6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن

6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن

آیا می‌دانستید؟
شواهد تاریخی نشان می‌دهد که چینی‌ها، در طول سلسله تانگ (618-907)، جهت حفظ عطر و طعم چای، آن را در کیسه‌های کاغذی چهارگوش ذخیره می‌ساختند.
کلید واژگان: کاهش وزن ، چای ، کافئین
چای‌های گیاهی سرشار از مواد مغذی شگفت انگیزی هستند که می‌توانند به طور قابل توجهی موجب سلامتی بیشتر فرد شوند. این مقاله فهرستی از انواع چای را معرفی می‌نماید که گزینه‌ی ایده آلی جهت کاهش وزن می‌باشند. به ساده‌ترین راه‌کار‌های کم کردن چند کیلو وزن اضافی نگاهی بیاندازید.
شیوه زندگی پرتکاپو و تبلیغات وسوسه انگیز ما را وادار به مصرف نوشیدنی‌هایی حاوی قند اضافی و مواد شیمیایی مضر می‌سازند. در نهایت مصرف نوشابه و یا نوشیدنی‌های شیرین سلامتی‌مان را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد. چای‌های گیاهی از کالری کمی برخوردارند. مواد طبیعی و سالم موجود در این چای‌ها میزان سوخت و ساز بدن را تسریع کرده و کمک می‌کنند سوزاندن کالری سریعتر انجام شود.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
چنانچه به جای نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین با کالری بالا از انواع چای‌های گیاهی مصرف نمایید، قطعاً می‌توانید به هدف کم کردن وزن طی چند ماه دست یابید. هر فردی اجازه دارد روزانه 3 یا 4 مرتبه چای بنوشد. این کار مصرف مایعات را افزایش داده و اشتها را تحت کنترل در می‌آورد و در نتیجه‌ی آن میزان مصرف کالری روزانه کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در این چای‌ها جهت کم کردن وزن با جذب چربی مقابله نموده و سطوح انرژی را افزایش داده، و افراد را قوی و سالم نگاه می‌دارند.

chaei (5)

فهرستی از انواع چای‌های مؤثر در کم کردن وزن

چای ایبیسکس یا چای ترش Hibiscus Tea
این چای به عنوان دم کرده از گلبرگهای لاکی یا قرمز پررنگ و کاسبرگهای (کاسه‌ی گل که از گلبرگ در حال غنچه دادن محافظت می‌نماید) گل Hibiscus sabdariffa تهیه می‌شود. ساکنین آسیا، آفریقا، و کشورهای کارائیب از این چای به عنوان درمان خانگی برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌کرده‌اند. این چای قرمز بوده و دارای طعم ترشی است که تا حدودی شبیه به طعم زغال اخته می‌باشد. می‌توان آن را به هر دو صورت سرد و گرم مصرف نمود.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
این چای سرشار از ویتامین C، مواد معدنی، فلاونوئیدها، و آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند به حفظ اندامی زیبا کمک کند، البته به شرط آنکه فرد آن را بدون قند مصرف نماید. کالری این چای پایین بوده و همچنین بدون کافئین می‌باشد. این چای به پایین آمدن سطح عمومی کلسترول خون، تری گلیسیرید، و لیپوپروتئین‌های کم چگال (LDL یا کلسترول بد) کمک کرده و برای بیماران دیابتی نیز مفید می‌باشد. و نیز دارای خواص ادرار آوری و ضد یبوست بوده که به خروج سموم و مایعات اضافی از بدن کمک می‌کند. این عمل سطوح انرژی و میزان کارآئی را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این چای از تولید آمیلاز، آنزیمی که به جذب کربوهیدرات و نشاسته کمک می‌کند، ممانعت بعمل می‌آورد. این کار به کاهش جذب کربوهیدرات و کاهش وزن منجر می‌گردد. چهار فنجان از این چای بصورت روزانه می‌تواند به بهبود عمل هضم منجر شده و به میزان سوخت و ساز بدن سرعت ببخشد.

یربا ماته یا چای پاراگوئه Yerba Mate
نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی است که می‌تواند تا 10٪ به تقویت متابولیسم فرد کمک نماید. این نوشیدنی از گیاهی با نام Ilex paraguariensis تهیه می‌شود که به خانواده درخت راج (holly) تعلق دارد. این گیاه بومی پاراگوئه، آرژانتین، جنوب برزیل و اروگوئه است. (چای و یا دم کرده) ماته را با فرو کردن شاخه‌ و برگهای خشک گیاه ماته در آب گرم تهیه می‌کنند (آب جوش موجب تلخی چای می‌گردد.). این چای در ظرف کدویی ماته سنتی قرار داده و حمل می‌شود و آن را با یک نی فلزی می‌نوشند. گاهی اوقات، به این ماته نعناع یا پوست مرکبات می‌افزایند. معمولاً این چای را داغ مصرف می‌کنند، اما می‌توان آن را سرد و یا به صورت آیس (یخ شده) نیز استفاده نمود.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
یربا ماته حاوی سه نوع گزانتینxanthines یعنی: کافئین، تئوبرومین theobromine، و تئوفیلین theophylline، می‌باشد که در آن کافئین به فراوانی وجود دارد. این سه ترکیب که در چای، قهوه، و شکلات یافت می‌شوند، شل کردن بافت عضله صاف را تسهیل کرده و به افزایش عملکرد قلب کمک می‌کند. این نوشیدنی سرشار از مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم و منگنز است. و مملو از 24 ویتامین و مواد معدنی، 15 اسید آمینه، و تعدادی آنتی اکسیدان می‌باشد. این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این چای کمک به پایین آمدن کلسترول LDL کرده و لیپوپروتئین پُرچگال (HDL یا کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی همچنین دارای محتوای تانن پایین است.
ساکنان متعلق به قبیله Aché Guayakí درجنوب امریکا قرنهاست که از ماته یربا استفاده می‌نمایند. اعتقاد بر این است که این نوشیدنی ذهن را فعال ساخته، و به کمتر شدن اشتها کمک می‌کند، و فرایند پیری را کند می‌نماید. براساس مطالعات منتشر شده در سال 2009، به نظر می‌رسد که ماته یربا تجلی ژن‌های مختلف مربوط به چاقی در موش را کنترل کرده و ممکن است به پیشگیری از چاقی کمک کند.

چای پوئر Pu-erh Tea
این چای بومی استان یون‌نان Yunnan در چین است. که از برگ و ساقه گیاه کاملیا سیننسیس Camellia sinensis ، تهیه شده و چای تیره رنگی است. چای سیاه چای تخمیر شده می‌باشد، اما به این دلیل به آن چای پوئر post-fermented, گفته می‌شود که تهیه آن شامل هر دو کار تخمیر و عمل آمدن یا گذشت زمان (ذخیره‌سازی طولانی مدت) تحت رطوبت بالاست. گویا این فرایند به چای خواص جادویی می‌بخشد. فرآیند تخمیر منجر به شکل گیری آنزیم لیپولیتیک lipolytic، می‌شود که به رفع مقدار قابل توجهی چربی کمک می‌کند. گذشت زمان طعم و مزه‌ی چای را بهبود می‌بخشد، اما احتمال رشد قارچ و باکتری را نیز افزایش می‌دهد. پلی فنول‌ها، کلروفیل، و دیگر مواد مغذی، تجزیه و هضم چربی را بالا می‌برند. این چای به شکل چای کیسه‌ای در دسترس می‌باشد.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
کافئین موجود در این چای موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی، عضلات و قلب می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این چای حاوی مقدار کمی از ماده شیمیایی به نام لووستاتین lovastatin است و در داروهایی که جهت کاهش کلسترول تجویز می‌شوند، وجود دارد. این چای کمک می‌کند تا سطح LDL و تری گلیسیرید پایین‌تر بیاید. همچنین به بهبود سطح HDL کمک می‌نماید. ترکیباتی مانند کاتچین catechins، کافئین، وتیمین theamine کاهش وزن را تسهیل می‌کنند. این چای کمک می‌کند تا با استرس و افسردگی نیز مقابله شود. و دستگاه گوارش را با عمل گرم کنندگی خود فعال کرده، و فرایند متابولیک بدن را افزایش می‌دهد.

چای سبز
چای سبز از برگ‌های کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. و چای تخمیری نیست. منشا این چای از چین است، اما در حال حاضر تقریباً در تمام نقاط جهان دارای محبوبیت می‌باشد. این روزها، مارک‌های مختلفی با تنوع این چای را تولید می‌نمایند.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
اگر چه این چای سرعت سوخت و ساز بدن را به طور مستقیم افزایش نمی‌دهد، اما پلی فنول و کافئین موجود در آن موجب گرمازایی (تولید حرارت) و سرعت بخشیدن به اکسیداسیون چربی می‌گردد. این کار میزان سوخت و ساز بدن را (بدون افزایش ضربان قلب) افزایش می‌دهد. 8 اونس (معادل 796ر226 گرم) چای سبز حاوی حدوداً 25 میلی گرم کافئین است. و سرشار از پلی فنل آنتی اکسیدان بوده که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند. بر طبق اطلاعات USDA(وزارت کشاورزی ایالات متحده)، یک فنجان 6 اونسی (170 گرمی) از چای سبز دم کرده حاوی حدوداً 235 میلی گرم کاتچین catechins، است که با بالا بردن سرعت متابولیسم بدن موجب کاهش وزن می‌شود. به این دلیل که بر روی این چای فرآوری زیادی نشده، مواد مغذی طبیعی آن در طول عمل فرآوری یا پردازش از دست نمی‌روند. تحقیقات به این امر توافق دارند که عنصر EGCG (اِپی گِلوکاتاچین گالِیت) موجود در این چای سوخت و ساز بدن را افزایش داده و می‌تواند به کاهش وزن کمک نماید.

چای بیل بری Bilberry Tea
چای بیل بری یا قره قاط از میوه‌ی قره قاط تهیه می‌شود که به کاهش اشتها کمک می‌نماید. این چای حاوی میزان مطلوبی آنتی اکسیدان ویتامین C است. آنتوسیانین‌ها Anthocyanosides یا همان ترکیبات کلیدی در میوه، دیواره‌های رگ‌های خونی را مستحکم کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشند.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
این چای کمک می‌کند تا از شر چربی و تمام ناخالصی‌های دیگر موجود در بدن رهایی یابید. از دیگر مزایای مرتبط با سلامت که از نوشیدن این چای حاصل می‌شود، بهبود بینایی، ثبات سطوح قند خون و کاهش خطر آترواسکلروز یا تصلب شریان است.

چای اولانگ Oolong Tea
این چای از برگ، جوانه و ساقه‌ی گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود، یعنی همان گیاهی که جهت تولید چای سیاه و سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت آن در فرایند تولید است. و چای سنتی چینی بوده که به صورت نیمه تخمیری تهیه می‌شود. انواع مختلفی از این چای در بازار موجود است. و حاوی کافئین بوده که موجب افزایش فرایند متابولیک بدن و سطوح انرژی می‌شود. همچنین حاوی تئوفیلین theophylline و تئوبرومین theobromine می‌باشد که شبیه به کافئین هستند.
6 نوع از بهترین چای‌ها جهت کاهش وزن
مطالعات نشان می‌دهد این چایِ نیمه تخمیری ممکن است دارای اثر قوی‌تری از چای سبز باشد. این چای سوزاندن سریع چربی را بالا می‌برد. همچنین به کاهش سطوح کلسترول و غلظت چربی در بدن کمک می‌کند. بنا به سنت، این چای همواره جهت درمان چاقی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دیگر چای‌ها
چای‌های گیاهی تهیه شده از نعناع، بادیان ختایی star anise، علف نخودی chickweed، قارچهای ریشی reishi mushrooms، گل رز تازه و غیره، و چای سفید، تهیه شده از جوانه و برگ گیاه چینی کاملیا سیننسیس نیز خواص مشابهی از خود نشان می‌دهند. این چای‌ها عمل هضم و فرآیندهای متابولیک را سرعت بخشیده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. با این حال، جهت تجربه‌ی نیروی جادویی یک چای لاغری در کاهش وزن، ضرورت دارد به طور منظم ورزش نمایید. چای به تنهایی نمی‌تواند وزن شما را پایین بیاورد. انتظار می‌رود که فرد به دنبال یک رژیم غذایی کم کالری و رسیدن به یک شیوه زندگی سالم نیز باشد. همچنین این واقعیت وجود دارد که تحقیقات بیشتری نیاز است تا فواید چای‌های گیاهی برای سلامت مورد تأیید قرار گیرند.
از آنجا که این چای‌ها حاوی کافئین می‌باشند، مصرف بیش از حد آنها می‌تواند به عوارض جانبی خاصی مانند سردرد، ناآرامی، سوزش معده، بی خوابی، استفراغ، اسهال، کج خلقی، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سرگیجه، سوت کشیدن گوش، تشنج، و پریشانی منجر شود. برخی از افراد نیز ممکن است پس از مصرف چای دچار واکنش‌های آلرژیک، از قبیل خارش و قرمزی چشم ، سینوزیت، و یا تب یونجه شوند. علاوه بر این، چای‌ها ممکن است در تاثیر برخی از داروها اختلال ایجاد کنند. به همین دلیل همیشه بهتر است با یک پزشک جهت تعیین مقدار صحیح و راه مناسب آماده سازی و مصرف آن مشورت نمایید، به خصوص اگر فرد دچار بیماری باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نباید به منظور جایگزین توصیه‌های یک پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید