حسادت، آفت زندگی

حسادت، آفت زندگی

حسادت شدید

وقتی فردی نسبت به طرف مقابل احساس حسادت شدیدی دارد. گرایش زیادی به کنترل کارهایی که او انجام می دهد. مکان هایی که می رود و افرادی که ملاقات می کند. دارد، علاوه بر این گاهی اوقات حسادت شدید منفجر به خشونت می شود. اگر شما زندگی زناشویی دارید که در آن حسادت با خشونت همراه است، توصیه می کنیم بقیه ی مطلب را نخوانید و به رابطه ی زناشویی خود خاتمه دهید. افراد حسود این رفتار زشت و ناراحت کننده ی خود را بدون یک انگیزه ی قوی متوقف نخواهند کرد. شما می توانید با ترک کردن طرف مقابل این انگیزه را به او بدهید تا برای بدست آوردن دوباره ی شما به پزشک مراجعه کند، به جلسات مشاوره برود و رفتار زشت خود را اصلاح کند.

اصلاح حسادت ناعادلانه

حسادت ناعادلانه قصه ی دیگری است. اگر شما به وفاداری همسرتان کاملاً مطمئن هستید و البته او همیشه شما را از بابت این قضیه، با حرکات و صحبت هایش مطمئن می کند. این برای شما عادت می شود و مادامی که او به شما ابراز عشق می کند و جملاتی نظیر هرگز تو را ترک نمی کنم یا هرگز کاری نمی کنم تا تو صدمه ببینی را به شما می گوید و شما را مطمئن می کند، خوشحال هستید. اما اگر کمی از ابراز علاقه اش به شما کم شود. چه شما احساس حسادت کنید، چه نکنید با استفاده از این ابزار سعی می کنید توجه او را به خود جلب کنید. اوایل شاید همسرتان در مقابل این احساس حسادت ناعادلانه ی شما صبور باشد، اما به تدریج از رفتار شما خسته می شود و با خود فکر می کند حالا که متهم به خیانت است چرا خیانت نکند؟اگر احساس حسادت نابجا و ناعادلانه ی خود را کنترل نکنید صد در صد همسرتان را از دست می دهید.

سعی نکنید رابطه ی زناشویی را کنترل کنید

شما نمی توانید طرف مقابل تان را تحت کنترل خود در آورید. اگر این کار را انجام دهید حتماً شکست می خورید .حتی اگر طرف مقابل طبق خواسته ی شما عمل کند. فراموش نکنید افکار او تحت کنترل شما نیست. اگر احساس کردید نمی توانید به همسرتان اعتماد کنید مگر اینکه بدانید در هر ثانیه چه می کند، با چه کسانی رفت و آمد می کند و کجا می رود، به خاطر داشته باشید که به هر حال اگر همسرتان در حال خیانت به شما باشد، به هر نحوی به کارش ادامه می دهد و اگر او نسبت به شما وفادار باشد با این رفتار از شما دور می شود .

فقط یک احساس حسادت ساده

شاید بیشتر ما جزو این طبقه بندی باشیم. ما می ترسیم از اینکه همسرمان با فردی ملاقات کند که از ما زیباتر جذاب تر، باهوش تر، ثروتمندتر یا فقط بهتر باشد. دلیل اصلی حسادت، احساس ناامنی است که در ما وجود دارد. نکات زیر به شما در غلبه بر حس حسادت کمک می کند.

احساس خود را تحلیل کنید

به دلایل حسادت خود فکر کنید.آیا فکر می کنید این احساس به این دلیل به وجود آمده که همسرتان کارهایی انجام می دهد که این احساس در شما تقویت شود؟ آیا فکری می کنید این احساس به علت پیش زمینه های قبلی ذهن شما به وجود آمده؟ یا شاید حس می کنید که همسرتان به اندازه ی کافی به شما توجه نمی کند؟ بهترین کار این است که زمانی را به خود اختصاص دهید تا بطور کامل به تجزیه و تحلیل رفتار خود بپردازید. اگر بعد از تجزیه و تحلیل رفتارتان دریافتید منشأ اصلی این احساس همسرتان است، باید رفتار مناسبی از خود نشان بدهید تا این رفتار نادرست را ترک کند. زمانی را معین کنید تا بطور جدی در مورد این مسأله و علت رفتارش با او صحبت کنید. اما اگر دریافتید منشأ اصلی این حسادت در درون خودتان است، باید به دنبال راهکارهایی باشید تا شما را در ترک رفتارهای حسادت آمیز کمک کند.
فراموش نکنید اگر دلیل موجهی برای حسادت خود ندارید، بی دلیل اوقات خود و همسرتان را تلخ نکنید
اگر یک حس قوی به شما می گوید همسرتان به شما خیانت می کند، اما شما هیچ مدرکی ندارید، به یاد بیاورید که اعتماد متقابل یکی از اساسی ترین ارکان یک رابطه ی زناشویی موفق است و تا زمانی که نتوانید به همسرتان اعتماد کنید، حسادت شما را آزار می دهد. از طرف دیگر اگر حس حسادت در شما فقط با یک نگاه گذرای همسرتان به فردی یا وجود یک همکار جذاب و از جنس مخالف تحریک می شود. باید این نکته را به خود گوشزد کنید که او شما را انتخاب کرده پس با رفتارهای بدتان او را از این انتخاب پشیمان نکنید. بدیهی است که او ویژگی در شما دیده که جذب شده و تا زمانی که شما او را از خود نرانید عاشق شما می ماند.

در مورد خود احساسات منفی نداشته باشید

در مورد خود احساسات منفی نداشته باشید و حرف های منفی نزنید. داشتن اعتماد به نفس بالا، بسیار مفید است (البته این بدان معنا نیست که خود پرست باشید) و اگر به خودتان یادآوری کنید که مثبت بیندیشید، به تدریج این نوع فکر کردن در شما نهادینه می شود.

همسر حسود

اگر شما همسری دارید که حسود است مطمئن شوید که خودتان دلیلی به وجود نیاورده اید که این احساس در او ایجاد شود. اگر شما کاری نکرده اید، با همسرتان صحبت کنید و بگویید که این رفتارهای حسادت آمیزش موجب دوری شما از او می شود. عصبانی نشوید و سخنانی نگویید که او می خواهد بشنود. برای مثال از روی عصبانیت نگویید؛ بله من با فلانی رابطه دارم. این حرف ها حسادت را در همسرتان قوی تر می کند. جلو او بایستید و بگذارید متوجه شود که این رفتارش برای شما قابل قبول نیست.
در آخر توجه به این نکته که حسادت در همه ی ما وجود دارد. اما شدت آن متفاوت است؛ بهترین راه برای غلبه بر حسادت در درون شماست. راهی پیدا کنید که حسادت تان به راحتی تحریک نشود، مگر اینکه دلیل خوبی داشته باشید. فقط حرف نزنید و واقعاً با تمام وجود تصمیم بگیرید. تغییر و جانشین کردن افکار و عادت های خوب به جای افکار و عادت های بد خواسته ی عمیق شما را می طلبد. با این کار نه فقط همسرتان شادتر خواهد بود، بلکه خود شما هم زندگی آرام و شادتری خواهید داشت.
منبع: هفت روز زندگی شماره(90)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید