رموز جاودانگی عشق

رموز جاودانگی عشق

نویسنده:داود هراتیان

این که هر شخصی عشق واقعی خودش را پیدا کند و بعد از ازدواج با او بتواند روابط زناشوئی سالمی داشته باشد، موضوع سختی است که ذهن هر فردی را حسابی درگیر می کند. مشاوران خانواده معتقدند باید بین عشق، صبر، حوصله و اعتماد به نفس تعادل وجود داشته باشد تا واقعاً بتوان به یک نتیجه ی مثبت نزدیک شد. با مطالعه و بررسی زندگی افراد مختلفی که به دفاتر مشاوره مراجعه کرده و مشکلات زندگی مشترک خود را مطرح می کنند، ده نکته ی مهم برای ایجاد روابط صحیح در زندگی مشترک را می توان یافت. ده موردی که می توان یک زندگی سالم و سرشار از عشق را بر اساس آن ها پایه ریزی و همیشه از برکات محبت و عشق جاری در آن استفاده کرد. شاید باور نکنید، اما اگر فقط یکی از همسران در این راه تلاش کند، موفقیت زندگی مشترک دچار تغییرات اساسی و مهمی خواهد شد.

1-صداقت

صداقت یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد رابطه ی سالم در زندگی مشترک است. وقتی صداقتی عمیق و عاشقانه بین دو نفر وجود داشته باشد، حرف هر دو نفر این خواهد بود:«مهم نیست چه اتفاقی می افتد چون تو همیشه حقیقت را به من می گویی.» این احساس اگر بین زن و شوهری وجود داشته باشد، باعث می شود همیشه با هم راحت و برای همدیگر بهترین زوج باشند.

2-بخشش

زن و شوهری که نتوانند از سر تقصیرات هم بگذرند و یکدیگر را ببخشند، در نهایت کارشان به شکست و جدایی می رسد. اگر بخشش نباشد زخم های کهنه سرباز می کنند و زن و شوهر هیچ وقت واقعاً نمی توانند ازآثار مخرب گذشته در زندگی زناشویی راحت شوند.

3-ارتباط مؤثر

زن و شوهر باید یاد بگیرند که در موارد آسان و چالش برانگیز چطور با هم صحبت کنند. عدم توافق و اختلاف عقیده بخشی از هر رابطه به حساب می آید و کاملاً عادی است. برای این که زن و شوهری بتوانند با اختلاف نظر همدیگر کنار بیایند باید یاد بگیرند که به روش های مختلف ارتباطی همدیگر احترام بگذارند و همگام با همسرشان پیش بروند. در اصل زن و شوهر باید بدانند چطور به روشی که همسرشان عشق را می شنود و حس می کند با او ارتباط سرشار از محبت برقرار کنند.

4-اعتماد

اعتماد متقابل هم درست مثل صداقت است و با گذشت زمان عمیق تر می شود. زن و شوهرهایی که واقعاً به هم اعتماد دارند هیچ وقت درگیر سوء ظن و افکار ناراحت کننده نمی شوند و سایرین هم نمی توانند آنها را تحت تأثیر قرار داده و یا زندگی مشترک آن ها را به هم بزنند. این زن و شوهرها می توانند راحت با هم صحبت کنند، چون نقش بازی نمی کنند و می دانند که همسرشان واقعاً آن ها را دوست دارد.

5-زمانی برای تنهایی

زن و شوهرباید مدت زمانی را از هم دور باشند و به تنهایی بگذرانند. این که اوایل ازدواج زن و شوهر دایم با هم باشند موضوعی طبیعی است، اما با گذشت زمان این دو نفر به علایق و عادات متفاوت خود بپردازند تا به تداوم زندگی مشترک خودشان علاقه نشان دهند و تمایل آنها به با هم بودن بیشتر باشد.

6-دوستی

زن و شوهر علاوه براین که باید عاشق هم باشند لازم است با همدیگر دوست هم باشند. وقتی آتش عشق و محبت از حالت داغ و سوزان اوایل ازدواج به حالت ملایم و معتدل اواسط زندگی مشترک می رسد، دوستی عمیق است که زن و شوهر را در کنار هم نگه می دارد. زن و شوهرهایی که سال هاست ازدواج موفقی را می گذرانند همگی معتقدند این دوستی همیشه آنها را کنار هم نگه خواهد داشت.

7- تعهد

تعهد بنیانگذار و اساس همه ی ازدواج هاست. اگر زوجین بعد از ازدواج نسبت به هم تعهد نداشته باشند هیچ وقت بین آنها صداقت و اعتماد به وجود نمی آید.

8-ارزش های مشترک

معنی ارزش های مشترک در زندگی زناشویی این است که وقتی یکی ازدو طرف، تصمیمی مهم در زندگی می گیرد، هر دو نفر نزدیک به هم و در یک خط حرکت کنند. شاید در مواردی اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما شادترین زن و شوهرها آنهایی هستند که در مورد مسایلی مثل تربیت فرزندان با هم توافق دارند.

9-صبر

اگرنمی توانید با مسایل، مشکلات و تفاوت های همسرتان کنار بیایید و با صبر و حوصله نقایص رفتاری او را تحمل کنید، باید این خبر بد را به شما بدهم که مجبورید اوقات سخت و طاقت فرسایی را تحمل کنید. یک ازدواج هیچ وقت به دلیل وجود مشکلات به جدایی نمی رسد، بلکه طلاق و جدایی به این دلیل اتفاق می افتد که آدم ها نمی خواهند تلاش کنند که این مشکلات به شکل مطلوب و اصولی حل شود.

10- رحمت

وقتی زن و شوهر به هم رحم و شفقت داشته باشند می توانند برای سال ها عشق و علاقه را در زندگی مشترک حفظ کنند. در تمام زندگی های موفق که سال های سال با عشق و علاقه طی شده رحمت و مهربانی خالص در عمق قلب دو طرف وجود داشته است.
منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره110.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید