بایدها و نبایدهای کرم ضدآفتاب

بایدها و نبایدهای کرم ضدآفتاب

ترجمه: فاطمه افروغ

دوباره فصل گرما از راه رسید و خیلی از افرادی که فکر می‌کنند استفاده از کرم ضدآفتاب، فقط مخصوص روزهای گرم تابستان است، ‌به فکر خرید یک محصول مناسب افتاده‌اند. هر چند استفاده از ضدآفتاب‌ها فقط به این روزهای گرم محدود نمی‌شود ‌اما متخصصان آمریکایی، بایدها و نبایدهایی را برای انتخاب بهترین نوع این محصول در تازه‌ترین توصیه‌های خود آورده‌اند. بایدها و نبایدهایی مانند موارد زیر:
بایدها
پیش از خرید کرم‌های ضدآفتاب، نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده آنها بیندازید. ضدآفتاب‌هایی که حاوی موادی مانند زینک، دی‌اکسید تیتانیوم، اونو بنزون و مکسوریل هستند، می‌توانند گزینه‌های بهتری برای شما باشند. به دلیل اینکه این مواد، محافظ‌های خوبی در برابر اشعه UVA هستند و فقط روی سطح پوستتان قرار می‌گیرند و جذب بدنتان نمی‌شوند، خطری از جانب آنها شما را تهدید نخواهد کرد.
بهتر است در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بین 15 تا 30 استفاده کنید و اگر بیرون از منزل هستید، چند بار استفاده از کرم ضدآفتاب را با فواصل زمانی مناسب، ‌تجدید کنید. اگر امکان دسترسی به آب و صابون‌های ملایم دارید یا در کیف لوازم آرایشتان دستمال‌های مخصوص پاک کردن لوازم آرایش پیدا می‌شود، بد نیست پیش از تجدید کرم ضدآفتاب، صورتتان را از آلودگی‌های محیطی پاک کنید.
تا جایی که می‌توانید کرم‌های ضدآفتابی را که پوشانندگی بهتری دارند و از پوست صورتتان در برابر اشعه‌های مختلف خورشید بیشتر محافظت می‌کنند، انتخاب کنید. ضدآفتاب‌هایی که محافظ خوبی در برابر هر دو اشعه UVA و UVB هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند.
معمولا مردها علاقه‌ای به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ندارند و فکر می‌کنند که ضدآفتاب‌ هم جزو لوازم آرایش محسوب می‌شود و فقط مخصوص خانم‌هاست! اما اتفاقا چون آقایان بیشتر اوقات بیرون از منزل و در معرض نور آفتاب هستند، بیشتر از خانم‌ها در معرض خطر تماس مستقیم پوستشان با نور خورشید قرار دارند. براساس نتایج تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌های معتبر آمریکا، حدود 78 درصد خانم‌ها پیش از خروج از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند در حالی که این رقم در میان آقایان، فقط 34 درصد است.
آقایانی که فکر می‌کنند رنگ پوستشان در اثر استفاده از این کرم‌ها، تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود، باید بدانند کرم‌های ضدآفتاب بدون رنگ هم وجود دارد.
حتما تمام پوست بدنتان مانند صورت، دست‌ها یا گردن را که به‌طور مستقیم با نورآفتاب در تماس هستند، با کرم‌های ضدآفتاب، به خوبی پوشش دهید.
برای کودکان کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان تهیه کنید و برای اینکه مطمئن شوید فرزند شما به آن نوع خاص از ضدآفتاب حساسیت پوستی دارد یا نه، کمی از کرم را روی پوست مچ دست او بمالید، اگر بعد از یکی، دو ساعت، حساسیت پوستی خاصی مشاهده نکردید، می‌توانید بدون دغدغه کرم را به پوست صورت و گردن فرزندتان هم بزنید.
نبایدها
بهتر است کرم‌های ضدآفتابی را که در مواد تشکیل‌دهنده آنها موادشیمیایی سرطان‌زایی مانند مواد دورکننده حشرات یا اکسی‌بنزون وجود دارد، نخرید.
استفاده از چنین محصولاتی سلامت پوست و سلامت عمومی بدنتان را با جذب از طریق پوست به خطر می‌اندازد.
پولتان را با خریدن ضدآفتاب‌هایی که SPF بالاتر از 50 دارند، هدر ندهید.
براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هیچ ضمانتی وجود ندارد که ضدآفتاب‌هایی با SPF بالاتر از 50، سد محکم‌تری در برابر اشعه آفتاب باشند و از پوست بهتر مراقبت کنند.
چه‌بسا مضرات استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF های بالا، بیشتر هم باشد چون افراد هنگام استفاده از آنها با احساس مصونیت بیشتر در برابر نور خورشید، دیگر در فواصل زمانی معین، کرم ضدآفتاب روی پوستشان را تجدید نمی‌کنند.
معمولا اثر تمام ضدآفتاب‌ها، چه انواع معمولی و چه انواع ضدآب آنها (باتوجه به میزان SPFشان)، ‌بعد از 2 تا 4 ساعت از بین می‌رود و نباید به امید ضدآب بودن یا داشتن SPF بالا، استفاده دوباره از کرم ضدآفتاب را پشت گوش بیندازید.
هر چند پوست نوزادان نسبت به پوست بزرگسالان بسیار لطیف‌تر است ‌اما به هیچ‌وجه بدون مشورت با متخصص اطفال، به پوست آنها کرم‌های ضدآفتاب نزنید چون ممکن است اثر زیانبار موادشیمیایی این محصولات برای نوزادان به مراتب بیشتر از آثار مفید و مثبت آنها باشد.
اگر پوست حساس و آسیب‌پذیری دارید، هرگز بدون مشورت با پزشک از کرم‌های ضدآفتاب رایج در بازار استفاده نکنید.
کسانی که پوست شان دچار آکنه است باید دقت کنند استفاده از ضدآفتاب برای آنها بیش از بقیه گروه ها الزامی است و نباید بدون آن از منزل خارج شوند. در انتخاب نوع ضدآفتاب هم باید دقت کنند کرم های فاقد چربی را استفاده کنند.
منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید