بچه ها هم ضدآفتاب می خواهند

بچه ها هم ضدآفتاب می خواهند

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده *

آفتاب‌سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را بعدها در طول زندگی افزایش دهد. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است.
این ‌کار همیشه آسان نیست زیرا کودکان در تابستان زمان زیادی را به ورزش‌ و فعالیت‌های خارج از منزل می‌پردازند. حتی هوای ابری نیز مشکل‌زاست زیرا براساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی، 60 تا 80 درصد از اشعه‌های خورشید ممکن است از لایه‌های ابر نیز بگذرند و به بدن یک شناگر در عمق30 سانتی‌متری آب در استخر یا دریا برسند. تشعشعات مضر خورشید از آب، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور می‌کنند.
راه‌هایی برای کاهش خطر قرار گرفتن کودکان در معرض نور خورشید وجود دارد:
1. در ساعت‌هایی از روز که تابش آفتاب شدیدتر است کودکان را از تابش مستقیم نورخورشید دور نگه داریم؛ مثلا بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر.
2. استفاده از حفاظ‌های فیزیکی ضدآفتاب مانند کلاه ضروری است. لبه کلاه از کودک در برابر تابش مستقیم نورآفتاب محافظت خواهد کرد. برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی، روی پوست دست‌ها، گردن، گوش‌ها و بینی کودک کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان بزنید.
3. به کودک لباس مناسب بپوشانید. اشعه‌های ماورای‌بنفش می‌توانند از لباس‌های نازک به‌خصوص اگر خیس هم باشند، عبور کنند، ولی پارچه‌هایی با بافتی ضخیم از کودک شما در برابر این تابش‌ها بهتر محافظت می‌کنند. پوشاندن سطح بدن کودک با لباس، بهترین نوع محافظت از پوست کودک است.
4. حتما با پزشک درباره انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب برای کودک خود و نوع پوست او مشورت کنید، به‌خصوص در مورد کودکان زیر 2 سال، به تاریخ مصرف کرم و استاندارد بودن آن توجه کنید. SPF این کرم ضدآفتاب حداقل باید 15 و مقاوم و عایق در برابر آب و ضدتعریق و شست شو باشد. توصیه می‌کنم حتی برای انتخاب ضد‌آفتاب خودتان هم با یک متخصص پوست مشورت کنید.
قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست کودکان، حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوستشان تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارند.

پی‌نوشت‌ها:

* رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک
منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید