احادیثی درباره ایمان و خداشناسی

احادیثی درباره ایمان و خداشناسی

حضرت امام رضا(علیه السلام)

الإیمانُ عَقدُ بِالقَلبِ وَ لَفظٌ بِاللِّسانِ و عَمَلٌ بِالجَوارِحِ

ایمان پیمان با قلب، گفتار با زبان و کردار با اعضاء و جوارح است

معانی الاخبار ص186

********************************************

امام على علیه‏السلام:

ما یَسُرُّنى لَوْمِتُّ طِفْلاً وَاُدْخِلْتُ الْجَنَّهَوَلَمْ أَکْبَرْ فَأَعْرِفَ رَبّى عَزَّوَجَلَّ؛

دوست ندارم که در کودکى از دنیامى‏رفتم و وارد بهشت مى‏شدم و بزرگ نمى‏شدم تا پروردگارم، عزّوجلّ، را بشناسم.

کنزالعمال 13/151/36472

********************************************

پیامبر (صلی الله علیه و آله):

افضل الایمان ان تعلم انّ الله معک حیث ما کنت

برترین ایمان این است که بدانی «خداوند همه جا با توست»

میزان الحکمه.

********************************************

امام على علیه‏السلام:

وَلَوْ ضَرَبْتَ فى مَذاهِبِ فِکْرِکَ لِتَبْلُغَغایاتِهِ ما دَلَّتْکَ الدَّلالَهُ إِلاّ عَلى أَنَّ فاطِرَ النَّمْلَهِ هُوَفاطِرُ النَّخْلَهِ لِدَقیقِ تَفْصیلِ کُلِّ شَىْ‏ءٍ وَغامِضِ اخْتِلافِ کُلِّحَىٍّ وَمَا الْجَلیلُ وَاللَّطیفُ وَالثَّقیلُ وَالْخَفیفُ وَالْقَوىُّوَالضَّعیفُ فى خَلْقِهِ إِلاّ سَواءً؛

اگر راههاى اندیشه‏ات را در نوردى تا بهپایانه‏هاى آن رسى، هیچ دلیلى تو را جز به این رهنمون نشود که آفریننده مورچه همانآفریننده درخت خرما است و این به سبب دقت و ظرافتى است که جداسازى هر چیزى از چیزدیگر و پیچیدگى و تنوعى است که در هر موجود زنده‏اى به کار رفته است موجودات بزرگ وکوچک، سنگین و سبک و نیرومند و ناتوان، همگى در آفرینش براى خداوند یکسانند

نهج البلاغه خطبه 184

********************************************

امام رضا علیه‏السلام:

إِنَّما قُلْتُ اللَّطیفُ، لِلْخَلْقِ اللَّطیفِوَلِعِلْمِهِ بِالشَّىْ‏ءِ اللَّطیفِ أَلاتَرى إِلى أَثَرِ صُنْعِهِ فِى النَّباتِاللَّطیفِ وَغَیْرِ اللَّطیفِ وَفِى الْخَلْقِ اللَّطیفِ مِنَ أَجْسامِ الْحَیْوانِمِنَ الْجِرْجِسِ وَالْبَعوضِ وَما هُوَ أَصْغَرُ مِنْهُما مِمّا لایَکادُتَسْتَبینُهُ الْعُیونُ بَلْ لایَکادُ یُسْتَبانُ لِصِغَرِهِ الذَّکَرُ مِنَالاُْنْثى وَالْمَوْلودُ مِنَ الْقَدیمِ فَلَمّا رَأَیْنا صِغَرَ ذلِکَ فى لُطْفِهِ… عَلِمْنا أَنَّ خالِقَ هذَا الْخَلْقِ لَطیفٌ؛

گفتم لطیف است، چون همموجودات لطیف آفریده و هم به چیزهاى ظریف و ریز آگاهى دارد. آیا نشانه آفرینش او رادر گیاهان ظریف و غیر ظریف و در پیکرهاى ظریف و ریز جاندارانى چون کک و پشه وکوچک‏تر از اینها را نمى‏بینى که تقریبا به چشم دیده نمى‏شوند و از بس ریزند نر وماده آنها و نوزاد و کهن زادشانازیکدیگرتشخیص‏داده‏نمى‏شوند.پس‏چون‏ریزى‏وظرافت‏این‏چیزها را دیدیم… پى بردیم کهآفریننده این موجودات نیز لطیف است

التوحید ص‏63

********************************************

رسول اکرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله:

إِنَّ اللّه‏َ خَلَقَ یَوْمَ خَلَقَالسَّماواتِ وَالأَْرْضَ مِائَهَ رَحْمَهٍ کُلُّ رَحْمَهٍ طِباقُ ما بَیْنَالسَّماءِ وَالأَْرْضَ فَجَعَلَ مِنْها فِى الأَْرْضِ رَحْمَهً‏فَبِها تَعْطِفُالْوالِدَهُ عَلى وُلْدِها وَالْوَحْشُ وَالطَّیْرُ بَعْضُها عَلى بَعْضٍ وَأَخَّرَتِسْعا وَتِسْعینَ فَإِذا کانَ یَوْمُ الْقیامَهِ أَکْمَلَها بِهذِهِالرَّحْمَهِ؛

خداوند روزى که آسمانها و زمین را آفرید، صد رحمت بیافرید که هر یکاز آنها میان زمین و آسمان را پر مى‏کند و یکى را در زمین قرار داد که بوسیله آنمادر به فرزند محبت مى‏کند و حیوانات وحشى و پرندگان به یکدیگر مأنوسند و نودونهرحمت را نگه داشته و همین که روز قیامت شود این یک رحمت را نیز بر آن مى‏افزاید

نهج الفصاحه ح 781

********************************************

امام صادق علیه‏السلام:

وَقَدْ سَأَلَهُ ابْنُ أَبِى الْعَوْجاءِ: وَلِمَاحْتَجَبَ عَنْهُمْ وَأَرْسَلَ إِلَیْهِمُ الرُّسُلَ؟ وَیْلَکَ وَکَیْفَ احْتَجَبَعَنْکَ مَنْ أَراکَ قُدْرَتَهُ فى نَفْسِکَ؟ نَشَأَکَ وَلَمْ تَکُنْ وَکَبَّرَکَبَعْدَ صِغَرِکَ وَقَوّاکَ بَعَدَ صَعْفِکَ… وَما زالَ یَعُدُّ عَلَىَّقُدْرَتَهُ الَّتى هِىَ فى نَفْسِىَ الَّتى لااَدْفَعُها حَتّى ظَنَنْتُ أَنَّهُسَیَظْهَرُ فیما بَیْنى وَ بَیْنَهُ؛

در پاسخ ابن ابى العوجاء که پرسید: چراخداوند خود را از مردم در پرده داشت و آن گاه پیامبران را سویشان فرستاد؟ فرمودند: واى بر تو کسى که قدرتش را در وجود تو نشانت داده چگونه خود را از تو پوشیده داشتهاست؟ تو را که نبودى پدید آورد، کوچک بودى بزرگت کرد، ناتوان بودى توانایتگردانید… حضرت پیوسته مظاهر قدرت خدا را که در وجود من است و نمى‏توانم منکرشانشوم برایم برشمرد تا جایى که خیال کردم بزودى خداوند میان من و او ظاهر خواهد شد

التوحید ص 127

********************************************

امام على علیه‏السلام:

وَلایَعْزُبُ عَنْهُ عَدَدُ قَطْرِ الْماءِ وَلانُجومُالسَّماءِ وَلاسَوا فِى الرّیحِ فِى الْهَواءِ وَلا دَبیبُ النَّمْلِ عَلَى الصَّفاوَلا مَقیلُ الذَّرِّ فِى اللَّیْلَهِ الظَّلْماءِ یَعْلَمُ مَساقِطَ الأَْوراقِ وَخَفِىِّ طَرَفِ الأَْحْداقِ؛

شمار قطره‏هاى آبها و ستارگان آسمان و ذراتگردوغبار پراکنده در هوا وحرکت مورچه‏برسنگ بزرگ و خوابگاه مورچگان در شب تاریک براو پوشیده نیست و محل ریزش برگها و بر هم خوردن پلکها را مى‏داند

نهج البلاغه خطبه‏178

********************************************

امام على علیه‏السلام:

… عالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمائِرِ الْمُضْمِرینَوَنَجْوَى الْمُتَخافِتینَ وَخَواطِرِ رَجْمِ الظُّنونِ وَعَقْدِ عَزیماتِالْیَقینِ… ؛

خدا داناست به هر رازى که مردم در دل نهان داشته‏اند، و به نجواىآهسته رازگویان و به هر گمان که در خاطرى نهفته است و به هر تصمیمى که از روىِ یقینگرفته شود

نهج البلاغه خطبه 91

********************************************

امام على علیه‏السلام:

… عالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمائِرِ الْمُضْمِرینَوَنَجْوَى الْمُتَخافِتینَ وَخَواطِرِ رَجْمِ الظُّنونِ وَعَقْدِ عَزیماتِالْیَقینِ… ؛

خدا داناست به هر رازى که مردم در دل نهان داشته‏اند، و به نجواىآهسته رازگویان و به هر گمان که در خاطرى نهفته است و به هر تصمیمى که از روىِ یقینگرفته شود

نهج البلاغه خطبه 91

********************************************

امام على علیه‏السلام:

أَعْلَمُ النّاسِ بِاللّه‏ِ أَکْثَرُهُمْ لَهُمَسأَلَهً؛

خداشناس‏ترین مردم پر درخواست‏ترین آنها از خداست

غررالحکم 2/451/3260

********************************************

امام على علیه‏السلام:

یَنْبَغى لِمَنْ عَرَفَ اللّه‏َ سُبْحانَهُ أَنْ لایَخْلُوَ قَلْبُهُ مِنْ رَجائِهِ وَخَوْفِهِ؛

کسى که خداى سبحان را مى‏شناسد،شایسته است دلش از بیم و امید به او خالى نباشد

غررالحکم 6/441/10926

********************************************

رسول اکرم صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله:

أَفْضَلُ الأَْعْمالِ الْعِلْمُ بِاللّه‏ِإِنَّ الْعِلْمَ یَنْفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ الْعَمَلِ وَکَثیرُهُ وَإِنَّ الْجَهْلَلایَنْفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ الْعَمَلِ وَلا کَثیرُهُ؛

بهترین اعمال، خداشناسىاست، زیرا با وجود علم و معرفت، عمل، کم یا زیاد تو را سود مى‏بخشد اما با وجودنادانى (نسبت به خدا) عمل، نه اندکش تو را سود مى‏بخشد نه بسیارش

کنزالعمال 10/143/28731

منبع : پایگاه اطلاع رسانی و فرهنگی دفتر آیت الله طباطبایی نژاد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید