پرسشنامه و هماهنگی سازگاری زوجها

پرسشنامه و هماهنگی سازگاری زوجها

نویسنده :دکتر جواد وند نوروز

آنچه که در زیر مشاهده می کنید فهرستی از پرسش هایی است که تصور می شود به زوج ها در یافتن میزان هماهنگی و سازگاری شان با یکدیگر،کمک می کند .
هدف این پرسشنامه این است که هر دو نفر به طور جداگانه به پرسش ها پاسخ دهند و سپس هر دو با هم در حضور مشاور، درباره پرسش ها و موارد تشابه و اختلاف با یکدیگر، به بحث بپردازند.
*آیا شما به یک میزان به زمان /مکان خصوصی شخصی نیاز دارید؟
*آیا شما فعالیت هایی دارید که می توانید در طی زمان که با همسرتان هستید به آن بپردازید ؟ مثلاً اگر در آینده شوهر شما دوست دارد بازی فوتبال تماشا کند و یا زن شما مایل است، روزهای تعطیل بیشتر با شما باشد و علاقه ای به تماشای بازی فوتبال نداشته باشد، آیا همسرتان می تواند در همان اتاقی که شما در حال تماشای بازی فوتبال هستید به انجام کارهای خود بپردازد؟آیا تماشای بازی فوتبال در کار او خلل ایجاد می کند؟آیا او مایل است که در اتاق دیگر و بدون حضور شما کار کند؟
*آیا شما ایده های مشابهی درباره گذران و یا برنامه ریزی برای یک تعطیلات خوب دارید؟مثلاً همسر آینده شما دوست دارد در جایی چادر بزنید اما شما دوست دارید به تماشای موزه بروید و یا برعکس
*آیا شما به عنوان یک زوج می توانید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید؟
*آیا با خانواده های یکدیگر می توانید تفاهم داشته باشید؟
درباره شیوه برقراری ارتباط شریک زندگی آینده تان با خانواده اش ،چه احساسی دارید؟
*آیا اهداف دراز مدت شما با یکدیگر هماهنگ است؟ برای مثال تعیین محل سکونت برای پنج سال،برنامه ریزی برای بچه دار شدن ظرف 10سال آینده ،خط مشی علمی و شغلی همراه با طرح و برنامه ریزی های مربوط به آن .
*خط مشی حرفه ای و علمی کدام یک برای شما مهمتر است؟ اگر چنانچه یکی از شما دو نفر انتقال شغلی یابد،شما چه کاری خواهید کرد؟
*آیا مایل هستید در بخش وناحیه ای از کشور برای همیشه زندگی کنید؟
*آیا می خواهید همیشه در مکانی ثابت زندگی کنید (منطقه، شهر، حومه شهر، مناطق خیلی دورافتاده؟)
*آیا هردو شما مایلید در یک نوع خانه /آپارتمان سکونت داشته باشید؟ مثلاً ساختمان های جدید یا خانه های 30سال ساخت و یا خانه های قدیمی تر،یا خانه های ویلایی، مزرعه، یا خانه های دوطبقه ، با اولویت زیاد به آشپزخانه فضای بازی، اتاق های خواب بزرگ/یا چه نوع خانه ای ترجیح می دهید؟
*آیا هر دونفر شما درباره ازدواج عقاید مشابهی دارید؟
*آیا هر دونفر شما درباره آنچه که دلیل منطقی و قابل قبول برای جدایی و یا طلاق است،هم عقیده هستید؟
(درباره آن فکر کنید، مثلاً آیا طلاق گرفتن برای شما قابل قبول است .اگر شریک زندگی شما به مدت 10سال یا 5سال یا 6ماه معتاد شود،کدام یک از شرایط برایتان قابل قبول است و با چه مدت و با چه شدتی؟
*اگر همسرتان به شما آسیب جسمانی برساند چه طور ؟در چه شرایطی و با چه شدت و درچه مدتی این آسیب را برای طلاق قبل قبول می دانید؟
*اگر همسرآینده شما به مذهبی دیگری روی بیاورد که شما با آن موافق نباشید چه طور؟ اگر با کسی دیگر ارتباط عاطفی برقرار کند چه طور؟ اگر تمایلات جنسی خود را از دست بدهد،چطور ؟
*اگر به وضع جسمانی خود توجه ای نشان ندهد چه طور؟ چه موارد دیگری می تواند برای شما طلاق را قابل قبول سازد. مثلاً اگر او نخواهد در شستن ظرف ها و آشپزی به شما کمک کند چه طور؟
*آیا شما درباره اینکه «یک زوج قبل از جدایی، مشاوره زناشویی داشته باشد»هم عقیده هستید؟
نظر شما درباره مسئولیت های ازدواج چیست؟
*چه کسی مسئول سر و سامان دادن به کارهای خانه و رسیدگی به امور خانه خواهد بود؟
*چه کسی مسئول پرداخت صورت حساب ها خواهد بود؟
*چه کسی مسئول آشپزی خواهد بود؟
*صرف گفتن اینکه «ما »درانجام این وظایف مشارکت خواهیم کرد، واقعاً کافی نیست.شما درعمل فکر می کنید واقعاً چه کسی این کارها را انجام خواهد داد؟
*آیا این فرد این کارها را به راحتی انجام خواهد داد و یا یکی از شما دو نفر همواره احساس خواهید کرد که بیشتر کارها به شما واگذار شده است.
*آیا شما دو نفر به یک میزان به معاشقه نیاز دارید، یا یکی از شما بیشتر به معاشقه نیاز دارد، در حالی که دیگری نیاز کمتری دارد؟
*آیا یکی از شما دو نفر دوست دارد در رختخواب مطالعه کند یا به تماشای تلویزیون بپردازد.درحالی که دیگری می خواهد، بخوابد و نور و سرو صدا ،مانع خواب او می شود .
*آیا شما دو نفر نظرات مشترکی درباره میزان مصرف و خرج کردن پول و ذخیره کردن آن دارید؟ مثلاً اگر تلویزیون خراب شود، آیا آن را عوض می کنید؟ آیا مایلید بابت این کار هزینه ای بپردازید و یا مثلاً در مورد خرید و یا تعویض ماشین چه نظری دارید؟ آیا هر دو نفر خواهان ماشین ارزان قیمت هستید؟ آیا ماشین دست دو را ترجیح می دهید ؟ آیا ارزان ترین ماشین را می خرید که فکر می کنید خوب کار خواهد کرد؟
*آیا برای شما مهم است که هدایای گران قیمت در روزهای عید به اعضای خانواده خود بدهید،در حالی که دیگری هدایای ارزان تر را منطقی تر می داند؟
پس انداز را برای بازنشستگی چه اندازه مهم می دانید؟ پس انداز برای دانشگاه تحصیلات بچه ها را چه قدر مهم می دانید ؟آیا پس انداز را از خریدن وسایل لوکس مهمتر می دانید؟
*آیا درباره بچه دار شدن،عقاید مشترکی دارید؟درباره زمان آن چه طور؟ در صورت بچه دارشدن،آیا یکی از شما خانه می ماند واز بچه مراقبت می کند؟ چه تعداد بچه می خواهید؟ چگونه مایلید بچه ها را تربیت کنید؟آیا تنبیه را مجاز می دانید؟ آیا به بچه ها اجازه تماشای تلویزیون را می دهید؟ چه نوع غذاهایی به بچه ها خواهید داد؟
*آیا زمینه های فرهنگی و مذهبی مشابهی دارید؟ اگر بچه دار شوید می خواهید با چه گرایش ها، عقاید و مذهبی بزرگ شود؟
*آیا مایلید روزهای تعطیل به خانواده تان سری بزنید، یا می خواهید در خانه بمانید؟ اگر بچه دار شوید، آیا الگو را تغییر می دهید؟
*کدام یک از خانواده ها را در تعطیلات خواهید دید؟
*نظر شما درباره برنامه غذایی روزانه چیست ؟ ذائقه شما نسبت به غذاها، یکسان است؟آیا درباره اینکه ناهار و شام چه بخورید با هم توافق دارید؟ چه کسی غذا را آماده خواهد کرد ؟
نظرتان درباره حسادت چیست؟ آیا برای شما مسأله ای نیست که با اعضای جنس موافق یا مخالف صحبت کنید.شریک زندگی آینده شما در این باره چه نظری دارد؟اگر او با اعضای جنس موافق یا مخالف صحبت کند، شما چه احساسی خواهید داشت؟ در چه شرایطی این گونه روابط را مجاز می دانید ؟
*آیا شما در حل مسائلی که در روابط میان شما دو نفر رخ می دهد، توانایی و مهارت کافی در خود احساس می کنید؟
منبع:نشریه راه کمال،شماره 33

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید