جلسات انسان سازی در مساجد و استاد راه

جلسات انسان سازی در مساجد و استاد راه

بالاخره از روحانی محلّه تان درخواست کنید محضرشان بروید و بگوئید ما هفته ای دو یا سه جلسه ای در خدمت شما باشیم شرح اصول کافی را برای ما شروع کنید. از اوّل اصول کافی باز کنید، حدیث حدیث برای ما قرائت کنید، معنا کنید و از بزرگان راجع به معنای حدیث برای ما فرمایشات کنید، از اوّل قرآن شروع کنید و یک تفسیر ساده و روانی مثل همین تفسیر روان جاوید مرحوم آقای ثقفی را بگوئید.
یک روحانی برای شما توضیحاتی می دهد که در بعضی جاها نقاط علمی قوی هم دارد یعنی همه جایش نقاط علمی است، منتها بعضی جاهایش یک تبیّنی هم می خواهد که می توانید از این ظرفیت ها استفاده کنید.

یک وقتی آدم می گوید در مسیر انسان سازی استاد می خواهد.
استاد برای ادامه راه لازم است : وقتی که راه قوی می شود، نکات پیچیده ای پیش می آید، حالات سنگین درست می شود، در مسائل بسیار سنگین توحیدی لطائفی پیش می آید که با این کتاب های متعارف اعتقادات آن لطائف حل نمی شود، استاد لازم است.

آن کسی که بخواهد در توحید حق متعال به آن لطائفی توحیدی،عرفانی، فلسفی و قرآنی سنگین دست پیدا کند البتّه آن ها نیاز به استاد دارند.
استادی که بتواند لطائف توحیدی را تبیین کند.

وقتی کار به آن گونه از لطائف رسید ؛ آن گونه از جاها راه واقعاً مثل تار مو باریک می شود. اگر شخص یک کوچک ترین دست اندازی در توحید بخورد، خدای ناکرده آنی که باید به آن معتقد باشد بر خلاف می شود، آن جاها البتّه آدم استاد می خواهد.

راه وقتی سنگین می شود، لطیف می شود، به جاهای باریک می کشد، آن جاها دیگر استاد است که به اذن الله به داد آدم برسد و دست آدم را بگیرد. وقتی حضرت استاد مان مثل رساله ی انسان در عرف عرفان یا جاهای دیگر در فرمایشات شان تأکید زیاد می کنند بر داشتن استاد بر همین مسئله اشاره دارد.

امّا در مسائل ابتدائی وقتی یک عزیزی تازه برای کلاس های ابتدایی می رود، که نباید استاد بسیارسطح بالا را برای او در نظر گرفت. او به تر است پیش اساتید در دسترس برود و آب بابا را بخواند یک کمی قوی تر بشود، بعد کم کم خداوند اساتید دیگر را، کتاب های سنگین تر را برای او فراهم می کند. وقتی انسان راه بیفتد کم کم این ها فراهم می شود.

فلذا از این ظرفیتی که الآن در اجتماع ما هست، از ظرفیت عظیم مساجد و ظرفیت بسیار عظیم نماز جماعت و ظرفیت بسیار زیاد وعّاظ در تمام نقاط کشور، در تمام مساجد، در تمام مراکز مقدّسه ی امام زاده ها و حسینیه ها استفاده بشود.

جوانان عزیز از این ظرفیت ها استفاده را بکنید.

متن بیانات استاد صمدی آملی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید