بررسی نقش و وظیفه ی نهادهای دینی در ترویج نظام تربیتی « انتظار محور »

بررسی نقش و وظیفه ی نهادهای دینی در ترویج نظام تربیتی « انتظار محور »

حجه الاسلام محسن قرائتی
بِسمِ اللهِ الرَّحمَانِ الرَّحِیم
اللّهُمَّ وَ أنطِقنِی بِالهُدَی و ألهِمنِی التَّقوَی(1).
… اللَّهُمَّ کُن لِوَلیِّکَ الحُجَهبنِ الحَسَن صَلَواتُک عَلَیهِ وَ عَلی آبائه فِی هذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلاً وَ عَیناً حَتَّی تُسکِنَهُ أرضَکَ طَوعاً وَ تُمتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً.(2)

پیش درآمد
مراکز دینی درباره ی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
من برای پاسخ دادن به این پرسش، مراکز مختلف را در نظر گرفتم و برای هر یک وظایفی را نوشتم: مساجد و تکایا، عقیدتی- سیاسیِ نیروهای مسلّح، صدا و سیما، منبری ها، مداح ها، سازمان و دفتر تبلیغات، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، اوقاف، حوزه های علمیه و مردم.

وظایف مردم
– ترویج نام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در قرآن آمده است:
(… یلَیتَنِی اتَّخَذتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً).(3)
در این جا «سبیلاَ» به طور نکره آمده است؛ مردم در روز قیامت هیچ چیز ندارند جز این که می گویند ما اسم بچه مان حسن و حسین بود و همین نخِ باریک، این ها را نجات می دهد. این «سبیلاً» یعنی یک راه بسیار مختصر؛ مانند همین که نام پسرش را مهدی می گذارد.
نگویید نام برادر من مهدی است و برادر خانمم مهدی است؛ بنابراین من نمی توانم نام پسرم را مهدی بگذارم. چه طور اگر برادرتان تلفن و تلویزیون و فریزر داشته باشد، نمی گویید دیگر من نداشته باشم؟! چه اشکالی دارد که در همه ی خانه ها فاطمه باشد؛ مهدی باشد؟!
– موقوفات برای امام حسین و حضرت ابوالفضل عَلَیهِما السَّلام زیاد است ولی درباره ی قرآن و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زیاد نیست.
– برای کتاب هایی که مربوط به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، کسی بانی شود؛ مثلاً چند هزار جلد کتاب بخرد و به افراد بدهد. یا این که یک سری کتاب بخرند و ارزان تر بدهند.
– حدیث داریم که اگر چیزی می خواهی برای بچه ات بخری، شب جمعه بده که او با کلمه ی جمعه و یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آشنا شود.
– حدیث تکان دهنده ای دیدم که امام فرموده اند: من روزی صد بار شما را دعا می کنم. خیلی بی انصافی است که آقا روزی صد دفعه ما را دعا کند، ولی ما یک اللّهُمّ کُن لِوَلِیَّک هم نگوییم.
– معلم از دانش آموزان بخواهد یک انشا برای آقا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بنویسند. ما، در ستاد اقامه ی نماز سه سال است این کار را می کنیم. امسال شش صد هزار انشا نوشته بودند.
– هدیه ها و چشم روشنی ها، کتاب هایی درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. هدیه ی هر کس، کتابی مطابق نیازش باشد. این ها نمونه ی کارهایی است که مردم می توانند انجام دهند.

وظایف عقیدتی- سیاسیِ نیروهای مسلح
– سردوشی ها در روز نیمه ی شعبان اعطا شود.
– نیمه ی شعبان، نوع غذا و لباس های پادگان ها فرق کند و مناسب جشن باشد.
– کتاب های ساده ولی پرمحتوایی در نیمه ی شعبان بین کادر، کارکنان و سربازان، به مسابقه گذاشته شود.
– در همه ی مراسم های صبح گاهی نام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برده شود.
– سربازان، بسیجیان، پاسداران و…، سربازان امام زمانند. این مطلب به آنان گفته شود. این یک نوع تربیت است. قرآن می گوید:(…مِّلَّهَ أبِیکُم إبرَاهِیمَ…)(4) پدر شما ابراهیم است. در حدیث نبوی آمده است: «أنا وَعَلِیُّ أبَوا هذِهِ الاُمََّهِ…».(5) اگر من احساس کنم پدرم حضرت ابراهیمِ پیامبرعَلَیهِ السَّلام است، چه خواهد شد؟ اگر انسان احساس کند سرباز امام زمان است، چگونه خواهد بود؟ این مسئله خودش یک تلقین است. باید به مناسبت های مختلف از مهدویّت سخن گفت.

وظایف مساجد و تکایا
– این چراغانی ها و جشن ها را باید به نسل نو منتقل کرد. این خیلی مهم است.
– همان گونه که عاشورا دیگ های غذا بار می گذارند، در نیمه ی شعبان نیز همه ی مردم اطعام شوند.
– در مساجد، نیمه ی شعبان احیا گرفته شود. در حدیث آمده است: کسی که شب نیمه ی شعبان تا صبح نخوابد، آن وقتی که همه ی دل ها مرده است، دل او زنده است. اگر همه یک سمت رفتند، او به سمت دیگر می رود. در دانشگاه تهران، این کار انجام شد و امسال(6) نیز برگزار خواهد شد. جمعیت زیادی می آیند. سخن رانی، مقاله خوانی توسط دانش جویان و… از برنامه های آنان است.
– از بچه ها بخواهیم که هر کس یک مقاله ی خوب بیاورد و درمسجد بخواند.
– کمک به فقرا وسالمندان به مناسبت نیمه ی شعبان. حضرت امام رَحمَهُ الله در نوفل لوشاتو که بودند، روز تولد حضرت مسیح- علی نبینا و آله و علیه السلام- به همه ی همسایه های مسیحی سر می زدند یا هدیه می فرستادند. امام رضاعَلَیهِ السَّلام عید غدیر برای دوستانش انگشتر می فرستادند. در حدیث آمده است: رسول خداصَلَّی اللهُ عَلَیه وآله گاهی گوسفندی را ذبح می کردند و گوشتش را برای خانم هایی که رفیق حضرت خدیجه عَلَیهِما السَّلام بودند می فرستادند. این بزرگ داشت است.
– ایجاد غرفه های کتاب و نوارهای مفید در این زمینه.
– دعوت از افرادی که به مسجد نمی آیند. نیمه ی شعبان وقت خوبی است که آن ها را به طور خصوصی دعوت کنیم. ممکن است لباس مناسبی برای مسجد نداشته باشد یا خدای نکرده نماز بلد نباشد و بالأخره مشکلی داشته باشد؛ ولی شیرینی خوردن و شعر گوش دادن کاری ندارد. این ها را خصوصی دعوت کنیم و می توانیم کلاس هایی نیز در مساجد برگزار کنیم.

وظایف صدا و سیما
– در صدا و سیما هر شبکه می تواند کار خاصی انجام دهد: شبکه ی اول، اشعاری که در مورد آقا است؛ شبکه ی دوم، سؤالاتی که در مورد آقا است، بیان وشرح دهد؛ شبکه سوم، نامه ها و توقیعات آقا را تفسیر کند؛ یک شبکه شعرا و نویسندگان در جه ی یک را که درباره ی آقا شعر گفته اند معرفی کند و… .
– شبکه های صدا و سیما می توانند هر صبح جمعه یک برنامه ی ویژه داشته باشند که به لطف الهی این کار انجام شده و شبکه ی دو، صبح جمعه، برنامه ای دارد به نام «به سوی ظهور». معرفی کتاب، شعر، پاسخ به پرسش ها و… از فعالیت های این برنامه است.
– جمعه روز آقا است. شرح دعاهای ندبه و عهد و … باید در این روز در برنامه ها قرار بگیرد؛ آن هم شرحی وزین و سنگین؛ نه این که بگوییم یابن الحسن! کجا هستی. عشق باید در شأن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
– پشتیبانی از نمایش نامه ها و فیلم هایی که درباره ی اصحاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سُفرای ایشان و افرادی که ایشان را ملاقات کرده اند، نیز ضروری می نماید.
– برای برنامه های برون مرزی می توان کارهایی کرد. و به زبان های مختلف، برنامه تولید کرد؛ اسپانیایی، ژاپنی، انگلیسی، عربی، اردو و …
تفسیری را من به صدا و سیما می دهم که حدود پنج صفحه است. آن را به 27 زبان ترجمه می کند. ما می توانیم درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم برنامه های بروی مرزی را تحت پوشش قرار دهیم.
انجمن حجّتیه متلاشی شد. خانه ی خشتی را که خراب می کنیم، باید یک خانه ی آجری بسازیم. آن را خراب کردیم و چیزی به جای آن نساختیم. ما یک تشکیلات راه انداختیم و امسال چهار میلیون بروشور چاپ کردیم؛ در مورد سیمای مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سیرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و … یکی- دو صفحه بیش تر نبود. نسل امروز حوصله ی مطالعه ندارد. باید مطلب را خلاصه و چکیده به او ارائه کرد. نسلی است که ساندویچ می خورد، چون حوصله ی پختن ندارد و اخیراً آب میوه می خورد، چون حوصله ی جویدن هم ندارد. از اصول تبلیغ این است که ببینیم شخص چه قدر حوصله دارد. قرآن می فرماید:
(…خَفَّفَ اللهُ عَنکُم وَعَلِمَ أنَّ فِیکُم ضَعفًا…)؛(7)
…خداوند به شما تخفیف داد، و دانست که در شما ضعفی است… .
حالا که شما ضعیف هستید، خدا کوتاه می آید. کارهایی که ما چاپ کردیم، ساده اند. بخشی از کتاب خورشید مغرب، نوشته ی استاد محمّد رضا حکیمی است که درباره ی تکلیف ما در عصر غیبت است که یک میلیون نسخه از آن چاپ شده است. کارهایی هم در سطح آموزش و پرورش انجام می دهیم و به شبکه های صدا وسیما نامه فرستادیم که اگر می خواهید نیمه شعبان را پوشش دهید، ما مطالبی برای تان می فرستیم که با هم فکریِ هم، آن ها را کامل می کنیم و ارائه می دهیم.

وظایف واعظان و مداحان
– واعظان و مداحان باید در میان خودشان انتخابات راه بیندازند و آن کسی که در وعظ و خطابه از همه قوی تر است، انتخاب شود تا مسائل را مستدل و پخته مطرح کنند. سخن رانی های ما باید همین محتواهای قرآنی و حدیث باشد. دعا و حدیث بخوانیم. دعا را ساده نگیرید.
عوامل سقوط یک جامعه چیست؟ اگر حوزه و دانشگاه تحقیق کنند، عصاره ی همه ی رساله های علمی که در مورد سقوط جامعه نوشته شده، در صفحه ی آخر دعای ابوحمزه ی ثمالی است که در مفاتیح الجنان آمده. امام سجادعَلَیهِ السَّلام می فرماید: خدایا، پناه می برم به تو از عوامل سقوط و عوامل سقوط را این گونه می شمارد:
اللّهُمّ إنّی أعوذُ بِکَ مِن الکَسَلِ و الفَشَل و الهَمِّ و الجُبنِ و البُخلِ و الغَفلَهِ و القَسوَهِ و الذِّلَهِ و المَسکَنَهِ وَ الفَقرِ و الفاقَهِ وَکُلِّ بَلِیَّهٍ…؛(8)
خدایا، من از تنبلی، ناکامی، اندوه، ترس وبزدلی، بخل، غفلت، سنگ دلی، ذلت و خواری، بی نوایی، فقر، نیازمندی و هر مصیبتی به تو پناه می برم… .
عوامل سقوط یک جامعه تن پروری، جهل و بی سوادی، تفرقه، غفلت، عیش، فقر و… است.

وظایف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها
– در کتاب معارف دانشگاه به مسئله ی حکومت جهانی آینده توجه شود. متأسفانه در مباحث معارف دانشگاه دو مورد دیده نمی شد: یکی بحث نماز و دیگری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ نه عمود دین ونه قطب عالم هستی. اخیراً بخشی از کتب معارف دانشگاه را به بحث نماز و مسئله ی حکومت جهانی اختصاص داده اند.
– کتاب های مفید را با نرخ ارزان در اختیار دانش جویان بگذاریم.
– از دانش جویان خوش قلم تقاضا کنیم که مسئله ی مهدویّت را با استفاده از استعداد خود بیان کنند.
– در خواب گاه ها، دعای ندبه و سخن رانی هایی درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام شود.
– بروشورهای مفید در شمارگان بالا منتشر شود.
– اردوهای زیارتی، موضوع پایان نامه ها و پاسخ به سؤالات در این زمینه باشد.
– جشن فارغ التحصیلان دانشگاه در نیمه ی شعبان برگزار شود.
– آشنا کردن دانش جویان با انواع کتاب هایی که مربوط به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، در قالب نمایش گاه کتاب های مهدویّت.
– ایجاد یا تقویت کانون های فرهنگی که به اسم آقا است.

وظایف اداره ی اوقاف
– اوقافِ مهدیه ها بی سروسامان است وباید آن را سر و سامان داد.
– هیئت امناها باید متشکل از اقشار مختلف باشند؛ دانشگاهی، نسل نو، خانم ها و… .
– این کاشی کاری ها که به آن هنر معماری می گویند، هیچ کس نمی تواند آن را بخواند. در کاشی کاری ها باید روایات مربوط به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با خط خوانا نوشته شود.
– در نیمه ی شعبان، بخشی از امکانات و بودجه های اوقاف درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
– تابلوهای جذابی در امام زاده ها می توان نوشت.
– مسجد جمکران باید سر و سامان بگیرد. جمکران مال خود امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. در هفته صدها هزار نفر به خاطر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به جمکران می آیند.
– نام گذاری مکان های مذهبی موقوفه به نام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف).

وظایف حوزه، سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی
– خرافه زدایی از مسئله ی مهدویّت، وظیفه ی حوزه است. امروزه بازار خرافه داغ شده است.
– هر طلبه سالی یک کتاب در مورد آقا مطالعه کند. کتاب های مناسبی در این زمینه نوشته شده است.
این جا محیط حوزه است. شما می توانید کارهای سنگین تری انجام دهید.
– بیش ترین چراغانی ها باید در خانه ی علما باشد. ما با لباسی که پوشیده ایم افتخار می کنیم که سرباز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم. چراغانی مدرسه ی فیضیه باید بیش از قصابی ها و نانوایی ها باشد؛ چون ما منسوب به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم. سهم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ما می خوریم، چراغانی اش را قصاب ها ونانواها می کنند. ما باید بیش تر اظهار علاقه کنیم.
– آشنایی با مؤسساتی که مربوط به آقا هستند؛مؤسساتی که برای آقا تحقیق می کنند. انتقال تجربه خیلی مهم است.
– آشنایی با شبهات برای پاسخ گویی بدان ها، امری بسیار ضروری است.
– مردم را دعوت کنیم که برای امام زمان صدقه بدهند. ناخدای کشتیِ هستی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ برای سلامتی امام زمان باید صدقه داد. آقا وقتی می بیند برای سلامتی اش صدقه می دهم؛ در حق من دعا می کند؛ چرا که قرآن می فرماید:
(وَ إذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأحسَنَ مِنهَا…)؛(9)
هر گاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید… .
اگر من برای آقا کاری کنم ،ایشان حتماً به من لطفی می کند.
– سازمان و دفتر تبلیغات باید تهیه و توزیع مواد علمی، کتاب و مجلات را انجام دهند؛ بدین صورت که آمار طلاب را داشته باشند و هر سال به مناسبت های مختلف، مثلاً نیمه ی شعبان، آخرین کتاب ها را مجانی برای شان بفرستند؛ زیرا روحانی در نقاط دور دست از کجا بداند که چه کتاب هایی چاپ شده است.
– باید محققان را شناسایی کنند. معنای سازمان همین است. ممکن است محققی باشد که کسی هم او را نشناسد و تاکنون چهل- پنجاه جلد کتاب خوب نوشته باشد. آقای قریشی (10) در ارومیه 45 جلد کتاب مفید نوشته است و ناشناخته هم هست.
– باید بگوییم هر کس مقاله ی تحقیقی دارد، بفرستد و ما باید او را یاری کنیم و از آنان یاری بطلبیم. ما در ستاد اقامه ی نماز همین کار را کردیم. گفتیم هر که شعر خوب دارد، بفرستد؛ بیش از هزار شعر خوب جمع شد. دفتر و دستک هم نمی خواهد. اگر از مردم یاری بطلبیم، خودشان چیزهای خوبی می فرستند.
اعلام کردیم، شیرین ترین نمازی که خوانده اید، کدام بوده است و آن را برای ما بنویسید. چندگونی نامه آمد. در این نامه ها، نامه هایی بود که اگر همه ی مُخ های صدا و سیما و حوزه و دانشگاه فکر کنند، چنین مطلبی نمی توانستند بنویسند. دختر یازده ساله ای نوشته است:
دختر یازده ساله ای هستم. با اتوبوس با پدر و مادرم مسافرت می کردم.روی پا ایستاده بودم.دیدم خورشید کم کم غروب می کند. گفتم: بابا نماز نخواندم. گفت که باید بخوانی، امّا الان که توی بیابان نمی شود نماز خواند. گفتم: قضا نشده، من می توانم بخوانم. گفت: بنشین، حرف نزن؛ چهل تا مسافر به خاطر تو نمی ایستند؛ ماشین را که نگه نمی دارند. گفتم: بابا خواهش می کنم شما با من مخالفت نکنید، من نماز می خوانم. قبول کرد یک شیشه آب آوردم. یک سطل زیر صندلی اتومبیل بود. شاگرد شوفر گفت: دختر چه کار می کنی؟ گفتم : من می خواهم وضو بگیرم و مطمئن باش نمی گذارم آب توی اتوبوس بچکد. راننده از آینه نگاه کرد و گفت: دختر چه می کنی؟ گفتم: آقا وضو می گیرم و نمی گذارم آبش بچکد. گفت: من اصلاً به احترام تو می ایستم. راننده ایستاد. پیاده شدم رفتم پایین و نماز خواندم. بعضی از مسافران که نماز نخوانده بودند و شاید نمی خواندند، یکی یکی پایین آمدند و آن ها هم نماز خواندند. این شیرین ترین نمازی بود که خوانده ام.
این دختر با این کار امام مردان و زنان سالخورده شد. قرآن هم همین را می خواهد بگوید:
(… وَ اجعَلنَا لِلمُتَّقِینَ إمّاماً…)؛(11)
…و ما را برای پرهیزکاران پیشوا گردان… .
ما امام لازم داریم. لازم نیست که امام حتماً رهبر انقلاب و… باشد. این نامه را برای مسئولان صدا و سیما خواندم و گفتم اگر از مردم بخواهیم برای مان این گونه کار کنند، چنین سناریوهایی به دست ما خواهد رسید.
– ایجاد نمایش گاه هایی از کتاب های مفید نیز در این زمینه کار خوبی است.
– می توانیم در نیمه ی شعبان هم یک اعزام یکی- دو روزه از طلاب به سطح مناطق کشور داشته باشیم. این ها کار سازمان تبلیغات است.
– صدا و سیما را باید حوزه تغذیه کند. نیمه ی شعبان رابطه برقرار کند که آقا ما افراد مختلفی داریم که می توانند صحبت کنند.
– جلوگیری از نقل مطالب سُست؛ کتاب هایی چاپ می شود که باید از چاپ آن ها جلوگیری کرد.
– اهدای جوایز برای کسانی که تلاش های برتری داشته اند برای طلاب جوان و آشنایی و تربیت آن ها با مسائل و شبهات جدید.
– برگزاری نشست ها و حتی کنگره های جهانی و دعوت شخصیت های جهانی.
– یک دوره ی تخصصی مهدویّت باید گذاشته شود. البته ما این کار را کردیم؛ با استفاده از استادان خوب حوزه و دانشگاه. گوینده ای که می خواهد درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت کند، خودش باید ده ها جلد کتاب در این زمینه دیده باشد و در جریان شبهات باشد.
– امدادها و حمایت هایی که آقا از بزرگان کرده و… باید برای طلاب جوان گفته شود. همه ی طلبگی نباید درس و کلاس و امتحان باشد. در اسکناس یک نخ است که آن نخ به آن ارزش می دهد. آن نخ فراموش نشود.
– در حوزه ها دعای ندبه را فراموش نکنیم.
– گنجاندن سرفصل های مهدویّت دررشته های تخصصی تبلیغ و تفسیر و … در هر رشته ی تخصصی بخشی از مهدویّت مطرح شود.
– تشویق طلاب برای چراغانی؛ بعضی طلاب حاضرند صد تا مقاله بنویسند، ولی حاضر نیستند یک چراغانی کنند. طلبه باید عاشورا سینه بزند؛ بلد باشد گوسفند بکشد؛ فقط اهل «صبّحکم الله» و «مسّاکم الله» نباشد؛ این کارها را هم بکند. این مسئله ی مهمی است. حضرت ابراهیم- علی نبینا و آله و علیه السلام- تبر دست گرفت.(12) حضرت موسی یک سیلی زد و طرف مرد.(13) گاهی وقت ها باید یک رگی در طلبه ها باشد.
– باید پایگاهی برای پاسخ گویی در قم باشد. با استفاده از اینترنت، رایانه و… به سؤالات درباره ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، و همه ی شبهات پاسخ گفته شود.
این ها چیزهایی بود که به عقل ناقص من می آمد تا ببینم به عقل کامل شما چه می آید… به هر حال آرزو بر پیرها عیب نیست تا چه رسد به جوانان. ما یکی یکی این کارها را إن شاء الله دنبال می کنیم و هر کاری بتوانیم برای آقا انجام می دهیم. امیدواریم کوتاهی هارا بر ما ببخشایند.

سخن پایانی
در حرم امام رضاعَلَیهِ السَّلام شخصی از من پرسید: آقای قرائتی چند سال است طلبه ای؟ گفتم من از چهارده سالگی طلبه شدم. الان خیلی سال است. گفت: امیرالمومنین عَلَیهِ السَّلام وقتی یارانش را می دید، لذت می برد؛ آیا شما به گونه ای هستید که وقتی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نگاه تان می کند، لذت ببرد؟ گفتم نه؛ من چنین توقعی هم ندارم؛ امّا همین که از ما غم زده نشود، کافی است. این حرف را زد و رفت ولی مرا منقلب کرد که واقعاً حضرت مرا دوست دارد یا نه؟
ما از درِ خانه ی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دوری نکنیم. آیه الله وحیدخراسانی جمله ای گفت که من خیلی تکان خوردم. گفت: اگر به یک سگ چند تا استخوان چرب بدهی، هر چه هم سنگ به او بزنند، هیچ وقت از درِ خانه ی صاحبش کنار نمی رود. ما که سهم آقا را خوردیم، نکند چن تا متلک بشنویم و از در خانه ی صاحبمان کنار رویم و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را رها کنیم. به لباس خودمان عشق بورزیم؛ به طلبگی مان افتخار کنیم.
مردم کره ی زمین سه دسته اند: یا تولید می کنند یا توزیع یا مصرف. زنده باد طلبه که اگر مُخش کار کند و قوی باشد، تولید علم می کند. اگر مُخی نداشته باشد که فکر تولید کند، تولیدات دیگران را یاد می گیرد و توزیع می کند. اگر نه فکر داشت نه بیان، بازیاد می گیرد و خودش عمل می کند و خوش به حال کسی که هم مخ داشته باشد و هم زبان و هم عمل کند.
عالِمٌ یُنتَفَعُ بِعِلمِه أفضَلُ مِن سَبعین ألفَ عابِد؛(14)
عالمی که از علمش استفاده می شود بهتر از هفتاد هزار عبادت کننده است.
عالم با مُخش تولید علم می کند، با زبانش توزیع علم و با دست و پایش عمل می کند.
خدایا، ما را نسبت به امام زمان وفادار قرار بده! ایمانی بده که هر حادثه ای پیش آمد، ما را از امام زمان دور نکند!
والسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمهُ الله وَبَرکاتُه.
پی نوشت ها :

1- صحیفه ی سجادیه، دعای 20، فراز 16.
2- بلدالأمین، ج1، ص 203؛ مفاتیح الجنان، اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان.
3- فرقان(25) آیه ی 27: …ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم!
4- حج(22) آیه ی 78.
5- بحارالأنوار، ج16، ص 95؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج1، ص 261؛ این شهر آشوب، المناقب، ج3، ص 105: من و علی پدران این امتیم… .
6- سال 1380 ه.ش.
7- انفال(8) آیه ی 66.
8- مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ی ثمالی، شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص 597، دعای سحر ماه رمضان.
9- نساء(4) آیه ی 86.
10- نویسنده، محقق و امام جمعه ی محترم ارومیه.
11- فرقان(25)آیه ی 74.
12- صافات(37) آیه ی 93:(فَراغَ عَلَیهِم ضَربا ًبِالیَمین)؛ سپس به سوی آنها رفت و ضربه ای محکم با دست راست بر پیکر آن ها فرود آورد( و جز بت بزرگ، همه را در هم شکست).
13- قصص(28) آیه ی 15:(… فَوَکَزَهُ مُوسَی فَقَضَی عَلَیه…)…موسی مشت محکمی بر سینه ی او زد و کار او را ساخت( و بر زمین افتاد و مرد)… .
14- کافی، ج1، ص 33.
منبع مقاله :
سخنرانان علامه مرتضی عسکری… [و دیگران]، (1381)، گفتمان مهدویّت: سخنرانی های گفتمان سوم، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید