سالمندی و تندرستی

سالمندی و تندرستی

مصرف مواد قندی را محدود کنید

به غیر از مبتلایان به دیابت که در مصرف مواد شیرین و قندی با محدودیت کامل مواجه هستند، همه افراد میانسال باید در مصرف این مواد غذایی دقت زیادی به خرج دهند و تا جای ممکن آن را محدود کنند. شیوه ای آسان برای این نوع محدود سازی (اگر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمی کنید) آن است که از قاشق های کوچک اندازه گیری برای اضافه کردن شکر به قهوه، چای و دیگر مواد خوراکی مصرفی تان استفاده کند. همچنین، از مصرف آب نبات و نوشیدنی های گازدار تا حد ممکن خودداری کنید زیرا همگی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند.

میانسالی و آلرژی

آلرژی های غذایی عمدتاً در کودکان نمایان می شوند. با این حال می توانند افراد میانسال را نیز درگیر کنند، به خصوص اگر تاریخچه خانوادگی در این زمینه وجود داشته باشد. با این حال، خوب است بدانید که هر گونه واکنش بدن نسبت به مواد غذایی نشان دهنده آلرژی نیست و می تواند حساسیت بدنی را نسبت به آن ماده نشان دهد. برخی از آلرژی ها که با تب و لرز همراه هستند و عمدتاً در فصل بهار نمایان می شوند، به علت آلودگی هوا، ذرات گرد و غبار و گرده های گلها و گیاهان ایجاد می گردند که خود به خود برطرف می شوند و نیازی به درمان یا مصرف داروی خاصی ندارند. با این حال برای کاهش علائم ناشی از این نوع آلرژی ها، می توانید تحت نظر پزشک خود از قرص های آنتی هیستامین استفاده کنید.

ضرورت حفظ تناسب اندام در میانسالی

بررسی ها نشان می دهند که دستیابی به تناسب اندام در هر سن و سالی امکان پذیر است. در واقع، بدن انسان در هر سنی، نسبت به ورزش، واکنش نشان می دهد و از طریق ورزش، می توان به حفظ سلامتی بدن، به خصوص در سنین بالاتر کمک کرد. ورزش، ضربان قلب را افزایش می دهد، عضله قلب را تقویت می کند و اکسیژن بیشتری به بدن می رساند. همچنین ورزش از خشک شدن مفاصل جلوگیری می کند و عضلات و ماهیچه های بدن را قوی می کند. افراد میانسالی که ورزش نمی کنند و کم تحرک هستند، با افزایش سن، بیشتر از دیگران، دچار خشکی مفاصل می شوند. پس تا جایی که توان جسمی تان اجازه می دهد، تحرک داشته باشید و ورزش کنید. اگر چه بالای 40 سال سن دارید، چاق هستید و یا از بیماری خاصی رنج می برید، قبل از آغار هر ورزش جدیدی، ابتدا باید با پزشک معالج تان مشورت کنید. روزش هایی که به تناسب اندام و سلامتی تان کمک می کنند، عبارتند از: پیاده روی تند، شنا که بهترین ورزش است و فشاری به بدن وارد نمی کند و برای درمان کمر درد و خشکی مفاصل بسیار مفید است (اگر تحمل آب سرد را ندارید، بهتر است در استخرهای آب گرم و سرپوشیده شنا کنید) و دوچرخه سواری.

البته باید به نکاتی نیز در حین ورزش، توجه کنید:
– ظرف پنج دقیقه پس از پایان هر ورزشی، ضربان قلب تان باید به حالت اولیه خود باز گردد.
– در حین ورزش، مراقب آب و دمای بدنتان باشید.
– استراحت کافی پس از ورزش توصیه می شود.
– در انجام هیچ ورزشی، افراط نکنید و اگر دچار درد در هر ناحیه از بدنتان شدید، با پزشک خود مشورت کنید.
منبع:راه زندگی- ش 286

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید