رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام

رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام

نویسنده: دکتر بهمن محمدی متخصص تغذیه و درمان چاقی و لاغری

بدون اغراق رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام رژیمی بسیار کامل و موثر است که تمامی گروه های غذایی ویتامین ها ، املاح معدنی و در یک کلام کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود دارد . شما با مطالعه و اجرای آن پی خواهید برد که این رژیم با تمام رژیم هایی که قبلا دیده یا اجرا کرده اید متفاوت است .

بعضی از مزایای رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام

1- آسان و قابل اجرا در شرایط و مکان های مختلف نظیر منزل ، محل کار ، مهمانی ، مسافرت و… است .
2- در این رژیم ، گرسنگی وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است . گاهی گرسنگی در آغاز رژیم پیش می آید که به علت عادت های غذایی قبلی است و پس از چند روز از بین می رود .
3- بدون عارضه است . زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود دارد و رژیم گیرنده دچار هیچ گونه کمبود نمی شود . ضعف جسمانی ، افت فشار خون ، ضعف اعصاب عوارض گوارشی ، ریزش موها ، شل شدن و چروک شدن پوست و … که از عوارض معمول رژیم های غذایی است در این رژیم دیده نمی شود .
4- تامین کننده سلامت بدن است و با رعایت این رژیم ، قند ، تری گلیسرید ، کلسترول ، اسید اوریک و اوره خون کنترل شده و به حد نرمال می رسد .
5- با وضعیت اقتصادی و درآمد مردم همخوانی دارد و هزینه چندانی را به رژیم گیرنده تحمیل نمی کند .
6- مطابق با سلیقه ایرانی است و شامل مجموعه متنوعی از غذاهای ایرانی است .
انواع خورش ، پلو ، ماهی ، مرغ ، کباب ، آبگوشت و غذاهای مختلف در آن وجود دارد .
7- این رژیم غذایی برنامه ای برای آشپزخانه شماست و به راحتی می توانید آن را به عنوان برنامه غذایی خانواده اجرا کنید .
نکته : با اجرای این رژیم تنها شما لاغر خواهید شد و سایر اعضای خانواده که وزن طبیعی دارند و یا لاغر هستند منعی برای استفاده از غذاهای رژیم ندارند . یعنی می توانند هر چقدر دوست دارند از غذاهای رژیم بخورند بدون آنکه وزنشان تغییری کند . پس غذاها را برای صبحانه ، ناهار و شام همه خانواده آماده کنید .
نکته : اعضای خانواده که لاغر هستند یا وزن مناسبی دارند از مواد کم کننده اشتها استفاده نکنند .
نکته : از آنجایی که رژیم غذایی هر رژیم گیرنده به طور جداگانه و مقدار غذاها با در نظر گرفتن نیاز بدن و شرایط خاص وی طراحی می شود بنابراین مقدار غذاهای موجود در رژیم خود را به دیگران توصیه نکنید . این کار اشتباه و حتی گاهی خطرناک است .
نکته : سایر افراد خانواده که مایلند رژیم داشته باشند باید رژیم متناسب با شرایط خود را دریافت کنند .
8- هم سفره بودن از دیگر مزایای رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام است . یعنی زمانی که دیگر اعضای خانواده بخواهند رژیم بگیرند غذاهای هر روز برای آن ها مشابه خواهد بود اما مقدار غذاها برای هر کس متناسب با وضعیت خاص جسمانی وی طراحی می شود . بدین ترتیب درد سر درست کردن چند نوع غذای متفاوت در یک روز را نخواهید داشت .
9- لاغری در این رژیم بدون بازگشت است . زیرا کاهش وزن اصولی و تدریجی می باشد . (6-3کیلوگرم درماه) و پس از رسیدن به وزن ایده آل یا هر وقت که مایل بودید می توانید وزن خود را تثبیت کرده و بدون داشتن رژیم آن را در حد دلخواه حفظ کنید .
10- کسانی که با رژیم های دیگر موفق به کاهش وزن نشده یا با وجود انجام همه کارهای لازم ایست وزن پیدا کرده اند ، با اجرای این رژیم لاغر خواهند شد .
11- رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام برای خانم های باردار و شیرده ، کودکان ، مبتلایان به ناراحتی های معده ، دیابت ، تری گلسیرید و کلسترول خون بالا ، بیماری های قلبی – عروقی ، فشار خون بالا و … نیز رژیم های غذایی متنوعی دارند . به علاوه برای روزه گیران هم رژیم های غذایی ویژه وجود دارد که غذا را در وعده های سحر ، افطار و شام تقسیم کرده است .
12- امکان قطع رژیم در مواقع ضروری نظیر مسافرت ، بیماری و … وجود دارد و می توان پس از رفع مشکل مجددا رژیم را از سر گرفت .
13- خطاهای احتمای را می توان جبران کرد . یعنی اگر رژیم گیرنده در بعضی شرایط در اجرای رژیم دچار خطا شود باز هم می تواند آن را ادامه دهد بدون آنکه لطمه ای به آن وارد شود .
منبع: مجله خانواده شماره 210.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید