دوستِ پوست خود باشید

دوستِ پوست خود باشید

نویسنده: سمیه خرم آبادی

پوست هم مانند دیگر ارگان های بدن به رسیدگی نیازمند است. شاید واژه ی غذا دادن به پوست برای تان کمی غریبه باشد اما باید این واژه را در ذهن تان نهادینه کنید و یاد بگیرید که پوستی زیبا و سالم برای اینکه بتواند به زیبایی چهره ی شما بیفزاید نیاز به غذا، رسیدگی و مراقبت روزانه و شبانه دارد. گاهی با تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن، پوست دچار تغییراتی می شود اما با چند راهکار ساده و تغییر در شیوه ی زندگی می توانید پوست را همچنان شاداب و با طراوت نگه دارید.

1- پوست خود را زیبا نگه دارید
پوست از بدن شما محافظت می کند اما موضوع فقط همین نیست. صورت شما و پوست، آن چیزی است که شما را به مردم معرفی می کند و وقتی سالم باشد زیبایی را به شما هدیه می دهد. بنابراین انتخاب های شما، اینکه چه غذایی می خورید، کجا می روید و چه احساساتی دارید، روی ظاهر پوست شما اثر می گذارد. برای اینکه پوست خود را سالم، جوان و بدون چین و چروک نگه دارید باید کارهایی را انجام دهید.

2- به صورت تان غذا برسانید
می خواهید پوست خوبی داشته باشید، پس مراقب رژیم غذایی تان باشید، برای جلوگیری از پیری و بهبود پوست باید میزان مصرف ویتامین «C» را افزایش دهید و مصرف چربی ها و کربوهیدرات ها را محدود کنید.
مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مثل ماهی، میوه ها و سبزی ها را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد از پوست شما محافظت می کنند. در ضمن مصرف غلات و پروتئین های سالم نیز به سلامت بیشتر پوست شما کمک می کند.

3- کرم های ویتامینه
از کرم ضد چروکی که حاوی ویتامین های« E و C» است، استفاده کنید. اما در عین حال این ویتامین ها و مواد معدنی مثل سلنیوم را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید تا پوست تان از درون تقویت شود. این مواد از پوست شما در مقابل آسیب دیدگی های ناشی از آفتاب محافظت می کند. علاوه بر این از بروز چین و چروک و تغییر رنگ پوست نیز جلوگیری می کند.

4- ورزش کنید
ورزش برای تمام اندام ها و ارگان های بدن تان مثل پوست بسیار مفید و مؤثر است. ورزش باعث تقویت و بهبود جریان خون می شود و به تغذیه پوست کمک می کند. جریان خون خوب اکسیژن بیشتری به پوست می رساند و آن را تغذیه می کند به تولید و ترشح کلاژن کمک می کند و مانع ایجاد چین و چروک روی پوست می شود اما باید بلافاصله پس از ورزش، صورت خود را بشویید. در ضمن از بستن هدبند پرهیز کنید زیرا می تواند باعث حساسیت پوست شود.

5- به بدن تان استراحت بدهید
چند شب پشت سر هم یک شمع را تا انتها بسوزانید و بعد از چند روز اثر آن را روی صورت و پوست خود مشاهده کنید کبودی زیر چشم، چشمان پف آلود و صورت رنگ پریده از آثار این کار است. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه بدن صورت و پوست را همیشه سرحال و متناسب نگه می دارد. البته نحوه خوابیدن نیز بسیار مهم است. اگر چند سال متوالی صورت خود را در یک حالت روی بالش بگذارید، روی همان سمتی از صورت تان که آن را روی بالش می گذارید، چین و چروک هایی ظاهر می شود. خوابیدن روی شکم کبودی دور چشمان و حلقه سیاه زیر چشم را تشدید می کند. بنابراین توصیه می شود به پشت بخوابید.

6- بارداری تغییراتی روی پوست ایجاد می کند
استریا یا خطوط چاقی و لاغری پوست در 90 درصد زنان باردار دیده می شود اما در برخی این خطوط پس از زایمان محو می شود. مرطوب کننده ها تا حدود زیادی باعث بهبودی ظاهر این خطوط می شود. مصرف کرم های حاوی ویتامین A و لیزر درمانی نیز تا حدود زیادی کمک کننده هستند. بروز آکنه نیز یکی از مشکلات رایج پوستی است که در اثر تغییرات هورمونی و افزایش ترشح هورمون ها در دوران بارداری ایجاد می شود. برای جلوگیری از بروز آکنه بهترین راهکار، شست و شوی صورت 3 مرتبه در روز و استفاده از مرطوب کننده های فاقد چربی است. البته قبل از استفاده از هر محصولی توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

7- از بروز ملاسما جلوگیری کنید
در برخی از زنان در دوران بارداری یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری لکه های تیره رنگ ( ملاسما ) روی پوست ظاهر می شود. افزایش ترشح ملانین ( ماده ای که مسئول رنگ دهی پوست است ) مسئول ایجاد این لکه های تیره رنگ است. ملاسما معمولاً پس از زایمان یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری، خود به خود برطرف می شود. گاهی نیز با روش هایی مثل پیلینگ یا مصرف داروهایی مثل هیدروکینون ملاسما برطرف یا حداقل کم رنگ می شود.

8- پوست را از اشعه های مضر دور نگه دارید
بیش از 90 درصد تمام پوست ها در اثر عبور آفتاب دچار آسیب دیدگی می شوند. هر چه زمان بیشتری در معرض نور آفتاب قرار داشته باشید خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیشتر خواهد شد. بنابراین توصیه می شود هیچ وقت استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید و بهتر است از محصولات حاوی زینگ اکساید، دیواکساید تیتانیوم استفاده کنید. از ضد آفتابی استفاده کنید که دارای SPF حداقل 30 باشد و سعی کنید بین ساعات 10 تا 2 بعد از ظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید زیرا در این زمان، نور آفتاب شدیدتر است.

9- مراقب پیری پوست باشید
با بالا رفتن سن، پوست دچار تغییرات می شود زیرا بدن دیگر قادر نیست مثل گذشته کلاژن تولید کند، الاستین که باعث قدرت انعطاف پذیری پوست می شود، ضعیف تر می شود و سلول های پوستی مثل گذشته و با سرعت گذشته تولید یا از بین نمی روند. برای به تعویق انداختن پروسه پیری پوست با استفاده از لایه بردارها، سلول های مرده را از پوست جدا کنید و استفاده از مرطوب کننده ها را فراموش نکنید. با مشورت پزشک از محصولات ضد پیری و ضد چین و چروک استفاده کنید.

10- مصرف قهوه را محدود کنید
کافئین موجود در قهوه و چای باعث کم شدن آب بدن می شود، بنابراین باعث خشک شدن پوست می شوند. بنابراین باید در مقدار مصرف آنها احتیاط کنید و مصرف آنها را محدود کنید.

11- همین حالا سیگار را ترک کنید
سیگار به پوست آسیب زیادی وارد می کند و بعد از نور آفتاب دومین عامل ایجاد چین و چروک و خشکی پوست است. درحقیقت، حتی در پوست افراد سیگاری 20 ساله هم می توانید زیر میکروسکوپ چین و چروک های صورت را مشاهده کنید، سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست و کاهش ترشح و تولید کلاژن می شود. هر چه کلاژن پوست کمتر باشد، میزان چین و چروک ها بیشتر خواهد بود. پک زدن به سیگار باعث ایجاد چین و چروک اطراف لب ها می شود. این آسیب ها را نمی توانید درمان کنید اما با ترک کردن سیگار می توانید جلوی آسیب های بیشتر را بگیرید.

12- زمستان مراقبت های خاصی می طلبد
آب و هوای سرد بادی به پوست آسیب وارد می کند و پوست را خشک و حتی به اگزما مبتلا می کند. در ضمن دستگاه گرم کننده داخل منزل نیز می تواند به پوست آسیب وارد کند، بنابراین در روزهای سرد حتماً دستگاه بخور در منزل داشته باشید، آب زیاد بنوشید و در طول روز حتماً از مرطوب کننده استفاده کنید، در ضمن هنگام خروج از منزل ضد آفتاب را فراموش نکنید.

13- نکات هوایی را فراموش نکنید
پروازهای طولانی باعث خشک شدن و کشیدگی پوست می شود زیرا در هواپیما رطوبت مناسب وجود ندارد. توصیه می شود در پروازهای طولانی برنامه مطلوبی برای پوست خود داشته باشید. حتماً آب زیاد بنوشید. در طول پرواز قهوه و چای ننوشید و قبل، بعد و در حین پرواز، پوست خود را با کرم مرطوب کننده مرطوب کنید. تا حد امکان سعی کنید از آرایش کردن صورت پرهیز کنید و در صورت امکان یک لوسیون کوچک در کیف دستی خود داشته باشید.

14- پوست خود را تمیز نگه دارید
پوست هر روز در معرض آلودگی های مختلفی از جمله دود سیگار، آلودگی های ناشی از خودروها و آلودگی های هوا قرار می گیرد، بنابراین اگر می خواهید پوست سالمی داشته باشید، آن را تمیز نگه دارید. بسته به نوع پوست تان با استفاده از تمیز کننده و شوینده مناسب، پوست خود را تمیز کنید و هر شب با استفاده از لایه بردارها و تونرهای مناسب، سلول های مرده را از روی پوست پاک کنید. سپس یک کرم رتینوئید یا مرطوب کننده مناسب به پوست خود بزنید.
منبع مقاله :
نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید