دوران سربازی

دوران سربازی

دوران پرافتخار سربازی، دورانی است که اکثر جوانان آن را سپری خواهند کرد بعضی بعد از أخذ دیپلم یا مدارک پایین تر از آن و بعضی دیگر بعد از اتمام دوره کارشناسی و یا مدارج علمی بالاتر وارد عرصه خدمت به کشور و ملت می شوند. هر مرحله از زندگی انسان فواید و پیامدهای مثبت و در مقابل یک سری آسیب هایی دارد که آشنایی با آن ها به انسان کمک می کند تا با دوری از آسیب ها و کسب منافع، خاطره خوشی را در دفتر خاطرات خود ثبت کند. ما در ذیل به نکاتی اشاره می کنیم که به کار بستن آن ها شما را در این امر یاری خواهد نمود.
1ـ دید خود را نسبت به خدمت پر افتخار سربازی عوض کنید و با دیدی مثبت وارد آن شوید تا بتوانید از آن بهره بگیرید نه این که از آن رنج ببرید. عدم پذیرش این دوران، سبب کسالت و پژمردگی است. نق زدن فایده ندارد، با خود بگویید اینجا و حالا چه کار می توانم انجام دهم.
2ـ باور کنید که چند ماه دوران سربازی نیز جزء عمر گران بهای شما است و باید از تک تک لحظات آن استفاده کنید. به این دوران از جهات مثبت قضیه نگاه کنید، تمرین همزیستی، نظم، سختی کشیدن جهت آب دیده شدن و … .
3ـ اوقات فراغت و بیکاری خود را به بطالت و شوخی های بی فایده نگذرانید بلکه علایق خود را در زمینه های مختلف هنری، مطالعه، ورزش و… شناسایی کنید به آن امور بپردازید تا دوران سربازی، دوران خوشی برای شما باشد.
4ـ جوان، همیشه و در همه جا باید مواظب همنشین خود باشد اما در این دوران به ویژه باید دقت و مراقبت بیشتری به خرج دهد تا در دام دوستی های مخرب نیفتد.
5ـ درباره آیین دوست یابی و ملاک ها و ویژگی های دوست خوب حتماً مطالعه داشته باشید و به آن عمل کنید.
6ـ به عبادات و معنویات خودتان بیشتر اهمیت بدهید و از سرزنش و مسخره کردن دیگران نترسید. زیرا اگر استقامت کنید علاوه بر بهره مندی از عنایات خاص خداوند متعال، دیگران شما را همان گونه که هستید خواهند پذیرفت.
7ـ قدرت «نه» گفتن را در خود پرورش دهید تا بتوانید در برابر درخواست ها و خواهش های نامعقول و مخرب دیگران استقامت کنید.
8ـ از مطالعه کتب اخلاقی غافل نشوید.
9ـ همیشه سعی کنید بیش از آن که اثر پذیر باشید اثر گذار شوید.
10ـ از آن جا که از کانون گرم و صمیمی و پر از عواطف خانه و خانواده جدا می شویدو ممکن است گرفتار خلأ عاطفی (غم غربت) شوید، مواظب باشید در دام افسردگی و یا سیگار، دوستی های افراطی و عشق های کاذب و هیجانی نیفتید.
11ـ تابع نظم و قانون باشید و همکاری های لازم را با مسئولان خود داشته باشید تا گرفتار مشکل نشوید.
12ـ روحیه اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید تا در برابر سختی ها و ناملایمات خود را نبازید.
13- مهارت های حرفه ای خود را افزایش دهید و مهارت ازدواج موفق را یاد بگیرید و در این زمینه مطالعه کنید.
14- برای خود دوستان متدین با نشاط و صادق پیدا کنید.
عباس آئینه چی – مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید