و ابدیت روح را در قلوب آنها کاشت تنها نباید او را در صف مردان بزرگ تاریخ قرار داد بلکه سزاوار است که به پیغمبری او اعتراف نماییم .

**************

عقل محمد (ص)

سرفلکد
عقل محمد صلی‌الله علیه و آله از عقول بزرگ و بی‌مانندی بود که زمانه کمتر آنها را به وجود می‌آورد و با همان عقل بزرگ بود که محمد صلی الله علیه و آله از امور، اطلاع کامل داشت و با یک نظر سطحی، به کنه امور پی می‌برد و تشخیص می‌داد. در معاملات خصوصی، گذشت ،عدل و انصاف بی‌نظیری داشت و با دوست و آشنا، فقیر و غنی و ضعیف و قوی، با مساوات رفتار می‌کرد.

**************

ظهور محمد (ص)

رینولد الین نیکلسون
با ظهور حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) پرده نفوذ ناپذیر ظلمت آن عهد ناگهان کنار زده شد و مردم جزیره العرب، اساس محکم سنن تاریخی پیدا کردند.

**************

افکار محمد (ص)

توماس کارلایل
دشمنان اگر به نظر حقیقت بنگرند خواهند فهمید در نفس این مرد بزرگ افکاری فوق طمع و دنیوی و جاه و سلطنت بوده است.

آخرین پیامبر

بروکلمان
قطعاً خود محمد صلی‌الله علیه و آله، نیز از قدرشناسی و ستایش قریش از اقدام او و احترامی که نسبت به او روا داشته‌اند، به خود بالیده است و این داوری او، از وقوع جنگ جلوگیری کرد و این نشان می‌دهد که خداوند او را برای کار بسیار بزرگی برگزیده است، به خصوص که مورخان معتقدند که محمد صلی‌الله علی و آله در اخلاق نیک، راستی گفتار، امانت، بخشش، نیکی منظر و فروتنی در میان قوم خود، ممتاز بود و در نزد مردم مکه، ملقب به امین شده بود و از فرط اطمینان و اعتمادی که به او داشتند، اموال خود را نزد او به امانت می‌گذاشتند. محمد صلی‌الله علی و آله هرگز به استعمال مسکرات نپرداخت و در جشن‌ها و اعیادی که برای بت‌ها گرفته می‌شد، حاضر نشد و از دسترنج خود زندگی می‌کرد؛ زیرا از پدر، ارثی به او نرسیده بود و چون با خدیجه آشنا شد، با اموال او تجارب می‌نمود.

**************

دین محمد (ص)

برتلمی سانت سویسی
وی استاد فلسفه متولد1807م است. او در کتاب خود که همراه شرق نام دارد می گوید: محمد صلی الله علیه واله باهوش ترین فرد عرب در عصر خود بود و بیشتر از آنها تقوا و دیانت داشت. سینه او گشاده تر و نسبت به دشمنان خود و دینش نرم خوتر بود. دینی که برای آن دعوت کرد، خیر زیادی برای ملتهایی که از آن پیروی نموده اند به همراه آورد.

**************

میلاد محمد (ص)

مسیوژول لابوم
محقق فرانسوی (مفسر شاهنامه) در مقدمه فهرستی که بر ترجمه فرانسوی قرآن کریم نوشته، می گوید:
برای اینکه انسان هر دعوتی از دعوتها را بفهمد، لازم است اولاً رفتار و کردار و شرح زندگی صاحب دعوت را، با دقت مطالعه کند سپس می گوید: از همین مطالب مختصر که به آن شارع مقدس عربی، نبی محمد(ص) اختصاص دادیم، باید به حال این مرد که می توان او را موجد جامعه اسلامی نامید، پی برد. و نیز می توان فهمید در حوالی میلاد محمد(ص) در قرن ششم میلادی، سراسر جهان را ابرهای پر آشوب و اضطراب فرا گرفته بود و در آن حال، تولد او نور جدیدی در دلها افکند که نشانی از افول آن تیرگیها بود.

**************

پیامبر خدا

واشنگتن ایروینگ
محقق امریکایی می گوید: محمد(ص) به هیچ وجه طالب دنیا نبود و به حدی از مخالفانش استهزا و اهانت دید که مجبور به ترک وطن گردید و از تمام این زحمات چیزی جز استواری و پایداری دین خود نمی خواست. وقتی آمنه، محمد(ص) را به دنیا آورد، نوری از آسمان به اطراف مکه تابید و محمد(ص) سر به سوی آسمان برداشته با زبان فصیح گفت: «خدا از هر چیز بزرگتر است و جز او خدایی نیست، و من پیامبر خدایم.»

**************

دعوت پیغمبر اسلام

جرجی زیدان
بعضی از نویسندگان غرب چنین پنداشته اند که بنیاد دعوت پیغمبر اسلام بر روی طمع بزرگی و میل به لذتهای دنیوی بوده. ما چنین گفتارهایی را باور نمی کنیم، زیرا تاریخ و چگونگی دعوت آن حضرت، به طور آشکار دلالت دارد که قیام آن بزرگوار، در اثر صدق و اخلاص بوده، مردم را از روی عقیده و ایمان به سوی کیش اسلام دعوت می کرده و گرنه با آن همه توهینات و فشارهایی که در این راه به جان خریده بود، هرگز تحمل و صبر نمی کرد. پیش از بعثتش مورد احترام و نوازش تمام مردم مکه بود، پس از بعثت با تمام حملات و بی احترامیها، همچنان محکم و استوار ایستاد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید