شستن دستها بعد از رفتن به دستشویی

شستن دستها بعد از رفتن به دستشویی

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

نشستن دستها پس از رفتن به دستشویی می‌تواند پیشگام گسترش بیماری‌های مختلفی مانند شیگلوز shigellosis یا اسهال خونی باکتریایی، هپاتیت A، سالمونلا salmonellosis (گروهی از باکتری‌ها هستند که می‌توانند سبب مسمومیت غذایی شوند)، و غیره باشد. با شستن دستها از شر میکروب‌های موجود در آنها خلاص شده و از ابتلا به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.
همه‌ی ما از دوران کودکی در مورد اهمیت شستن دستها بعد از رفتن به دستشویی شنیده‌ایم. با این حال، با گذشت سالها و ورود به دوران بلوغ، به نظر می‌رسد اهمیت این موضوع را فراموش کرده‌ایم. بعضی افراد بعد از رفتن به دستشویی به خود زحمت شستن دستانشان را نمی‌دهند، که این عادت قطعاً بایستی اصلاح شود.
طی ارزیابی که از «شستن دست» توسط انجمن میکروبیولوژی و انجمن صابون و مواد شوینده آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که تنها 66% مردان و 88% زنان عملاً دست خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی می‌شویند. اگر در مدارس به ما آموخته شده که چگونه نشستن دستها می‌تواند زیان آور باشد، در این صورت چگونه می‌شود که بعضی از بزرگسالان فراموش می‌کنند این کار را انجام دهند؟ اگر فراموش کرده‌ایم، پس دیگر وقت آن رسیده است که گذشته‌های خود را بیاد آوریم. اجازه دهید دریابیم که دقیقاً چرا ضرورت دارد تشریفات تنظیف دست را هر زمانی که به دستشویی می‌رویم، انجام دهیم.

اهمیت شستن دستها پس از ترک دستشویی
کسانی که دست خود را پس از استفاده‌ از سرویس بهداشتی نمی‌شویند، بیشتر در خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونتهای دیگر می‌باشند. به عقیده‌ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، نشستن دست پس از رفتن به دستشویی، می‌تواند باعث جذب میکروب‌هایی شده که می‌توانند به بیماریهای عفونی مختلفی منتهی شوند. هر زمانی که فرد بینی‌، دهان، چشمان و نقاط دیگر بدنش را لمس کند، در خطر ابتلا به یک بیماری قرار می‌گیرد.

چرا پس از خروج از دستشویی، دستمان را بشوییم؟
ادرار در اصل استریل می‌باشد، با این حال، زمانی که در تماس با هوا قرار می‌گیرد، باکتری، مواد شیمیایی موجود در ادرار را به موادی مانند آمونیاک، و غیره تبدیل می‌کند. هنگامی که دستتان به هر قطره ادرار یا مدفوع می‌خورد، باکتری و دیگر میکروب‌های موجود در آنها به دستانمان می‌چسبند. غذا خوردن با این دستان نَشسته باعث می‌شود این میکروب‌ها وارد بدن انسان شده و موجب بیماری‌های مختلفی ‌شوند.
بیماری‌های اسهالی مانند اسهال خونی، هپاتیت A، سالمونلا، و غیره معمولاً از فردی که دستان خود را پس از رفتن به دستشویی نشسته منتقل می‌شوند، و او به نوبه‌ی خود آن بیماریها را به افراد دیگر در حین دست دادن، دست زدن به مواد غذایی و لمس افراد یا اشیاء منتقل می‌سازد. با شستن درست دست با صابون، میکروب‌های ناشی از دستشویی کردن شسته می‌شوند، در نتیجه از خود و کسانی که با آنها در تماسید، محافظت می‌کنید.

چگونه نشستن دستهایم بر دیگران تأثیر می‌گذارد؟
دستان نَشسته و بهداشت ضعیف اغلب به شیوع بیماریهای وابسته به غذا منجر می‌شوند. این امر به دلیل بی‌توجهی در عده‌ای از کارکنان شاغل در صنایع غذایی است. افرادی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با غذا یا بسته بندی مواد غذایی سر و کار دارند، نیاز مضاعف دارند تا مطمئن شوند، دستان خود را به طور صحیح بعد از رفتن به سرویس بهداشتی شسته‌اند. شستشوی نامناسب یا نشستن دستها باعث می‌گردد میکروب از دستشویی به مواد غذایی منتقل شده و سپس به فردی که از آن مواد غذایی تغذیه می‌کند، انتقال یابد.
کارکنان سوپر مارکتها به طور مرتب در حال دست زدن به میوه و سبزیجاتند و چنانچه بهداشت را رعایت نکنند، می‌تواند منبع اصلی میکروب باشد. مدیران سوپر مارکت ضرورت دارد اطمینان حاصل کنند که کارکنانشان به طور مناسب بهداشت را رعایت می‌کنند. علاوه بر این، افراد مشغول به کار در صنعت هتل‌ مانند سرآشپزها، پیشخدمتان مرد، پیشخدمتان زن، و غیره همچنین می‌توانند با بیماریهای نشأت گرفته از غذا مرتبط باشند. افراد شاغل در بخش بهداشت و درمان نیز نیاز دارند حتماً دستان خود را پس از استفاده از دستشویی بشویند، مگر آنکه بخواهند بجای کنترل کننده‌های عفونت، به عنوان آغاز کننده‌های آن عمل کنند.
به عقیده‌ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، شستن مناسب دست، مهم‌ترین راه برای جلوگیری از گسترش عفونت است. اگر با هر یک از این صنایع کار می‌کنید، ضرورت دارد که یک واقعیت ساده را درک کنید، با نشستن دستان بعد از رفتن به دستشویی، کانالی را برای گسترش عفونت به دیگران تشکیل می‌دهید. شستن دستها تنها به هر فرد بستگی دارد. هر کس باید شخصاً مسئولیت شستن دستان خود را بعد از بیرون آمدن از دستشویی برعهده بگیرد. از خود و دیگران محافظت و مراقبت کنید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید