قطره ای از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها)

قطره ای از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها)

– بی کران کرامت در وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) تجلی یافته است . یکی از این اعجازها را از کتاب ( سیما و سیره ریحانه پیامبر صلی الله علیه و آله ) نوشته آقای علی کرمی فریدنی روایت می کنیم .

هم سخن مادر
بسیاری از محدثان اهل سنت و شیعه آورده اند که ریحانه پیامبر پس از آفرینش و حضور نورش در سازمان وجود مادر ، هم راز و هم سخن و مونس و غمخوار مادر خردمند و فداکار خویش شد و در تنهایی غربت او – به قدرت خدا – گاه و بی گاه با او سخن می گفت .
خدیجه ، نخست این موضوع شگرف را کتمان می کرد ، اما یک بار اتفاق افتاد که پیامبر به طور ناگهانی وارد خانه شد و دید خدیجه بی آن که کسی در خانه باشد سخن می گوید ، از او پرسید با که گفت وگو می کنی ؟
پاسخ داد : با کودکی که نور حضورش را در تالار وجودم احساس می کنم .
پیامبر به او این مژده را داد که : خدیجه ! تو را نوید باد که این کودک ، دختر است و مام پرفضیلت یازده پیشوای نور، که پس از من و پدرشان یکی پس از دیگری جهان را به نور وجودشان نور باران خواهند ساخت و هماره بزرگ پرچمداران راستین شناخت و آگاهی ، توحید وتقوا ، عدالت وآزادی ، برابری و برادری ، صلح و بهروزی ،سعادت و نیک بختی خواهند بود. صفحه 398
– در پاره ای از روایات ، حضرت زهرا علیها السلام به شب قدر تشبیه شده است . در این تشبیه شگرف ،نکاتی درس آموز وجود دارد که ما آن را از کتاب ( برداشتهای تربیتی ) نوشته آقای محموداکبری گزینش کرده ایم .

حضرت زهرا وشب قدر
1. شب قدر ، بهترین و باارزش ترین شب در میان شب هاست و به قول قرآن از هزار ماه با ارزش تر است . حضرت زهرا نیز از همه زنان عالم برتر است و پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) فرمود : فاطمه ، سرور زنان جهان از اولین و آخرین است . او نیز هم چون شب قدر یکی است و نظیر ندارد .
2.شب قدر نا شناخته است و قرآن می فرماید : چه چیز تو را به عظمت شب قدر می تواند آگاه کند . عظمت حضرت زهرا نیز نا شناخته است . بدین جهت نام او را فاطمه گفته اند . پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) فرمود :همانا فاطمه علیها السلام فاطمه نامیده شد چون مردم نمی توانند او را بشناسند.
3. شب قدر ، مخفی است . زمان شهادت حضرت زهرا علیها السلام و قبر او مخفی است .
4. عبادت در شب قدر منشأ فیوضات الهی است . توسل به حضرت زهرا علیها السلام نیز منشأ برکات است .
5 . شب قدر در قرآن به عنوان «لیله مبارکه » یا شب برکت نام گذاری شده است ،لقب حضرت زهرا علیها السلام نیز مبارکه است . صفحه 35
– از محبت بی مرز پیامبر صلی الله علیه وآله به حضرت زهرا علیها السلام بسیار شنیده ایم ، اما از دلایل این محبت، نه به آن مقدار ، از کتاب« شفیعه محشر یامظلومه پیامبر »
نوشته آقای سید عبدالله حسینی دشتی یکی از این دلایل را سطر می کنیم .

فاطمه علیها السلام یاسی از بهشت
پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید : اذا اشتقت الی الجنه …؛ هنگامی که شوق بهشت در دلم پیدا می شودگلوی فاطمه را می بوسم ، و نیز از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود : کان النبی لاینام … ؛رسول خدا هیچ شبی به خواب نمی رفت تا این که فاطمه علیها السلام را می بوسید.
بدیهی است علاقه پیامبر تنها به خاطر رابطه پدری و فرزندی نبود ، هرچند این عاطفه نیز در وجود پیامبر موج می زد … محبت رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه علیها السلام برای خدا بود و به خاطر فضایل معنوی و مکارم اخلاقی و ملکوتی اوست که آن حضرت او را دوست می دارد .
این محبت از محبت ها جداست
حب محبوب خدا حب خداست .
[در ]رمز و راز محبت پیامبر صلی الله علیه وآله با حضرت فاطمه زهرا علیها السلام تا سر حد شیفتگی ، عامل معنوی و الهی کاملا هویدا و آشکار است و چنان چه خود آن حضرت فرمود : ان ابنتی فاطمه …؛ دخترم فاطمه ، خداوند دل و اعضایش را با ایمان و یقین آراسته است .
صفحه 133
– از نام ها و القاب حضرت زهرا علیها السلام ومعنای آن چقدر می دانید ؟ما برخی از مهم ترین آن را از کتاب «فاطمه ؛ احیاگر شخصیت زن » نوشته خانم فریده مصطفوی ( دختر امام راحل )و خانم فاطمه جعفری آورده ایم :

نام های آن حضرت
1. زهرا ، یعنی نورانی به نور درونی و برونی . از امام صادق علیه السلام درباره نام زهرا سوال شد ،فرمود : هنگامی که در محراب عبادت می ایستاد ، نوری از او به طرف آسمان بالا می رفت ، مانند نوری که اهل زمین از ستارگان مشاهده می کنند .
2. صدیقه به معنای معصوم و بسیار راستگو
3. مبارکه یعنی صاحب برکت در علم و فضل وکمالات و معجزات
4. طاهره یعنی پاک و پاکیزه از هر نوع آلودگی
5. زکیه یعنی رشد کننده در کمالات و خیرات
6. راضیه یعنی راضی به قضای الهی
7. مرضیه یعنی پسندیده خدا و دوستان خدا
8. محدثه یعنی خبر دهنده از غیب که فرشته با او سخن می گوید .
9…. صفحه 34
– یکی از هزاران فضیلت ممتاز حضرت زهرا علیها السلام را از آیت الله العظمی مکارم شیرازی و از کتاب » زهرا علیها السلام برترین بانوی جهان » می خوانیم :

نخستین کسی که وارد بهشت می شود
ورود در بهشت آن کانون عظیم رحمت الهی ، دلیل روشنی بر سعادت یک انسان است و اگر کسی پیش از همه وارد شود برترین فضیلت برای او اثبات می شود . در روایات معروف اهل سنت این افتخار از زبان بیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله برای فاطمه ثبت شده است :ذهبی در [کتاب ] « میزان الاعتدال » می گوید که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود : « اول شخص یدخل الجنه فاطمه علیها السلام ؛ نخستین کسی که وارد بهشت می شود فاطمه است ».
صفحه 95
– یکی از رنج های جان گداز زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام بیداد ستم پیشگان در غصب فدک از آن حضرت است . درباره ه فدک ،شما را به خواندن مطلبی از کتاب « کوثر قرآن » نوشته آقای محسن کازرونی دعوت می کنیم :

داستان فدک
فدک ،سرزمینی آباد در حدود 140 کیلومتری مدینه است . نزدیک خیبر ، و در سال هفتم هجری آن گاه که قلعه های یهودی نشین خیبر یکی پس از دیگری فتح می شد و قدرت یهود رو به افول می رفت ، ساکنان فدک تصمیم به صلح با رسول خدا صلی الله علیه وآله گرفتند و نیمی از سرزمین و باغستان های خود را به حضرت واگذار کردند و نیم دیگر را برای خود حفظ کردند و درعین حال کشاورزی آن نیم متعلق به پیامبر را بر عهده داشتند و در مقابل زحمات خود مزد خود را بر می داشتند ، این سرزمین طبق آیه فیئی که در سوره حشر (آیه 6) آمده از آن پیامبر است .
پیامبر هر چه را صلاح می دانست ، می توانست درباره این سرزمین (فدک ) عملی سازد ، فلهذا پیامبر فدک را به دخترش فاطمه علیهاالسلام بخشید . این حقیقت را عده بسیاری از تاریخ نویسان و مفسران اهل سنت وشیعه به آن تصریح کرده اند که … صفحه 411
– حضرت فاطمه علیها السلام کوثر بی کران خداست . « کوثر» را برخی خیر فراوان معنی کرده اند . عالمان در تفسیر این واژه سخن بسیار دارند که از آن جمله است سخن دکتر علی قائمی در کتاب (در مکتب فاطمه علیهاالسلام )

محور سادات
فاطمه محور سادات است . میلیون ها نفر در جهان بشریت زندگی می کنند که شجره حسب ونسبشان به فاطمه پیوند می خورد . باآن همه دشواری و مشکل تراشی خصم در سر راه رشد خاندان پیامبر و باآن همه محدودیت ها که در ارتباط با آنان پدید آوردند باز هم نسل او به میزان و حدودی است که یک فامیل چند میلیون نفری را تشکیل داده و همه آن ها از دامان فاطمه به وجود آمدند و چه بسیار از آنان که ستارگان درخشان این امت در علم و تقوا بوده اند.
نوع سادات جهان امروزی را در نظر آوریم از سادات علوی ، فاطمی ،حسنی ،حسینی ،زینبی ، زیدی ، جعفری ، رضوی ، اسماعیلی ، موسوی ، همه وهمه از نسل فاطمه اند پس او چشمه جوشان و فیض الهی است و به تعبیر عالمی در تفسیر سوره کوثر معنی خیر کثیر و وجود صدها هزار خانواده سیادت است که هر کدام وارث صفاتی از فاطمه اند. پس دامن زهرا علیهاالسلام دامن فضیلت و خیر و برکت است . صفحه 79
– سوز برآمده از سویدای جان علی علیه السلام در غم رحلت فاطمه علیهاالسلام از غم بار ترین صحنه های مظلومیت تاریخ تشیع است . لحظه هایی از این حرمان را از کتاب « زهرا مولود وحی » نوشته سید احمد علم الهدی گلچین کرده ایم .

گل درنهان گل
علی ، فرزندان را از مادر جدا کرد؛بندهای کفن را بست و با دستیاری یاران وفادارش سلمان ،ابوذر ومقداد بدن فاطمه علیهاالسلام را دفن فرمود.
هنگامی که علی (علیه السلام ) بدن زهرا (علیهاالسلام) را داخل قبر می کرد ،همراه با سیلاب اشک ، لبانش به این کلمات مترنم بود :
سلام بر تو ای پیامبر !سلام بر تو ، از طرف من و ازجانب دخترت ، آن دختری که هم اکنون به دیدارت می آید،آن دختری که در دل تیره خاک فرو می رود ، آن عزیزی که از همه زودتر به تو ملحق می گردد.
ای پیامبر ! امانتی که به من سپرده بودی ، به تو برگرداندم . ای پیامبر ! اندوهم همیشگی است ؛ شبم تیره و بیدار است . غصه از صفحه دلم زدوده نمی شود تا آن هنگام که خدا مرا به آن خانه ای ببرد که تو را برد . چه زود روزگار ما را از هم جدا کرد . صفحه 274
منبع:ماهنامه ی دیدار آشنا

نویسنده: عبدالله نیازی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید