وظیفه والدین در دوران آخرالزمان چیست/ پیامبر(ص) از چه پدرانی بیزار است

وظیفه والدین در دوران آخرالزمان چیست/ پیامبر(ص) از چه پدرانی بیزار است

مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اصفهان، یکی از بدترین تخریب‌ها در دوره آخرالزمان را متوجه خانواده دانست و گفت: شناخت آسیب‌های این دوره و جایگزینی فرهنگ «انتظار» در برابر فرهنگ «ابتذال» از سوی خانواده‌های مهدوی‌باور ضروری است.

پنجمین روز از دهه مهدویت به نام «مهدویت و خانواده» نامگذاری شده است، به همین منظور با حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اصفهان و نویسنده کتاب‌ «خانواده مهدوی» گفت‌وگو کردیم.

*مهم‌ترین فتنه‌های آخرالزمانی پیش‌روی فرهنگ انتظار

وی در ابتدا به جایگاه فرهنگ انتظار در برابر فرهنگ ابتذال اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین خصوصیات دوره غیبت امام عصر(عج) وجود تعارض‌ها و فتنه‌های فرهنگی اخلاقی و دینی و رواج و تکثیر انواع مکاتب و باندهای ضد اخلاقی و ضد خانواده است، در این دوره ناهنجاری‌ها و قانون شکنی‌های دینی، بی‌حیایی و سنت شکنی ملی رواج می‌یابد و هویت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد و جوامع در مخاطره شدید قرار می‌گیرد.

*جایگاه قابل تأمل نهضت فمینیستی در فروپاشی خانواده مهدی‌باور

حجت‌الاسلام نیلی‌پور یکی از بدترین حملات و تخریب‌ها در این دوره را متوجه کانون خانه و خانواده دانست و تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین مکاتب امروزی در جهان غرب که در دنیای شرق و در بین مسلمانان نیز بی‌تأثیر نبوده، نهضت فمینیستی و در کنار آن شیطان پرستی با شاخه‌های گوناگون خود است، اساسی‌ترین هدف این گروه‌ها و باندها فروپاشی نهاد خانواده و ایجاد گسست فرهنگی بین نسل‌های گذشته، حال و آینده و تکثیر و تولید نسل‌های آلوده و غیر قانونی و ترویج شهوت پرستی و خطاکاری و استحاله فرهنگی در کارکرد زن و مرد و نظام خانواده و خانه‌داری است.

*ترفندی که دشمن برای ترویج فرهنگ ابتذال در برابر فرهنگ انتظار به کار می‌برد/اهل بیت درباره چه موضوعی در آخرالزمان حالت آماده‌باش دادند

وی با بیان اینکه مکاتب غربی در تلاش هستند تا برای تحقق استحاله فرهنگی  انسان‌ها را از مدار فطرت و قانون طبیعت خارج کنند، ادامه داد: غرب در تلاش هست که عصیان و تمرد در برابر خدا، قانون، نظم و خانواده و اصالت‌های آن را نهادینه و عادی کند و در یک کلام فرهنگ ابتذال را جانشین فرهنگ و تمدن و اخلاق اصیل کند، البته در روایات اهل بیت(ع) این دوران و شاخصه‌های آن پیش‌بینی شده است و به عنوان هشدار و ایجاد آماده‌باش از آن خبر داده شده است.

مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اصفهان در خصوص مؤلفه‌های خانواده‌های مهدی باور در این دوره، ابراز داشت: شناخت آسیب‌ها و آفات این دوره و حفاظت و تنزه از آن‌ها به ویژه در موضوع خانه و خانواده و جایگزینی فرهنگ «انتظار» در برابر فرهنگ «ابتذال» از سوی خانواده‌های مهدوی‌ باور ضروری است.

*راهکارهای عملیاتی ویژه خانواده‌های مهدی باور برای دور ماندن از فتنه‌های آخرالزمان

وی افزود: هر چند در روایات اهل بیت(ع) ناهنجاری خانوادگی دوره آخرالزمان و دوران غیبت تبیین شده تا محبان اهل بیت(ع) با مراقبت شدید، خانواده‌های خود را از این گونه آسیب‌ها محافظت کنند، در روایتی امام صادق(ع) پس از آنکه به نشانه‌ها، علامات، اوضاع و احوال دوره آخرالزمان اشاره می‌کنند، می‌فرماید: «فَکُن عَلی حذَرٍ واطلُب إلی الله النَّجاهَ واعلَم أنَّ الناسَ فی سُخطِ الله عزَّو جلَّ…وَاجتهِد أن یَراکَ الله عزَّو جلَّ فیِ خِلافِ ما هُم عَلَیهِ»، در چنین زمانی از خشم خدا برحذر باش و از خداوند نجات بطلب و بدان که مردم مورد خشم و غضب پروردگار هستند و… تلاش کن که خداوند تو را در وضعی برخلاف وضع آن‌ها ببیند.

*نقش بی‌غیرتی در کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی در دوران قبل از ظهور

حجت‌الاسلام نیلی‌پور در ادامه به تشریح ناهنجاری‌های خانوادگی در آخرالزمان پرداخت و بیان داشت: یکی از ناهنجاری‌های خانوادگی در دوران منتهی به ظهور «بی غیرتی» است، غیرت در لغت به معنای کراهت انسان از تصرف بیگانه در حقوق اوست و در اصطلاح به معنای تلاش انسان برای مراقبت از ناموس، آبرو، مال و حق خویش هست و بی‌غیرتی نیز به معنای کوتاهی در نگهبانی از آن ارزش‌هایی است که حفظش واجب است، با این حال در دوره آخرالزمان زنان و مردان و جوانان دچار نوعی بی حسی و بی میلی در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی و از کیان خود و خانواده خود می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس روایات اهل بیت(ع)، این صفت اخلاقی در آخرالزمان به شدت مورد آسیب قرار می‌گیرد و زنان، مردان و جوانان نه تنها غیرت خویش را از دست می دهند، بلکه به نداشتن آن نیز افتخار می کنند، به همین دلیل جهت حراست از کیان و قداست خانواده لازم است تا با پناه بردن به فرهنگ انتظار و غیرت ورزی از ابتذال و بی غیرتی، خانواده‌ها را مصونیت بخشید.

نویسنده کتاب «خانواده مهدوی» زن پرستی و شهوت پرستی را دومین ناهنجاری‌های خانوادگی در آخرالزمان دانست و گفت: به تعبیر روایات یکی از آفات و ناهنجاری‌های خانوادگی در آخرالزمان، زن سالاری تا سر حد قبله قرار دادن زن است، به گونه‌ای که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «یکونُ الرَّجُل هَمُّهُ بَطنُهُ وقِبلَتُهُ زوجَتُهُ و دینُه دراهِمُهُ»، در آخرالزمان تمام همت یک مرد شکم او خواهد بود و قبله‌اش همسر او و دینش، درهم و دینار او!

وی به تبیین بیشتر این موضوع پرداخت و ادامه داد: تعبیر به قبله قرار دادن زنان، چندین معنا می‌تواند داشته باشد؛ پرستش و آلهه قرار دادن زن، کانون توجه قرار دادن زن در همه زندگی به طور مطلق همانند رو به سوی قبله ایستادن در نماز و از همه به غیر از زن، سلب توجه و علاقه کردن، تواضع و ذلت افراطی در برابر زن همانند فردی که در حال نماز رو به سوی قبله در برابر خداوند رکوع و سجود می‌کند.

*از عدم احسان به والدین تا کم توجهی والدین به امور دینی فرزندان/پیامبر(ص) از چه پدرانی بیزار است

حجت‌الاسلام نیلی‌پور عدم احسان در رسیدگی به والدین را سومین ناهنجاری در آخرالزمان بیان کرد و اذعان داشت: یکی از مشکلات خانوادگی در آخرالزمان ایجاد گسست و گسیختگی بین اعضای خانواده و بی‌توجهی فرزندان نسبت به والدین است، پیامبر اعظم(ص) در ترسیم این حالت می‌فرماید: «ورأیتَ العُقُوقَ قَد ظَهَرَ و استُخِفَّ بِالوالدین»، و می‌بینی که عاقّ والدین شدن رواج یافته، پدر و مادر سبک شمرده می‌شوند.

وی افزود: یکی از ناهنجارهای دوره آخرالزمان، کم توجهی والدین به امور معنوی و دینی فرزندان و مانع تراشی آنان برای آشنایی علمی و گرایش‌های دینی است، روایت شده که روزی رسول خدا(ص) به برخی از کودکان نظری کرد و فرمود: وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان! عرض شد: یا رسول الله! از پدران مشرک آن‌ها؟ فرمود: نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آن‌ها یاد نمی‌دهند و اگر فرزندان خود از پی فراگیری بروند منعشان می‌کنند و و تنها از این خشنودند که آن‌ها درآمد مالی داشته باشند هر چند ناچیز باشد، سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.

*منظور از قطع رحم در دوران آخرالزمان/جایگاه همسایه در اندیشه‌های مهدوی

مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اصفهان درباره پنجمین ناهنجاری خانوادگی در دوران آخرالزمان، گفت: از معضلات و آسیب‌های خانوادگی دوره آخرالزمان، قطع رحم و نا آشنایی با آشنایان و بی وفایی و کم توجهی و عدم ارتباط بین اقوام و خویشان است، این معضل خانوادگی در حالی است که ارتباطات اجتماعی و روابط با غیر اقوام در برخی موارد جدی گرفته شده و در آن افراط می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از آفات خانواده‌ها در آخرالزمان، عدم رعایت حقوق همسایگان و همسایه آزاری به طرق گوناگون است، امام صادق(ع) می‌فرماید: «یُؤذِی الجارُ جارَهُ، لَیسَ لَهُ مانِعٌ»، همسایه به همسایه‌اش آزار و اذیت می‌کند و کسی جلوگیری نمی‌کند، همچنین از نکات قابل تأمل این دوره کثرت طلاق و سست شدن نهاد خانواده و فروپاشی روابط خانوادگی و گسیختگی خانواده‌هاست.

*وظیفه والدین در دوران آخرالزمان چیست

حجت‌الاسلام نیلی‌پور لذت گرایی افراطی و غیر مشروع را هشتمین ناهنجاری دوران قبل از ظهور بیان کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) میفرماید: «یکونُ هَمُّ النَّاسِ بُطُونُهُم وفروجُهُم، فَلا یُبالُونَ بِما أکَلُوا ولا بِما نَکَحُوا» هم و غم مردم در آخرالزمان، همه همت مردم به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می‌شود، دیگر اهمیت نمی‌دهند که آنچه می‌خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع!

وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف والدین، هدیه رزق حلال و پاک به فرزندان و کسب تقوای اقتصادی است، ادامه داد: باید توجه داشت که پرورش و تربیت فرزندان توأم با تقوی اقتصادی باشد، چرا که رزق ناپاک و آلوده، تأثیرات تخریبی عمیقی بر روح و روان و معنویت گرایی افراد خواهد داشت، با این وجود در دوره آخرالزمان بحران معنوی به عرصه اقتصاد خانواده کشیده می‌شود و خانواده‌ها تقوای اقتصادی را از دست داده و خود را به انواع آلودگی‌های اقتصادی دچار می‌سازند، آلودگی‌هایی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری، گران فروشی و… که اهل البیت(ع) به گوشه‌هایی از این انحرافات اشاره کرده‌اند.

نویسنده کتاب«خانواده مهدوی» به روایتی از پیامبر(ص) در خصوص ناهنجاری حرام خواری در دوره آخرالزمان اشاره کرد و گفت:‌ رسول خدا(ص) می‌فرماید: «وعِندها یَظهَرُ الرِّبا و یَتَعامَلونَ بِالرُّشی ویُوضَعُ الدّینُ وتُرفَع الدُّنیا»، در آن زمان وبا شایع می‌شود، کارها با رشوه انجام می‌یابد، مقام و ارزش دین تنزل پیدا می‌کند و دنیا در نظر آن‌ها ارزش پیدا می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید