زنده ماندن امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا

زنده ماندن امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا

همه گفته اند امام سجاد (ع) به علت بیماری در کربلا شهید نشدند. چگونه حیوانهایی که آنهمه جنایت باور نکردنی انجام دادند،کشتن یک بیمار را انجام ندادند؟یا یزید در شام چنین نکرد؟ آیا غیر از بیماری دلیل دیگری بوده؟ این درحالی بود که بنی امیه علنا کمر به کندن ریشه امام علی (ع) بسته بودند!

پاسخ: به یقین تنها علت زنده ماندن امام زین العابدین علیه السلام, خواست و مشیت الهی بوده است و بیماری تنها یکی از اسباب ظاهری برای عدم مبارزه و جهاد امام بود تا بدین وسیله وجود مقدس امام زمان آن دوران از هرگونه آسیب در امان بماند و آن بزرگوار ادامه دهنده امامت و ولایت باشد. و به همین لحاظ هیچ قدرتی را توان آسیب رساندن به آن حضرت نبود و آنجناب سی و پنچ سال زنده ماند و باعث زنده ماندن قیام عاشورا و امامت و ولایت ائمه اطهار علیهم السلام شد.
مرحوم شیخ مفید در کتاب ارزشمند ارشاد در این زمینه می نویسد: امام زین‏العابدین(ع) در آن هنگام به سبب بیمارى در جهاد شرکت نکرد و خداوند او را براى هدایت مسلمانان نگه داشت و نسل رسول الله‏صلى الله علیه وآله از فاطمه‏علیها السلام در ذریه امام حسین علیه السلام به امام سجاد علیه السلام و اولاد او منحصر گردید.(رک : ارشاد شیخ مفید، ج دوم)
از حمید بن مسلم نیز نقل شده که: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه‏ها عبور میکردیم تا به علی بن حسین(ع) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بیرحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت.بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.( ارشاد , ج 2, ص 112 و 113؛شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص 399؛ شبیه این مطلب در طبقات ابن سعد، ج ۵، ص ۱۶۳.) این مطلب نیز می رساند که خواست و مشیت الهی بر این مقدر شد که آنجناب روز عاشورا بیمار شود و دشمنان هم نتوانند آن بزرگوار را به شهادت برسانند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید