پیوند احساسی

پیوند احساسی

نویسنده:محسن حاجی

ارتباط احساسی ، مجموعه ای از احساسات فردی ست که کنار هم جمع می شود تا بین دو نفر پیوند برقرار کند . واژه ی «احساسی » به معنی برانگیختن احساسات بسیار است . این احساسات می تواند عصبانیت ، غم ، لذت ، عشق یا یکی از هزاران حسی باشد که انسان ها تجربه می کنند . «ارتباط » پیوندی ست با فرد یا چیزی دیگر. ممکن است شما با کسی که احساس قوی نسبت به او دارید یا عاشقش هستید ، در یک رابطه باشید اما او با شما احساس دوری نماید و به ندرت در مورد احساساتش با شما صحبت کند . این نوع روابط ، روابط دوستانه یا زندگی کردن کنار یکدیگر است . بدون ارتباط احساسی قوی ، چنین روابطی ، خیلی زود از هم پاشیده می شود . زوج هایی که سعی می کنند در حد توان شان ، بیش تر درباره ی همدیگر بدانند ، رابطه ای احساسی بین شان ایجاد می شود .
از طریق مکالمه ی محبت آمیز و همراه با تفکر ، به پیچیدگی های درون هم پی می برید و در می یابید که چه چیز موجب شادی طرف مقابل تان می شود ، چه چیز عصبانی اش می کند و چه چیز او را به اوج لذت می رساند . او هم می فهمد که چه چیز شما را غمگین می سازد ، چه چیز باعث می شود لبخند بزنید و چه چیز خسته تان می کند ؟ در واقع ، به ذات همدیگر پی برده و نسبت به هم ، صحبت و همدلی پیدا می کنید .
نشانه ی حقیقی وجود یک ارتباط احساسی ، این است که هر یک از دو نفر ، دیگری را به درون خود راه بدهد . بدین منظور می توانید داستان های خنده دار از اتفاق هایی که سر کار افتاده را برای هم تعریف نمایید ؛ حتی می توانید در مورد روزهایی که همه چیز برای تان بد بوده نیز با طرف مقابل ، درددل کنید . زوجی که پیوند احساسی قوی با هم داشته باشند ، حتی در سکوت هم احساس راحتی می کنند . می توانید بدون هیچ ترسی ، هر مسأله ای را با طرف مقابل تان در میان بگذارید اما یادتان باشد برای پایداری ازدواج ، وجود ارتباط احساسی بین دو طرف ، الزامی ست .
وقتی دو طرف ، احساسات خود را با هم در میان نگذارند ، ازدواج ، سخت و طاقت فرسا خواهد بود . در این صورت ، عصبانیت ، خشم و اختلاف پدید می آید و فقدان اعتماد ، زندگی زناشویی رادچار آشفتگی می کند . اگر فکر می کنید ارتباط احساسی بین شما و همسرتان از بین رفته ، باید به دنبال دلیل آن باشید ؛ آیا گناهی نابخشودنی ست که چنین فاصله ای میان شما انداخته ؟ شاید در عصبانیت ، چیزی گفته شده یا کاری انجام شده که منجر به درد جسمی و احساسی شده است . در همین زمان ها ، موضوع « انکار » هم پیش می آید تا همه چیز را برای ساختن دوباره ی آن پیوند احساسی ، سخت تر می سازد . اگر خواهان سالم ترین رابطه ی ممکن هستید ، باید بدانید که چطور یک پیوند احساسی عمیق و قوی بین خود و طرف مقابل تان ایجاد کنید . وقتی پیوند احساسی بین شما وجود داشته باشد ، همه چیز آسان تر می شود .
پیوندهای احساسی ، پیچیده و بسیار فردی ست اما رابطه را دگرگون می کند . بدون ایجاد ارتباط احساسی قوی ، رابطه از یک دوستی ساده ، فراتر نخواهد رفت . ماندن در رابطه ای که پیوند احساسی در آن وجود ندارد ، باعث می شود دو طرف احساس کنند چیزی را گم کرده اند ؛ زنجیر محکمی که آنان را به هم وصل می کند و آن چیزی نیست جز عشقی ماندگار .

نکات مهم برای ایجاد پیوندی ناگسستنی :
1 ـ بررسی طرف مقابل : باید متوجه شوید او به چه چیز نیاز دارد و از زندگی و شما چه می خواهد . برای تحقق این امر ، لازم است وقتی حرف می زند ، با دقت به او گوش دهید . وقتی رازهایش را با شما در میان می گذارد ، به او خوب توجه نموده و به عمق حرف هایش فکر کنید .
2 ـ اعتماد : باید بین خودتان ، حس اعتماد ایجاد کنید . این ستون اساسی پیوند احساسی ، یک شبه ایجاد نمی شود و زمان می برد . باید اجازه دهید این اعتماد ، به طور طبیعی ایجاد شود .
3 ـ حضور احساسی : هر دوی شما باید از نظر احساسی ، در دسترس باشید . اما زوج هایی که رابطه شان سرد شده ، باید تلاش کنند با هم مهربان باشند . همیشه سعی کنید شعله های عشق تان را روشن نگاه دارید و از ابراز محبت به یکدیگر ، نترسید!
5 ـ جنگ ملایم : به هنگام مشاجره ، کلمات ، به راحتی از دهان خارج می شود ، باید یاد بگیرید که با ملایمت ، بحث کنید . اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید ، می توانید از یک مشاور کمک بگیرید . یادتان باشد هنگام بحث ، هرگز گذشته را پیش نکشید . در «لحظه » زندگی کنید و برای احساسات تان ، دلیلی محکم بیاورید .
6 ـ دیدن دنیا از دیدگاه او : سعی کنید دنیا را آن طور که او می بیند ، ببینید تا بفهمید که به طور واقعی کیست. برای این کار باید گاهی به عقب برگردید تا ببینید چرا او به آن طریق خاص عمل کرده است. ببینید نسبت به موقعیت های مختلف ، چطور واکنش نشان می دهد و سعی کنید خودتان را جای او بگذارید . البته از او هم همین انتظار را داشته باشید .
7 ـ غلبه بر موانع : زوج هایی که در ازدواج خود دچار مشکل شده اند ، باید قبل از ایجاد دوباره ی پیوند احساسی ، مشکلات شان را حل کنند . هر مشکلی را با هم بررسی و سعی کنید راه حل هایی برای آن بیابید .وقتی بزرگ ترین موانع و مشکلات را پشت سر گذاشتید ، آن وقت می توانید پیوند احساسی فراموش شده تان را از نو بسازید .
منبع:نشریه شادکامی ،شماره 70.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید