تأثیر ازدواج بر سلامت

تأثیر ازدواج بر سلامت

نویسنده: همایون برادران نصیری

زندگی توام با عشق و محبت در کنار همسر، مهم‌ترین فاکتور ایجاد آرامش روحی است، البته این جمله شعاری نیست بلکه مطالعات اخیر پژوهشگران نشان داده افراد متاهل نسبت به کسانی که مجردند زندگی شادتری دارند. براساس این مطالعات ازدواج موفق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کاهش افسردگی محسوب می‌شود.
براین اساس افرادی که با همسرشان زندگی توا‡م با عشق و محبت را تجربه می‌کنند از آرامش روحی قابل توجهی برخوردارند.
از طرفی همان اندازه که ازدواج خوب از نظر روحی و جسمی ‌بر سلامت افراد تاثیر مثبت دارد، ازدواج بد هم می‌تواند مشکلات جسمی‌ و روحی را سبب شود.
محققان به تازگی دریافته‌اند در حالی که براساس مطالعات انجام شده یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‌ها و جراحات فیزیکی بدن می‌شود یک ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با بررسی تعدادی از زوج‌های آمریکایی در این زمینه دریافتند که وقتی زن و شوهرها در مورد مشکلاتشان با یکدیگر صحبت می‌کنند و نسبت به یکدیگر حالت خنثی ندارند، این امر باعث می‌شود که زخم‌های آنها سریع‌تر بهبود پیدا کند؛ اما برعکس چنانچه زندگی زناشویی اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یکدیگر همراه باشد مدت زمان بهبود زخم‌های بدن تا 40 درصد طولانی‌تر می‌شود.
به گفته این محققان، حتی یک مشاجره ساده میان زن و شوهرها نیز می‌تواند روند بهبود زخم را کند و آرام کند.
این پژوهش‌ها همچنین می‌گوید زوج‌هایی که حالت تهاجمی ‌و ناآرام نسبت به یکدیگر دارند اغلب سیستم ایمنی آنها تضعیف می‌شود و بیشتر از زوج‌هایی که در زندگی حامی‌ و پشتیبان هم هستند دچار بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.
به علاوه به گفته یک روا‌ن‌شناس کانادایی از دانشگاه تورنتو، ازدواج موفق می‌تواند سلاحی برای مقابله با استرس و فشارهای روحی ناشی از شغل و کار روزانه باشد. شما ممکن است نتوانید از استرس کار رهایی یابید اما بهره‌مندی از یک روابط زناشویی خوب و متعادل می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از کار را به حداقل برساند.

رابطه ازدواج با فشار خون

پژوهشگران می‌گویند: ازدواج ناموفق تاثیرات سوء فراوانی بر روی وضع سلامت فرد دارد. نتایج تحقیقات روی 105 فرد میانسال متاهل در بریتانیا نشان داد افرادی که از ازدواج خود ناراضی بودند یا زندگی مشترک پر استرسی را طی می‌کردند، دارای مقادیر بسیار بالای هورمون کورتیزول (هورمون مسبب افزایش فشار خون) در خون خود بودند. در مقابل افرادی که از ازدواج خود راضی بودند و زندگی شادی داشتند چه از لحاظ فشارخون و چه از لحاظ سایر فاکتورهای دخیل در سلامت، در وضعیت طبیعی به سر می‌بردند.
به گزارش ایسنا، این پژوهشگران همچنین تصریح کردند: ازدواج ناموفق با عواملی از قبیل بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان و سایر بیماری‌ها نیز در ارتباط است؛ به همین جهت این افراد توصیه می‌کنند که قبل از انجام ازدواج حتما مشاوره صورت گیرد تا متعاقب ازدواج ناموفق، به نحو موثری از خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها کاسته شود.
جالب است بدانید زنانی که ازدواج موفق داشته‌اند، قلب سالم‌تری دارند.گروهی از پژوهشگران سوئدی با بررسی 600 زن 30 تا 65 ساله طی10 سال دریافتند زنانی که از ازدواج خود رضایت دارند کمتر به عارضه تصلب شرایین یا سفتی جدار رگ‌ها دچار می‌شوند.
براساس این تحقیقات، عروق خونی زنان مجرد و زنانی که تحت فشارهای روحی ناشی از ازدواج ناموفق قرار دارند، به طور واضحی تنگ‌تر از دیگران است.
به گفته پژوهشگران، شادی و داشتن حمایت عاطفی از عوامل مؤثر در بهبود سلامت قلب انسان است.َ

طلاق، بدتر از همه

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که طلاق حتی پس از ازدواج دوباره نیز می‌تواند بر سلامت فرد تأثیر بسزایی داشته باشد و ضربه‌ای که بر سلامت فرد وارد می‌کند برابر با ضربه ناشی از مرگ همسر است.
دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که ازدواج می‌تواند منجر به بهبود سلامت مرد و اوضاع مادی زن شود اما این تحقیق اینترنتی نشان داد که طلاق یا مرگ همسر می‌تواند تأثیراتی فوری و طولانی مدت را بر سلامت جسمانی و روانی فرد داشته باشد.
لیندا ویت، مدیر این تحقیق و از جامعه شناسان و مدیر مرکز «سن و سال» در مرکز تحقیقاتی ملی نظر سنجی دانشگاه شیکاگو می‌گوید: دوره زمانی که تا زمان طلاق ادامه می‌یابد به شدت استرس زا است. افراد در این دوره به شدت سلامت خود را نادیده می‌گیرند، آنها تحت استرس هستند که خودش یک خطر بهداشتی مهم است و احتمال مراجعه آنها به پزشک بسیار کم است. آنها کمتر ورزش می‌کنند و خواب بدی دارند.
براساس مطالعات انجام شده یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‌ها و جراحات فیزیکی بدن می‌شود یک ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شودزمانی که سلامت افراد این گونه آسیب می‌بیند حتی اگر دوباره ازدواج کنند باز هم بازگشت به سلامت قبلی آنها ممکن نیست. ازدواج دوباره می‌تواند کمک کند و سلامت بهتری را به دنبال داشته باشد اما میزان آن پایین‌تر از میزان قبلی است چرا که برای مثال شما یک سال هیچ گونه مراقبت بهداشتی را از خود انجام نداده‌اید.
این تحقیقات بر روی حدود 9000 فرد بزرگسال 51 تا 61 ساله انجام شده است. به طور کلی 20 درصد از آنها متاهل بودند که پیش از آن یک بار طلاق را شاهد بوده یا همسر خود را از دست داده بودند و حدود 22 درصد پیش از آن ازدواج کرده بودند اما بعد از آن دیگر ازدواج نکرده بودند. کمتر از 4 درصد هم هرگز ازدواج نکرده بودند.
نتایج تحقیق نشان داد که آنهایی که یک بار طلاق را تجربه کرده یا شاهد مرگ همسر بوده‌اند در مقایسه با افرادی که در حال حاضر متاهل هستند 20 درصد بیشتر به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت یا سرطان دچار می‌شوند.
از جمله نتایج دیگر این تحقیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افرادی که هیچ‌گاه ازدواج نکرده‌اند در مقایسه با متاهلان 12 درصد بیشتر دارای محدودیت‌های حرکتی مانند مشکل داشتن در راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها هستند، همچنین افرادی که هیچگاه ازدواج نکرده‌اند در مقایسه با متاهلان 13درصد بیشتر دارای علایم افسردگی هستند.
افرادی که دوباره ازدواج کرده‌اند نسبت به افرادی که ازدواج موفق و مداومی ‌داشته‌اند، 12درصد بیشتر به بیماری‌های قلبی و 19درصد بیشتر به محدودیت‌های فیزیکی دچار می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید