آیا امام‌ عسکری علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آیا امام‌ عسکری علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آری، در روایات زیادی به این موضوع اشاره شده است:
موسی‌بن‌جعفربن‌وهب بغدادی می‌گوید: از امام‌ عسکری علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «کأنی بکم و قد اختلفتم بعدی فی الخلف منی، اما ان المقر بالائمه بعد رسول‌الله، المنکر لولدی کمن اقر بجمیع انبیاء الله و رسله ثم انکر بنبوه محمد رسول‌الله…؛[۱] گویا شما را می‌بینم که بعد از من در جانشین من اختلاف کرده اید. آگاه باشید! همانا کسی که اقرار به امامان بعد از رسول‌خدا کند، ولی منکر فرزندم باشد، همانند کسی است که اقرار به جمیع انبیا و رسولان داشته باشد، ولی نبوت محمد رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را انکار کند…».
عثمان‌بن‌سعید عمری می‌گوید: از امام‌ عسکری علیه‌السلام سؤال شد ـ و من هم نزد او بودم ـ درباره روایتی که از پدران او نقل شده که زمین خالی از حجت خدا بر خلقش تا روز قیامت نخواهد بود و همانا کسی که بمیرد و امام‌ زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. آن حضرت فرمود: «ان هذا حق کما ان النهار حق. فقیل له: یابن‌ رسول‌‌الله! فمن الحجه و الامام بعدک؟ فقال: ابنی محمد و هو الامام و الحجه بعدی من مات و لم یعرفه مات میته جاهلیه…؛[۲] این حق است، همان‌گونه که روز حق است. به آن حضرت عرض شد: ای فرزند رسول‌ خدا! حجت و امام بعد از شما کیست؟ فرمود: فرزندم محمد، امام و حجت بعد از من است. هرکس بمیرد، در حالی‌ که او را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است…».
احمدبن‌اسحاق می‌گوید: از امام‌ حسن‌ عسکری علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «الحمدالله الذی لم یخرجنی من الدنیا حتی ارانی الخلف من بعدی اشبه الناس برسول الله خَلقاً و خُلقاً…؛[۳]  ستایش مخصوص خداوندی است که مرا از دنیا خارج نکرد تا اینکه جانشین بعد از مرا نشانم داد. او از نظر شکل ظاهری و خلق و خو، شبیه‌ترین مردم به رسول‌خداست…».
پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۱۶۰.
۲. همان.
۳. کمال‌ الدین، شیخ صدوق، ص۴۰۸؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۱۶۱.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید