چگونه با طلاق کنار بیاییم؟

چگونه با طلاق کنار بیاییم؟

نویسنده:دکتر فرهاد فراهانی*

برای اغلب زوج‌هایی که دارای فرزند هستند یا باید به دلیل وجود مسایل مالی با هم ارتباط داشته باشند (به‌عنوان نمونه پرداخت مهریه زن توسط همسر سابق) طلاق به معنای پایان زندگی مشترک نیست بلکه به این معناست که خانواده باید روند زندگی خانوادگی خود را تغییر دهد.
برای نمونه کارهای روزانه خانه، مخارج، نقش والدین و رابطه با اقوام و دوستان باید دوباره تعریف شود و چنین تغییراتی می‌تواند استرس‌زا باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که آقایان سخت‌تر از خانم‌ها خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند و در مقابل خانم‌ها تا مدت‌ها بعد از طلاق با احساسات خود درگیرند و نمی‌توانند سبک جدیدی از زندگی را برای خود و فرزندان‌شان تعریف کنند. در این بین، مسوولیت‌ها و وظایف روزانه که باید انجام شوند، فقدان روابط مناسب، بروز مشکلات مالی، نگاه جامعه و حتی اطرافیان به یک زن مطلقه و در نهایت نیاز به ساختن شخصیتی جدید به‌عنوان یک فرد، بر بار مشکلات ناشی از طلاق می‌افزاید و میزان استرس و هجوم افکار آزاردهنده به مغز را در خانم‌ها به حداکثر میزان ممکن می‌رساند اما نباید فراموش کرد سر و سامان دادن به امور زندگی و ایجاد نظم و هماهنگی بین ابعاد مختلف آن پس از طلاق برای مردان دشوارتر است.
راه‌های بازیابی کنترل فردی پس از طلاق
نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بیشتر زوج‌ها به 2یا 3 سال زمان نیاز دارند تا با مساله طلاق و جدایی کنار بیایند. در این بین یکی از راه‌های کاهش استرس چه در خانم‌ها و چه در آقایان، کنترل و اداره‌کردن زندگی است. در اینجا به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید کنترل فردی را دوباره به دست آورید و راحت‌تر با بحران طلاق خود کنار بیایید.
• روزانه به مدت 15 دقیقه در یک مکان آرام بنشینید و به هیچ چیز فکر نکنید. حتی می‌توانید در طول این مدت موسیقی دلخواهتان را گوش کنید و با نوای آن آرام شوید.
• فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنید تا دچار سردرگمی نشوید.
• وظایف و اولویت‌های خود را مشخص و به آنها عمل کنید.
• اگر دچار بحران عاطفی هستید حتما به یک روان پزشک مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید اگر احساسات منفی به شمای کارمند یا والدین هجوم آورد، رجوع به یک مشاور یا پزشک در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد. البته تنها با دستور پزشک معالج‌تان دارو مصرف کنید.
• بین کار و تفریح تعادل برقرار کنید.
• ورزش مورد علاقه خود را انجام دهید و خود را با مسایلی که از آنها لذت می‌برید سرگرم کنید.
• احساسات شخصی خود را با دوستان یا اقوام معتمد در میان بگذارید و فهرستی از نکات مثبت خود تهیه کرده و آن را در اختیار دیگران بگذارید تا آنها نیز از این خصوصیات شما آگاه شوند.
• لابد شنیده‌اید که می‌گویند زمان کلید حل بسیاری از مشکلات است. پس کمی صبور باشید و با عبرت گرفتن از شکست زندگی عاطفی خود به زندگی متعادلی برسید.

پی نوشت ها :

*عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید