نقش دین در تحکیم خانواده

نقش دین در تحکیم خانواده

نویسنده: علی محمد رفیعی محمدی

زیرعنوان: عوامل تحکیم خانواده (3)

نقش دین در همسرداری
یکی از عوامل مهم در تحکیم روابط زن و مرد، اعتقادات و پای بندی هر دو به مسایل دینی، شرعی و احکام مقدس اسلام است. لذا وقتی حضرت زهرا علیها السلام با حضرت علی علیه السلام ازدواج کردند و پیامبر صلی الله علیه و آله روز بعد از عروسی به دیدار دخترشان رفتند و سؤال کردند که دخترم همسرت را چگونه یافتی، حضرت فاطمه علیها السلام عرض کردند: « خیر بعل » او بهترین همسر است. همین سؤال را از دامادشان، حضرت علی علیه السلام پرسیدند و پاسخ را شنیدند: « نعم العون علی طاعه الله »(1) بهترین کمک دهند در اطاعت از خدا.
در خانوده هایی که زن و مرد به فرایض دینی و مسایل شرعی پایبندی دارند به خاطر دینداری در هیچ زمانی به یکدیگر ظلم نمی کنند.
امام صادق علیه السلام:
« مردی که با زنی به خاطر دینداریش ازدواج کند خدای متعال به او خیر و جمال و کمال عطا خواهد نمود ». (2)
از امام علی علیه السلام نقل شده است: مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و سؤال کرد:
« یا رسول الله، نظر شما درباره ی ازدواج چیست؟ »
حضرت فرمودند:
« سفارش می کنم همسر دینداری را برگزینی ». (3)
بدون تردید از مهم ترین عوامل پیوند پایدار ازدواج موفق و زندگی آرام، هم سویی بینش ها و باورهای دینی و پای بندی عملی زوجین به ارزش ها و فرایض عرشی است. بر همین اساس مردان و زنان خداباور و پاک اندیش، در آرزوی داشتن همسری مؤمن و نیک سیرت و عامل به ارزش های قرآنی هستند. چنین گرایشی در امر ازدواج، برخاسته از نهاد پاک و فطرت کمال جوی انسان است و از همین روست که خداوند متعال بهترین ازدواج را وصلت پاکان و متقیان با یکدیگر می داند و در سوره ی نور آیه ی 26 می فرماید:
( وَ الطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ ).
زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند.
« خصلت های پاک بشری- این عظیم ترین سرمایه های وجود- ناشی از خداباوری و تقوا پیشگی است و تقوا پیشگی نیز حاصل توحید و معاد اندیشی. به بیان دیگر در نزد زنان و مردان پاکدل، ارزشمندترین معیار برای انتخاب همسری همراه و همدلی نیک سرشت، خداپرستی و معادباوری است، و این خصایص از گران قدرترین و پایدارترین جاذبه ها در زندگی زناشویی است. (4)
محبت، عشق و علاقه در سایه ی ایمان به خدا حاصل می گردد، زیبایی، پول و امکانات مادی و پست و مقام، محبت ایجاد نمی کند؛ بلکه خداوند برای زنی که عفیف، پاکدامن، متین و تقوا پیشه باشد زمینه ای به وجود می آورد که شوهرش او را دوست بدارد و متقابلاً برای مرد متدین، با تقوا و دین باور، متعهد و پاکدامن که چشم خود را از نامحرم بپوشد، خداوند کاری می کند که همسرش او را دوست داشته باشد. گناه و بی تقوایی عامل تنفر است. خدا می فرماید:
( وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً . . . )(5)
دوری از یاد و ذکر خدا زندگی را بر انسان سخت می کند.
در مقابل، ایمان به خدا و تقوای الهی و عمل صالح ایجاد محبت می نماید:
( إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْم?نُ وُدّاً ). (6)
به درستی که، کسانی که ایمان به خدا می آورند و عمل صالح انجام می دهند، خدا آنان را نزد مردم محبوب قرار می دهد.
زن و مردی که در محیط خانواده به ارزش های اخلاقی و دینی پایبندی دارند و به نماز اول وقت اهمیت داده، و اهل دعا و مناجات با خدا و اهل بیت علیهم السلام هستند و مرتب قرآن قرائت می کنند، حضرت حق نسبت به آن ها عنایت خاصی دارد. اما خانواده هایی که زن و مرد پایبندی به اصول دینی و ارزشهای اخلاقی نداشته و دایم با پخش نوار موسیقی و فیلم های مبتذل احساس سرخوشی کاذب می کنند به هیچ وجه روی خوشی و صحت واقعی را نمی بینند. لذا یکی از عوامل تحکیم خانواده ایمان به خدا و دین داری زن و مرد است:
« نوروا بیتکم بتلاوه القرآن ». (7)
خانه هایتان را به تلاوت قرآن نورانی کنید.

پی نوشت ها :

1. بحارالانوار، ج 43، ص 117.
2. المقنعه، شیخ مفید، ص 513.
3. کافی، ج 5، ص 336.
4. غلامعلی افروز، همسران برتر، صص 66-65.
5. سوره طه، آیه ی 124.
6. سوره مریم، آیه 96.
7. کافی، ج 2، ص 610.
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد؛ (1389)، نسیم عشق: عوامل تحکیم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله علیه و آله و سلم )، چاپ هفتم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید