میان وعده‌های با فیبر بالا

میان وعده‌های با فیبر بالا

متخصصان تغذیه اغلب توصیه می‌کنند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشیم. ما در این مقاله می‌خواهیم به برخی از میان وعده‌های سالم و با فیبر بالا نگاهی بیندازیم که تضمین می‌کنند هم بچه‌ها و هم بزرگترها مقدار فیبر خوبی را از طریق تغذیه‌ی خود به دست خواهند آورد.
تقریباً همه‌ی کسانی که پیش متخصصان تغذیه و رژیم غذایی رفته‌اند و در مورد آنچه که می‌خورند مراقب‌اند، از نقش فیبر در رژیم غذایی‌ خود، آگاه هستند. همه‌ی متخصصان تغذیه و رژیم غذایی با این واقعیت موافق هستند که رژیم متعادل و کامل، رژیمی است که در آن مقدار متعادل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربو هیدارت‌ها، مواد معدنی و فیبر حفظ شده است. غذاهای فیبردار و با فیبر بالا، نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای حفظ سلامت کلی، به شدت توصیه شده‌اند. هر فرد به طور متوسط تقریباً به 20 تا 40 گرم فیبر، بسته به سن و جنسیت خود، به طور روزانه نیاز دارد. یک نکته‌ی مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که به هنگام انتخاب میان وعده‌های با فیبر بالا باید از انتخاب و مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب بکنید. برای مثال برنج سفید کاملاً خالی از فیبر است. بنابراین، چرا متخصصان تغذیه غذاهای با فیبر بالا را توصیه می‌کنند؟ غذاهای با فیبر بالا چه فوایدی برای سلامتی دارند؟ می‌خواهیم نگاهی به پاسخ این سوالات بیندازیم.

فواید غذاهای با فیبر بالا :
برخی از فوایدی که غذاها و میان وعده‌های با فیبر بالا برای سلامتی دارند عبارتند از :
• غذاهای فیبردار به شدت قابل هضم‌اند در نتیجه ثابت شده که یک راه حل خوب برای کسانی هستند که از حرکت نامنظم روده و یا روده‌ی تحریک پذیر رنج می‌برند.
• وعده‌های غذایی با فیبر بالا از پر خوری ما جلوگیری می‌کنند در نتیجه به کاهش وزن و کنترل وزن کمک می‌کنند.
• از لحاظ پزشکی ثابت شده است که غذاهای فیبردار ویژه به مبارزه با انواع مشخصی از سرطان‌ها کمک می‌کنند.
• فیبرها به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند در نتیجه حافظ سلامتی ما در برابر بیماری‌های قلبی هستند.
• گفته می‌شود که فیبرها به ویژه برای بیماران دیابتی مفید هستند.

بهترین وعده‌های غذایی با فیبر بالا برای کودکان :
کودکان اغلب به هنگام غذا، انتخابگر و بد اخلاق می‌شوند. ما به ندرت می‌بینیم که کودکان به حرف والدین خود گوش می‌دهند و یک آمادگی برای داشتن رژیم غذایی سالم از خود نشان می‌دهند. اما اطمینان از این که کودک، فیبر کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کند، خیلی مهم است. در چنین مواردی، غذاهای با فیبر بالا و کم کالری انتخاب خوبی هستند. این میان وعده‌های با فیبر بالا یک روش عالی و سالم برای مطمئن شدن از این هستند که کودک شما مقدار فیبر کافی از تغذیه‌ی خود دریافت می‌کند. بنابراین این میان وعده‌های غنی از فیبر دقیقاً چه چیزهایی هستند؟ خوب، در اینجا لیستی از خوردنی‌های سالم و با فیبر بالا آورده شده که کودک‌تان قطعاً از خوردن آنها لذت خواهد برد :
یک کاسه‌ مخلوط از آجیل، بادام، کشمش، گردو، زردآلو خشک، انجیر و ذرت بو داده بر خلاف آنچه که با مایکروویو آماده می‌شود، بیسکویت‌های سبوس‌دار تماماً گندمی، کیک‌ها، کلوچه‌ها، شیرینی‌ها، یک کاسه جو دو سر مخلوط با کشمش، غلات مغذی، نان شیرینی تماماً گندمی، ساندویچ‌های کره‌ی بادام زمینی تماماً گندمی و نان ذرت‌های مکزیکی با کره‌ی بادام زمینی، حاوی مقدار فیبر بالایی است.
هم چنین در اینجا برخی دستور العمل‌های آسان برای میان وعده‌های فیبردار آورده شده است :
• دو تا سیب تازه را خرد کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید و مخلوط را در ظرف فر بریزید. روی آن کمی دارچین بپاشید و بگذارید به مدت 25 دقیقه در دمای 350 درجه‌ی فارنهایت در فر بماند.
• چون جو دو سر خودش بی‌مزه است پس یک ایده‌‌ی خوب برای طعم ‌دار کردن آن، مخلوط کردن بسته‌ی جو دو سر با یک کاسه شیر و ریختن کشمش و بادام خرد شده روی آن است.
• یک انتخاب دیگر برای میان وعده می‌تواند خرد کردن دو تا توت فرنگی تازه در کاسه‌ای از ماست توت فرنگی کم چرب باشد؛ ریختن یک بسته جو دو سر روی آن می‌تواند آن را خوشمزه‌تر کند.
علاوه بر اینها شما می‌توانید میوه‌هایی مثل سیب، گلابی، موز، گریپ فروت، زغال اخته، توت فرنگی، انجیر، گوآ و پرتغال را که حاوی فیبر مطلوبی هستند نیز انتخاب بکنید. در واقع میوه‌ها بهترین شکل میان وعده‌های فیبردار هستند. سیب جزو بهترین آیتم‌های میان وعده در این گروه، یعنی میوه‌ها است. همراه با میوه‌ها شما می‌توانید سبزیجاتی مثل کلم، گل کلم، اسفناج و غیره را نیز امتحان بکنید تا مقدار فیبر بالایی را کسب کنید. یکی از بهترین آیتم‌های سبزیجات برای میان وعده، هویج است. سعی کنید برخی از این میان وعده‌ها را در تغذیه‌ی کودک خود وارد کنید. آنها می‌توانند هم خوشمزه و هم سالم باشند. با تمام گزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، پیدا کردن یک میان وعده‌ی با فیبر بالا و مناسب برای کودک‌تان نمی‌تواند دشوار باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید