منتخبی از موقوفات جدید

منتخبی از موقوفات جدید

درآمد
نهاد وقف از جمله مقولات فرهنگی اجتماعی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات عمده‌ای در نحوه مدیریت و ابعاد اجرایی آن حاصل شد. و همین امر تأثیر بسزائی در اقبال دوباره مردم به این سنّت حسنه داشت. عواملی از قبیل: تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان اوقاف و اداره آن تحت نظر مقام ولایت فقیه، تصویب قوانین لازم در جهت احیای موقوفات، رعایت احکام وقف و مسائل شرعی آن و عمل دقیق به مفاد وقفنامه‌ها موجب گردید تا افراد خیّر و نیکوکار با اطمینان بیشتر در این امر مهمّ اجتماعی فرهنگی بطور گسترده مشارکت نمایند و بخشی از دارائی‌شان را به عنوان باقیات صالحات وقف مصالح جامعه اسلامی کنند.
مجلّه میراث جاویدان چندی قبل از کلّیه ادارات اوقاف شهرستانها درخواست کرد تا آمار موقوفات جدید خود را به دفتر مجلّه ارسال نمایند. مجموعه پاسخهای ارسالی از سراسر کشور نشانگر این نکته بود که شمار موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشته و از لحاظ نوع اهداف و نیات واقفین نیز حائز اهمیت و قابل تأمّل است. زیرا مصارف این موقوفات در اکثر موارد در جهت رفع نیازهای ضروری جامعه اعمّ از نیازهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده و مشکلی از مشکلات اساسی جامعه را حل کرده است. از این‌رو بر آن شدیم در هر شماره تعدادی از آنها را به اجمال معرفی کنیم؛ تا ضمن سپاسگزاری و قدردانی از مردمان خیراندیش و صالح جامعه، خوانندگان گرامی را با اینگونه خدمات ارزنده اجتماعی آشنا سازیم.

بسطام
واقف: آقای حاج هاشم اسحاقی
نوع رقبه: زمین به مساحت 2500 مترمربع
مصرف: احداث آموزشگاه
تاریخ وقف: 9 / 2 / 1370
واقف در بخشی از وقف نامه انگیزه خود را چنین توضیح می‌دهد:
تصمیم گرفته‌ام به خاطر احیاء و بالا بردن سطح فرهنگ و آموزش عمومی ساکنان این منطقه زمین مذکور را جهت احداث آموزشگاه وقف نمایم، به شرط آنکه اولاً زمین واگذار شده فقط جهت احداث آموزشگاه مورد استفاده قرار گیرد و ثانیاً ساختمان آموزشگاه همیشه در اختیار آموزش و پرورش باشد…

طبس
واقف: آقای حاج ذبیح‌الله اخوان مهدوی
نوع رقبه: یک باب مغازه
مصرف: حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان طبس
تاریخ وقف: 5 / 3 / 1371 شمسی
در بخشی از وقف‌نامه این موقوفه آمده است:
این‌جانب حاج ذبیح‌الله اخوان مهدوی فرزند مرحوم کربلائی حسین اهل و ساکن طبس با الهام از فرهنگ اصیل اسلام و رهنمود ائمه علیهم‌السلام در حال کمال اختیار و توجه و هوشیاری وقف نمودم بر حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام شهرستان طبس تمام شش‌دانگ مغازه با متعلقات آن از قبیل باسکول و میز و سنگ و کولر و برق واقع در میدان امام به شرایط زیر:
ـ تولیت آن با امام جمعه وقت می‌باشد و در نبود امام جمعه با عالم اتقی و اعلم و مورد اعتماد شهرستان خواهد بود.
ـ تا زمان حیات مغازه در اجاره خودم خواهد بود.
ـ مدت اجاره هیچ‌گاه بیش از چهارسال منعقد نشود.
ـ مصرف درآمد موقوفه در حوزه علمیه طبق تشخیص و نظر متولی خواهد بود.
ـ اداره محترم اوقاف حسب مقررات نظارت قانونی خواهد داشت.

ورامین
واقف: آقای حبیب خادم حسینیه
نوع رقبه: زمین به مساحت 40000 مترمربّع
محل وقوع: حصار کلک ورامین
مصرف: کمک به هزینه‌های ساختمانی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) از قبیل کمک هزینه زندگی امام جماعت و خادم مسجد و یا خرید تجهیزات و لوازم موردنیاز مسجد و یا کمک به هزینه برگزاری مجالس عزاداری و ذکر فضائل و مناقب خاندان عصمت و طهارت صلوات‌اللّه‌ علیهم اجمعین؛
ـ کمک به هزینه حوزه علمیه و طلاب علوم دینی؛
ـ پرداخت کمک هزینه مراکز آموزشی خصوصاً در نقاط محروم کشور؛
ـ کمک هزینه معلمان و دانش‌آموزان متدین و جایزه به حافظان قرآن و احادیث؛
ـ خرید کتاب برای کتابخانه‌ها؛
ـ امور خیریه.
تاریخ وقف: 22 / 7 / 1370
تولیت موقوفه در این وقف‌نامه چنین مشخص شده است:
تولیت، مادام‌الحیات با حبیب خادم حسینیه (واقف) بوده و واقف در زمان حیات خود نسبت به هرگونه تصرف مالکانه و تصمیم‌گیری در اداره موقوفه و تغییر در شرایط وقف‌نامه و تغییر در متولیان و یا تعیین جانشین متولیان مجاز می‌باشد و برای بعد از ایشان نیز امر تولیت با رعایت شرایط زیر به عهده آقایان مرتضی خادم حسینیه و مجتبی خادم حسینیه به شماره شناسنامه‌های 1603 و 882 هر دو صادره از تهران و ابراهیم شهریاری به شناسنامه شماره 8 صادره از گلپایگان که از این‌پس هیأت متولیان نامیده می‌شوند با نظارت دو نفر ناظر به نام آقایان حسین زمان‌پور فرزند علی به شناسنامه شماره 229 و احمد کاشانی فرید فرزند حسین به شناسنامه شماره 28049 بخش هفت تهران می‌باشد. هریک از متولیان و ناظران موظف‌اند شخصی را برای تصدی امر تولیت به جانشینی خود انتخاب و به هیأت متولیان و ناظران معرفی نمایند و این هیأت موظف است صلاحیت فرد معرفی‌شده را رسیدگی نموده و نظر اکثریت را در رد یا قبول آن اعلام نمایند. و هیأت هم به نحو مذکور عمل نمایند و برای استمرار امر تولیت همین رویه و اختیار برای متولیان و ناظران منصوب بالا و بعداً طبقه به طبقه ادامه خواهد داشت. هیئت متولیان و ناظران می‌توانند با رای اکثریت در صورت فوت هر متولی یا ناظر و عدم تعیین جانشین او یا در صورت استعفا و یا عدم توانایی انجام وظایف تولیت یا در صورت از دست دادن صلاحیت اخلاقی و بخصوص شرعی (این امر اخیر به تشخیص همگی متولیان و ناظران) جهت امر تولیت شخصی واجد شرایط دیگری را به جانشینی آن شخص انتخاب نمایند.

زرند
واقف: آقای محمد مختاری پورزرندی
نوع رقبه: یک حبه آب و شش‌دانگ باغ پسته
مصرف: تأمین مخارج زندگی طلاب مدرسه امام خمینی (ره) کرمانیها واقع در شهر قم، جنب کتابخانه آیت‌الله نجفی مرعشی (ره) که اولویت خاص اولا به طلاب مستضعف زرندی سپس به سایر طلاب نیازمند داده شده است.
تاریخ وقف: 5 / 5 / 1371
واقف: حاجیه بی‌بی احمدی زرندی
نوع رقبه: دکان و خانه
مصرف: تعزیه‌داری در ماههای محرم و صفر و اطعام مستمعین
تاریخ وقف: 3 / 6 / 1372

ارومیه
واقف: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر قریشی، نماینده مجلس خبرگان
نوع رقبه: شش‌دانگ چهار باب مغازه و یک باب زیرزمین و دو طبقه فوقانی ساختمان جنب مسجد اعظم اورمیه.
مصرف: تعمیرات مسجد اعظم، هزینه‌های جنبی مسجد، حقوق پیشنماز و خادم.
تاریخ وقف: 31 / 3 / 74
در بخشی از این وقف‌نامه آمده است:
وقف مؤبّد و حبس مخلّد نمودم تمامی شش‌دانگ مستغلات واقع در جنب مسجد اورمیه را عرصه و اعیاناً که عبارت‌اند از:
1ـ شش‌دانگ یک باب زیرزمین، تحت اجاره آقای حاج حسن اخلاقی؛
2ـ شش‌دانگ یک باب مغازه آجیل‌فروشی تحت اجاره آقای مختار بینائی؛
3ـ شش‌دانگ یک باب مغازه عطاری؛
4ـ شش‌دانگ یک باب مغازه عطاری تحت اجاره آقای حاج احمد.
5 ـ شش‌دانگ یک باب مغازه وسایل صوتی تحت اجاره آقای اقدمی؛
6 ـ شش‌دانگ طبقه فوقانی ساختمان دارای دو طبقه تحت اجاره بنیاد شهید انقلاب اسلامی اورمیه.
که درآمد حاصله از آنها را بعد از وضع مخارج به شرح ذیل صرف و هزینه نمایند:
1ـ تعمیرات مسجد اعظم؛ 2ـ هزینه‌های جنبی مسجد؛ 3ـ حقوق پیشنماز؛ 4ـ حقوق خادم مسجد.
ضمناً تولیت آن به عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی می‌باشد.

موقوفه مرحوم حاجی بابا صنایعی
بسمه تعالی
با الهام از فرامین امام راحلمان در مورد اعاده به وقف موقوفاتی که به هر نحو غیرشرعی به تملک اشخاص درآمده‌اند و در راستای تحقق بخشیدن به اهداف مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه و با بهره‌گیری کامل از رهنمودهای سرپرست و قائم مقام محترم سازمان که نمایندگان مقام معظم رهبری در رأس تشکیلات می‌باشند، به عنوان وظیفه‌ای مقدس و در ادامه انجام سایر وظایف شرعی و قانونی خود، مدارک و مستندات وقفیت در خصوص مال‌الوصیّه مرحوم حاجی بابا صنایعی در ارومیه که از سالیان قبل به علل ضعف وصی و خیانت امین تسخیری کلیه حقوق مسلّم آن ضایع و عمل به وقف آن متوقف گردیده بود، تهیه و با ارائه به مراجع ذیصلاح دادگستری طرح دعوی شد که پس از پی‌گیریهای مستمر همکاران اوقافی و دفاعیات لازم، منتج به نتیجه گردید و مال‌الوصیّه مزبور که جزء اثلاث باقیه و مورد عمل سازمان بوده و به ملکیت اشخاص درآمده بود به وقفیت اعاده گردید. مال‌الوصیّه فوق در مرکز شهرستان ارومیه با زیربنایی به مساحت 6227 متر مربع و تعداد 196 باب اتاق و 54 باب مغازه و 13 باب انبار، طبق رأی دادگاه اسناد مالکیت آن ابطال و به تصرف اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی درآمد و سند جدید به نام اوقاف صادر گردید و ان‌شاءاللّه‌ که درآمد آن در محل نیات واقف خیراندیش هزینه خواهد شد.
شایان ذکر است که این اداره در زمینه اعاده به وقف مال‌الوصیّه مزبور از همکاریها و رهنمودهای حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه ارومیه و حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی نماینده مردم ارومیه در مجلس خبرگان بهره‌مند گردیده که جا دارد از ایشان سپاسگزاری شود.
اداره کل اوقاف و امور خیریّه آذربایجان غربی
بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم
الحمدللّه‌ الواقف علی الضمائر والمطلع علی السرائر والصلوه والسلام علی محمد و آله الشفعاء یوم تبلی السرائر و لعنه‌اللّه‌ علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم الآخر و اما بعد الحمد والتحیّه، مقصود از تحریر اینکه نظر به مضمون آیه وافیه الهدایه »و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم«و به مصداق حدیث شریف: »اذا مات ابن‌آدم انقطع عمله الاّ عن ثلاثٍ: صدقه جاریه و علم ینتفع به و ولد صالح یستغفر له« این جانب سید علی‌اکبر قرشی که مؤسس و رئیس هیأت مدیره کانون خیریه توحید ارومیه می‌باشم؛ با قبول کلیه
مسؤولیتهای شرعی و قانونی و دانسته و فهمیده و در کمال صحت مزاج و رغبت و اختیار، شش دانگ یک باب پاساژ مشتمل بر تعداد 161 باب مغازه که توسط کانون مزبور احداث شده و اسناد مالکیت آنها نیز به نام کانون توحید صادر شده است را واقع در خیابان طالقانی ارومیه، جنب پاساژ مرحوم صنایعی، به پلاک ثبتی 1313 بخش 4 ارومیه بحیث لایباع و لایورث و لایوهب و لایرهن و لایبدّل و به شرط بقاء عین و تسبیل منافع، حبس مؤبّد و وقف مخلّد می‌نمایم که سال به سال الی ان یرث‌اللّه‌ الارض، درآمد آن را پس از وضع مخارج تعمیر و نگهداری با صلاحدید و صوابدید و حق تعیین تقدّم متولی به قرار تفصیل ذیل خرج و صرف شود:
الف. تربیت طلاّب که هزینه‌های تحصیلی و حقوق مدرسین و آنچه را که در این خصوص ضرورت دارد، شامل می‌شود؛
ب. کمک به ساخت و تعمیر مساجد شهر ارومیه؛
ج. کمک به ائمه جماعت علمای مساجد شهر ارومیه؛
د. ابتیاع و انطباع کتب اسلامی برای اهدا به کتابخانه‌ها و اشخاص؛
هـ. هزینـه عزاداری مولـی‌الموحدیـن حضـرت علـی بن ابیطالب (ع) در 21 رمضـان و سـالار شهیـدان حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) در دهـه اول محرم و اربعیـن حسینـی و حضرت امام حسن مجتبـی (ع) در 28 صفر؛
و. کمک به مستمندان و امور فرهنگی و دینی؛
و تولیت آن را مادام‌الحیوه با شخص خودم و با حق تعیین متولی بعد از خود قرار دادم که با نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اقدام خواهم نمود و به همین ترتیب متولی بعدی نیز حق تعیین متولی بعد از خود را دارد و نظارت اداره اوقاف نیز در دوره هر متولی ادامه خواهد یافت. ضمناً حق‌التولیه متولی را در حال حاضر مبلغ سیصد هزار ریال معادل سی هزار تومان تعیین می‌نمایم که مبلغ حق‌التولیه بنا به مقتضیات هر زمان، تغییر خواهد نمود. صیغه وقف ـ علی النهج الشرعی ـ جاری شد و خود این جانب شخصاً مورد وقف را به عنوان موقوفـه قبض نمودم و کلیـه شرایط تحقـق وقف، اعـم از قبض و اقباض و قبول، انجـام گرفت و در هر حال عمل به وقف با صلاحدید و مصلحت‌بینی متولی وقت انجام خواهد شد. اللهم تقبل بحق محمد و آله الطاهرین.
به تاریخ پنجم شهر محرم‌الحرام سنه یک هزار و چهارصد و هفده هجری قمری، مطابق با سوم خردادماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج هجری شمسی.
الاحقر سیّد علی‌اکبـر قرشی
مؤسس و رئیس هیأت مدیره کانون خیریه توحید ارومیه

آمل
واقف: آقای محمود ناصری
نوع رقبه: یک باب خانه
مصرف: روضه‌خوانی و اطعام در لیالی قدر در شاهاندشت یا در آمل
تاریخ وقف: 14 / 2 / 1374 شمسی
واقف: بانو سکینه الیاسی ایرائی
نوع رقبه: 4 قطعه زمین
مصرف: جهت احداث دانشگاه پیام نور
تاریخ وقف: 19 / 1 / 1374 شمسی
خلاصه بخشی از متن وقف‌نامه که در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده چنین است:
خانم سکینه الیاسی چنین فهمیدند از استماع مضامین اخبار و آثار ائمه اطهار علیهم‌السلام مادام‌اللیل والنّهار در ذخیره شدن روزشمار این‌گونه افعال و کردار یعنی خیرات و مبرات و صدقات جاریه که اعظم آن وقف نمودن است و لذا توفیق رفیق شد مشارالیها را و وقف شرعی مؤبّد و حبس مخلّد نمود شش‌دانگ چهارقطعه زمین به مساحت تقریبی یکهزار و بیست مترمربع را (مشخصات دقیق و شماره‌های پلاک در وقف‌نامه مشخص شده است) به نفع وزارت فرهنگ و آموزش عالی که دانشگاه پیام نور مرکز آمل در پلاکهای مذکور احداث بنا نماید و ثواب آن را ارجاع نمود به خود و والدین خود که در یوم لاینفع مال و لا بنون عاید ایشان گردد. و صیغه الوقف کما قرّر فی الشریعه المطهره جاری شد و شرایط آن از قبض و غیر آن به عمل آمد.

مشهد مقدس
واقف: آقای محمدرضا مقدادیان
مورد وقف: 21259 سهم از کارخانه قند شیرین خراسان
مصرف: مداوای فقرای مسلمین، کمک به ایتام جهت امور بهداشتی و درمانی، کمک به مؤسسات خیریه غیرانتفاعی که اساسنامه مدون داشته باشند و امور خیری که متولیان صلاح بدانند.
تاریخ وقف: 25 / 8 / 73
واقفه: خانم معصومه حسنعلی‌زاده قونی
مورد وقف: سه‌قطعه زمین
مصرف: جهت احداث مجتمع دینی مکتب حضرت معصومه (س)
تاریخ وقف: 18 / 7 / 72
واقف: آقای محمد گرجستانی
مورد وقف: 1500 سهم از سهام کارخانه قند شیرین خراسان و 12000 سهم از سهام کارخانه قند فریمان خراسان
مصرف: تهیه لباس و مسکن جهت افراد فقیر، تأسیس و تعمیر مساجد، تأسیس و تعمیر مدارس و حمامها، تهیه مایحتاج زندگی برای فقرا، امور خیریه دیگر که متولیان صلاح بدانند.
تاریخ وقف: 25 / 8 / 73
واقفین: آقای محمدباقر ثابتی‌صفت و دیگران
مورد وقف: اعیان یک باب خانه پلاک 1223 بخش 3 مشهد
مصرف: تأسیس حسینیه و مکتب خیره‌النساء تبریز در مشهد مقدس
تاریخ وقف: 2 / 9 / 73
واقف: آقای محمدمهدی مؤمن
مورد وقف: اعیان شش‌دانگ یک باب منزل
مصرف: کمک به ایتام تحت پوشش مکتب جعفری، ایتام سادات اولویت دارند.
تاریخ وقف: 20 / 8 / 74
واقف: آقای محمدجعفر هراتیان
مورد وقف: تمامت اعیان یک باب منزل پلاک 7438 فرعی از پنج اصلی
مصرف: تعزیه‌داری سیدالشهداء (ع) در مشهد یا سبزوار
تاریخ وقف: 27 / 1 / 74
واقفین: آقایان محمدعلی و محمد گرجستانی
مورد وقف: 42691 سهم از سهام کارخانه قند شیرین و 67558 سهم از سهام کارخانه قند فریمان خراسان
مصرف: تأسیس مؤسسه خیریه و موقوفه حاج محمدیوسف گرجستانی، تعمیر و تأسیس مساجد، تعمیر و تأسیس مدارس و حمام، کمک به ازدواج سادات فقیر و غیرسادات، تهیه مسکن و لباس جهت فقرا، تهیه لوازم‌التحریر دانش‌آموزان بی‌بضاعت، تعزیه‌داری در دهه عاشورا و فاطمیه.
تاریخ وقف: 25 / 8 / 73
واقف: آقای محمدعلی خمسه
مورد وقف: 21259 سهم از سهام کارخانه قند شیرین خراسان
مصرف: تهیه امکانات برای ازدواج سادات و غیرسادات، مسکن و لباس ایتام و افراد بی‌بضاعت و دانش‌آموزان، انجام امور خیر که متولی صلاح بداند.
تاریخ وقف: 24 / 8 / 73
واقف: محمدعلی گرجستانی
مورد وقف: 1500 سهم از سهام کارخانه قند شیرین خراسان و 12000 سهم از سهام کارخانه قند فریمان خراسان
مصرف: تهیه لباس برای کودکان بی‌بضاعت در اعیاد مذهبی، ایتام، تهیه لوازم تحصیلی برای کودکان بی‌بضاعت، تهیه مسکن و لباس فقرای شیعه و انجام امور خیر دیگر به صلاح‌دید متولی
تاریخ وقف: 24 / 8 / 73
واقف: آقای حاج‌حسین کشمیری
مورد وقف: یک باب منزل
مصرف: تشکیل مجالس روضه‌خوانی در شبهای چهارشنبه در منزل وقفی
تاریخ وقف: 6 / 8 / 71
واقف: آقای حاج رحیم پیوندی
مورد وقف: 24 / 828 مترمربع زمین
مصرف: جهت احداث مسجدی به نام مسجد چهارده معصوم (ع)
تاریخ وقف: 2 / 3 / 70
واقفه: خانم ربابه گرجستانی
مورد وقف: 750 سهم از سهام کارخانه قند شیرین خراسان و 22150 سهم از سهام کارخانه قند فریمان خراسان
مصرف: تهیه لوازم زندگی ایتام و غیره در زمستان، تهیه آب و برق و گاز جهت نیازمندان، مداوای فقرا و نیازمندان و امور خیر دیگر که متولیان صلاح بدانند.
تاریخ وقف: 24 / 8 / 73
واقف: آقای حاج شیخ ضیاءالدین دانشگر
مورد وقف: عرصه و اعیان یک باب خانه
مصرف: احداث حسینیه‌ای به نام حسینیه نبی اکرم (ص)
تاریخ وقف: 14 / 1 / 70
واقف: آقای علیرضا خمسه
مورد وقف: 21259 سهم از سهام کارخانه قند شیرین خراسان
مصرف: تهیه لوازم‌التحریر برای ایتام و دانش‌آموزان نیازمند، تأسیس و تعمیر مدارس در مناطق زندگی نیازمندان و امور خیر دیگر که متولیان صلاح بدانند.
تاریخ وقف: 25 / 8 / 73
واقفه: خانم طاهره قاسمیه
مورد وقف: یک باب منزل
مصرف: محل انجمن بیماران کلیوی یا محل استراحت بیماران کلیوی تحت پوشش جمعیت خیریه بیماران کلیوی
تاریخ وقف: 2 / 7 / 74
واقفین: آقای اسماعیل سروقد بطن مقدم و دیگران
مورد وقف: تمامت سه‌دانگ مشاع از شش‌دانگ یک قطعه باغ میمی که فعلاً دارای ساختمان هتل صدف و هفده باب دکان است
مصرف: هزینه بیماران سرطانی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران سرطانی
تاریخ وقف: 29 / 11 / 71
واقف: آقای حاج رحیم سماورچی
مورد وقف: شش‌دانگ یک باب کاروانسرا و شش‌دانگ یک باب خانه
مصرف: جهت احداث و تأسیس حسینیه‌ای به نام آیت‌اللّه‌ حاج سیدجواد خامنه‌ای
تاریخ وقف: 17 / 10 / 70
واقف: آقای حبیب‌اللّه‌ پزشکی
مورد وقف: اعیان یک باب منزل
مصرف: جهت احداث مؤسسه خیریه معین‌الضعفاء
تاریخ وقف: 13 / 10 / 72
واقف: آقای حسن صدیق‌زاده
مورد وقف: باغ و ساختمان
مصرف: جهت ایتام تحت پوشش مؤسسه خیریه انصارالحجه
تاریخ وقف: 26 / 10 / 73
واقف: آقای حسین سادات فریزی
مورد وقف: چهارباب دکان
مصرف: تعمیرات ضروری و اساس مسجد و حسینیه کرامت
تاریخ وقف: 28 / 9 / 73
واقف: حاج محمدجعفر هراتیان
مورد وقف: اعیان یک باب خانه
مصرف: تشکیل مجالس تعزیه‌داری و استماع ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء و خامس آل‌عبا (ع) و اطعام تعزیه‌داران
تاریخ وقف: 26 / 1 / 1374

بیرجند
واقف: محمدعلی بهروزنیا
مورد وقف: یک قطعه زمین به مساحت یک هزار و یک صد و سی و هشت متر
مصرف: گسترش مسجد امام حسین (ع) (مصلای نماز جمعه) در شهر بیرجند
تاریخ وقف: 25 / 11 / 73

لارستان
واقف: عبدا… تفویضی
مورد وقف: سه هزار و سی و پنج سهم ده‌هزار ریالی کارخانجات صنعتی و تولیدی و بازرگانی لار فارس
مصرف: مسجد امام سجاد (ع) واقع در شهر جدید لار
تاریخ وقف: 12 / 5 / 1374

کرمانشاه
واقف: محمد تیرانداز
مورد وقف: یک باب خانه
مصرف: مدرسه علوم دینی و طلاب آن و سایر امور خیریه
تاریخ وقف: 17 / 4 / 1374
در بخشی از این وقف‌نامه آمده است:
:… و تولیت آن را واقف اولاً تا در قید حیات است برای خود قرار داده و پس از فوت برای آقای حاج حسین معصومی‌راد فرزند علی‌اکبر به شناسنامه شماره 18 متولد 1311 صادره از حوزه 3 شهرستان ساوه (امام جمعه و نماینده محترم ولی‌فقیه در استان کرمانشاه دامت برکاته) قرار داد که ایشان متولی وقف مرقوم باشند و بعد از آن نیز تولیت به عهده کسی خواهد بود که ایشان تعیین و مقرر می‌نمایند و شخص منصوب از طرف جناب آقای حاج حسین معصومی‌راد متولی خواهند بود و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه را نیز به عنوان ناظر استصوابی معین می‌نماید. عواید موقوفه بعد از مخارج ضروری و اولیه هر چقدر که باشد صرف امور خیریه مدرسه علوم دینی و طلاب آن خواهد شد و یا هر نوع مصرف شرعی که متولیان در جهت مصروف نمودن آن و در رابطه با هزینه‌های مرقوم گفته شده است برسانند. فی‌المجلس صیغه وقف ایجابا و قبولاً علی ما نقل و قرّره الحکام الشرعیه اسلامیه اثنی‌عشریه جریان یافت و قبض و اقباض برحسب موازین شرعی به عمل آمد فمن بدله بعد ما سمعه فانّما اثمه علی الّذین یبدلونه و لعنه‌اللّه‌ و انبیائه و ملائکته علی من بدله و کان ذلک… واقف تأکید نمود که در شبهای جمعه چند آیه از قرآن کریم و دو رکعت نماز جهت مغفرت و آمرزش واقف خوانده شود…
واقف: حاج عبدالحسین ضرابی‌زاده
مورد وقف: یک باب خانه، قسمتی از قریه دائی‌چی، گاراژ، مغازه،
مصرف: تکمیل حسینیه در حال احداث واقف، مجالس عزا و روضه‌خوانی و اطعام در حسینیه واقف، پرداخت حق‌الزحمه واعظ و برگزاری جلسات هفتگی در شبهای دوشنبه در حسینیه واقف، برگزاری مجالس جشن در روزهای میلاد حضرت علی (ع) و امام زمان (عج)، خیرات و مبرات، خرید لوازم مورد نیاز حسینیه، پرداخت حق خادم و نگهداری و تعمیر مقبره خانوادگی
تاریخ وقف: 27 / 6 / 1374

اصفهان
واقف: قهرمان‌خان
مورد وقف: نیم‌دانگ آب و ملک قریه تنگ‌دیزان و نیم‌دانگ از ملک چشمه گوراب و نیم‌دانگ از محل قریه چشمه ریغستان
مصرف: خرج و صرف مجالس روضه‌خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) و حضرت ابوالفضل و سایر شهدای اسلام
تاریخ وقف: 1324 هجری قمری
تصویر این وقف‌نامه را که دارای خط زیبا و عبارات بلیغ است بهمراه متن بازخوانی‌شده آن جهت مزید اطلاع خوانندگان گرامی درج می‌کنیم:
هو الواقف علی الضمائر
بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم و به نستعین
شکر و سپاس فزون از وهم و قیاس وقف مزرعه‌آرای والای حضرت ربّ‌الاربابی است که دهکده عالم جبروت را بلامساهمت چیزی مالک، و ملک و ملکوتش منزّه از اشتراک سهم و مشارکت است. ثور در زراعتگاه قدرتش گاوی است که از مجرّه بند در گردن نهاده، انجم و اختران کبوتران برجی که در هوای او بال‌افشان و معلق‌زنان بچرخ افتاده، و سنبله در مزرعه دایره فلک از کشتزار صنع او خوشه است و حاصل کونین برای راهروان طریق اطاعت توشه، کره خاک از اراضی شوکتش قطعه زمینی است که از جویبار هدایت بهار مشروب گردیده و چرخ در مزرع فیضش دهقانی است که با داس هلالی به خوشه‌چینی خمیده است رقاب رقبه انام از خواص و عام در کف ملکیت و اقتدار اوست و املاک ششدانگ جهات سته عالم امکان در حیطه تصرّف و اختیار او به دانه‌ریزی قطرات نیسانی صدف زمین را قابل سنبله و خوشه نموده و احداث علوم بی‌پایان در اراضی صدور انبیاء و رسل و اجرای میاه معارف و ایقان در جداول قلوب اولیاء و هادیان سبل فرموده،
مرا او را رسد کبریاء و منی
که ملکش قدیم است و ذاتش غنی
و درودی که خوشه‌چینی ناطقه قلم در کشتزار بیان دِرَوَد لایق بزرگواری است که مقصد اصلی از بنای مزرعه جهان حصول حاصل ذات پاک اوست و صلوات زاکیات طیّبات بر آل و اصحاب او باد که جعفرآباد ملّت جعفری را بهین‌سالار و حدیقه دین مصطفوی را نازل منزله ابر بهارند و آسیای سپهر لاجوردی به ابروی ایشان گردان است
و بعد بر واقفان مواقف توفیق محجوب و مخفی نماند که در سرزمین زندگی به‌سان درخت نیکوکاری است که مثمر اثمار برخورداری است و در زراعتگاه دنیا که مزرعه آخرت است افشاندن تخم رستگاری سبب ادراک ریع رستگاری در وقت حصاد عملهاست. بناء علی هذا در بهترین وقتی از اوقات و نیکوترین ساعتی از ساعات مقرون به خیر و برکات حضور به هم رسانیدند عالیجاهان عزت همراهان خان قهرمان‌خان و آقا کلبعلی ابنان مرحوم مسرور خلدمکان خان داراب‌خان رحمه‌اللّه‌ علیه و عالیجاهان عزت همراهان آقا درویش و آقا نگهدار ابنان مرحوم مسرور آقا الیاس و عالیجاهان سعادت همراهان آقا عبداللّه‌ و آقا نصراللّه‌ ابنان مرحوم مغفور آقا حفیظ‌اللّه‌ بن مرحوم خان داراب‌خان مرقوم من طایفه جلیله کیماسی و بعد الحضور طائعا و راغبا در حالی‌که سعادت شامل حال و کافل احوال خیریت مآل ایشان گردید وقف صریح و صحیح شرعی نمودند تمامی نیمدانگ از جمله ششدانگ آب و ملک قریه تنگ دیزان را با کافه ملحقات و منضمّات آن بقدرالحصه مع تمامی نیمدانگ مشاع از ملک چشمه گوراب را با مطلق تبعه و لحقه آن بقدرالحصه الشایعه از آبیکار و دیمی‌زار و تمامی نیمدانگ مشاع از ملک قریه چشمه ریعستان که چشمه رایسان مشهور است با تمامی توابع و لواحق آن بقدرالحصه و کلما یتعلق بها شرعا از هر یک که مجموعا یکدانگ و نیم است که به تولیت حقیر راقم الحروف اقل الحاج والمشایخ علی‌اصغر بن مرحوم خلدآشیان آقای آخوند ملااحمد اعلی‌اللّه‌ مقامه ساکن قریه آخوره علیا و اولاد ذکور ارشد حقیر نسلاً بعد نسل و بطنا بعد بطن همه ساله مال‌الاجاره املاک مفصّله مرقومه را آنچه عاید گردد خرج و صرف مجالس روضه‌خوانی و عزاداری اعلیحضرت اقدس سیدالشهداء علیه آلاف التحیه والثناء و حضرت اسعد اباالفضل و سایر شهدا سلام‌اللّه‌ علیهم اجمعین بشود و همواره ثواب آن واصل و عاید واقفان و آباء و امهات و اموات ایشان گردد و تعین زمان و مکان مجالس روضه‌خوانی و کمّ و کیف بسته به میل و تکلیف متولی است هر قسم اقتضا نماید معمول دارد.
و در ضمن العقد الخارج اللازم شرط شرعی فیمابین گردید که املاک موصوفه بیست عام به عنوان حبس باشد و مال‌الاجاره‌اش صرف و خرج اعلیحضرت سیدالشهداء بشود به طریق مرقوم در متن و بعد از بیست عام بسته به میل واقفان است می‌خواهند وقف ابدی نمایند و می‌خواهند باز قصد ملکیت نمایند و هرکس بخواهد برخلاف مرقوم رفتار نماید به لعنت خداوند متعال جل‌جلاله و به نفرین حضرت رسول‌اللّه‌ گرفتار گردد و خداوند خیر از عمر و مال او بردارد و دین واقفان و متولی در گردن او باشد و کان ذلک بتاریخ اول ثور مطابق 1324.

حواشی
جناب محامد آداب کربلائی محمدباقر ابن مرحوم جناب مستطاب آخوند ملامحمد رزیه‌خوان، محل مهر.
جنابان مستطابان آقا سیدمحمدحسن و آقا سیدکاظم محل مهر.
جنابان مستطابان آقا سیداسماعیل و آقا حاج سیداسداللّه‌، محل مهر.
سرکاران جلالت‌مداران خانعلی میرزاخان و خان خدا رحم‌خان دامت اقبالهما العالی ساکنان آخوره علیا محل مهر.
عالیجاه عزت همراه آقا علی ابن مرحوم کهف‌الحاج حاجی تهرانی، محل مهر.
جناب خیرالحاج حاج غلامحسین آخور علیا محل مهر.
اشخاص شهود این ورقه از موثقین می‌باشند غالب آنها، لهذا وقوع وقف مزبور بی‌شبهه است بتاریخ یوم شانزدهم ربیع‌الثانی 1325.
واقف: میهن‌بانو عباسی قاجار
تاریخ وقف: 13 / 6 / 1375
مورد وقف: 5 دانگ از 6 دانگ زمین واقع در خیابان مسجد سید
مصرف: درمانگاه خیریه فاطمه زهرا (س)
واقف: حسین حاج رسولیها
تاریخ وقف: 17 / 2 / 1376
مورد وقف: 6 دانگ ساختمان مسکونی
مصرف: وقف بر مسجد امام جعفر صادق (ع)
واقف: حاج اسداللّه‌ رفیع منزلت
تاریخ وقف: 27 / 11 / 1367
مورد وقف: 10 باب آپارتمان، یک باب پارکینگ، یک باب انباری، یک باب راه‌پله و راهرو، یک باب موتورخانه، یک باب حیاط
مصرف: نماز و روزه، اعزام شخص صالح به حج، کمک به مستمندان اقوام و غیره، مخارج مسجد امیرالمؤمنین
واقف: حاج اسداللّه‌ رفیع منزلت
تاریخ وقف: 20 / 12 / 1365
مورد وقف: 4 باب مغازه و منزل مسکونی
مصرف: تعلیم و تربیت طلاب و ترویج مذهب شیعه، چاپ و نشر کتب مفید مذهبی، مخارج مسجد امیرالمؤمنین فروغی

وقفنامه موسسه دارالزهراء
بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم
بر اساس آیه شریفه: »اَلمالُ والبَنُونَ زِینَهُ الحَیوهِ الدُنیا والباقیاتُ الصالِحات خَیرُ عِندَ رّبکَ ثَوابَاً وَ خَیرُ اَمَلا«
ثروت و فرزندان آرایشی از زندگی دنیاست و آن اعمال شایسته‌ای که می‌ماند در پیشگاه پروردگارت دارای ثوابی بیشتر و مورد بهترین آرزوهاست.
و بنا بر فرموده حضرت رسول اکرم، صلی‌اللّه‌ علیه و آله و سلّم،: اِذا ماتَ الانسانُ اِنقَطَعُ عَمَلُهُ الاّ مِن ثَلاثٍ: صَدَقَهٍ جاریَهٍ، اَو عِلمٍ ینتَفعُ بِهِ اَو وَلَدٍ صَالحٍ یَدعَو لَه
هنگامی که انسـان از دنیـا می‌رود دست او از تمام اعمـال خیر کوتاه می‌شود، جز سه چیز: صدقه‌ای که برای همیشه منفعتش باقی باشد، یا دانشی که به سبب آن بندگان خدا بهره برند، یا فرزند شایسته‌ای که برای او دعای خیر کند.
بدین‌ترتیب اقدام به وقف شد:
واقف:
آقای حاج عبداللّه‌ دباغ سدهی (معروف به حاج محمد) دارای شناسنامه شماره 8461 خمینی شهر متولد 1315هـ.ش فرزند مرحوم حاج علی اسداللّه‌ ـ ساکن محلّه فروشان خمینی‌شهر، در نهایت اعتدال مزاج و سلامت احوال و کمال رغبت باطنی.
موقوفه:
تمامت شش دانگ عرصه و اعیان یک باب عمارت چهار طبقه موسوم به دارالزهرا که در زمینی موازی با 580 سهم مشاع (برابر 585 متر مربع، از 1680 سهم شش‌دانگ یک باب باغ پلاک ثبتی 18617 واقع در قریه فروشان بخش 14 ثبت که در تاریخ 20 / 1 / 1368 از بانو سرور آغا ابطحی فروشانی دارای شناسنامه شماره 139 فرزند مرحوم حاج سید محمدکاظم به صورت عادی خریداری نموده و به توفیق الهی و با همکاری بعضی از افراد خیّر بنا نموده است و پس از فوت فروشنده، ورثه وی ملک مزبور را طی سند شماره30/ 6 /7173717 در دفترخانه اسناد رسمی شماره 63 خمینی‌شهر به طور رسمی انتقال داده‌اند و ملک مزبور محدود است به حدود اربعه ذیل: شمالاً به بلوار توحید، غرباً به زمین حاج حسن شکرانی فرزند مرحوم حاج محمدعلی، شرقاً به کوچه دارالزهراء، جنوباً به کوچه بن‌بست.
موقوف علیهم: عامه مؤمنین بویژه بانوان مؤمنه.

اهداف وقف:
1. آموزش قرائت قرآن مجید و نهج‌البلاغه وآشنایی با مفاهیم عالیه آن و تعلیم و تعلّم احادیث شریفه معصومین، علیهم‌السلام؛
2. آموزش احکام و اخلاق دین مقدس اسلام و مذهب جعفری (ع) و دیگر علوم متعارف اسلامی؛
3. آموزش انواع هنرهای مشروع که متناسب با اهداف این مکان باشد از قبیل: خیاطی، گلدوزی، خوشنویسی، بهداشت و…؛
4. اجرای مراسم جشن و سوگواری ائمه معصومین، علیهم صلوات‌اللّه‌، در مواقع متناسب و اجرای مراسم دعا و توسلاّت و زیارات در ایام مخصوصه.

تولیت و نظارت:
تولیت این موقوفه مادام‌الحیات با واقف دارالزهراء، آقای حاج عبداللّه‌ دباغ سدهی و پس از ایشان با برادر بزرگترشان آقای حاج غلامحسین دباغ و پس از او با صبیّه واقف، بانو صدیقه دباغ سدهی و پس از او تولیت دارالزهراء با اصلح و اورع از اولاد حاج علی اسد که دارای لیاقت و مدیریت باشند، نسلاً بعد نسل خواهد بود و هر متولی در زمان حیات، متولی بعد از خود را تعیین می‌کند و در صورت عدم تعیین، تولیت با یک نفر از اولاد حاج علی اسد می‌باشد که دارای صفات فوق باشد با صلاحدید ناظر هیئت مدیره تعیین می‌گردد. و همچنان تا قیام حضرت مهدی، عجل‌اللّه‌ تعالی فرجه، باقی خواهد بود، السلام علیک ایّها المقدّم المأمول.

نظارت استصوابی:
نظارت استصوابی بر امور موقوفه در حال حاضر با فرزند واقف آقای مهدی دباغ می‌باشد و پس از او هر ناظر قبلی، ناظر بعد از خود را از میان ورثه واقف انتخاب می‌نماید و چنانکه قبل از انتخاب از دنیا برود به کیفیّتی که در انتخاب متولی بیان شد ناظر تعیین می‌گردد.

نحوه استفاده:
بند اول: متولی و ناظر استصوابی عده‌ای را با مشورت هیأت مدیره قبل به عنوان هیأت مدیره جدید انتخاب و با مشورت آنان اساسنامه‌ای بر مبنای اهداف فوق تنظیم و به اجرا می‌گذارند.
بند دوم: آن بخشی که بَرِ بلوار توحید قرار گرفته است که عبارت است از: 3 باب مغازه و زیرزمین آن و دو باب ساختمان مسکونی که طبقه فوقانی مغازه‌های مزبور قرار گرفته است، به اجاره داده شود و مال‌الاجاره آن به مصرف تعمیرات و آبادانی و حفظ و نگهداری کل موقوفه و هزینه‌های ضروری مؤسسه برسد. لازم بذکر است که مستأجرین باید ظاهرالصلاح و دارای مشاغلی باشند که با شؤونات مؤسسه منافات نداشته باشد. و اگر در بین ورثه واقف افرادی باشند که نیازمند به استفاده از آن باشند در اجاره، حق تقدم دارند.
بند سوم: بخشهای دیگر ساختمان، هر قسمت از آن‌که مورد نیاز برای اهداف مذکور نباشد می‌تواند موقتاً به اجاره افراد صالح درآید که به امور متناسب با اغراض دارالزهراء به کار گرفته شود و درآمد حاصله از آن به مصارف مزبور در بند دوم به مصرف رسد.

شروط و توضیحات:
1. واقف شرط می‌کند که در آن مؤسسه اعمالی از قبیل موسیقی، آرایشگری و امثال آن و آنچه مخالف با اهداف مؤسسه باشد انجام نگیرد؛
2. این مؤسسه صرفاً مذهبی است لذا شرط می‌شود به هیچ‌وجه مطالب تفرقه‌انگیز جناحی و حزبی و امثال اینها در آن مطرح نگردد و هر گونه فعالیت حزبی و باندی و خطی در آن ممنوع است؛
3. مستأجران موظفند مشاغلی که با شؤونات و اهداف مؤسسه متناسب نباشد در آن انجام ندهند؛
4. نمازخانه‌ای تقریباً به مساحت 13 متر مربع به همراه دستشویی و وضوخانه که در جنب کوچه دارالزهراء واقع است به منظور استفاده عموم قرار داده شده است.
5. متولی در صورتی که تبرئاً کار خود را انجام ندهد می‌تواند پنج درصد درآمد خالص املاک فوق الذکر را به عنوان حق‌التولیه برداشت کند.
6. متولی و ناظر و هیأت مدیره باید در هر حال خداوند دانا را حاضر و ناظر بر اعمال خویش بدانند و از موارد مذکوره وقف تخطی ننمایند.
فَمَن بَدّلَهُ بَعدَما سَمِعُهُ فَانّما اثمُه عَلَی الّذین یُبَدِّلونَهُ اِنَّ اللّه‌َ سَمیع عَلیم
پس کسی که بعد از آگاهی یافتن به آن دست به تبدیل آن زد هر آینه گناهش بر کسانی است که دست به تبدیل آن زده‌اند به درستی که خداوند شنوا و داناست.

امضای افراد هیأت مدیره:
1.حاج شیخ غلامحسین آقایی
2. حسینعلی محمدی
3. حاج سید یداللّه‌ احمدی
4. احمدرضا رفیعی
5. حسین صمدی
6. جعفر صرامی
7. حاج عبداللّه‌ دباغ
8. محمد حسین سبحانی.

کاشان
واقف: شهید عیسی راستی
تاریخ وقف: 7 / 5 / 1376
مورد وقف: 36 باب مغازه و 6 دانگ زمین مسکونی واقع در ابوزیدآباد
مصرف: عمران و آبادی موقوفه دارالسّلام و مصارف حسینیه شهید راستی ابوزیدآباد

گلپایگان
واقف: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی (رئیس محترم دفتر مقام معظم رهبری)
تاریخ وقف: 27 / 8 / 1376
مورد وقف: یک‌باب ساختمان مسکونی (منزل واقف)
مصرف: سکونت امام جماعت وقف مسجد جامع گلپایگان

فسا
شماره سند رسمی وقف: 50401 دفتر اسناد رسمی شماره 85 فسا
تاریخ وقف: 23 / 10 / 1374
واقف: محمود جعفر خالقی
متولی: واقف و پس از او محمدرضا خالقی فرزند واقف و پس از او اولاد کوچک ذکور یا اناث ایشان. حق‌التولیه 10% از عواید
رقبات وقف: یک دانگ مشاع از شش دانگ پلاکهای 1060 و 1061 اصلی، مشهور به حمام میان و انبار متصل به آن که اکنون به صورت پاساژ درآمده است. با سند مالکیت ثبت‌شده در صفحه 563 از دفتر جلد 27 املاک به شماره 2810 به نام واقف.
مصارف: کمک به افراد بی‌بضاعت جامعه با تقدم صله رحم واقف و کمک به تحصیل آنان. کمک به دانش‌آموزان مستعد و بیماران فقیر و درمانده و مساعدت به اولاد ذکور و اناث نیازمند واقف.

تهران
سند رسمی شماره: 92103 دفتر اسناد رسمی شماره 81 تهران
تاریخ وقف: 5 / 2 / 1374
واقف: خانم فاطمه خیراللهی
متولی: واقف و پس از او ریاست دانشگاه تهران و رئیس اداره اوقاف شمیران.
رقبه وقف: شش دانگ یک باب خانه دو طبقه به مساحت 155 متر مربع واقع در تجریش، به شماره ثبت 5455 صفحه 59 دفتر 37
مصارف: برای خوابگاه دانشجویان شهرستانی رشته روان‌شناسی (پسر و دختر با تقدم دختران)
جدیدالکشف / سند سنتی
تاریخ وقف: 1362 قمری
واقف: حاج محمدرضا فرح‌زادی
رقبه وقف: شش دانگ یک قطعه از توتستان واقع در قریه فرح‌زاد که محدود است به: شمالاً به شارع عام جنوبا به سنگچین ملک… شرقا به زمین دودانگی غربا به… ورثه کربلایی علی
مصرف: نهار و شام روز اول و شب دوم دهه عاشورا در تکیه فرح‌زاد.
متولی: واقف و پس از او دو پسرش آقامرتضی و آقامصطفی و اولاد آن دو و در صورت انقطاع به اولاد اناث آن دو.
شماره سند رسمی وقف: 13159 دفتر اسناد رسمی شماره 204 حوزه ثبتی تهران.
تاریخ وقف: 1373 خورشیدی
واقف: حاج حسین عباسی شایسته
متولی: واقف و پس از او حجت‌الاسلام سیدحسین میرخانی، امام جماعت مسجد ولی عصر و پس از ایشان با امام جماعت راتب مسجد.
نظارت: با آقایان حاجی حسین ابراهیم، حمیدرضا علی‌قلی، غلامعلی زال، حمید زینعلی و پس از ایشان به چهارنفر از اصلح اولادها و یا دامادهای خانواده واقف. ناظرین می‌توانند برای بعد از خود جانشین معین نمایند.
مصارف و شرایط وقف: 1ـ در اجاره کردن ملک، فرزندان صالح بعدالبعد واقف اولویت دارند. 2ـ غذا دادن روزهای عاشورا هر ساله به نحو احسن 3ـ روضه‌خوانی و زیارت عاشورا و دعای توسل از صبح دوازدهم محرم تا آخر ماه صفر با دادن صبحانه هر ساله 4ـ افطاری شبهای بیست و دوم ماه مبارک رمضان هر ساله به نحو احسن 5 ـ مجالس قرائت و تفسیر قرآن کریم و بیان احکام دین حَقّه جعفری در شبهای دوشنبه یا شب منتخب دیگر در دوران سال 6 ـ دعای کمیل شبهای جمعه و در صورت امکان، دادن غذا 7ـ استخدام خادم؛ شخص متدین باسواد خوش‌صوت که در اول هر وقت شرعی با لباس سبز خوش رنگ اذان بگوید و در مواقع بیکاری قرآن بخواند و داخل حسینیه را تمیز و منظم و مرتب کند. 8 ـ برقراری نماز جماعت در اول هر وقت شرعی و گفتن مسائل شرعی و بیان احکام در میان نماز مغرب و عشاء و عصر در صورت امکان 9ـ احداث کتابخانه و محل قرائت که اداره کردن آن توسط جناب آقای ابراهیم مقیمی استاد دانشگاه و یا شخص متدین متعهد دیگر انجام گیرد. 10ـ در صورت امکان، احداث صندوق خیریه و قرض‌الحسنه و کمک به فقرا و مستمندان 11ـ در صورت امکان ایجاد مرکز درمانی خیریه به نام درمانگاه حضرت سیدالشهدا (ع) 12ـ تعمیرات و تبدیل به احسن ساختمان از منافع همین ملک انجام شود و چنانچه اشخاص خیری کمک کردند، اشکالی ندارد. 13ـ چنانچه خودم زنده بودم، به خواست خداوند ان‌شاءاللّه‌ ساختمان‌سازی را انجام می‌دهم و اگر موفق نشدم و از دنیا رفتم از باقی‌مانده ثلث و یا از درآمد آن و اگر میسر باشد خانه‌های اطراف حسینیه خریداری کرده و حسینیه را بزرگ کنند. 14ـ حسینیه به نام حسینیه فدائیان ائمه اطهار نامگذاری شود. 15ـ کلیه برنامه‌ها در همین ملک انجام شود و کلیه مدارک به امضای متولی و اکثر ناظرین بوده باشد. 16ـ کلیه موارد مصرف و انجام کارها به قدر قوت و استطاعت انجام شود والاهمّ فی الاهمّ را رعایت کنند. 17ـ شرکت افراد خیر در کارهای خیر بلامانع است بالاخص در کارهای حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) 18ـ اثاثیه متعلق به حضرت اباعبداللّه‌ الحسین (ع) را بچه‌هایم می‌دانند و صورت جداگانه دارد.
رقبات وقف: شش دانگ پلاکهای… که دارای منزل مسکونی و چهار باب مغازه است.

بهشهر
جدیدالکشف/سند سنتی
تاریخ وقف: 1361 قمری
واقف: کربلایی محمدتقی رباطی
متولی: واقف و پس از او فرزندش سلیمان و پس از او به اولاد ذکور او.
رقبه وقف: پنج قفیز زمین انار باغ واقع در رباط
مصرف: برای عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع)
مسجل سند: سیدمحمد موسوی

خوی
شماره سند رسمی وقف: 369837 دفتر اسناد رسمی شماره 15خوی
تاریخ وقف: 20 / 7 / 1372
واقف: مهندس حیدر اشتری
تولیت و نظارت: با اداره اوقاف شهر خوی می‌باشد.
رقبات و مصارف و شروط وقف: 1ـ سه دانگ مشاع از شش دانگ یک قطعه زمین 1251 بخش 2 خوی، برای احداث مجتمع آموزشی (دبستان، دبیرستان و راهنمایی و کتابخانه و نمازخانه) واگذارشده به اداره آموزش و پرورش شهر خوی، به شرط نامگذاری به نام بانو معصومه اشتری
2ـ سه دانگ مشاع از شش دانگ قطعه زمین 1326 بخش 2 خوی برای احداث مرکز آموزشی حرفه و فن با کتابخانه و نمازخانه، واگذارشده به اداره آموزش و پرورش؛ به شرط نامگذاری به نام واقف.
3ـ سه دانگ مشاع از شش دانگ قطعه زمین شماره 1779 بخش 2 خوی به منظور احداث مرکز سالمندان و ایجاد نمازخانه و سرویس بهداشتی، واگذارشده به اداره بهزیستی شهر خوی؛ به شرط نامگذاری به نام حاج ابراهیم اشتری.

شاهرود
جدیدالکشف/سند سنتی
تاریخ وقف: 1335 قمری
واقف: آقا میرزا محمد علی پسر سید کاظم تاجر شاهرودی
رقبات، مصارف و تولیت: 1ـ شش دانگ خوانقاهه مسکونی واقع در بیدآباد که منافع آن همه ساله صرف تعزیه‌داری در تکیه بیدآباد شود و تولیت آن با رؤسای آن محل است.
2ـ شش دانگ حیاط جنب چنار بلدا وقف بر تعزیه زنانه در محرم و صفر در دهه صدیقه طاهره، تولیت آن با رؤسای محل است.
3ـ 25 من و یک دست غالی که چهار پارچه باشد وقف بر تکیه محمدآباد.
4ـ قطعه زمینی که بیست جریب است واقع در اراضی زیر قلعه نوردرخان، وقف بر تکیه محمدآباد که منافع آن در محرم و صفر خرج تعزیه‌داری شود و تولیت آن با رؤسای محل است.
5 ـ یک قطعه زمین که بیست جریب است میان دو راه مغان و ارویان که در محرم و صفر صرف تعزیه‌داری شود و تولیت آن با رؤسای محل است.
6 ـ باغچه زیر عمارت، وقف بر تعزیه‌داری در محرم و صفر در مسجد حاجی محمدعلی، تولیت با متولی مسجد است.
7ـ دویست جریب زمین اسفندی وقف بر تکیه سعدآباد، صرف تعزیه‌داری در ماه محرم.
8 ـ چهار دانگ از شش دانگ طاحونه معروف به آسیاب پل و کاروانسرای متصل به آن و کل شش دانگ حیاط کوچک مقابل مسجد مرحوم غلامرضا، وقف بر تعزیه‌داری در همان مسجد در دهه محرم یا دهه صفر. تولیت با متولی مسجد است.
نام واقف: لیلا عامریان
نوع رقبه: دو دانگ خانه واقع در باغزندان کوچه عمارت
مصرف: عزاداری در دهه اول محرم و دهه آخر صفر
تاریخ وقف: محرم 1404 هجری قمری
متولی: واقف و پس از او ارشد اولاد ذکور

نی ‌ریز
جدیدالکشف/سواد وقف‌نامه است
تاریخ وقف: 1333 قمری
واقف: ملارضا فرزند اکبر
متولی: واقف و پس از او اولاد ذکور و اناث واقف به شرط تقوا و پرهیزکاری و اصلحیت.
رقبات وقف: دو قطعه کروم بخس یکی واقع در کوه جنوبی نی‌ریز و یکی واقع در کوه کلودوشاخ و…؟
مصارف: ده روز ذکر مصیبت و علاوه بر آن، آنچه عاید گردد خرج سفره حضرت سیدالشهدا (ع) شود و به مسلمین اطعام شود.
مسجلین سند: داود بن علی حسینی، ابوتراب حسینی، محمد حسینی و… منبع:میراث جاویدان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید