با یک فرد عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

با یک فرد عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

برخورد با یک فرد خشمگین نیازمند صبوری و پشتکار می‌باشد، مراحل چهارگانه زیر را برای آگاهی از نکات ظریف مدیریت خشم را در نظر بگیرید.
چیزی زیان‌بارتر از خشم و خشونت برای آدمی وجود ندارد، چرا که قدرت حکمرانی بر افکار شما را با خبیث‌ترین نیات دارد، خشم شما رابه انجام کارهایی وا می دارد که در حالت عادی برای انجام آنها باید چندین و چند بار فکر کنید، این خصلت خشم است که برخورد و سر و کار داشتن با یک فرد خشمگین را مشکل می‌سازد. با رعایت چندین تاکتیک و اندکی صبوری، می‌توانید نتایج قابل قبولی بگیرید. نکته اول اینکه فرد خشمگین خودش نسبت به مشکل خود آگاهی ندارد، لذا هنگام برخورد با او نباید صبر خود را از دست بدهید.

برخورد با خشم یک فرد

شناخت مشکل
چه زمانی که شما به دنبال برخورد با همسرتان یا رئیس عصبانی خود هستید در درجه اول باید دریابید که مشکل از کجاست؟ مشکل رایجی که بین افراد در مواجهه با یک فرد خشمگین وجود دارد این است که اغلب به دنبال انتقاد و سرزنش کردن فرد خشمگین هستند، متاسفانه، این روش تنها آتش معرکه را بیشتر می‌کند و مانع از آگاهی از خود مشکل می‌گردد. بنابراین شناخت مشکل برای حل کردن یک اصل اساسی در مواجهه با فرد خشمگین است.

مواجهه با مشکل
وقتی شما مشکل را یافتید زمان مواجهه صحیح با آن فرا می‌رسد، ارتباطات کمک بسیاری در مواجهه با فرد مقابل می‌نماید، بنابراین صحبت کردن و در عین حال گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل یکی از اصول اساسی در حل و فصل نمودن مسئله است. یک یادداشت منطقی از عواملی که ممکن است در بروز تعارض و درگیری موثر باشند تهیه کنید. این عوامل برانگیزاننده ممکن است کوچک یا بزرگ باشند یا از دید شما کم‌اهمیت باشند ولی لازم است که شما از مشکل از دید طرف مقابل آگاه شوید تا بتوانید یکبار و برای همیشه این مسئله را حل و فصل نمایید.

تمرکز بر حل مشکل
وقتی شما از عواملی که ایجاد کننده خشم هستند آگاه شدید، مشکل شکل سازمان‌یافته‌تری به خود می‌گیرد، و طراحی راه حل مناسب نیز آسان‌تر می‌گردد. برای مثال زمانی که کثیف بودن آشپزخانه در صبح، عامل خشونت می‌شود، تمیزکردن آن هنگام شب یا استخدام یک نظافت‌چی می‌تواند مانع از بروز خشونت شود. بجای جرو بحث بر سر مسائل بهتر است به دنبال رفع آنها باشید، به این ترتیب عامل بروز خشونت و به دنبال آن دفعات تکرار خشونت در بازه زمانی معین کاهش می‌یابد، زمانی که فرد از مزایای حل مشکل آگاه باشد، انرژی لازم برای خشونت را صرف کشف یک راه حل می‌کند، و اینگونه خشم را می‌توان در طول زمان مدیریت نمود.

نقش یک حامی را داشته باشید
پذیرش وجود مشکل گام بزرگی از طرف شما می‌باشد، علاوه بر آن پذیرش نقش کمک کننده ای که دارید هم بسیار موثر است، در این برهه فرد خشمگین نیاز شدید به حمایت و عشق شما دارد، بنابراین تغییرات کوچکی که آنها در رفتارشان بروز می‌دهند را تحسین کرده و برای آنها پاداش‌های کوچکی در نظر بگیرید. تنبیه تنها نتیجه معکوس دارد و باعث می‌شود فرد اعتماد به تفس خود را از دست دهد.
مسئله خیلی مهمی که وجود دارد این است که دریابید فرد خشمگین از مشکلی که دارد آگاه نیست و باید در تمام مدت به او توجه نمایید، حل مشکلی که باعث بروز خشونت در فرد می‌شود راحت ترین راه برخورد با آن است. نا امید شدن و نادیده گرفتن مشکل تنها اوضاع را بدتر و بدتر خواهد کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید