نشانه‌های اعتیاد اینترنتی

نشانه‌های اعتیاد اینترنتی

مترجم:حمید وثیق زاده انصاری

نشانه های اعتیاد به اینترنت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال هیچ گاه نمی توان گفت اگر کسی به این میزان از اینترنت استفاده کند به آن معتاد شده است. در اینجا تعدادی از علائم هشدار دهنده عمومی را مطرح می کنیم.
اگر فرزندانتان به رایانه اعتیاد داشته باشند، احتمالا علائم زیر را تجربه کرده اند‌:

• موقع استفاده از اینترنت زمان از دستشان در می رود.
• نمی توانند کارهای خود را در خانه یا مدرسه به پایان برسانند.
• تمام تلاششان برای محدود کردن ساعات استفاده از اینترنت بی‌نتیجه مانده است‌.
• هنگامی که پشت رایانه نشسته‌اند احساسی آمیخته به خوشنودی و گناه دارند‌.
• امور شخصیشان (مثل غذا خوردن، شانه کردن موها و…) را در پشت رایانه انجام می دهند.
• از دوستان‌، خانواده و مسئولیت‌هایشان به خاطر بودن در دنیای مجازی، روی می گردانند.
• در مورد ساعات جست‌وجو در اینترنت به خانواده خود دروغ می‌گویند.
• هنگامی که امکان اتصال به اینترنت را ندارند احساس ناراحتی‌، افسردگی و بی‌قراری می‌کنند‌.
• هنگامی که دل مشغولی‌های فکری و ذهنی دارند، ساعات متمادی را پشت رایانه می‌گذرانند‌.
• هنگامی که با رایانه کار نمی کنند، دائما به استفاده مجدد از آن فکر می‌کنند‌.

عوامل محرک در ایجاد اعتیاد به اینترنت و رایانه

– اگر از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند: اختلال های اضطرابی می توانند باعث بازدید افراطی از ایمیل و استفاده جبری از اینترنت شود.
– اگر افسرده هستند: اینترنت می‌تواند مفری برای دوری از احساساتی نظیر افسردگی، دلمردگی و بی‌حوصلگی باشد اما به خاطر داشته باشید استفاده بی‌حد و حصر از رایانه مطمئنا شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد زیرا حاصل آن انزوا و گوشه‌گیری بیشتر خواهد بود.
– اگر اعتیاد دیگری دارند‌: بسیاری از افرادی که به اینترنت وابستگی بیش از حد دارند از دیگر مسائل نظیر اعتیاد به داروهای روانگردان‌، الکل، شرط بندی و… رنج می‌برند.
– اگر از حمایت اجتماعی مناسب برخوردار نیستند: معتادان به اینترنت اغلب از اتاق های گفتگوی اینترنتی، پیام‌های اینترنتی یا بازی‌های آنلاین به‌عنوان راهی برای ایجاد رابطه جدید و دریافت حمایت های اجتماعی سود می‌برند.
– اگر شاد نیستند: جوانان ممکن است به‌دنبال اجتماعاتی باشند که در آن ها پذیرفته شده و احساس صمیمیت و راحتی کنند و فضای مجازی این فرصت را در اختیار آنان می‌گذارد‌.
– اگر کمتر از گذشته تحرک دارند یا کمتر از حد معمول فعالیت می کنند‌: به‌عنوان مثال ممکن است دچار ناتوانی یا معلولیتی شده باشند که حرکت را برای آن ها دشوار می کند. در این صورت اینترنت، فضایی برای گردش و تفریح در اختیار آنها قرار می دهد.
-اگر دچار استرس هستند: ممکن است در این شرایط برای مشغول نگاه داشتن ذهن و فکر خود به استفاده بی‌حد و حصر از اینترنت روی آورند. اما باید بدانید که هر چه بیشتر از اینترنت استفاده کنند استرس آن ها بالاتر خواهد رفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید