همانطور که انبیاء با وجود اشتراک در فضیلت پیامبری، به دلیل ویژگی خاص عصر و زمان، از نظر درجه و مقام معنوی با یکدیگر تفاوت داشته اند؛[1] ائمه-ع- نیز با وجود یکسانی در مقام امامت، هر یک موقعیت ویژه ای داشتهاند.ائمه ـ علیهم السلام ـ از دو مقام ولایی و منزلت معنوی برخوردار بوده اند. از نظر مقام ولایی، ائمه-ع- به عنوان وصی و جانشین پیامبر، همگی از وجوب اطاعت برخوردارند. ولی در بُعد مقام معنوی، هر یک دارای موقعیت خاصی اند که به جهت اختلاف مراتب کمال، به آن نائل آمده اند. با توجه به آن شخصیت خاص است که هر امامی می تواند مسئولیت امامت را در زمان خود ایفا نماید. لزوم تبعیت از مقام ولایی امام، از لوازم مقام امامت بوده و نیاز به دلیل خاصی ندارد.
در عین حال احادیث فراوانی درباره وجوب اطاعت از امام وارد شده است. در حدیثی رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده: الائمه بعدی اثنی عشر اولهم علی بن ابی طالب و آخر هم القائم المهدی هم خلفائی و اوصیایی و حجج الله علی امتی، المقرّبهم مؤمن و المنکر لهم کافر.[2]ائمه پس از من دوازده نفر می باشند اولین آن ها علی بن ابی طالب و آخرین آن ها مهدی قائم است. ایشان جانشینان واوصیاوحجت های الهی بر امتم هستند، شخص اقرارکننده ی به آن ها، مؤمن و فردی که آنان را انکار نماید، کافر است.)
مقام و مرتبه معصومین-ع-.
شکی نیست که ائمه-ع- با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از نظر مقام و موقعیت معنوی در یک درجه نمی باشند. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فخر کائنات و از همه انسان ها از جمله امامان، برتر است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده: من سرورِ آدم در روز قیامت هستم و اولین کسی که قبرش شکافته می شود، و اولین شفاعت کننده و اولین شفاعت شده می باشم.[3]
واین که پیامبر پس از سفر معراج خود، امامت نمازِ با انبیاء در بیت المقدس را بر عهده داشته، بیانگر فضیلت ایشان بر همه پیامبران می باشد.[4]
به همین دلیل نویسنده کتاب «مَشرعه بحارالانوار» پس از بیان این نکته که علامه مجلسی در ج 25 بحارالانوار،سی و سه حدیث درباره فضیلت برخی معصومین بر بعضی دیگر آورده،این نکته ارزنده را متذکر می شود که «اگر حدیثی دیده شود که پیامبر را با ائمه ـ علیهم السلام ـ از حیث فضیلت مساوی دانسته است،باید کنار گذاشته یا تأویل برده شود.»[5]
درباره امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ نیز باید بدانیم که امام علی ـ علیه السلام ـ برتر از سایر ائمه می باشد. در حدیثی ازامام صادق ـ علیه السلام ـ به نقل از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ گفته شده: ما در امر (وجوب اطاعت به آن چه فرمان می دهیم) و فهم و (علم به) حلال و حرام. در یک مسیر هستیم. و اما رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و علی ـ علیه السلام ـ برای آن دو برتری می باشد.[6]
پس از امام علی ـ علیه السلام ـ بعید نیست که امام حسن و امام حسین-علیهماالسلام- نسبت به سایر ائمه-ع- برتر باشند. به دلیل سخن ابن عباس که از پیامبر نقل نموده: علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ برترین خلق خدا غیر از من است،وحسن و حسین دو سرورِ جوانان اهل بهشت،و پدر آن دو از آن دو برتر است… [7]و نیز بخاطر برخی از آیات و احادیثی که درباره برتری «اهل بیت» و «عترت» آمده است.[8]
پس از آن چه که درباره برتری امام علی ـ علیه السلام ـ نسبت به همه ائمه و امام حسن و حسین-ع- نسبت به سایر ائمه بیان شد، درباره برتری سایر ائمه-ع- نسبت به یکدیگر به طور یقین نمی توان سخن گفت. هرچندمی دانیم که امام باقر و امام صادق ـ علیهماالسلام – ، خصوصاً امام صادق ـ علیهالسلام ـ به لحاظ شرایط زمانی خودتأثیر عمیقی در دین اسلام و تحکیم اصول تشیع،داشته است. لذا عقل حکم می کند که آن دو را برتر به معنای کسب ثواب بیشتر بدانیم.و نیز عقل ایجاب می کند که باتوجه به جایگاه ویژه امام زمان،وی را نسبت به مابقی افضل به معنای علم و عمل بیشتر،قلمداد نمائیم،هر چند توقف و خودداری از ابراز نظر در جایی که دلیل یقینی در دست نداریم،بهتر است.[9]
مرحوم کراجکی در کتاب ارزنده کنزالفوائد پیرامون فضیلت امامان-ع- نسبت به یکدیگر می گوید:واجب است که معتقد باشیم برترین امامان ـ علیهم السلام ـ ،امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب بوده و جایز نیست،کسی جز ایشان،امیرالمؤمنین نامیده شود… و این که برترین ائمه-ع- پس از امیرالمؤمنین،فرزندش حسن،وپس ازآن حسین است-علیهم السلام-. و برترین امام نسبت به بقیه، پس از حسین-ع- امام زمان مهدی ـ علیه السلام ـ می باشد.سپس مابقی ائمه-ع- پس از ایشان،بنابر آنچه که در حدیث آمده و به نظر می رسد.[10]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. کراجکی، محمد، کنزالفوائد، ج1،ص 246،انتشارات دارالذخائر، قم.
2. بحارالانوار، ج 25، باب 12، ص 352-363.
پی نوشت ها:
[1] . ر.ک: بقره/ 253، اسراء/ 21 و 25.
[2] . شیخ علی، بحرانی، مثار الهدی، بیروت، دارالمنتظر، چاپ اول، 1405 هـ ، ص 678-679.
[3] . حسین فیروزآبادی، سیدمرتضی، فضائل الخمسه من الصحاح السته، چاپ چهارم، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1402 هـ، ج 1، ص 57.
[4] . ر.ک: بیومی مهران محمد، السیره النبویه الشریفه،، بیروت، دارالنهضه العربیه، 1990، ج 1، ص 274.
[5] . ر.ک: آیت الله محسنی، شیخ محمد آصف ، مشرعه بحارالانوار، قم، مکتبه العزیزی، چاپ اول، 1381 ش، ج 1، ص 463.
[6] . مجلسی، محمدباقر، مرآه العقول، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1363، ج 3، ص 178.
[7] . همان، داراحیاء التراث العربی، 1403 هـ ، ج 25، ص 360.
[8] . همان، باب 6، ص 212.
[9] . ر.ک:آیت الله محسنی، شیخ محمدآصف، مشرعه بحارالانوار، قم، مکتبه العزیزی، چاپ اول، 1381، ج 1، ص 463.
[10] . کراجکی محمد، کنزالفوائد، قم، دارالذخائر، چاپ اول، 1410 هـ ، ج 1، ص 246.
گلی
سلام.بالاترین مقام و منزلت عالم رو حضرت فاطمه دارند اونجا ک خدا تو حدیث کسا میفرمایند دنیا (زمین و اسمان و ماه و خورشید و…) رو خلق نکردم مگربه محبت اهل بیت و در جواب جبرئیل که میپرسند چ کسانی زیر کسا هستند میفرماید فاطمه و پدرش و همسرش و فرزندانش و در جایی دیگر به پیامبر و حضرت علی میفرمایند اگه فاطمه( س) نبود شما هم خلق نمیشدید.خدایا ب حق عصمت کبری فاطمه بحق آبروی فاطمه زهرا با قامت خمیده اش قسمت میدم اللهم عجل لولیک الفرج و سلامتی اقا و اللهم اشف کل مریض
محمود
با سلام و احترام و تشکر بابت مطلب مفیدتون.
عرض شود بنا به فرمایش خود ائمه، 14 معصوم همه از نور واحد هستند لکن این به معنای رتبه ی یکسان ایشان نیست. ملنند اینکه همه انسانها از خاک آفریده شدند ولی یکسان بودن خمیره ایشان دلیل بر مقامات واحدشان نیست. بنابر احادیث متعدد من جمله فرمایش معروف امام حسین علیه السلام که خطاب به حضرت زینب در کربلا فرمودند: “جدی خیر منی و امی خیر منی و ابی خیر منی و اخی خیر منی” به برتری مقامات پنجن تن ال عبا به ترتیب تصریح نموده اند. و بعد از پنج تن امام زمان علیه السلام بالاتر هستند که در روایت فوق نیز آمده است. اما بعد ایشان محتمل است که امام رضا علیه السلام بالاتر باشند، از جناب شیخ جعفر مجتهدی نقل شده است: امام رضا علیه السلام مسئول دستگیری از سالکین در بالاترین مرحله سلوک که مرحله ذات است می باشند (صفات، افعال و ذات الهی) و یکی از اساتید اخلاق (شیخ احمد فاضلی) در جلسه ای بعد تصریح به بالاتر بودن مقام پنج تن و سپس امام زمان می فرمود: امام عسگری علیه السلام چون پدر امام زمان است مقام بسیار بسیار بالایی دارند. اما در پاسخ دوستی که فرمودند این بحث ها به ما چه؟! عرض میشود بعضی مباحث را ائمه اطهار اصلا باز نکرده اند و شاید درباره آنها بشودگفت بما چه! لکن این بحث اختلاف مقامات در فرمایشات خودشان آمده فلذا سوال و گفتگو درباره آن نباید ایرادی داشته باشد. ومن الله توفیق
آریا
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) ، جانم فدای لب های خشکیده ات ارباب بی کفن❤️
مهران
سلام علیکم
کلا بسیار بحث بی فایده و غلطی است. درجات معصومین علیهمالسلام به من و شما چه ربطی دارد. مگر با استدلال میتوان این موضوع را شکافت ؟
خداوند متعال که آفریننده آنان است خود میداند ولاغیر
من و شما اگه صادق هستیم باید با تمام توان در راه و روش آنان سعی و کوشش کنیم. از ما این را خواسته اند نه این بحث ها را.
والسلام
ولی الله شاطری
با سلام .اول اینکه امام زمان (عج)عمر طولانی دارند وهمین باعث شده که مصائب فرانی را درطی این چن صد سال متحمل شوند که اهیچ کدتم از امامان معصوم اینطور نبودن ودیگراینکه آقاامام زمان (عج) مثل سا یرحضرات معصوم نمی تواکد با شیعیانش بطور مستقیم وآشکار با همه ارتباط داشته باشد و به نظرحقیرباوجود ماهوارها وسایتها هدایت کردن انسانها سخت تر شده است که در دوره هیچ یک از معصومین این ابزارها نبوده است جان عالم به فدای مهدی (عج ) کار مولایم در این روزگار خیلی سخت است وشاید کار ما .آنان بادیدن امامشان ایمان می آوردند وشاید سخت ایمان می آوردند البته یک عده. ولی آقای ما با ندین باید به ایشان ایمان بیاوردند آیا این کار آقای مارا سخت نمی کند شما کشت وکشتار این دوره را با ادواره گذاشت خودتان مقایسه کنید درهای گناه این دوره را با ادواره گذاشت مقایسه کنید وهمه مسائل را همینطور ما دیگر نمی خواهم دان دان به آن بپردازم اون وقت متوجه مظلومیت امام زمان (عج) خواهید شد.
آریا
برادر از نظر مظلومیت هیچ کدام از امامان حتی امام حسین به مظلومیت امام علی نمی رسد ،و از نظر درجه هم درست گفته شده بعد از حضرت محمد(ص) درجه امام علی (ع) از همه بالاتر و بعد از اون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد.