دختری عاشق پسری شده و نمی داند طرف مقابل هم او را دوست دارد یا نه؟ در این موقعیت نسبت به آن پسر چه تصمیمی بگیرد؟

دختری عاشق پسری شده و نمی داند طرف مقابل هم او را دوست دارد یا نه؟ در این موقعیت نسبت به آن پسر چه تصمیمی بگیرد؟

علاقه انسان به جنس مخالف در فطرت انسان نهاده شده است. و این علاقه است که نهاد خانواده را پایدار ساخته هر دو طرف را از لحاظ روحی به آرامش می رساند. امّا برای اینکه دو طرف تشکیل خانواده دهند باید در این انتخاب مراحلی را پشت سر بگذارند. در این نوشتار ابتدا شیوه صحیح انتخاب همسر را بیان می کنیم سپس در ادامه به قسمت های مختلف سؤال شما پاسخ می دهیم.

شیوه صحیح انتخاب همسر:
اگر شما قصد ازدواج با آن شخص مورد نظر را دارید قبل از اینکه به او ابراز علاقه نمائید باید ببینید آن شخص شرایط یک همسر مطلوب را دارد یا نه؟ در اینجا به طور خلاصه به این شرایط اشاره می کنیم.
1. ایمان و دینداری.
2. عقل و هوش کافی.
3. اخلاق پسندیده.
4. عفت و نجابت.
5. شرافت خانوادگی.
6. با سواد بودن.
7. توانایی مالی برای اداره‌ خانواده.
8. تناسب در سنّ که بهتر است دو تا چهار سال دختر کوچکتر از پسر باشد.[1] 9. سلامتی جسمی.
10. سلامتی روانی.
11. و در آخر همتایی و تناسب دختر و پسر در تمام حیطه ها (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، زیبائی، فرهنگی، تحصیلات، دینی، آینده زندگی) که هر قدر تناسب بیشتر باشد تفاهم و هماهنگی بیشتر خواهد بود.[2] بعد از اینکه به وسیله تحقیقات مختلف برای شما ثابت شود که ایشان شرایط مذکور را دارد و با در نظر گرفتن این مطلب که محبت به این شخص چشم شما را نسبت به حقایق نبندد و شما را از تحقیق همه جانبه در مورد وی باز ندارد؛ بهترین راه برای شما این است که از طریق واسطه ای، مورد اعتماد به صورت غیر مستقیم، نظر طرف مقابل را درباره خویش جویا شوید. و این کار توسطّ واسطه بهتر است به این شکل انجام شود که واسطه نزد طرف مقابل می رود و با مقدماتی بدون اینکه بگوید از جانب شما پیغامی دارد، بحث ازدواج را به طور کلی مطرح می کند و در ضمن آن از او می پرسد که آیا دوست داری موردی را به شما معرفی کنم؟ آنگاه که جواب مثبت داد. واسطه شما را معرفی می کند و از او می خواهد که بعداً نظرش را بگوید.
در صورتی که او نیز واقعاً به ازدواج با شما تمایل دارد، به طور رسمی و از طریق خانواده محترمشان از شما خواستگاری کند تا ان شاء الله هر چه زودتر با توافق شما و وی و خانواده های محترمتان مقدّمات ازدواج فراهم شود.[3] قبل از این خواستگاری از هر گونه ارتباط مستقیم و دور از نظارت بزرگترها جداً بپرهیزید همان طور که بحمدالله تاکنون نیز، به خاطر شرم و حیای قابل تمجیدتان چنین کرده اید. زیرا غلبه فضای احساسی باعث نادیده گرفتن مسایلی می شود که برای دست زدن به یک انتخاب درست و سازنده باید دیده شوند.باید توجه کردکه آنچه ظاهر افراد نشان می دهد همیشه بیانگر باطن آنان نیست.
اگر با بررسی هائی که به عمل آورده اید فرد مورد نظر صلاحیّت و همتایی با شما را ندارد، یا اینکه شخص مورد نظر اظهار عدم علاقه نسبت به شما کرد؛ سعی کنید محبّت او را از قلب تان بیرون کنید و نسبت به او ابراز محبّت ننمائید. چون اگر صلاحیّت ازدواج با شما را ندارد دیگر باید بدانید که مسأله یک عمر زندگی است و در زندگی شرایط ،خلق و خو ،باورها ، و الگوهای رفتاری طرف مقابل حرف اوّل را می زند و اگر این شرایط فراهم نباشد باید یک عمر زجر کشید و اختلافات و منازعات را تحمل کنید یا اینکه به طلاق متوسّل شد. که بهتر است از اوّل انسان عاقلانه سرنوشت یک عمر زندگی را به دست یک محبّت ظاهری نسپارد.[4] و اگر طرف مقابل نسبت به شما اظهار عدم علاقه نماید در این صورت محبت و علاقه یک طرفه راه به جایی نمی برد. به قول شاعر:
خوش آن بی مهربانی هر دو سر بی
که یک سر مهربانی درد سر بی
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: (زهدک فی راغب فیک نقصان حظ و رغبتک فی زاهد فیک ذل نفس)، یعنی بی اعتنایی تو به کسی که واقعاً تو را دوست دارد حرمان تواز محبت است و رغبت تو درکسی که تو را دوست ندارد خوارکردن شخصیتت.
در ازدواج علاقه دو طرف شرط است و نمی توان کسی را به زور دوستدار دیگری ساخت.
به هر صورت اگر به توافق نرسیدید علاقه به او را نادیده بگیرید. گمان هم نکنید که چیز بسیار گرانبهائی را از دست داده و زیانی جبران ناپذیر را تجربه کرده اید؛ زیرا چه بسا خداوند فردی مانند وی یا بهتر از او را قسمت شما نماید. بنابراین به او دل نبندید. برای اینکه بتوانید با احساسات خود کنار بیائید و او را فراموش نمائید می توانید از راه کارهای زیر بهره جوئید:
1. اوقات خود را، با اشتغالات درسی و خلاقیّت و برنامه های مورد علاقه تان نظیر کارهای هنری و ورزشی، چنان تنظیم کنید که فرصت فکر کردن درباره وی نداشته باشید.
2. هر گاه یاد او در ذهنتان نقش بست، بی درنگ به کارهای دیگری مشغول شوید و از اشتغال ذهنی درباره او بپرهیزید.
3. دیدارتان را با او به حداقل برسانید؛ برای مثال در جاهایی که بیشتر ایشان دیده می شوند رفت و آمد نکنید و اگر همکار هستید اطاق خود را عوض کنید و در صورت لزوم شغل خود را عوض کنید و از این قبیل کارها.
4. با بر شمردن و نوشتن  نکات منفی وی که احتمالاً در تحقیق و بررسی تان به دست آورده اید، از میزان علاقه خود به او بکاهید. و به خود بقبولانید که او لیاقت ندارد که مورد علاقه شما باشد.[5] 5. از فن سود و زیان استفاده کنید؛یک برگه را با خطی به دو قسمت تقسیم کنید؛در یک طرف آن ویژه گی های خوب و فواید دل بستن به آن شخص را بنویسید و در قسمت دیگر ویژه گی های بد و زیانهای محبت به او را خواهید دید که بسیاری از تصورات شما از واقعیت دور است و فقط درخیال شما وجود دارد.
در آخر، ضمن تأکید بر دقت در انتخاب همسر و توجّه به ملاک های ازدواج و کمک گرفتن از واسطه مورد اعتماد جهت برون رفتن از حالت دو دلی، آرزومندیم خداوند شما را از بهترین شریک زندگی بهره مند سازد و خوشبختی را همسر همیشگی تان قرار دهد.
تذکر: مطالعه کتاب «دختران، دوستی ها و عبرت ها» برای حل مشکل شما بسیار ارزشمند و راه گشا است. حتماً این کتاب را تهیه کرده و مطالعه فرمایید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. مظاهری . علی اکبر . جوانان و انتخاب همسر . انتشارات پارسایان .
2. امینی . ابراهیم . انتخاب همسر . نشر و چاپ بین الملل وابسته به امیرکبیر .
3. مقیمی حاجی . ابوالقاسم . جوانان و روابط . مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه .

پی نوشت ها:
[1] . امینی . ابراهیم . انتخاب همسر . ص97 – 123 . نشر و چاپ بین الملل وابسته به امیرکبیر . چاپ هشتم . 1383 .
[2] . مظاهری . علی اکبر . جوانان و انتخاب همسر . ص103 – 148 . انتشارات پارسایان . چاپ بیست و دوم . 1383 .
[3] . همان . ص 181 .
[4] . مقیمی حاجی . ابوالقاسم . جوانان و روابط . ص118 . ناشر مرکز مطالعات و پژوهش‎های فرهنگی حوزه علمیه . چاپ اول . 1380 .
[4] . احمدی . علی اصغر . کند و کار و پاسخ به پرسش های نوجوانان . ص 150 . انتشارات انجمن اولیاء و مربیان . چاپ ششم . 1380 .
[5] . احمدی . علی اصغر . کند و کار و پاسخ به پرسش های نوجوانان . ص 150 . انتشارات انجمن اولیاء و مربیان . چاپ ششم . 1380 .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید