به هنگام سرما خوردگی چه چیزهایی بخورید

به هنگام سرما خوردگی چه چیزهایی بخورید

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

مقاله حاضر به منظور مدیریت علائم سرما خوردگی مرور مختصری دارد بر مصرف غذاهایی خاص، و همچنین اجتناب از مصرف دیگر مواد غذایی.
سرما خوردگی به طور کلی نتیجه یک عفونت ویروسی بوده و به خودی خود خوب می‌شود. علائم آن عبارتند از عطسه، آبریزش بینی، سردرد، درد بدن، و جاری شدن اشک از چشم. این علائم ممکن است با سرفه، خارش و دردگلو، و تب خفیف همراه باشد.
به هنگام سرما خوردگی چه چیزهایی بخورید
اکثر مردم برای مقابله با این علائم، داروهای بدون نسخه را برمی‌گزینند، و یا به درمان خانگی معمول مانند بخور دادن، خوردن سوپ گرم، و غیره متوسل می‌شوند. در زیر مواد غذایی خاصی که برای کاهش علائم سرما خوردگی مفیدند و همچنین غذاهایی که با خوردن آنها سرما خوردگی شدیدتر می‌شود را لیست کرده‌ایم.

غذاهایی که به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کنند
اولین چیزی که توصیه می‌شود به هنگام ابتلا به سرما خوردگی یا عفونت سینوسی مصرف نمایید، آب گوشت (غذای مایعی مرکب از گوشت یا ماهی بهمراه حبوبات و سبزی‌های پخته) و سوپهای داغ مانند سوپ ادویه‌دار زنجبیل ـ مرغ است. به دلیل تأثیر آن در کاهش علائم سرما خوردگی، به یکی از بهترین درمانهای خانگی برای مقابله با سرما خوردگی شهرت دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند ترکیباتی مانند سیر، زنجبیل، و غیره، به عنوان عوامل ضد التهابی بکار می‌روند و همچنین به تخلیه‌ی مخاط کمک کرده، در نتیجه باعث تسکین گرفتگی می‌شود.
جدای از این، مواد غذایی که باعث تسکین شده، و همچنین به عنوان مواد مغذی مورد نیاز بدن بایستی مصرف شوند، عبارتند از:

٭ کران بری Cranberries
٭ بلغور جو دوسر
٭ سیب
٭ فلفل هالپانو (گونه‌ای فلفل سبز یا قرمز که بسیار تند است) Jalapeno peppers
٭چای زنجبیل (و یا هر چای گیاهی دیگر)
٭برنج قهوه‌ای
٭سالاد سبز مخلوط
٭سبزیجات بخارپز
٭ آب میوه و سبزیحات تازه
به هنگام سرما خوردگی چه چیزهایی بخورید

غذاهایی که در هنگام سرماخوردگی باید از خوردن آنها اجتناب کرد
به منظور افزایش اثر بخشی غذاهای بالا در تسکین علائم، بهتر است از خوردن برخی غذاهایی که در زیر آورده‌ایم اجتناب کنید:

٭کیک
٭شیرینی
٭برنج سفید
٭قهوه
٭گوشت
٭پنیر
غیر از انتخاب نوع درست مواد غذایی، ضرورت دارد به اهمیت استراحت کافی پی ببرید به این علت که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. توصیه می‌شود مقدار زیادی مایعات از جمله آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید