چرا وقتی گرسنه نیستیم، غذا می خوریم؟

چرا وقتی گرسنه نیستیم، غذا می خوریم؟

متخصصان تغذیه می گویند بسیاری از مردم دنیا میل و اشتهای کاذب به غذا خوردن دارند، این عادت چهار دلیل دارد که بد نیست شما هم بدانید.

1-اطرافیان

خیلی وقت ها ما تصمیم می گیریم که مثلاً سر میز شام، تنها یک بشقاب سالاد بخوریم یا کمی گوشت بدون چربی اما زمانی که می بینیم اعضای خانواده مان با اشتها در حال خوردن یک بشقاب پر ازبرنج با خورش فراوان، نوشابه و سالادی پر از سس هستند، وسوسه می شویم مانند آن ها غذا بخوریم، درحالی که شاید واقعاً به آن اندازه گرسنه نیستیم.
پژوهشگران در این باره می گویند؛ مقوله ی خوردن، مقوله یی است که در آن افراد از نظر روانی می توانند به راحتی تحت تأثیر اطرافیان خود قرار گیرند، مخصوصاً اگر این اطرافیان چاق و خوش خوراک باشند. افراد یک خانواده همان طور که می توانند تحت تأثیر یکدیگر قرار بگیرند، می توانند به سادگی دنباله روی الگوهای غلط غذایی یکدیگر هم باشند.
بنابراین به همه ی خانم ها توصیه می شودکه تا می توانند سالم بپزند و سالم بخورند تا همسر و فرزندان تحت تأثیر آن ها قرار نگیرند.
البته فراموش نکنید بعد از خوردن وعده های اصلی غذا، خوراکی های چرب و پر کالری مانند تخمه یا چیپس را به عنوان تنقلات جلوی اعضای خانواده تان نگذارید زیرا اگر یک نفر هم به سمت آن ها دست دراز کند، سایر اعضای خانواده هم به آن ها تمایل پیدا می کنند.
راه حل:
وقتی گرسنه هستید به میهمانی نروید تا اصرارهای صاحب خانه، شما را وادار به غذا خوردن نکنند. سر میز شام یا ناهار، همان قدر که میل دارید برای خودتان غذا بکشید و به محض خالی شدن بشقاب تان سریع میز را ترک کنید تا به خوراکی های مختلف روی میز، ناخنک نزنید.

2-منوی رستوران ها و تبلیغات تلویزیونی

مقاومت کردن در برابر منوی رنگارنگ بعضی رستوران ها کار مشکلی است رودررو شدن با یک لیست کامل از غذاهای سرشار از چربی و نمک که به زور صدها ماده ی افزودنی خوش طعم می شوند، ممکن است هر کسی را وسوسه کند. شاید شما اگر در خانه باشید، با خوردن یک ساندویچ کوچک سیر می شوید ولی وقتی دررستوران ودر جمع کلی غذا، دسر و پیش غذای مختلف قرار می گیرید، دوست داشته باشید که یک ساندویچ بزرگ به همراه یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده و … بخورید. روی دیگر سکه، وسوسه و تمایل پیدا کردن به خوراکی های چرب و پر کالری در اثر دیدن تبلیغات تلویزیونی است. بسیاری از مردم حتی وقتی کاملاً سیر هستند، دل شان می خواهد چیپس، نوشابه، پفک یا شکلات بخورند و مهم ترین دلیل این کار هم مشاهده ی تبلیغ این خوراکی ها در تلویزیون و به وجود آمدن اشتهای کاذب در آن هاست.
راه حل:
اگر می خواهید به رستوران بروید، رستورانی را انتخاب کنید که سالم ترین و محدودترین منوی غذا را داشته باشد تا شما هنگام انتخاب غذا دچار مشکل نشوید. قبل از رفتن به رستوران، فکر کنید که قصد خوردن چه چیزی را دارید و بدون دیدن منو، غذای مورد نظرتان را سفارش دهید. تا آماده شدن غذا هم مدام را روی این میز و آن میز نچرخانید. در مورد تلویزیون هم وقتی می بینید کانالی در حال پخش کردن تبلیغ خوراکی است و امکان دارد این تبلیغ شما را وسوسه کند، سریع کانال تلویزیون را عوض کنید.

3-میان وعده های غذایی

بسیاری از ما شنیده ایم که باید دوبار در روز میان وعده ی غذایی بخوریم اما هیچ وقت به این که چه بخوریم و چه طور بخوریم، توجه نمی کنیم. به همین خاطر ساعت ده صبح یک بسته ی بزرگ بیسکویت یا یک تکه بزرگ کیک را به همراه یک لیوان پر از شیر کاکائو به عنوان میان وعده ی صبح ویک عدد اسنک یا یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده را به عنوان میان وعده ی عصر می خوریم. به یاد داشته باشید که میان وعده باید سبک و مغذی باشد تا گرسنگی و ضعف احتمالی ما را در طول روز از بین ببرد وباعث شود که وعده های اصلی غذا را با ولع نخوریم. خوردن میان وعده های سنگین و پر کالری بعد از یک صبحانه یا ناهار مفصل، نه تنها سودی به حال مان ندارد بلکه باعث چاق شدن مان می شود.
راه حل:
میوه، شیر و انواع مغزهای خام، بهترین انتخاب به عنوان یک میان وعده ی سالم غذایی به شمار می آیند که شما می توانید دوبار در روز آن ها را بخورید. ضمن این که شما می توانید مواد اولیه ی خوراکی هایی را که دوست دارید بخرید و خودتان در خانه، آن ها را تهیه کنید.

4-خانه های پر از خوراکی

گاهی اوقات شما گرسنه هستید و از سر گرسنگی تصمیم به خوردن می گیرید، گاهی هم گرسنه نیستید و این رنگ و بوهای اشتها آور هستند که شما را به سمت یک خوراکی می کشانند. بر اساس تازه ترین تحقیقاتی که محققان دانشگاه کلمبیا روی عده یی از جوانان انجام داده اند، مشاهده شده افرادی که قفسه های کابینت خانه شان پر ازتنقلات پر کاری است، 56 درصد بیشتر از نیاز روزانه شان کالری دریافت می کنند و همین امر سبب افزایش روز افزون چاقی در جوامع مختلف شده است. بنابراین شما بی رویه خوراکی های پر کالری می خورید چون آن دم دست تان هستند و ذهن تان به سمت شان متمایل می شود، در حالی که این دریافت کالری اضافه به خاطر گرسنگی نیست.

راه حل:

از همین امروز، قفسه های کابینت تان را از انواع خوراکی های پر کالری خالی کنید و به همه ی اعضای خانواده تان هم بگویید که این جور خوراکی ها را نخرند و به خانه نیاورند. پر کردن فریزر از بستنی را فراموش کنید و به جای آن، انواع مغزهای بدون نمک، میوه و انواع خشکبار را روی میز و جلوی چشم اعضای خانواده تان قرار دهید.
منبع: 7 روز زندگی، شماره 106.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید