من موقعی که معنی قرآن را می‎خوانم، دیگر شب‎ها خوابم نمی‎برد و حالت روانی به من دست می‎دهد. از عذاب آخرت خیلی می‎ترسم و مدتی است این حالت به من دست داده است، چه کنم با این‎که علاقه شدیدی به معنی قرآن دارم؟

من موقعی که معنی قرآن را می‎خوانم، دیگر شب‎ها خوابم نمی‎برد و حالت روانی به من دست می‎دهد. از عذاب آخرت خیلی می‎ترسم و مدتی است این حالت به من دست داده است، چه کنم با این‎که علاقه شدیدی به معنی قرآن دارم؟

من موقعی که معنی قرآن را می‎خوانم، دیگر شب‎ها خوابم نمی‎برد و حالت روانی به من دست می‎دهد. از عذاب آخرت خیلی می‎ترسم و مدتی است این حالت به من دست داده است، چه کنم با این‎که علاقه شدیدی به معنی قرآن دارم؟

مشکل بی‎خوابی یکی از اختلال‎هایی است که معمولاً در بزرگسالان، جوان، میانسالان دیده می‎شود امّا آغاز آنها می‎تواند از کودکی و نوجوانی نیز باشد.[1] این مشکل با افزایش سنّ از فراوانی بیشتری برخوردار می‎گردد. عمده‎ترین عوامل بی‎خوابی‎های نخستین عبارتند از: کار و فعالیت بیش از حدّ در روز، مسایل حلّ نشده زندگی، تعارض‎های ناهشیار و اضطراب‎ها و نگرانی‎ها. نقش عوامل روان‎شناختی در بی‎خوابی‎ها بیش از هر عامل دیگر به اثبات رسیده است و بدین دلیل روان‎شناسان با ابداع روش‎های مختلفی به درمان آنها پرداخته‎اند. شناسایی این‎که بی‎خوابی متأثر از کدام عمل یا عوامل است، فرد را در انتخاب روش درمانی و اثر بخشی آن یاری می‎کند. بنابراین اولین گام در درمان بی‎خوابی شما شناسایی و تشخیص علت بی‎خوابی است، استنباطی که خود شما نموده‎اید این است که ترس از عذاب آخرت مشکل بی‎خوابی در شما گردیده، البتّه ممکن است عوامل دیگری نیز در این مسأله نقش داشته باشد.

راه درمان بی‎خوابی شما:
مؤثرترین روش در این‎گونه موارد، استفاده از شناخت درمانی است. لذا ما برنامه‎ای را برای شما تنظیم می‎کنیم که قطعاً عمل به آن موثر است و اگر بتوانید این مراحلی را که در پی می‎آید، به صورت منظّم و دقیق عمل نمائید، به زودی مشکل بی‎خوابی شما حلّ می‎شود. مگر این‎که عوامل دیگری نیز در بُروز آن دخیل باشد که در آن صورت باید به روان‎شناس یا روان‎پزشک مراجعه نمائید.
گام اول: توجّه داشته باشید که عذاب آخرت برای همگان نیست بلکه برای افرادی است که خدا و رسولش را نافرمانی نمایند. در قرآن تصریح شده است که: «هر کس نافرمانی خدا و رسولش کند، آتش دوزخ از آن او است.»[2] شما می‎توانید با انجام اعمال نیک و اطاعت از خداوند خود را از عذاب الهی مصون سازید.
گام دوم: رحمت خداوند مقدم بر غضب او است لذا در دعا می‎خوانیم: «یا من سبقت رحمتُه غضبَه» یعنی ای خدایی که رحمتش مقدم بر غضبش می‎باشد. در واقع وجود خداوند متعال رحمت محض است که شامل همگان می‎شود مگر عده‎ای بسیار کم که شرک ورزیده‎اند و در دنیا هیچ عمل نیکویی انجام نداده‎اند. رحمت خداوند آنقدر وسیع است که حتی گناهان افراد را به کار نیک و حسنه تبدیل می‎کند.[3] در روایات متعددی آمده است که در روز قیامت گناهان مؤمن بر او عرضه می‎شود و از ناراحتی به لرزه می‎افتد ولی بخاطر این که او اهل ایمان، حیا، صدق و حسن خلق و اخلاص و در خط رهبری معصوم و اولیای خدا بوده , مورد لطف مخصوص قرار می‎گیرد و به فرمان خداوند , گناهان او به عبادت تبدیل می‎شود[4] گام سوم: همه آیات قرآن که درباره عذاب آخرت نیست تا خواندن و تدبر در آن باعث ترس در شما گردد. در قرآن همان‎گونه که از عذاب آخرت سخن به میان آمده است، در مورد عفو و بخشش الهی، نعمت‎های خداوند، بهشت جاویدان، سیمای بهشتیان و… نیز آیات بسیاری وجود دارد. امام باقر ـ علیه السّلام ـ در مورد درهای بهشت می‎فرماید: «ان للجنه ثمانیه ابواب» بهشت دارای هشت در است حال آن‎که در مورد دوزخ آمده است که هفت در دارد،[5] این اشاره به کثرت راه‎های ورود به بهشت و وسعت رحمت الهی است. در آیات دیگر می‎خوانیم که خداوند به بهشتیان خطاب می‎کند: «بخورید و بیاشامید، گوارا باد این نعمت‎ها بر شما بخاطر آن اعمال صالحی که از پیش برای امروز خود فرستاده‎اید.[6] در مورد وسعت و بزرگی بهشت چنین تعبیر شده است که: «جنّه عرضُها السماوات و الارض»[7] یعنی بزرگی بهشت به اندازه آسمان‎ها و زمین است. در قرآن بارها درباره همسران بهشتی و ویژگی‎های آنان سخن به میان آمده است.[8] موضوعات بسیار جذّاب و دلنشین در قرآن وجود دارد که خواندن آنها در انسان , شور و علاقه خاصی ایجاد می‎کند و انسان را امیدوار می‎سازد که از آن همه نعمت‎هایی که در قرآن توصیف شده، بهره‎مند گردد. امیدواری به رحمت خدا در آیات بسیاری مورد ترغیب و تشویق قرار گرفته است از جمله می‎فرماید: «از رحمت خدا ناامید مشوید، زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا مأیوس نمی‎گردد.»[9] در جای دیگر آمده است: «ای بندگان من که درباره خویش زیاده‎روی کردید، از رحمت خدا ناامید مشوید، همانا خدا تمام گناهان را می‎آمرزد.»[10] با توجّه به این آیات و روایات که در مورد عفو و بخشش الهی وجود دارد، و از طرفی هنوز هم شما فرصت دارید که اعمال نیکو و شایسته انجام دهید و حتی اگر خدای نکرده در گذشته اعمال ناپسندی از شما سرزده است، می‎توانید با توبه و عبادت، جبران نمائید دیگر ترس از عذاب الهی آن هم در حدّی که شکل بی‎خوابی در شما ایجاد کند، معنا ندارد.
گام چهارم: تا کنون سه گام یا به تعبیر دیگر سه مرحله از مراحل درمانی مشکل شما را بیان کردیم و در تمامی این سه مرحله هدف ما این بود که نگرش شما نسبت به موضوعات اضطراب‎آور مانند عذاب آخرت و خوف از جهنم مقداری تعدیل یابد و در نتیجه دیگر فکر نکنید که عذاب الهی فراگیر و شامل همگان از جمله شما هم می‎شود. عذاب الهی مخصوص عده خاصی است که از فرمان الهی سرپیچی نموده و مورد عفو و شفاعت خداوند نیز واقع نشده باشند. برای این‎که این باور , بیشتر در شما ریشه‎دار شود، آیات مربوط به رحمت و عفو و بخشش خداوند و نیز وعده‎های الهی و اوصاف بهشت و بهشتیان را مطالعه و پیوسته مرور نمائید تا اطمینان و امید در شما ایجاد شود و از خواندن قرآن بیشتر لذت ببرید. حال گام چهارم این است که به یک اصل کلی و زیربنایی توجّه داشته باشید و آن این‎که در معارف اسلامی توحید به «خوف و رجاء» تعبیر شده است. یعنی انسان هم باید خوف از عذاب الهی داشته باشد و هم به رحمت و معرفت خداوند امیدوار باشد. خوف از عذاب الهی باعث آن می‎شود که انسان متوجه اعمال خود باشد و مخالفتی با دستورات خداوند و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ نکند و رجاء و امید باعث تلاش و کوشش در انسان می‎شود یعنی به امید این‎که مورد لطف و رحمت خداوند واقع شود و به نعمت‎های جاویدان الهی دسترسی پیدا کند، با دلگرمی هرچه تمام، وظایف عبادی خود را انجام می‎دهد. امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: از جمله وصایای لقمان حکیم به فرزندش این بود که: «آن چنان از خدای عزّوجل بترس که گویی اگر نیکی‎های جنّ و انس را انجام داده باشی باز خدا (به دلیل بعضی از اعمال ناپسندت) تو را عذاب خواهد نمود و از طرفی آن‎چنان به او امیدوار باش که گویی اگر گناهان جنّ و انس را مرتکب شده باشی، خداوند براساس رحمت واسعه خویش تو را مورد رحمت قرار خواهد داد.[11] در روایات فراوانی آمده است که بیم و امید در دل مومن با هم مساوی است؛ نه خوف بر قلب او غالب می‎شود به گونه‎ای که او را از رحمت الهی مأیوس سازد و نه امید بر دلش غلبه پیدا می‎کند به طوری که مغرور شود. امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «در قلب هر مؤمنی دو نور وجود دارد: نور خوف و نور رجاء، اگر هر یک از آنها وزن شود بر دیگری فزونی ندارد.»[12] نتیجه‎ای که از این روایات بدست می‎آید این است که: اگر انسان خوف یا رجایش بیشتر از یکدیگر باشد، دچار مشکل خواهد شد، همان‎گونه که در شما این مشکل به صورت اختلال خواب، ظاهر شده است، پس سعی کنید خوف و رجاء را با هم به صورت یکسان داشته باشید.

راه‎کار عملی:
علاوه بر مطالب یاد شده، این نکات را نیز رعایت کن.
1. در خلال روز، از استراحت اجتناب کنید.
2. هرگز به رختخواب نروید مگر آن‎که خسته و آماده خوابیدن باشید.
3. از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید نه برای فکر کردن و مرور و یادآوری آن‎چه مطالعه کرده‎اید یا شنیده‎اید.
4. اگر پس از حدود 10 دقیقه نتوانستید بخوابید، از جای خود بلند شوید، خود را به کاری مانند خواندن روزنامه، صحبت با دوستان، مشغول کنید، تا کاملاً آماده خوابیدن شوید آن‎گاه به رختخواب بازگردید.[13]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. آیت‎الله حسین مظاهری، کاوشی نو در اخلاق اسلامی، موسسه ذکر، 1375.
2. محسن قرائتی، معاد، موسسه در راه حق، 1366.

پی نوشت ها:
[1] . دادستان، پریرخ، روان‎شناسی مرض تحولی از کودکی تا بزرگسالی، انتشارات سمت، 1378، ج 2، ص 39.
[2] . جن/23.
[3] . فرقان، «فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ».
[4] . تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 33.
[5] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 10، ص 194.
[6] . الحاقه.
[7] . آل عمران/133، حدید/21.
[8] . صافات/48.
[9] . یوسف/87.
[10] . زمر/53.
[11] . کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج2، ص67.
[12] . همان، ص67.
[13] . دادستان، پریرخ، همان، ص55.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید