عفونت‌های متداول پس از جراحی

عفونت‌های متداول پس از جراحی

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

آیا به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا مشکلاتی که بعد از جراحی با آن مواجه شده‌اید، می‌تواند به عفونت مربوط باشد؟ بله، در بیشتر مواقع، یک عمل جراحی می‌تواند به عفونت منجر شود، که ممکن است بر روی سلامت شما هم اثرات جزئی و هم مهمی بگذارد. مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد تا برخی از عفونت‌های شایع بعد از عمل جراحی را شناخته، به طوری که بتوانید به راحتی آنها را شناسایی و قبل از آنکه شدیدتر شوند با دکتر خود در میان بگذارید.
جراحی معمولاً به محض تشخیص مؤثر نبودن داروهای خوراکی یا تزریقی آخرین راه حل درمان است. با این حال، بارها اتفاق افتاده است که عمل جراحی می‌تواند باعث عفونت نیز گردد. چگونه عفونت بعد از عمل جراحی را تشخیص می‌دهید؟ چگونه آگاه می‌شوید که آیا ناراحتی و مشکلاتی که دارید، عواقب ناشی از عفونت بوده و ربطی به مراحل بهبودی ندارد؟ وقتی مکانیسم بدن شما مختل می‌شود، قطعاً به خاطر واکنش بدنتان در دفاع از خود در برابر عوامل خارجی، منجر به بروز مشکلات خاصی خواهد شد. هنگامی که عمل جراحی انجام می‌شود، بدن ضعیف شده و در نتیجه مراقبت و احتیاط بیشتری باید لحاظ شود تا اطمینان حاصل شود محل جراحی شده در معرض باکتری یا میکروب قرار نگیرد تا باعث ایجاد عفونت گردد. اگر چه بیشتر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به خوبی مراقب این پارامتر هستند، اما چندین مورد نیز همراه با عوارض بعد از عمل جراحی خواهند بود. این عفونت‌ها شامل درد، تورم، تشکیل چرک، تغییر رنگ پوست و ضعف هستند. با دنبال کردن این مقاله، همه این نکات به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته‌اند.

عفونت‌های متداول بعد از عمل جراحی
مراقبت‌های پس از جراحی معمولاً شامل چک کردن واکنش بیمار به عمل جراحی و همچنین بررسی مداوم وجود عفونت می‌باشد. با این حال، گاهی، با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه عفونت اتفاق می‌افتد. این حالت معمولاً در مورد عمل‌های جراحی جزئی است به این دلیل که در آن بیمار مجاز است در عرض چند ساعت بعد از عمل به خانه برود. در این مواقع است که بسیاری از افراد موفق به تشخیص این موضوع نیستند که آیا پدیده‌ای که در حال رخ دادن است، روند «بهبودی» است یا یک «عفونت». به همین دلیل بسیار مهم است فرد، از ناراحتی‌های جسمانی که دچار آن می‌شود، آگاهی داشته و بلافاصله در مورد آنها با پزشک مشورت نماید. تشخیص به هنگام و شناسایی یک عفونت می‌تواند شما را از مشکلات زیاد بعدی آن نجات دهد. نکات زیر را دنبال کرده و در مورد متداولترین عفونتهای بعد از عمل جراحی بیاموزید.

سردرد و یا بدن درد
شایع‌ترین مورد، عفونت بعد از عمل جراحی است، هر چند می‌تواند با اثرات ثانوی عمل جراحی اشتباه گرفته شود! احساس درد و ناراحتی در ناحیه جراحی شده امری است طبیعی، با این حال، چنانچه بعد از جراحی دچار دردهای شدید بدن و سردردهای شدید شده‌اید، لازم است در مورد آن با دکتر خود صحبت کرده زیرا یکی از دلایل آن می‌تواند وجود یک عفونت نهفته باشد.

تورم و قرمزی
مشاهده تورم و قرمزی در ناحیه عمل شده چنانچه احساس می‌کنید که روز به روز فروکش کرده و شدیدتر نمی‌شود، طبیعی است. لیکن بریدگی ممکن است سفت و قرمز شده و اطراف آن متورم گردد که این امکان وجود دارد نشانه‌ای از وجود یک عفونت باشد.

چرک و تخلیه
عفونت بسیار جدی است و هیچ امر عادی در مورد آن وجود ندارد. هنگامی که محل بریده شده در جراحی، به هر دلیلی آلوده می‌شود، تولید چرک آغاز می‌شود. ممکن است ببینید ماده‌ای نیمه مایع غلیظ سبز مایل به زرد در حال شکل گیری است. در برخی از موارد همچنین چرک را با اثر خفیفی از خون مشاهده خواهید کرد. اگر چنین چیزی را تجربه کردید، پس در اسرع وقت با متخصص مراقبتهای بهداشتی تماس گرفته تا از عوارض بیشتر جلوگیری شود.

تب
باز هم یاد آور می‌شویم که تجربه تب خفیف پس از عمل جراحی معمول می‌باشد، اما اگر به زیادی 101 در جه‌ی فارنهایت (33ر38 درجه سانتیگراد) رسید جای نگرانی است. به طور مداوم دمای بدن خود را با یک دماسنج اندازه گرفته تا در حالی که متوجه تب خفیف می‌شوید بتوانید با دکتر خود صحبت کرده تا از شدید شدن آن ممانعت بعمل آید. تب همچنین می‌تواند با سردرد، بدن درد و ضعف همراه باشد. با این حال، ضعف بدون تب نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

بریدگی گرم
یکی دیگر از نشانه‌های وجود یک عفونت بعد از عمل جراحی، تجربه‌ی احساس گرمی و داغی به هنگام لمس ناحیه‌ی برش می‌باشد. این نشان می‌دهد که محل برش آلوده شده و بدن در حال مبارزه با عفونت است.

سایر عفونتهای بعد از عمل
• یبوست
• اسهال
• تغییر رنگ مدفوع و ادرار
• استفراغ با خون یا بدون خون
• اشکالاتی در ادرار کردن و یا دفع مدفوع
• از دست دادن اشتها یا قادر نبودن به خوردن مواد غذایی مناسب
• مشکلات تنفسی
عفونت‌های بعد از عمل جراحی بسته به نوع عملی که انجام شده است متفاوتند. برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل جراحی راه‌هایی وجود دارد. با این حال، همینکه آگاهی یافتید که بدنتان چه واکنشی بعد از عمل جراحی از خود نشان می‌دهد، قطعاً می‌توانید از عواقب جدی آن جلوگیری کنید. بنابراین تا به دست آوردن کامل سلامتی خود، استراحت کرده و احتیاط کنید. مراقب خود باشید و بهبودی خود را بدست آورید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید