آیا می‌توان به تمام کتاب‌های علائم‌ ظهور و ملاحم، استناد کرد؟

آیا می‌توان به تمام کتاب‌های علائم‌ ظهور و ملاحم، استناد کرد؟

مسأله‌ موعود آخرالزمان و ظهور امام موعود یکی از مسائل مهم است و روایات بسیاری درباره‌ علائم ظهور و مسائل مربوط به پیش و پس از ظهور، از پیامبر اکرم و اهل بیت به دست ما رسیده است. اما باید توجه داشت، این مسأله، به دلیل اهمیت، همیشه مورد نظر طالبان قدرت و افراد فرصت‌طلب بوده است و عده‌ای برای نیل به مقاصد و مقامات دنیوی، با دسیسه و نیرنگ، به تحریف برخی از روایات و حتی جعل حدیث پرداخته‌اند و گاهی با درهم‌آمیختن احادیث صحیح با احادیث ضعیف یا جعلی، سعی در گمراه‌کردن دیگران داشته‌اند.
از سویی، هرچند مسأله مهدویت در برخی کتاب‌های اهل سنت و سایر ادیان وارد شده است، ولی باید توجه داشت که با وجود احادیث و کتاب‌های شیعی، تنها راه مطمئن در موضوع مهدویت، احادیث صحیح و کتاب‌های شیعه است. بنابراین باید از رجوع به منابع غیر معتبر جداً خود داری کرد
همچنین باید توجه داشت که ممکن است برخی از روایات و احادیث، به‌عنوان کنایه باشد؛ یعنی، اشاره به مفاهیم و معانی دیگر داشته باشد و نباید به ظاهر آنها بسنده کرد؛ چرا که ممکن است بعضی از آن احادیث ضعیف باشند.
بنابراین، باید در انتخاب کتاب، دقت کافی شود تا از نقاط ضعف زیاد برخوردار نباشد. بهترین راه برای اطلاع از ملاحم و علائم ظهور، مراجعه به کتاب‌های روایی و مستند شیعه است که به دست علمای بزرگ شیعه گردآوری شده است. نام برخی از کتابهای مفید، چنین است:
۱. موسوعه امام مهدی، شهید محدر صدر؛
۲. موسوعه أحادیث الامام المهدی (عج)، علی کورانی، موسسه المعارف الإسلامیه؛
۳. منتخب‌الأثر فی‌الإمام الثانی عشر، لطف‌الله صافی؛
۴. انقلاب جهانی مهدی، ناصر مکارم شیرازی؛
۵. خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید